Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2007, 13:47   #281
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Tja, als je er dat in ziet, mij niet gelaten.

Het leven komt zonder garanties. Wie te veel rekent op 'voorbereidingen op', plant zijn leven tot op het moment dat er iets onvoorzienbaar gebeurt dat de planning totaal in de war stuurt.

En dan zul je weten of je echt voorbereid bent.
Wie geen plannen heeft dwaalt.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 13:52   #282
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
WO III? En hoe gaat die beginnen en wanneer?

Waarom niet voorbereiden op de uitbarsting van Yellowstone? Waarom niet voorbereiden op een neerstortende kometen die plots kunnen komen opduiken van achter de zon? Waarom niet voorbereiden op een methaanuitbarsting in de oceanen?

Misschien omdat er zoveel is waar je je op kan voorbereiden dat het onbegonnen werk is. Risico's inschatten is een kunst, zelfs een gave.

Dan kun je beter een schuilkelder bouwen. Hoe kun je nu leren 'schuilen' voor conflicten.
Voorbereiden? Da's wat overdreven. Het als uitgangpunt nemen zou beter zijn. Het andere uitgangspunt: dat er geen probleem is whatsoever, is niet zo gezond. Uw beslssingen zullen altijd afhangen van de context, zoals u zelf voortdurend zegt. Wel, dit is de context.
WOIII komt binnen de 50 jaar.
Waarom niet voorbereiden op neestortende kometen? Daar valt weinig aan voor te bereiden en moest er een komeet richting aarde bespeurd worden: gellof me, dan graven de meeste mensen een nutteloze kelder. Maar voorbereidingen zullen genomen worden, idd. Daarom zijn we ons dan ook bewust van dergelijke risico's.
Oud 12 juli 2007, 13:53   #283
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je gelijk wilt krijgen dat 'de mens' sadistisch en destructief is, mag je het voor mijn part hebben, hoor. Zoals ik al zei, je kan er voorbeelden legio van geven om je in die visie te bevestigen. Ik sluit andere voorbeelden niet uit de vergelijking.

Ieder zijn blik op de wereld. Ik verkies een andere, positiever ingestelde.
Ik daag je uit om een voorbeeld op te noemen dat mijn stelling weerlegt.
Ik verkies een objectieve visie. Iets negatiefs moet je kunnen onderkennen. Iets positiefs moeten je ook kunnen onderkennen. Anders wordt je blind zoals Verhofstadt: Optmism is a moral duty.

Laatst gewijzigd door Dycore : 12 juli 2007 om 13:54.
Oud 12 juli 2007, 14:39   #284
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Dacht je dat jij de enige was met een WOII grootvader?
Zoals ik al eerder zei: alles relativeren
Je kan misschien beginnen met je uit te spreken tegen de juiste mensen ipv te doen alsof jij geen rol kan spelen
Waar slaat dat nu op?
Oud 12 juli 2007, 14:42   #285
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bent zo superieur dat je geen schijn van kans maakt tegen een agressieve olifant.
Ik kan ook superieur neerkijken op jou als in een gevangenis zit.
Een betere wereld zou misschien mogelijk zijn als de mens z'n plaats erkende in dit bestel. Dat wisten de meeste Noord-Amerikaanse Indianen.
Lees jij eigenlijk wat ik schrijf of parafraseer je gewoon graag?
Oud 12 juli 2007, 14:43   #286
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie geen plannen heeft dwaalt.
Wie de verkeerde plannen maakt, verprutst zijn tijd.

Laatst gewijzigd door Morduk : 12 juli 2007 om 14:43.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 14:48   #287
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voorbereiden? Da's wat overdreven. Het als uitgangpunt nemen zou beter zijn. Het andere uitgangspunt: dat er geen probleem is whatsoever, is niet zo gezond. Uw beslssingen zullen altijd afhangen van de context, zoals u zelf voortdurend zegt. Wel, dit is de context.
WOIII komt binnen de 50 jaar.
Zeg, jij zit toch niet ergens in Montana op de inval van de VN te wachten hé?

Citaat:
Waarom niet voorbereiden op neestortende kometen? Daar valt weinig aan voor te bereiden en moest er een komeet richting aarde bespeurd worden: gellof me, dan graven de meeste mensen een nutteloze kelder. Maar voorbereidingen zullen genomen worden, idd. Daarom zijn we ons dan ook bewust van dergelijke risico's.
'Bewust zijn' is nog niet 'kunnen inschatten'.
Oud 12 juli 2007, 14:51   #288
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik daag je uit om een voorbeeld op te noemen dat mijn stelling weerlegt.
Hoeft niet, ik heb je al gelijk gegeven.

