![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O ja? Nu moet u mij daar toch eens wat bewijzen voor geven, hoor. Immers, een standaardtaal heeft altijd een zekere mate van "kunstmatigheid", daar iedere standaardtaal steeds gereguleerd wordt van bovenaf. Kijk maar eens wat de Fransen doen: daar hebben ze een Académie Française die ieder woord vastlegt en door haar bevoegdheid vervolgens oplegt. Kijk naar de IJslandse Taalacademie die heel strikt de zaken opvolgt. Of voor het Hongaars hebben ze ook zo iets gelijkaardigs. Enzovoort. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten bestaat er zelfs niet eens zoiets als "Algemeen Vlaams". Er bestaan wel regionale vormen van Nederlands binnen Vlaanderen, maar die verschillen onderling. Ik hoor mensen soms AN spreken met Antwerpse tongval, wat dan weer iets heel anders is dan een West-Vlaming die AN probeert te spreken. Allemaal heel anders en zelfs flink verschillend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De woordvolgorde is niet anders, wel is er hoogstens een verschil in de volgorde van de werkwoordelijke eindgroep. En we hebben hier in Vlaanderen inderdaad bepaalde woorden en uitdrukkingen die men in het noorden van Nederland niet zoveel gebruikt of zelfs niet kent. Maakt dit onze taal tot iets anders dan Nederlands? Neen, natuurlijk niet. Ga maar eens naar Oostenrijk, beste vriend. De Oostenrijkers hebben veel meer verschillende woorden ten opzichte van het Duits-Duits dan wij ten opzichte van het Nederlands-Nederlands. Geen Oostenrijker zal evenwel instemmen met uw theorie dat hij daarom een andere taal spreekt dan het Duits.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou iets gelijkaardigs kunnen scheppen als in het Groothertogdom Luxemburg waar men ook uit de bestaande dialecten en regiolecten een soort algemene Luxemburgse taal heeft geschapen. Alleen heeft men daar nog steeds het probleem dat men voor alles wat literatuur is grotendeels toch weer teruggrijpt naar het Duits, en dat er eigenlijk geen Luxemburgse gesproken standaardtaal is. Iedereen blijft immers zijn plaatselijk dialect spreken en bij contacten met niet-Luxemburgers wordt dan ook snel weer overgeschakeld naar Duits of Frans. Er zit evenwel niemand te wachten op dat Vlaams van u. Iedereen is best tevreden met ons AN, al hopen bepaalde mensen dat er een grote inbreng vanuit Vlaanderen kan zijn. Nu, dat principe is al lang door de Taalunie aanvaardt en wordt ook al toegepast. Ik zie dan ook geen enkele valabele reden om zoiets als "Algemeen Vlaams" uit de grond te stampen. En trouwens: ik moet nog altijd van jullie eens een bijdrage aan dit forum zien dat in dat "Vlaams" is opgesteld. Bij mijn weten schrijven jullie de hele tijd in het AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlands is geen zaak van "d'ollanders" alleen, maar is, al heel lang (verbazend dat u dat niet weet of beseft), een gezamelijke zaak van Nederlanders en Vlamingen (en nu recent ook van de Surinamers).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... berust niet enkel op taalkundige ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Liechtenstein bestaat, maar Liechtensteins niet. Romandisch Zwitserland bestaat, maar niet Romandisch. Enz. Vlaanderen bestaat weldegelijk, maar onze taal is Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Minister
|
![]() Ja, en de uitspraak van standard Nederlands verschilt toch als je die vergelijkt met de onze. Ik vind de uitspraak van die nieuwslezer(s) van het NOS journaal toch niet zo verzorgd, al kijk ik daar zelden naar. Ik heb zelf ook al af en toe een redelijk harde g gehoord bij een nieuwslezer van het NOS journaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jongen toch, u spartelt als een vis op het droge... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://www.rtl.nl/(vm=/actueel/rtlni....avi_plain.xml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Minister
|
![]() Verdorie ik heb de RTL niet op mijn tv!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Neen. Het is meer hierom:
BBP: Het water in Vlaanderen stroomt van onder naar boven in plaats van boven naar onder, zoals in Nederland. Het is dus een ander soort water. HvG e.a.: Hoe kom je daar nu bij? BBP: Ten eerste zegt mijn voorzitter dit, ten tweede zie je dat toch zélf wel? HvG: Neen? BBP: Het ziet er anders uit en het stroomt van onder naar boven. HvG: Dat het er anders uitziet komt misschien omdat het over een andere ondergrond stroomt. In Nederland heb je ook verschillende ondergronden maar het blijft toch echt hetzelfde water waarop dezelfde natuurwetten van toepassing zijn. BBP: Dus jij wilt zeggen dat er geen Vlaams water bestaat? HvG: Natuurlijk wel, er is water dat in Vlaanderen stroomt, als zodanig is er Vlaams water maar het verschilt qua samenstelling en gedrag niet van ander water. BBP: Maar bij jullie stroomt er ook water in het IJsselmeer en bij ons niet. Hoe kan dat dan? HvG: Het stroomt in een andere richting maar is hetzelfde water. Trouwens, het is strategisch niet slim dat je dit zegt. Twee eeuwen lang hebben de franstaligen je wijsgemaakt dat je water 'ander water' is dat niet aan de natuurwetten voldoet en jullie verplicht hún water te gebruiken. BBP: Maar nu dwing je ons júllie water te gebruiken. HvG: Neen, gebruik lekker je eigen water maar het is gewoon hetzelfde soort water. BBP: Nee hoor, want als ons water op de grond komt zie ik het toch echt weer omhoog gaan. HvG: Dat heet opspatten, dat gebeurt bij ons ook. BBP: Ik vind jullie water lelijk. Ik wil ons water Vlaams water noemen. HvG: Dat moet je zelf weten maar het is hetzelfde water. BBP: Ik heb hier een plaatje van ene Esscher waarop water wél van onder naar boven stroomt. Het kan dus wél. Zie je wel dat ik gelijk heb. HvG: Dat is kunst(matig). Het heet niet voor niets 'onmogelijke figuren'. BBP: Maar je ziet toch zelf wel dat de Schelde anders stroomt dan de Lek? HvG: Zucht. Ja, het stroomt anders maar het is hetzelfde water. BBP: Ik zie het al wel, je gunt ons ons eigen water niet, je wilt ons onderdrukken en ons water inpikken. HvG: Hoe kom je daarbij? BBP: Ik wil onze kust de Vlaamse kust noemen in plaats van de Hollandse kust. HvG: Zo heet het al. Maar het is één kust: De Noordzeekust. Enzovoort. Jan van den Berghe heeft als onderwijzer waarschijnlijk meer geduld dan ik. Hij heeft ook meer feitenkennis over talen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |