Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 06:45   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ok dan nog de taalunie afschaffen en we zijn er! En een Vlaams Nederlandse, Hollands Nederlandse enz taalunie oprichten!
Waarom dan wel? Leg me dat eens uit!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 06:47   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een taalunie is voor niets nodig, het maakt een kunstmatige taal en geen standaardtaal zoals de bedoeling is.
O ja? Nu moet u mij daar toch eens wat bewijzen voor geven, hoor. Immers, een standaardtaal heeft altijd een zekere mate van "kunstmatigheid", daar iedere standaardtaal steeds gereguleerd wordt van bovenaf. Kijk maar eens wat de Fransen doen: daar hebben ze een Académie Française die ieder woord vastlegt en door haar bevoegdheid vervolgens oplegt. Kijk naar de IJslandse Taalacademie die heel strikt de zaken opvolgt. Of voor het Hongaars hebben ze ook zo iets gelijkaardigs. Enzovoort. Enzovoort.
Oud 19 september 2007, 06:49   #283
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams proberen ze krampachtig te onderdrukken tot het Nederlands, maar de pogingen zullen de mist ingaan!
Onderdrukken? Hoe dan wel?

Bij mijn weten bestaat er zelfs niet eens zoiets als "Algemeen Vlaams". Er bestaan wel regionale vormen van Nederlands binnen Vlaanderen, maar die verschillen onderling. Ik hoor mensen soms AN spreken met Antwerpse tongval, wat dan weer iets heel anders is dan een West-Vlaming die AN probeert te spreken. Allemaal heel anders en zelfs flink verschillend.
Oud 19 september 2007, 06:51   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tongval, woordenschat, uitdrukkingen, zelfs woordvolgorde is wsl een beetje anders... Het is helemaal niet zo gelijk als u het voorstelt!
De woordvolgorde is niet anders, wel is er hoogstens een verschil in de volgorde van de werkwoordelijke eindgroep. En we hebben hier in Vlaanderen inderdaad bepaalde woorden en uitdrukkingen die men in het noorden van Nederland niet zoveel gebruikt of zelfs niet kent. Maakt dit onze taal tot iets anders dan Nederlands? Neen, natuurlijk niet. Ga maar eens naar Oostenrijk, beste vriend. De Oostenrijkers hebben veel meer verschillende woorden ten opzichte van het Duits-Duits dan wij ten opzichte van het Nederlands-Nederlands. Geen Oostenrijker zal evenwel instemmen met uw theorie dat hij daarom een andere taal spreekt dan het Duits.
Oud 19 september 2007, 06:53   #285
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ikzelf vind Schoon Vlaams eigenlijk prachtig klinken, in tegenstelling tot het Nederland-Nederlands Met alle respect: maar ik haat die harde g, maar ook dat de "ei" wordt vervangen door een "ai" in een typisch Hollandse uitspraak, de "v" wordt vervangen door "f", het zeggen van "boowt" i.p.v. "boot"
De harde g is niet eigen aan het Algemeen Nederlands, maar wel aan het Hollands en het poldernederlands. Ook de diftongering van de klanken is geen AN, maar zelfs louter en alleen poldernederlands. Merken we trouwens op dat dit poldernederlands een fenomeen is dat zich grotendeels in de Randstad voordoet. Poldernederlands moet je dus niet gaan uitvergroten tot "de" taal van alle Nederlanders en heel Nederland.
Oud 19 september 2007, 06:57   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik versta Brabants ook niet zo goed, mijn familie woont daar namelijk. Als er vrienden op bezoek komen dan verandert de voertaal van ABN naar Brabants en dan volg ik d'r niets meer van!

Bij het Vlaams heb ik dat toch minder, ik heb ook het idee dat ze mij aan het ontzien waren met hun dialect.
Een flinke tijd geleden waren er enkele Nederlandse vrienden bij ons op bezoek. Met hen sprak ik natuurlijk AN, maar daar tussendoor durfde ik ook wel eens met de wederhelft een woordje dialect "klapp'n". De ene kwam uit Zuid-Holland en begreep niets van wat ik met m'n vrouwtje sprak, terwijl de andere, uit het zuiden van Noord-Brabant, wel veel herkende en onmiddellijk aan z'n kindertijd terugdacht toen er nog veel dialect in zijn streek werd gesproken.
Oud 19 september 2007, 06:59   #287
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ikzelf vind Schoon Vlaams eigenlijk prachtig klinken, in tegenstelling tot het Nederland-Nederlands Met alle respect: maar ik haat die harde g, maar ook dat de "ei" wordt vervangen door een "ai" in een typisch Hollandse uitspraak, de "v" wordt vervangen door "f", het zeggen van "boowt" i.p.v. "boot"
Sorry, maar ik heb de indruk dat je geen benul hebt van het Noord-Nederlands. Wat jij hier opsomt zijn kenmerken van sommige dialecten en het Polder-Nederlands. Kijk je wel eens naar het NOS-journaal?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 07:02   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank u, dit is het perfecte bewijs dat Vlaams wel een eigen taal kan zijn! Je vermoordt hier meteen alle critici! (discussie gesloten denk ik, de resultaten zijn bekend! )
Vlaams zou inderdaad als een taal naast het Nederlands kunnen worden gecreëerd. Ja, want men zou ze nog moeten scheppen. Op dit ogenblik staat er niet zoiets als "Vlaams" als algemene taal in Vlaanderen. Er bestaan dialecten, regiolecten en tussentalen van het Nederlands die in Vlaanderen worden gesproken.