Citaat:
Ik verkies een objectieve visie.
Zoals iedereen zeker

Citaat:
Iets negatiefs moet je kunnen onderkennen. Iets positiefs moeten je ook kunnen onderkennen.
En nu ga je me vertellen waar ik dat ontken.

Citaat:
Anders wordt je blind zoals Verhofstadt: Optmism is a moral duty.
Wat een flauwe kul. Wat Verhofstadt doet heeft niets, maar dan ook werkelijk niets te maken met optimisme, maar met blind vooruithollen om maar niet ingehaald te worden door de eigen stommiteiten.

Hij verkoopt het zelfs als voluntarisme, wat ook niet waar is.
Oud 12 juli 2007, 15:34   #289
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie de verkeerde plannen maakt, verprutst zijn tijd.
Precies wat ik zeg.
Oud 12 juli 2007, 15:48   #290
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar slaat dat nu op?
Wel, u geeft mij de indruk dat u geen rol kan spelen of houding kan aannemen in het debat betreffende overbevolking. Toch zegt u zelf herhaaldelijk dat u uw beslissingen laat afhangen van de context. Over de context zijn we het eens. Er is een overbevolking die spoedig een hoogtepunt bereikt en dit zal tot wereldwijd conflict leiden. In deze context kan u bv de volgende constructieve houding aannemen: met welke mensen sta ik sterk? Ik ga er van uit dat dit de mensen zijn die behoren tot mijn cultuur. Samuel S. Huntington heeft terecht aangetoond dat er een conflict van beschavingen zal uitbreken. Je kan het ook een conflict van culturen noemen. Nu, een logische houding zou bv zijn om te stoppen met dieren minderwaardig te achten aan mensen. Als er in Irak een groot aantal mensen sneuvelen, zou dat u dienen te verheugen. Dat is cruel reality, maar consequent. Spoedig is er geen respect meer voor een mensenleven. En terecht. Onze steeds zeldzamere fauna en flora verdient veel meer respect op dit ogenblik. Ik hecht alvast geen waarde meer aan mijn leven. Dat is overigens totale vrijheid. Positief.

Laatst gewijzigd door Dycore : 12 juli 2007 om 15:53.
Oud 12 juli 2007, 18:09   #291
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Stel nu eens dat we in België (klein maar dapper ) het goede vb zouden geven.
Kinderen mogen in geen geval het slachtoffer worden van eventuele maatregelen.
De ouders daarentegen mogen/moeten wel gestimuleerd worden om een verantwoordelijke houding aan te nemen.
Niks drastisch, gewoon stimulans inbouwen om tot lichte stabilisatie of lichte daling te komen. Bvb 2 kinderen/koppel als norm stellen.
Hoe dichter bij de norm, hoe groter de beloning, hoe meer je afwijkt, hoe feller de corrigerende maatregelen. Dat mag, maar hoeft niet enkel via de belastingen te gaan.
Ook gemeenschapsdienst kan bvb als corrigerende maatregel overwogen worden.
Vermits we hier in België reeds rond deze norm zitten zou dit niet eens een pijnlijke maatregel zijn. Enkel de mensen met weinig verantwoordelijkheidsgevoel, die het nog in hun hoofd halen om te kweken als de konijnen zouden corrigerende maatregelen moeten ondergaan.
Natuurlijk is daarmee de kous niet af en moeten we er gelijktijdig voor zorgen dat de gemiddelde ecologische voetafdruk die we zetten verkleint.
Als wij dit soort van politiek voeren en voorts geen opendeur politiek voeren voor immigratie kunnen we hiermee een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.

Laatst gewijzigd door satiper : 12 juli 2007 om 18:11.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 18:12   #292
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vermits we hier in België reeds rond deze norm zitten zou dit niet eens een pijnlijke maatregel zijn. Enkel de mensen met weinig verantwoordelijkheidsgevoel die het nog in hun hoofd halen om te kweken als de konijnen zouden corrigerende maatregelen moeten ondergaan.
We zitten aan een nataliteit van 1.55 en je hebt 2.1 nodig om je bevolking in stand te houden.

