Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 18:09   #281
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig: ik voel me verbonden met mensen uit Antwerpen, uit het Gentse, uit het Brugse, uit het Hasseltse, uit de Maasstreek, uit de Kempen, uit het Pajottenland, enz. enz. Zelfs met mensen uit het Utrechtse, uit het Eindhovense, enz. enz.

En ik ben weldegelijk een groot voorstander van separatisme.
Ik voel me helemaal niet specifiek verbonden met mensen uit Gent of Oostende. Ik voel me evenmin verbonden met mensen uit Charleroi of Namur. En zeker niet met mensen uit het Utrechtse. Waarom zou ik wel? Dat is allemaal prietpraat. Praat voor de vaak. Als ik toevallig iemand ken in die steden, dan voel ik daar een zekere band mee. Dat is zo. Dat lijkt me ook logisch en emotioneel gerechtvaardigd.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 18:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 18:30   #282
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Knuppel, een Limburger?? Welaan, dat is nieuw. Nooit opgemerkt.
Knuppel kan ik dat ook niet uitleggen. Hij heeft zijn hart verpand aan een andere liefde.Knuppel zou zichzelf eens goed moeten knuppelen. Misschien komt hij dan tot bezinning.

Ik kan u dat niet uitleggen. Het Limburgs-wij-gevoelen is niet uit te leggen. Men moet in Limburg geboren zijn om dit uniek gevoelen te begrijpen. Er zijn ook Limburgers die dat niet zo voelen natuurlijk. Dat heeft men altijd. Maar dat zijn er maar weinigen: de onechten.
Wat een zever zeg!
Ik bén in Limburg geboren en heb er bijna 60 jaar gewoond, maar jij beweert hier koudweg dat ik lieg. Ik ben geen Limburger omdat jij dat niet merkt.

Waar h�*�*l je het trouwens dat ik mijn hart verpand heb aan een andere liefde? Ik zing 'Limburg allein, toen ich nog a junkske was en het schwerbelke' ' van Jo Erens met evenveel plezier als jij, maar ik heb geen behoefte aan dat 'eigen volk eerst en anders geen' gezeik dat jij een Limburggevoel noemt.
Oud 22 september 2007, 18:43   #283
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat een zever zeg!
Ik bén in Limburg geboren en heb er bijna 60 jaar gewoond, maar jij beweert hier koudweg dat ik lieg. Ik ben geen Limburger omdat jij dat niet merkt.

Waar h�*�*l je het trouwens dat ik mijn hart verpand heb aan een andere liefde? Ik zing 'Limburg allein, toen ich nog a junkske was en het schwerbelke' ' van Jo Erens met evenveel plezier als jij, maar ik heb geen behoefte aan dat 'eigen volk eerst en anders geen' gezeik dat jij een Limburggevoel noemt.
Maar dan zingt u het lied van Jo Erens toch wat vals. Want uw vaderland zou Limburg moeten zijn. Daarom zeg ik ook dat u uw hart heeft verpand aan een andere liefde. Ik respecteer dit, maar een vrij matige zelfknuppeling zou u, Knuppel, misschien tot inzicht doen komen en het licht doen schijnen in uw gemoed. Maar mijn hart is ernstig bezwaard, helaas, : eens overloper, altijd overloper.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 18:51.
Oud 22 september 2007, 18:58   #284
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan zingt u het lied van Jo Erens toch wat vals. Want uw vaderland zou Limburg moeten zijn. Daarom zeg ik ook dat u uw hart heeft verpand aan een andere liefde. Ik respecteer dit, maar een vrij matige zelfknuppeling zou u, Knuppel, misschien tot inzicht doen komen en het licht doen schijnen in uw gemoed. Maar mijn hart is ernstig bezwaard, helaas: eens overloper, altijd overloper.
Mijn vaderland was nooit anders dan Vlaanderen, waar Limburg een provincie van is. Ook toen ik nog in Limburg woonde. Wat een pretentie dus om mij een overloper en volksverrader te noemen.
Me dunkt dat jouw inzichten nogal enggeestig en beperkt zijn maar ik zal om die reden nooit iemand een zelfknuppeling aanbevelen. Daardoor is er namelijk een donker gemoed nodig zoals dat van jou.
Oud 22 september 2007, 19:03   #285
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn vaderland was nooit anders dan Vlaanderen, waar Limburg een provincie van is. Ook toen ik nog in Limburg woonde. Wat een pretentie dus om mij een overloper en volksverrader te noemen.
Me dunkt dat jouw inzichten nogal enggeestig en beperkt zijn maar ik zal om die reden nooit iemand een zelfknuppeling aanbevelen. Daardoor is er namelijk een donker gemoed nodig zoals dat van jou.
U moet dit allemaal niet zo ernstig opvatten. Ik heb u dit reeds vroeger diets proberen te maken. U moet evenmin overgaan tot zelfknuppeling. Alhoewel..., in uw geval, begin ik nu lichtjes te twijfelen. Dus, als ik u goed begrijp woont u niet meer in Limburg. En, mist u Limburg in het buitenland?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 19:23.
Oud 22 september 2007, 19:17   #286
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet dit allemaal niet zo ernstig opvatten. Ik heb u dit reeds vroeger diets proberen te maken. U moet evenmin overgaan tot zelfknuppeling. Alhoewel..., in uw geval, begin ik nu lichtjes te twijfelen. Dus, als ik u goed begrijp woont u niet meer in Limburg. En, mist u Limburg?
Wat moet ik niet zo ernstig opvatten? Dat jij me een volksverrader noemt? Of een 'onechte' Limburger? Een overloper?

