Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2013, 16:28   #30101
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 16:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:29   #30102
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En hij had gelijk want Vlaams is een dialekt!
Ter diskussie staat niet Vlaams als bestuurstaal, maar Nederduits/Nederlands als bestuurstaal.
Indien er geen verschil was, waarom wilde Willem I dan het Nederduits invoeren in plaats van het Vlaams. Het Vlaams dat toen als een soort gebrekkige standaardtaal toch gebruikelijk was in akten, in vonnissen, in gemeenteraadsbesluiten, enz. ? Met andere woorden, het 'Vlaamsch' van toen was zeker niet gelijk aan het 'Nederduitsch' van toen. U gaf zelf het voorbeeld aan van Verlooy. Ik denk niet dat Verlooy louter uw 'Nederduitsch' bezigde, maar wel een Vlaamsch met Brabantse accenten. We zouden dit eens moeten onderzoeken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 16:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:30   #30103
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge kunt best huilen omdat gij nog met het waanidee loopt dat hier in de streek mensen waren die standaardnederlands praatten.
Schreven dan....

Waarom doet ge zo moeilijk?
Om dat ge aanstuurt op de dekonstruktie van de Nederlandstaligheid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2013 om 16:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:41   #30104
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien er geen verschil was, waarom wilde Willem I dan het Nederduits invoeren in plaats van het Vlaams. Het Vlaams dat toen als een soort gebrekkige standaardtaal toch gebruikelijk was in akten, in vonnissen, in gemeenteraadsbesluiten, enz. ?
Willem sprak geen Nederlands. Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat hij de zg. Vlaamse standaardtaal wilde vervangen door een Nederduitse/Nederlandse standaardtaal.
Citaat:
Met andere woorden, het 'Vlaamsch' van toen was zeker niet gelijk aan het 'Nederduitsch' van toen.
Dat was evenzeer gelijk zoals er nu enige regionale verschillen bestaan tussen noord en zuid. Maw totaal onbeduidend en in wezen dezelfde taal.

Maar en dat is waar het hierom gaat: Als Belgicist en anti-Nederlander kronkelt ge die onderscheiden te kultiveren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:43   #30105
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Pajoske, de kern van de diskussie is dit: ge zijt er niet mee akkoord dat het Nederlands werd ingevoerd als standaartaal in Limburg.

Wat is zou dan Uw alternatieve keuze zijn mocht ge te kiezen hebben?
Mogen we het antwoord niet weten?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:47   #30106
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet dat Verlooy louter uw 'Nederduitsch' bezigde, maar wel een Vlaamsch met Brabantse accenten. We zouden dit eens moeten onderzoeken.
Tja, nu is het al: ik denk niet!

Maar toch maar kronkelen om aan te tonen dat Willem eenn vreemde taal wilde opleggen. Terwijl dat nu net gebeurde door het Belgisch regime.
Maar als Belgicist hebt ge het daarmee moeilijk. Zo zit de vork in de steel.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:50   #30107
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet dat Verlooy louter uw 'Nederduitsch' bezigde, maar wel een Vlaamsch met Brabantse accenten. We zouden dit eens moeten onderzoeken.
Een goed idee!
Vergelijk dan eens teksten uit noord en zuid van die tijd met mekaar en als er beduidende verschillen zijn, laat dat dan weten en kom dan terug janken dat Willem een vreemde taal wilde opleggen.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2013 om 16:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 16:55   #30108
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja vergelijk dan eens teksten uit noord en zuid uit die tijd met mekaar en als er beduidende verschillen zijn kom dan terug janken dat Willem een vreemde taal wilde opleggen.....
Tsja, indien Jan Frans Willems zelf zegt dat de mensen hier bij ons het Nederduits ervoeren als een vreemde taal, dan zal hij het wel geweten hebben zeker? Onze standaardtaal was het Nederduits dus zeker niet.

En nu zou u kunnen repliceren dat de gewone mensen hun dialecten spraken en daarom niet veel verstonden van het 'Nederduitsch'. Ja dat is ook zo, maar ook de Vlaamse ambtenaren vonden het 'Nederduitsch' van Willem I maar een vreemd taaltje (De Jonghe). Zo standaard was het 'Nederduitsch' dus niet.

