![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, maar daarmee zijn we heel ver van huis. En ik denk trouwens dat niets zo snel went als een woordbeeld. Tot voor kort hoorden we "croquette" te schrijven, en ik was dat ook zo gewoon. Nu is dat "kroket" geworden. Mocht ik nu ergens "croquette" zien, dan komt me dit als ouderwets over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is de verdeeldheid onder zowel taalgebruikers als taalwetenschappers over de 'juiste' spellingsrichting. Een groeiende groep taalgebruikers kan het al niets meer schelen en doet maar wat. Ik weet echt niet of er nog een logische spelling zal komen in de toekomst. Dat kan m.i. alleen als men eens ophoudt de vastlegging van de spelling aan overleggroepjes over te laten, die ergens in het midden uitkomen met een onooglijk compromis �* la belge, maar duidelijke keuzes durft te maken voor de ene of de andere systematiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten kan de koning de formateur helemaal niet ontslaan. Hij kan alleen het ontslag aanvaarden (of weigeren) en vervolgens een nieuwe formateur of desnoods een bemiddelaar aanduiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dialecten hebben hun recht, niet in de beperkte zin maar wel in de context waar ze thuishoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk oefent het frans van Brussel een grote invloed uit op de Vlaamse rand. Maar is het nu de taak van links om wat groot en machtig en invloedrijk is te verdedigen? Ik dacht dat het juist andersom moet zijn. De Frankofonen hebben ervoor gezorgd dat Brussel niet erg aantrekkelijk is door een enorme toevloed van moeilijk integreerbare ongeschoolde vreemdelingen die veelal werkloos zijn. Hoe kan men daar voldoende betaalbare sociale woningen voor voorzien? Vlaanderen kan daar maar zeer weinig aan verhelpen vermits het er zo goed als geen zeggingsmacht heeft. Gevolg is dat de kapitaalkrachtigen uitwijken naar de Vlaamse rand. Die weigeren daar de taal van de streek te respecteren (is dat geen extremisme?). En die worden dan verdedigd door de rode Solidarnosc!? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts weinige talen hebben een standaardtaal die een gemene deler is geworden van de dialecten. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de standaardtaal van het Reto-Romaans. Bij andere talen baseerde men zich op één dialect(groep). Dat is het geval voor het Italiaans en Macedonisch. Andere kenden een historische ontwikkeling van beïnvloeding door verschillende dialecten en historische keuzes (Nederlands). Iedere taal heeft een beetje een eigen weg gevolgd naar de vorming van een standaardtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#293 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#294 |
|
![]() Ja, denk ook om de mogelijke aanwezigheid van oorspronkelijk Keltische woorden. Ook nog: het Ripuarisch, dat veel overeenkomsten met Noordse talen lijkt te bevatten.
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
|
![]() Mijn ex-leerkracht, een hollander zei letterlijk [computter] met een een doffe u...
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
|
![]() Citaat:
Onderschat zulke vorderingen niet, het is al gelukt om de Mensheid op die manier af te schaffen (heet nu menselijkheid, voor mijn (taal)gevoel een tamelijk ander begrip).
![]() |