Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2007, 23:43   #281
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
tienduizenden sociale woningen bouwen elk jaar
Eerder honderdduizenden dan... Wat een ironie
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 01:16   #282
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Zwaar uit de bocht zou ik zo zeggen. In Kortrijk is men nu het allereerste samenwerkingsverband aangegaan dat dit mogelijk maakt. Tot op heden kon je als werkzoekende in Wallonië niet terecht bij een Vlaamse VDAB instelling, ik kan het weten want ik was erbij toen we het geprobeerd hebben.
Je kon er wel terecht! Voorwaarde, je kwam uit je luie zetel en ging naar een VDAB kantoor. Moet je wel een beetje Nederlands kunnen om de vacatures te begrijpen.

De samenwerking nu houdt in dat VDAB de werkgevers en jobs selecteert en FOREM/ATCIRIS de mensen recruteert.

Allez, laten we hopen dat dit een succes wordt.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 07:52   #283
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zwaar uit de bocht zou ik zo zeggen. In Kortrijk is men nu het allereerste samenwerkingsverband aangegaan dat dit mogelijk maakt. Tot op heden kon je als werkzoekende in Wallonië niet terecht bij een Vlaamse VDAB instelling, ik kan het weten want ik was erbij toen we het geprobeerd hebben.
Als ik me niet vergis zegde Leterme die in die streek woont dat er zeer veel Fransen in West-Vl komen werken en nauwelijks Walen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 08:35   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. U kon weldegelijk als werkzoekende terecht, maar van enige uitwisseling van vacatures was er geen sprake. Nu worden die laatste gegevens wel uitgewisseld. Even trouwens opmerken dat de samenwerking tussen Kortrijk en het nabijgelegen Moeskroen niet het enige samenwerkingsverband is. Ook in andere grensgebieden zijn er dergelijke projecten tot stand gekomen.

Men ziet trouwens heel duidelijk aan het aantal Fransen die in het Kortrijkse komen werken, dat het niet gaat om een institutioneel probleem zoals u graag laat uitschijnen, maar weldegelijk om een probleem van houding en bereidheid. Ook het aantal Fransen dat zich inschrijft om een VDAB-taalcursus te volgen torent mijlenver uit boven het aantal Walen die dat doen...

Zou het soms iets te maken hebben met de veel strengere werkloosheidsregels die men in Frankrijkheid hanteert en die dus aanzetten om effectief werk te zoeken...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 09:30   #285
luc broes

Standaard

Citaat:
Eerder honderdduizenden dan... Wat een ironie
50.000 sociale woningen aan 125000 euro = 6,25 miljard euro
dat is veel minder dan de transfers!
Jij trekt dat in 't belachelijke, ik zie niet in waarom.
De werknemers waar jij zo mee bekommerd bent lachen daar niet mee.
Oud 25 juli 2007, 10:23   #286
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is onjuist. U kon weldegelijk als werkzoekende terecht, maar van enige uitwisseling van vacatures was er geen sprake. Nu worden die laatste gegevens wel uitgewisseld. Even trouwens opmerken dat de samenwerking tussen Kortrijk en het nabijgelegen Moeskroen niet het enige samenwerkingsverband is. Ook in andere grensgebieden zijn er dergelijke projecten tot stand gekomen.
Ik was erbij dat we twee mensen probeerden in te schrijven. Eerst ging het zelfs gewoon niet en vervolgens, na veel omwegen, werden ze wel ingeschreven maar had deze inschrijving geen meerwaarde vermits men geen VL. vacatures kreeg toegezonden.

Dus de uitkomst daar was een dikke vette nul, of je daar nu naartoe ging of niet !
Oud 25 juli 2007, 10:25   #287
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis zegde Leterme die in die streek woont dat er zeer veel Fransen in West-Vl komen werken en nauwelijks Walen.
Correct, ook een idee hoeveel een Fransman aan het eind van de rit in zijn pollen heeft qua zuurverdiende centen in vergelijking met een Belg ?

Ook al is bij stilgestaan dat er daar nog wel altijd 6% werkloosheid is onder de VL. bevolking. Hoe zou dat dan misschien toch komen ?