Ofte: het Nederduits was een vreemde taal opgelegd aan de inheemse bevolking hier toen de Hollanders het voor het zeggen kregen in onze contreien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 17:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 17:24   #30109
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Belgicistische/anti-Nederlandse molen van Het Oosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tsja, indien Jan Frans Willems zelf zegt dat de mensen hier bij ons het Nederduits ervoeren als een vreemde taal, dan zal hij het wel geweten hebben zeker? Onze standaardtaal was het Nederduits dus zeker niet.

En nu zou u kunnen repliceren dat de gewone mensen hun dialecten spraken en daarom niet veel verstonden van het 'Nederduitsch'. Ja dat is ook zo, maar ook de Vlaamse ambtenaren vonden het 'Nederduitsch' van Willem I maar een vreemd taaltje (De Jonghe). Zo standaard was het 'Nederduitsch' dus niet.

Ofte: het Nederduits was een vreemde taal opgelegd aan de inheemse bevolking hier toen de Hollanders het voor het zeggen kregen in onze contreien.
HAHA! Nu is het is niet meer:"ik denk". Nu volhardt hij en valt terug op zijn poten nadat hij even wankelde.....

Dat laatste is natuurlijk een stelling volledig ten dienste van uw Belgicisme en anti-Nederland zijn. Gebaseerd op percepties van diegenen die toen leefden en uit hun kontekst gerukte citaten.

Maar goed, gij beweert dat Willem een vreemde taal wilde opleggen. Voor de dag dan met een vergelijkende "studie" van teksten uit die tijd.

Voor hetzelfde geld beweert ge natuurlijk dat ook tegenwoordig de taal in noord en zuid een andere taal is zwaaiend met uw Vlaams Woordenboek.
Waar hebben we het dan nog over? Over koren op uw Belgicistische/anti-Nederlandse molen!

Zijn hier germanisten die momenteel meewarig het hoofd schudden?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2013 om 17:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 18:11   #30110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
HAHA! Nu is het is niet meer:"ik denk". Nu volhardt hij en valt terug op zijn poten nadat hij even wankelde.....

Dat laatste is natuurlijk een stelling volledig ten dienste van uw Belgicisme en anti-Nederland zijn. Gebaseerd op percepties van diegenen die toen leefden en uit hun kontekst gerukte citaten.

Maar goed, gij beweert dat Willem een vreemde taal wilde opleggen. Voor de dag dan met een vergelijkende "studie" van teksten uit die tijd.

Voor hetzelfde geld beweert ge natuurlijk dat ook tegenwoordig de taal in noord en zuid een andere taal is zwaaiend met uw Vlaams Woordenboek.
Waar hebben we het dan nog over? Over koren op uw Belgicistische/anti-Nederlandse molen!

Zijn hier germanisten die momenteel meewarig het hoofd schudden?
U neemt u dromen voor werkelijkheid. Ik zeg dat niet alleen natuurlijk.

'Het is opmerkelijk dat koning Willem I rekende op de veronderstelde taaleenheid tussen Nederland en Vlaanderen om de eenheid van het Verenigde koninkrijk te bevorderen. In theorie was inderdaad 75 procent van zijn onderdanen Nederlandstalig, maar de werkelijke situatie in de Vlaamse provincies was veel ingewikkelder. Daar kwamen naast een geïntendeerde standaardtaal immers vooral veel onderling veel verschillende dialecten voor. De meeste Vlamingen waren er niet van overtuigd dat hun taal dezelfde was als die van ‘de Hollanders’.
(…)

Er waren maar weinig mensen in Vlaanderen die 's Konings taalpolitiek genegen bleken te zijn. (…) Velen echter van degenen die in de Franse tijd voor de rechten van de moedertaal waren opgekomen, wezen nu het Hollands af. (…)

Eén van hen was Pieter Behaegel(…):
"Het is dus niet te verwonderen, dat er, met de vereéniging van de Noord- en Zuyd-Nederlanders, zoo algemeen gevoelen opstond tegen het in zwang brengen van de hollandse taal dat de Kamer der Algemeene Staaten méér dan éénmaal daar van weergalmde." ’