Men zou iets gelijkaardigs kunnen scheppen als in het Groothertogdom Luxemburg waar men ook uit de bestaande dialecten en regiolecten een soort algemene Luxemburgse taal heeft geschapen. Alleen heeft men daar nog steeds het probleem dat men voor alles wat literatuur is grotendeels toch weer teruggrijpt naar het Duits, en dat er eigenlijk geen Luxemburgse gesproken standaardtaal is. Iedereen blijft immers zijn plaatselijk dialect spreken en bij contacten met niet-Luxemburgers wordt dan ook snel weer overgeschakeld naar Duits of Frans.

Er zit evenwel niemand te wachten op dat Vlaams van u. Iedereen is best tevreden met ons AN, al hopen bepaalde mensen dat er een grote inbreng vanuit Vlaanderen kan zijn. Nu, dat principe is al lang door de Taalunie aanvaardt en wordt ook al toegepast. Ik zie dan ook geen enkele valabele reden om zoiets als "Algemeen Vlaams" uit de grond te stampen.

En trouwens: ik moet nog altijd van jullie eens een bijdrage aan dit forum zien dat in dat "Vlaams" is opgesteld. Bij mijn weten schrijven jullie de hele tijd in het AN.
Oud 19 september 2007, 07:03   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hebben de Vlamingen in handen, als zij dat willen leg ik mij daar bij neer, maar ik leg mij niet neer bij wat d!ollanders willen!
Nederlands is geen zaak van "d'ollanders" alleen, maar is, al heel lang (verbazend dat u dat niet weet of beseft), een gezamelijke zaak van Nederlanders en Vlamingen (en nu recent ook van de Surinamers).
Oud 19 september 2007, 07:05   #290
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijk om te weten: het onderscheid tussen taal en dialect berust niet op taalkundige maar vaak op politieke, historische en andere redenen die weinig met taalkunde te maken hebben.
Mijn zin - die u zomaar overneemt zonder bronvermelding - moet juist gelezen worden. Daar u de context ervan ontneemt, moet ik een woord erbij voegen:

... berust niet enkel op taalkundige ...
Oud 19 september 2007, 07:07   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila het is begonnen, en daarna gaan ze zeggen dat vlaanderen eigenlijk niet bestaat... Ik hoor het al aankomen eens we bijmekaar zijn!
Wat een onzin! U springt de hele tijd van de hak op de tak omdat u een chronisch gebrek aan argumentatie heeft.

Liechtenstein bestaat, maar Liechtensteins niet. Romandisch Zwitserland bestaat, maar niet Romandisch. Enz.

Vlaanderen bestaat weldegelijk, maar onze taal is Nederlands.
Oud 19 september 2007, 07:07   #292
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Sorry, maar ik heb de indruk dat je geen benul hebt van het Noord-Nederlands. Wat jij hier opsomt zijn kenmerken van sommige dialecten en het Polder-Nederlands. Kijk je wel eens naar het NOS-journaal?
Ja, en de uitspraak van standard Nederlands verschilt toch als je die vergelijkt met de onze. Ik vind de uitspraak van die nieuwslezer(s) van het NOS journaal toch niet zo verzorgd, al kijk ik daar zelden naar. Ik heb zelf ook al af en toe een redelijk harde g gehoord bij een nieuwslezer van het NOS journaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 07:09   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams is een taal die eigen dialecten heeft.
(rechtse smiley steekt linkse smiley neer met een messteek in de rug)
Nu moet u mij eens iets uitleggen: hoe zit dat dan met de Maaslandse dialecten? Aan de ene kant van de grens worden die dus volgens u "Vlaamse dialecten" en aan de andere kant "Nederlandse"? Hoe zit dat met het Waaslands? In Axel - Nederland - spreekt men ook Waaslands. Is dat daar dan een Nederlands dialect en juist over de grens verandert dat in een Vlaams dialect? Hoe zit dat dan in Baarle? Is het Brabants van Baarle-Hertog dan Vlaams, en dat in Baarle-Nassau Nederlands?

Jongen toch, u spartelt als een vis op het droge...
Oud 19 september 2007, 07:11   #294
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind het wel geinig, maar je moet het niet te lang aanhoren inderdaad.

Misschien zouden Vlamingen zich eerst beperken tot het accepteren van Limburgers en Noord-Brabanders, dan kijken of je voor Hollanders tolerantie op kan brengen. Wordt een flinke klus!
Mss. moeten de Vlaams-Ruitenaars dan toch eerst tolerantie opbrengen voor de West-Vlamingen en B-Limburgers met hun uitspraak die nogal afwijkt van de kruising tussen het AN en het Zuid-Brabants (vooral het Antwerps) die in de Vlaamse Ruit voor "het Vlaams" doorgaat.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 07:15   #295
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu moet u mij eens iets uitleggen: hoe zit dat dan met de Maaslandse dialecten? Aan de ene kant van de grens worden die dus volgens u "Vlaamse dialecten" en aan de andere kant "Nederlandse"? Hoe zit dat met het Waaslands? In Axel - Nederland - spreekt men ook Waaslands. Is dat daar dan een Nederlands dialect en juist over de grens verandert dat in een Vlaams dialect? Hoe zit dat dan in Baarle? Is het Brabants van Baarle-Hertog dan Vlaams, en dat in Baarle-Nassau Nederlands?

Jongen toch, u spartelt als een vis op het droge...
Ik heb hem zelf al uitgelegd dat Afrikaans een taal geworden is omwille van politieke redenen. En dat de politieke sfeer toen in Zuid-Afrika absoluut niet vergeleken kan worden met de politieke sfeer hier in Vlaanderen. En dat een "Vlaamse taal" dus gewoon pure science fiction blijft.

Citaat:
Oud 19 september 2007, 09:10   #296
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en de uitspraak van standard Nederlands verschilt toch als je die vergelijkt met de onze. Ik vind de uitspraak van die nieuwslezer(s) van het NOS journaal toch niet zo verzorgd, al kijk ik daar zelden naar. Ik heb zelf ook al af en toe een redelijk harde g gehoord bij een nieuwslezer van het NOS journaal.
Je moet dan ook naar het RTL journaal kijken! (zijn altijd een stel kakkers die nieuwslezer zijn)
http://www.rtl.nl/(vm=/actueel/rtlni....avi_plain.xml
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 09:13   #297
DebianFox
Minister

Standaard

Verdorie ik heb de RTL niet op mijn tv!

Citaat:
Oud 19 september 2007, 09:15   #298
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdorie ik heb de RTL niet op mijn tv!
Jullie mogen onze commerciëlen niet zien, omgekeerd ook niet. Best jammer. Daar moet snel verandering in komen!
Oud 19 september 2007, 09:23   #299
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je capituleert in mijn topic.
Neen. Het is meer hierom:

BBP: Het water in Vlaanderen stroomt van onder naar boven in plaats van boven naar onder, zoals in Nederland. Het is dus een ander soort water.
HvG e.a.: Hoe kom je daar nu bij?
BBP: Ten eerste zegt mijn voorzitter dit, ten tweede zie je dat toch zélf wel?
HvG: Neen?
BBP: Het ziet er anders uit en het stroomt van onder naar boven.
HvG: Dat het er anders uitziet komt misschien omdat het over een andere ondergrond stroomt. In Nederland heb je ook verschillende ondergronden maar het blijft toch echt hetzelfde water waarop dezelfde natuurwetten van toepassing zijn.
BBP: Dus jij wilt zeggen dat er geen Vlaams water bestaat?
HvG: Natuurlijk wel, er is water dat in Vlaanderen stroomt, als zodanig is er Vlaams water maar het verschilt qua samenstelling en gedrag niet van ander water.
BBP: Maar bij jullie stroomt er ook water in het IJsselmeer en bij ons niet. Hoe kan dat dan?
HvG: Het stroomt in een andere richting maar is hetzelfde water. Trouwens, het is strategisch niet slim dat je dit zegt. Twee eeuwen lang hebben de franstaligen je wijsgemaakt dat je water 'ander water' is dat niet aan de natuurwetten voldoet en jullie verplicht hún water te gebruiken.
BBP: Maar nu dwing je ons júllie water te gebruiken.
HvG: Neen, gebruik lekker je eigen water maar het is gewoon hetzelfde soort water.
BBP: Nee hoor, want als ons water op de grond komt zie ik het toch echt weer omhoog gaan.
HvG: Dat heet opspatten, dat gebeurt bij ons ook.
BBP: Ik vind jullie water lelijk. Ik wil ons water Vlaams water noemen.
HvG: Dat moet je zelf weten maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik heb hier een plaatje van ene Esscher waarop water wél van onder naar boven stroomt. Het kan dus wél. Zie je wel dat ik gelijk heb.
HvG: Dat is kunst(matig). Het heet niet voor niets 'onmogelijke figuren'.
BBP: Maar je ziet toch zelf wel dat de Schelde anders stroomt dan de Lek?
HvG: Zucht. Ja, het stroomt anders maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik zie het al wel, je gunt ons ons eigen water niet, je wilt ons onderdrukken en ons water inpikken.
HvG: Hoe kom je daarbij?
BBP: Ik wil onze kust de Vlaamse kust noemen in plaats van de Hollandse kust.
HvG: Zo heet het al. Maar het is één kust: De Noordzeekust.
Enzovoort.

Jan van den Berghe heeft als onderwijzer waarschijnlijk meer geduld dan ik. Hij heeft ook meer feitenkennis over talen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 09:26   #300
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Moegestreden en zonder argumenten gevallen...
Je snapt niet dat jij en consoorten van Vrij Vlaanderen vervallen in cirkelredeneringen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be