Dus die maatregelen zijn zo nutteloos als het zijn kan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 18:27   #293
satiper
Minister-President

Standaard

het zou enkel de onverantwoordelijken treffen
Oud 13 juli 2007, 09:04   #294
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel, u geeft mij de indruk dat u geen rol kan spelen of houding kan aannemen in het debat betreffende overbevolking.
Zeg nu eens eerlijk, welke consequente houding kun je aannemen in dergelijk debat als je kinderen hebt.

Citaat:
Toch zegt u zelf herhaaldelijk dat u uw beslissingen laat afhangen van de context. Over de context zijn we het eens. Er is een overbevolking die spoedig een hoogtepunt bereikt en dit zal tot wereldwijd conflict leiden.
Bwa, 1 vogelgriepepidemie en het hoogtepunt ligt alweer achter ons.

Citaat:
In deze context kan u bv de volgende constructieve houding aannemen: met welke mensen sta ik sterk? Ik ga er van uit dat dit de mensen zijn die behoren tot mijn cultuur. Samuel S. Huntington heeft terecht aangetoond dat er een conflict van beschavingen zal uitbreken. Je kan het ook een conflict van culturen noemen.
Dat concept van the clash of civilizations is naar mijn gevoel gewoon oude wijn in nieuwe zakken. De menselijke geschiedenis hangt aaneen van dergelijke 'clashes'.

De mensen met wie ik sterk sta, zijn de mensen die ik verkies om mee te leven. Cultuur is geen onbelangrijke factor in de keuze daarvan, maar zeker geen allesbepalende.

Bovendien vind ik 'cultuur' een veel te flexibele term. Men heeft de Westerse cultuur, maar dat is dan weer een begrip dan je verder kan afpellen als een ui: van Anglo-Saxisch naar Scandinavisch tot Duits, Frans en Italiaans. Dan vraag ik mij af tot welke lagen het beschavingsconflict gaat doordringen. Gaan niet enkel de grote culturen elkaar bestrijden, maar ook nog eens tenonder gaan aan een interne strijd? het zou wel eens kunnen zijn dat culturen helemaal niet zo homogeen zijn dat je de lijnen zo duidelijk kunt trekken als Huntington doet.

Maar echte kritiek kan ik er niet op geven, ik heb zijn boek nooit gelezen. Na Fukuyama heb ik mijn bekomst van dergelijke Profeten.

Ik vind alleszins ideologie dan een duidelijker begrip, en bovendien minder gebonden aan geografisch bepaalde grenzen. Maar dat maakt dergelijke conflicten nog moeilijker te vatten.

Citaat:
Nu, een logische houding zou bv zijn om te stoppen met dieren minderwaardig te achten aan mensen.
Ik eet vlees, niet veel maar wel iets, dus ik wil geen kannibaal worden.

Citaat:
Als er in Irak een groot aantal mensen sneuvelen, zou dat u dienen te verheugen.
Ik ben zo eerlijk toe te geven dat ik graag beaam dat het heel erg is dat er daar zo veel mensen sterven, maar voor de rest even consequent veilig in België op mijn reet blijf zitten, zoals de rest van de forumdeelnemers. En dan kun je beter gaan helpen in plaats van 'ochot ochere' te zitten roepen.

Maar nogmaals, verheugen, nee. Ik ben wel niet zo christelijk dat ik met veel plezier een paar klootzakken heb weten sterven. Maar dat was juist omwille van de persoonlijke relatie met die mensen en niet omwille van culturele redenen.

Citaat:
Dat is cruel reality, maar consequent. Spoedig is er geen respect meer voor een mensenleven. En terecht. Onze steeds zeldzamere fauna en flora verdient veel meer respect op dit ogenblik. Ik hecht alvast geen waarde meer aan mijn leven. Dat is overigens totale vrijheid. Positief.
Als ik die houding had, zou ik mij van een conflict de facto niet veel aantrekken. En overbevolking nog minder.