Behaegel was weliswaar een particularist, maar ook onze (nochtans Orangist...) Jan Frans Willems duikt weer op. Hij vond ook dat Willem I te voortvarend het Nederduits wilde doorvoeren en te weinig rekening hield met het taalgevoelen van de bevolking alhier.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 19:15   #30111
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dat zijt ge niet meer, weeral door intermenselijke relaties maar niet door ideeën. Dan ben ik toch wel beginselvaster.
Mijn geïsoleeerde "negatieve" ervaringen met Nederlanders zijn daarbij van geen enkele tel.
Het gaat om mij een gemeenschappelijk belang, niet om het feit of Nederlanders nu toffe mensen zijn of niet!
Het zijn mensen die invulling geven aan ideeën. In theorie is het communisme een fantastisch systeem. Maar het zijn de mensen die het verkloot hebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:13   #30112
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus moet ge vlot kunnen zeggen uit welk boek maar dat kunt ge niet, bizar......
Niet per se. Vermoedelijk heb ik het gelezen op een site van een krant. En het zou kunnen dat dit artikel niet gearchiveerd is en verdwenen is van het net. Ik heb er nog niet echt naar gezocht, maar als ik tijd heb zal ik daar eens werk van maken. Want als het uit een boek komt, zal ik het zeker vinden. En als het artikel nog op het internet staat, zal ik het ook vinden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 20:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:19   #30113
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het zijn mensen die invulling geven aan ideeën. In theorie is het communisme een fantastisch systeem. Maar het zijn de mensen die het verkloot hebben.
Het grote probleem van zuid- en noord Nederlanders is dat er geen algemeen gevoel van gemeenschappelijkheid is. Men dreigt zelfs uit de Taalunie te stappen. Het gevoel dat er nu nog enigszins is drijft af naar zee. Te treurig voor woorden. En het zijn vooral de kleinburgerlijke Vlamingen die hier voorstander voor zijn. Maar ik hoop dat Vlamingen eens wakker worden en zich hun Nederlandse verleden herinneren en zich ermee verbonden voelen. Ik ben ook bang dat na een eventuele onafhankelijkheid van Vlaanderen de Vlaamse variant de nationale taal wordt. Rest ons noord Nederlanders voor de verre toe
komst Engels te gaan spreken met onze zuiderburen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 augustus 2013 om 20:40.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:34   #30114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het grote probleem van zuid- en noord Nederlanders is dat er geen algemeen gevoel van gemeenschappelijkheid is. Men dreigt zelfs uit de Taalunie te stappen. Het gevoel dat er nu nog enigszins is drijft af naar zee. Te treurig voor woorden. En het zijn vooral de kleinburgerlijke Vlamingen die hier voorstander voor zijn. Maar ik hoop dat Vlamingen eens wakker worden en zich hun Nederlandse verleden herinneren en zich ermee verbonden voelen.
Indien u dit poneert, dan sluit u aan bij de titel van deze draad. Alleen bent u een beetje laat. Rijkelijk laat zelfs. Want de stelling werd reeds geponeerd in 2009.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 20:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:44   #30115
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien u dit poneert, dan sluit u aan bij de titel van deze draad. Alleen bent u een beetje laat. Rijkelijk laat zelfs. Want de stelling werd reeds geponeerd in 2009.
De cirkel is hiermee dus weer rond..
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:51   #30116
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mogen we het antwoord niet weten?
Moogt gij dat gerust weten.
Nederlands maakte in Limburg niet meer aanspraak om standaardtaal te worden als Frans of zeker Duits. En hat maakt mij geen verschil uit of Nederlands de standaardtaal is of als in de toekomst Engels dat zou worden. Of als dat in het verleden Frans zou geworden zijn.
Waar ik wel niet mee akkoord ben uw flamingante stelling dat Nederlands de taal van deze streek was. Dat is gewoon een leugen die ge hier blijft verkondigen. Want ge wilt met alle geweld bewijzen dat wij schatplichtig zijn aan Vlaanderen en het Vlaamse gedachtengoed.
Wat mij vooral ongerust maakt is het feit dat jongeren deze leugens na de ontelbare herhalingen als waarheid gaan beschouwen. Dat deze jongeren zich voor (uw)de nationalistische kar laten spannen. Het verleden heeft ons geleerd tot wat dit kan leiden.
Ik zal blijven inspanningen doen om die leugens te ontkrachten. Om onze jongeren de ogen te openen. Misschien een strijd tegen windmolens. Maar dat is dan maar zo.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 augustus 2013 om 20:55.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 20:53   #30117
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Zuinig zijn als je niet veel hebt is verstandig, maar gierig zijn ten koste van levenskwaliteit is niet slim. Belgen (en Duitsers overigens ook) wonen beter, eten beter en durven zonder veel schuldgevoelens meer van het leven genieten. Dat is een mentaliteit die ik gezond en sympathiek vind. Belgen zijn over het algemeen niet zulke moralistische zedenpredikers als Nederlanders, die snel geneigd zijn de wereld te vertellen hoe ze leven moet.