En heeft U leterme ook al gezegd dat doordat de werkloosheid daar het laagste ligt, dat men daar het tijdskrediet op stop heeft gezet ?
Oud 25 juli 2007, 10:30   #288
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
50.000 sociale woningen aan 125000 euro = 6,25 miljard euro
dat is veel minder dan de transfers!
Jij trekt dat in 't belachelijke, ik zie niet in waarom.
De werknemers waar jij zo mee bekommerd bent lachen daar niet mee.
Werknemers en sociale woningen, niet gemakkelijk !

Ik heb zelf jaren in een sociaal appartement gewoond. Weet je dat de huurprijs daar ook wordt berekend naar je loon en hoe men vervolgens omgaat met de wachtlijsten ?

Een klein voorbeeld van mezelf. Ik betaalde, als interimmer, nog geen 9.000 bfr huishuur per maand voor mijn sociaal appartement. IK begon vast te werken in de chemische sector en mijn huishuur verhoogde tot bijna 17.000 bfr.

Met het geld dat ik bij elkaar had gespaard ben ik op zoek gegaan naar een iets meer aangename omgeving om te verblijven en dus heb ik mijn sociaal appartement opgezegd. Wachtlijsten van duizenden mensen dan zou je toch denken dat een appartement direct weg is. Natuurlijk niet want ik betaalde immers 17.000bfr., dus heeft men dat appartement bewust 3 maanden laten leegstaan om wat extra geld en heeft men dus mensen die het misschien wel nodig hadden in de kou laten staan.

Als het allemaal zo sociaal zou dan kan ik mij er nog in vinden, maar dat is het verre van natuurlijk...
Oud 25 juli 2007, 10:32   #289
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Je kon er wel terecht! Voorwaarde, je kwam uit je luie zetel en ging naar een VDAB kantoor. Moet je wel een beetje Nederlands kunnen om de vacatures te begrijpen.

De samenwerking nu houdt in dat VDAB de werkgevers en jobs selecteert en FOREM/ATCIRIS de mensen recruteert.

Je kon er inderdaad terecht, maar niet voor de vacatures. En inderdaad, dit is het belangrijkste onderdeel uit de discussie :

Vergeet niet dat ook ik achter de activering sta, maar zoals altijd gesteld niet ten koste van alles.
Oud 25 juli 2007, 10:56   #290
luc broes

Standaard

Citaat:
Werknemers en sociale woningen, niet gemakkelijk !

Ik heb zelf jaren in een sociaal appartement gewoond. Weet je dat de huurprijs daar ook wordt berekend naar je loon en hoe men vervolgens omgaat met de wachtlijsten ?

Een klein voorbeeld van mezelf. Ik betaalde, als interimmer, nog geen 9.000 bfr huishuur per maand voor mijn sociaal appartement. IK begon vast te werken in de chemische sector en mijn huishuur verhoogde tot bijna 17.000 bfr.

Met het geld dat ik bij elkaar had gespaard ben ik op zoek gegaan naar een iets meer aangename omgeving om te verblijven en dus heb ik mijn sociaal appartement opgezegd. Wachtlijsten van duizenden mensen dan zou je toch denken dat een appartement direct weg is. Natuurlijk niet want ik betaalde immers 17.000bfr., dus heeft men dat appartement bewust 3 maanden laten leegstaan om wat extra geld en heeft men dus mensen die het misschien wel nodig hadden in de kou laten staan.

Als het allemaal zo sociaal zou dan kan ik mij er nog in vinden, maar dat is het verre van natuurlijk...
hurycane,
Eerst vind je het belachrlijk dat ik praat van tienduizenden sociale woningen.
Dan toon ik aan dat die tienduizenden wel degelijk juist is;
Maar dan zeg je dat de sociale woningen te duur zijn (wat een ander onderwerp is).
Met het geld van de transfers kan men meer sociale woningen aanbieden aan een lagere prijs.
Welke vluchtweg ga je nu zoeken?