Waarom zou ik jouw lulkoek nog beantwoorden?
Je leest niet eens wat ik schrijf en hoeft me dus ook niets diets te maken.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 september 2007 om 19:19.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 19:19   #287
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat moet ik niet zo ernstig opvatten? Dat jij me een volksverrader noemt? Of een 'onechte' Limburger?

Waarom zou ik jouw lulkoek nog beantwoorden?
Je leest niet eens wat ik schrijf.
Een onechte Limburger bent u zeker. Een volksverrader heb ik nooit gezegd. Enfin, kort en bondig: Limburg heeft u nooit aangesproken. Dat zegt u zelf. Anders beschouwde u Limburg als uw vaderland. Niet?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 19:23.
Oud 22 september 2007, 19:28   #288
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een onechte Limburger bent u zeker. Een volksverrader heb ik nooit gezegd. Enfin, kort en bondig: Limburg heeft u nooit aangesproken. Dat zegt u zelf. Anders beschouwde u Limburg als uw vaderland. Niet?
Met andere woorden: je bestempelt me wéér als een volksverrader.

Zing je eigen, uniek Limburgs volk alleen-liedje maar verder. Ik heb mijn buik vol van je fascistische taaltje.
Oud 22 september 2007, 19:37   #289
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: je bestempelt me wéér als een volksverrader.

Zing je eigen, uniek Limburgs volk alleen-liedje maar verder. Ik heb mijn buik vol van je fascistische taaltje.

Mijn antwoord:
Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

U bent toch zeker dat u Nederlands kunt lezen?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 19:38.
Oud 22 september 2007, 19:39   #290
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nei, allein Brees, inkbiegel.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 september 2007 om 19:40.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 19:41   #291
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nei, allein Brees, inkbiegel.
U stijgt (een heel klein beetje weliswaar) in mijn achting.
Oud 22 september 2007, 19:43   #292
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee, jij bent een groot-nederlander. Jij wil aanslujiting bij Nederland. Separatisme is slechts een middel tot je doel!
Waar leest u dat, Eddy? Er staat: "Ik voel met verbonden met ... ". Ja, ik voel me ook verbonden met onze Noorderburen, maar of dat nu inhoudt dat ik aansluiting bij Nederland nastreef is nog heel wat anders. Weet u, ik voel me zelfs verbonden met de Oostenrijkers. Niet zo verwonderlijk gezien mijn familiebanden. Maar betekent dit volgens u dat ik dan aansluiting bij Oostenrijk nastreef?

Kortom, Eddy, laat dit even een goede les zijn om u af te leren veel te snel te (ver)oordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 19:52   #293
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U stijgt (een heel klein beetje weliswaar) in mijn achting.

Ochgottekens toch! Eén Limburgs woord dat weinige niet-Limburgs kennen en ik stijg opeens in jouw achting.

Jammer voor jou hecht ik niet het minste belang aan waardering die gestoeld is op enggeestige beperktheid.
Oud 22 september 2007, 19:54   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan u dat niet uitleggen. Het Limburgs-wij-gevoelen is niet uit te leggen. Men moet in Limburg geboren zijn om dit uniek gevoelen te begrijpen. Er zijn ook Limburgers die dat niet zo voelen natuurlijk. Dat heeft men altijd. Maar dat zijn er maar weinigen: de onechten.
Eigenlijk is het best wel leuk te zien hoe sommige mensen zich hopeloos vastrijden in hun eigen redeneringen. Hoogstwaarschijnlijk gewoon door gebrek aan samenhangendheid.

In een eerder bericht beweerde u nog dat Limburger-zijn niet alleen met afkomst te maken had, maar dat ook immigranten dat kunnen worden. Meer zelfs, u stelde toen dat het "zelfs relatief weinig met afkomst" te maken had.

En wat lezen we nu? Jawel, juist het omgekeerde. Om een echte Limburger te zijn (die natuurlijk dan ook dat Limburger-gevoel begrijpt) moet men in Limburg geboren zijn... Kijk eens aan. Alwie immers dat "echt Limburger-gevoel" niet begrijpt, is dan ook geen "echte Limburger".