Ik zou mij bekwamen in seriemoord.
Oud 13 juli 2007, 11:18   #295
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Stel nu eens dat we in België (klein maar dapper ) het goede vb zouden geven.
Kinderen mogen in geen geval het slachtoffer worden van eventuele maatregelen.
De ouders daarentegen mogen/moeten wel gestimuleerd worden om een verantwoordelijke houding aan te nemen.
Niks drastisch, gewoon stimulans inbouwen om tot lichte stabilisatie of lichte daling te komen. Bvb 2 kinderen/koppel als norm stellen.
Hoe dichter bij de norm, hoe groter de beloning, hoe meer je afwijkt, hoe feller de corrigerende maatregelen. Dat mag, maar hoeft niet enkel via de belastingen te gaan.
Ook gemeenschapsdienst kan bvb als corrigerende maatregel overwogen worden.
Vermits we hier in België reeds rond deze norm zitten zou dit niet eens een pijnlijke maatregel zijn. Enkel de mensen met weinig verantwoordelijkheidsgevoel, die het nog in hun hoofd halen om te kweken als de konijnen zouden corrigerende maatregelen moeten ondergaan.
Natuurlijk is daarmee de kous niet af en moeten we er gelijktijdig voor zorgen dat de gemiddelde ecologische voetafdruk die we zetten verkleint.
Als wij dit soort van politiek voeren en voorts geen opendeur politiek voeren voor immigratie kunnen we hiermee een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.
Voor een klein landje als België heeft dat geen zin. Dat moet op wereldwijde schaal; hetgeen onmogelijk is.
Oud 13 juli 2007, 11:22   #296
Dycore
Banneling

Standaard

Ik denk dat we elkaar eindelijk min of meer begrijpen Morduk.
Ik ga grotendeels akkoord met je laatste post. Nuances daargelaten.

Laatst gewijzigd door Dycore : 13 juli 2007 om 11:23.
Oud 13 juli 2007, 11:28   #297
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg nu eens eerlijk, welke consequente houding kun je aannemen in dergelijk debat als je kinderen hebt.
Ik zou uit respect voor mijn kinderen zo eerlijk mogelijk zijn. De mooie kanten en de harde kanten van het leven duidelijk uitleggen. Ik zou niet willen dat het typische verwende doetjes worden die verwachten dat alles van een leien dakje loopt. Daar hebben we namelijk geen gebrek in onze samenleving.
Oud 13 juli 2007, 11:29   #298
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Bwa, 1 vogelgriepepidemie en het hoogtepunt ligt alweer achter ons.
Laat het ons hopen
Oud 13 juli 2007, 11:31   #299
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
De mensen met wie ik sterk sta, zijn de mensen die ik verkies om mee te leven. Cultuur is geen onbelangrijke factor in de keuze daarvan, maar zeker geen allesbepalende.

Bovendien vind ik 'cultuur' een veel te flexibele term. Men heeft de Westerse cultuur, maar dat is dan weer een begrip dan je verder kan afpellen als een ui: van Anglo-Saxisch naar Scandinavisch tot Duits, Frans en Italiaans. Dan vraag ik mij af tot welke lagen het beschavingsconflict gaat doordringen. Gaan niet enkel de grote culturen elkaar bestrijden, maar ook nog eens tenonder gaan aan een interne strijd? het zou wel eens kunnen zijn dat culturen helemaal niet zo homogeen zijn dat je de lijnen zo duidelijk kunt trekken als Huntington doet.

Maar echte kritiek kan ik er niet op geven, ik heb zijn boek nooit gelezen. Na Fukuyama heb ik mijn bekomst van dergelijke Profeten.

Ik vind alleszins ideologie dan een duidelijker begrip, en bovendien minder gebonden aan geografisch bepaalde grenzen. Maar dat maakt dergelijke conflicten nog moeilijker te vatten.
Westerse beschaving? Gebaseerd op allerhande elementen zoals oa cultuur en ideologie
Oud 13 juli 2007, 11:35   #300
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor een klein landje als België heeft dat geen zin. Dat moet op wereldwijde schaal; hetgeen onmogelijk is.
Dat is net het mooie.
Wij (België) zitten reeds min of meer op de goeie koers (gemiddeld).
Het zou hier dan in principe op weinig weerstand moeten stuiten, vermits er weinigen door getroffen zouden worden.
Zelfs de enkelingen die graag een groot kroost om zich heen hebben kunnen dit nog steeds doen, mits wat tegenprestaties voor hun onverantwoord gedrag.
Stel dat we pionieren.
Wie weet volgt Nederland, en dan Duitsland, ....
Zie je het verder gaan, voor je het weet doet de hele wereld mee , en dan zijn we waar we moeten zijn.
Zou toch mooi zijn.

Een beter maatregel naar een betere wereld kan je niet bedenken vermoed ik.

Je mag altijd proberen natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar je suggesties.

Laatst gewijzigd door satiper : 13 juli 2007 om 11:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be