Laatst gewijzigd door luc broes : 25 juli 2007 om 10:57.
Oud 25 juli 2007, 13:06   #291
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
hurycane,
Eerst vind je het belachrlijk dat ik praat van tienduizenden sociale woningen.
Dan toon ik aan dat die tienduizenden wel degelijk juist is;
Maar dan zeg je dat de sociale woningen te duur zijn (wat een ander onderwerp is).
Met het geld van de transfers kan men meer sociale woningen aanbieden aan een lagere prijs.
Welke vluchtweg ga je nu zoeken?
Geen, maar dus de oplossing voor de vergrijzing en de werkloosheid in VL. is volgens jou meer sociale woningen ?
Oud 25 juli 2007, 13:08   #292
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je kon er inderdaad terecht, maar niet voor de vacatures. En inderdaad, dit is het belangrijkste onderdeel uit de discussie :
De vacatures zijn er gewoon te raadplegen zonder inschrijving.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 13:32   #293
luc broes

Standaard

Citaat:
Geen, maar dus de oplossing voor de vergrijzing en de werkloosheid in VL. is volgens jou meer sociale woningen ?
te gek om op te antwoorden
Oud 25 juli 2007, 14:46   #294
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
te gek om op te antwoorden
Nee dit is te gek. U oplossing ligt in sociale huisvesting bouwen dmv het geld dat nu via transfers niet meer naar WAL. zou vloeien.

Dat zouden dus gebouwen zijn die door de regio's worden gefinancieerd. Dus daar waar er in Wallonië teveel mensen werken in zulke instanties wil U dus in U oplossing er wel zo meer bijmaken in Vlaanderen !

Bovendien, mensen die het met minder moeten stellen steken we in sociale huisvestingen ! Dus we troepen ze bij elkaar en laten uitschijnen dat ze content mogen zijn. Dat is net hetgene wat U aan Wallonië verwijt ! Dat ze erin berusten dat het allemaal wel goed is zo.

En ik maar denken dat in een onafhankelijk Vlaanderen vooruitgang voor iedereen zou zijn...
Oud 25 juli 2007, 15:02   #295
luc broes

Standaard

Citaat:
Nee dit is te gek. U oplossing ligt in sociale huisvesting bouwen dmv het geld dat nu via transfers niet meer naar WAL. zou vloeien.

Dat zouden dus gebouwen zijn die door de regio's worden gefinancieerd. Dus daar waar er in Wallonië teveel mensen werken in zulke instanties wil U dus in U oplossing er wel zo meer bijmaken in Vlaanderen !

Bovendien, mensen die het met minder moeten stellen steken we in sociale huisvestingen ! Dus we troepen ze bij elkaar en laten uitschijnen dat ze content mogen zijn. Dat is net hetgene wat U aan Wallonië verwijt ! Dat ze erin berusten dat het allemaal wel goed is zo.

En ik maar denken dat in een onafhankelijk Vlaanderen vooruitgang voor iedereen zou zijn...
Wat een wartaal!
Wij verwijten aan Wallonië dat met die enorme transfers geen enkel probleem opgelost wordt, en erger dat ze door de transfers denken dat alles in orde is: het geld vloeit toch binnen.
Daarom moeten de transfers teruggeschroefd worden.
Oud 25 juli 2007, 22:55   #296
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat een wartaal!
Wij verwijten aan Wallonië dat met die enorme transfers geen enkel probleem opgelost wordt, en erger dat ze door de transfers denken dat alles in orde is: het geld vloeit toch binnen.
Daarom moeten de transfers teruggeschroefd worden.
NEEN dat doet U niet ! U doet meer dan dat, zo hameren jullie ook op het feit dat men daar problemen vergroot en één van die problemen waar jullie op hameren is dat van de openbare diensten.

Als U voorstelt om de transfers die nu naar Wallonië gaan in een "onafhankelijk" Vlaanderen te gebruiken voor sociale huisvesting is dit geen privé maar een openbare dienst !

Wat U dus afschiet in Wallonië zou U omhelzen in Vlaanderen, maar ook dit zie ik weer verkeerd waarschijnlijk !?
Oud 26 juli 2007, 08:18   #297
luc broes

Standaard

Citaat:
NEEN dat doet U niet ! U doet meer dan dat, zo hameren jullie ook op het feit dat men daar problemen vergroot en één van die problemen waar jullie op hameren is dat van de openbare diensten.

Als U voorstelt om de transfers die nu naar Wallonië gaan in een "onafhankelijk" Vlaanderen te gebruiken voor sociale huisvesting is dit geen privé maar een openbare dienst !

Wat U dus afschiet in Wallonië zou U omhelzen in Vlaanderen, maar ook dit zie ik weer verkeerd waarschijnlijk !?
Inderdaad, dit keer heb je gelijk, je ziet dit totaal verkeerd.
Wij stellen vast dat in W 40% in de openbare dienst werkt, en in Vl 28%.
Eenvoudig gesteld: in W zijn er 3 postbodes om hetzelfde werk te doen als 2 postbodes in Vl.
Vl werkt dus meer efficiënt en heeft aldus meer geld ter beschikking en kan dat nuttig gebruiken bv voor sociale woningbouw.
Als de Walen hetzelfde doen zouden wij dat toejuichen.
Oud 26 juli 2007, 08:27   #298
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dit keer heb je gelijk, je ziet dit totaal verkeerd.
Wij stellen vast dat in W 40% in de openbare dienst werkt, en in Vl 28%.
Eenvoudig gesteld: in W zijn er 3 postbodes om hetzelfde werk te doen als 2 postbodes in Vl.
Vl werkt dus meer efficiënt en heeft aldus meer geld ter beschikking en kan dat nuttig gebruiken bv voor sociale woningbouw.
Als de Walen hetzelfde doen zouden wij dat toejuichen.
Man man man onvoorstelbaar, daar zijn ze weer met hun Walen terwijl het om een oplossing gaat voor een onafhankelijk VL.

Terwijl ik enkel weerleg dat jullie zelf zeggen dat er teveel volk is tewerk gesteld in de openbare sector, en in Wallonië zelfs een overdaad (wat ook juist is, heb ik nooit ontkend).

Als ik dan opper als gedachtenpiste om zoals in Barcelona kuisploegen te voorzien die de steden proper houden, zoals in Stockholm in museums meer suppoosten te voorzien en op het openbaar vervoer meer mensen te zetten om enerzijds het zwartrijden te beperken en anderzijs het veiligheidsgevoel te vergroten dan ben ik een onozelaar want dat kost de staat teveel.

Maar in een onafhankelijk VL. mogen we de openbare dienst dan volop vergroten en mogen we hier maar liefst 6.25 miljard euro gebruiken.

Ik stel dus enkel vast dat hetgeen U aan de ene kant verloochent aan de andere kant zelf voorstelt als oplossing.

Ik heb nooit gezegd dat het onwaar is over de openbare diensten, ik heb wel gesteld dat dit misschien kan liggen aan automatisering bvb. En ook daar heb ik gezegd van voorstander te zijn, met als enige voorwaarde dat men dan wel klaar moet zijn om het jobverlies dat hieraan gekoppeld is terug op te vangen met jobs die vallen onder minimum dezelde arbeidsvoorwaarden.

Laatst gewijzigd door hurycane : 26 juli 2007 om 08:27.
Oud 26 juli 2007, 10:07   #299
luc broes

Standaard

Citaat:
Man man man onvoorstelbaar, daar zijn ze weer met hun Walen terwijl het om een oplossing gaat voor een onafhankelijk VL.

Terwijl ik enkel weerleg dat jullie zelf zeggen dat er teveel volk is tewerk gesteld in de openbare sector, en in Wallonië zelfs een overdaad (wat ook juist is, heb ik nooit ontkend).

Als ik dan opper als gedachtenpiste om zoals in Barcelona kuisploegen te voorzien die de steden proper houden, zoals in Stockholm in museums meer suppoosten te voorzien en op het openbaar vervoer meer mensen te zetten om enerzijds het zwartrijden te beperken en anderzijs het veiligheidsgevoel te vergroten dan ben ik een onozelaar want dat kost de staat teveel.

Maar in een onafhankelijk VL. mogen we de openbare dienst dan volop vergroten en mogen we hier maar liefst 6.25 miljard euro gebruiken.

Ik stel dus enkel vast dat hetgeen U aan de ene kant verloochent aan de andere kant zelf voorstelt als oplossing.

Ik heb nooit gezegd dat het onwaar is over de openbare diensten, ik heb wel gesteld dat dit misschien kan liggen aan automatisering bvb. En ook daar heb ik gezegd van voorstander te zijn, met als enige voorwaarde dat men dan wel klaar moet zijn om het jobverlies dat hieraan gekoppeld is terug op te vangen met jobs die vallen onder minimum dezelde arbeidsvoorwaarden.
Hopeloos
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be