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=196

Citaat:
Limburger zijn heeft niet alleen te maken met 'afkomst'. Het heeft zelfs relatief weinig te maken met 'afkomst'. Mensen van Poolse of Italliaanse afkomst, die meer dan 60 jaar in Limburg wonen, beschouw ik ook als Limburgers.
Oud 22 september 2007, 19:56   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voel me helemaal niet specifiek verbonden met mensen uit Gent of Oostende. Ik voel me evenmin verbonden met mensen uit Charleroi of Namur. En zeker niet met mensen uit het Utrechtse. Waarom zou ik wel? Dat is allemaal prietpraat. Praat voor de vaak. Als ik toevallig iemand ken in die steden, dan voel ik daar een zekere band mee. Dat is zo. Dat lijkt me ook logisch en emotioneel gerechtvaardigd.
Dat is gewoon uw standpunt. Ik ga er dan ook vanuit dat u geen enkele verbondenheid voelt met bepaalde Limburgse steden, gemeenten of dorpen waar u geen mensen kent... Daar blijkbaar er al dan niet mensen kennen voor u een verbondenheid kan scheppen.
Oud 22 september 2007, 19:57   #296
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is het best wel leuk te zien hoe sommige mensen zich hopeloos vastrijden in hun eigen redeneringen. Hoogstwaarschijnlijk gewoon door gebrek aan samenhangendheid.

In een eerder bericht beweerde u nog dat Limburger-zijn niet alleen met afkomst te maken had, maar dat ook immigranten dat kunnen worden. Meer zelfs, u stelde toen dat het "zelfs relatief weinig met afkomst" te maken had.

En wat lezen we nu? Jawel, juist het omgekeerde. Om een echte Limburger te zijn (die natuurlijk dan ook dat Limburger-gevoel begrijpt) moet men in Limburg geboren zijn... Kijk eens aan. Alwie immers dat "echt Limburger-gevoel" niet begrijpt, is dan ook geen "echte Limburger".

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=196
Dat is ook zo. Wanneer men in Limburg geboren is krijgt men dat gevoelen so wie so met de paplepel binnen. Wanneer men een zeer geruime tijd in Limburg woont dat krijgt men dat gevoelen ook natuurlijk. Daar is niet de minste contradictie in. Vlamingen die geruime tijd in de VSA wonen, worden na een tijd Amerikanen en gaan ook op in de American way of life en denken zelfs 'Amerikaans'. Dat is evident. Die kunnen nog nauwelijks Nederlands praten wanneer ze terug naar hier komen na een lang verblijf in de VS.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:06.
Oud 22 september 2007, 20:01   #297
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik BEN in Limburg geboren, Jan! Ik woonde er onafgebroken 58 jaar! Ik weet héél goed wat System bedoelt met het Limburggevoel dat hij niet kan uitleggen. Het verschilt echter geen fluit van alle andere 'oost west, thuis best' gevoelens.
Oud 22 september 2007, 20:04   #298
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik BEN in Limburg geboren, Jan! Ik woonde er onafgebroken 58 jaar! Ik weet héél goed wat System bedoelt met het Limburggevoel dat hij niet kan uitleggen. Het verschilt echter geen fluit van alle andere 'oost west, thuis best' gevoelens.
U hebt toch ook een gevoel van 'Vlaming zijn'. Ik heb een gevoel van 'Limburger zijn'. Is het nu alweer zo, dat alleen het gevoel van 'Vlaming zijn' kan maar het gevoel van 'Limburger zijn' weer niet kan? En dus onbestaande? Dat liedje kennen we maar al te best. Voor de Vlaams-nationalisten kan een Limburg-gevoel misschien niet bestaan, maar voor een echte Limburger maar al te zeer! En uitleggen wat nu een Limburg-gevoel is, kan ik niet. Men moet dat gewoon aanvoelen. Ik voel me hier thuis en ik wil nergens anders zijn. Zo goed?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:15.
Oud 22 september 2007, 20:06   #299
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Wanneer men in Limburg geboren is krijgt men dat gevoelen so wie so met de paplepel binnen. Wanneer men een zeer geruime tijd in Limburg woont dat krijgt men dat gevoelen ook natuurlijk.
Behalve iemand die er geboren is en er ruim 58 jaar woonde. Van op het einde van de oorlog dus.
Reden?
Omdat niet alle enggeestige onzin die jij uitkraamt klakkeloos beaamd wordt.
Oud 22 september 2007, 20:07   #300
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve iemand die er geboren is en er ruim 58 jaar woonde. Van op het einde van de oorlog dus.
Reden?
Omdat niet alle enggeestige onzin die jij uitkraamt klakkeloos beaamd wordt.
U zegt zo maar wat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be