Vandaar dat de meeste Belgische gezinnen amper spaargeld hebben en de overheid daar zo goed als virtueel failliet is. Niemand vertelt wie hoe hij moet leven maar dat idiote gepronk met grote auto,s en huizen zoals men in Vlaanderen doet is de mentaliteit van een 16-jarige puber. Kan je mij ook een voorbeeld geven waarom Belgen en Duitsers beter wonen dan Nederlanders??

Laatst gewijzigd door Calvinist : 9 augustus 2013 om 20:54.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 21:01   #30118
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Vandaar dat de meeste Belgische gezinnen amper spaargeld hebben en de overheid daar zo goed als virtueel failliet is. Niemand vertelt wie hoe hij moet leven maar dat idiote gepronk met grote auto,s en huizen zoals men in Vlaanderen doet is de mentaliteit van een 16-jarige puber. Kan je mij ook een voorbeeld geven waarom Belgen en Duitsers beter wonen dan Nederlanders??
Per september 2011 bedroeg het totaal spaarvolume in Nederland circa € 303 miljard euro.
Deposito’s zijn anno 2012 de belangrijkste financieringsbron van de Belgische banken. Ze zijn, alles inclusief, opgelopen tot 490,8 miljard EUR.

Vooroordelen................
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 21:06   #30119
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Per september 2011 bedroeg het totaal spaarvolume in Nederland circa € 303 miljard euro.
Deposito’s zijn anno 2012 de belangrijkste financieringsbron van de Belgische banken. Ze zijn, alles inclusief, opgelopen tot 490,8 miljard EUR.

Vooroordelen................
Mispoes: het totale pensioenkapitaal in Nederland bedraagt € 1000 miljard euro!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 21:12   #30120
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Moogt gij dat gerust weten.
Nederlands maakte in Limburg niet meer aanspraak om standaardtaal te worden als Frans of zeker Duits. En hat maakt mij geen verschil uit of Nederlands de standaardtaal is of als in de toekomst Engels dat zou worden. Of als dat in het verleden Frans zou geworden zijn.
Waar ik wel niet mee akkoord ben uw flamingante stelling dat Nederlands de taal van deze streek was. Dat is gewoon een leugen die ge hier blijft verkondigen. Want ge wilt met alle geweld bewijzen dat wij schatplichtig zijn aan Vlaanderen en het Vlaamse gedachtengoed.
Wat mij vooral ongerust maakt is het feit dat jongeren deze leugens na de ontelbare herhalingen als waarheid gaan beschouwen. Dat deze jongeren zich voor (uw)de nationalistische kar laten spannen. Het verleden heeft ons geleerd tot wat dit kan leiden.
Ik zal blijven inspanningen doen om die leugens te ontkrachten. Om onze jongeren de ogen te openen. Misschien een strijd tegen windmolens. Maar dat is dan maar zo.
Limburgs is een neder Frankische variant op het Nederlands, of omgekeerd, het Nederlands is een Frankische variatie op het Limburgs en het Nederlands is zelf ook neder Frankisch. De rest is lulkoek.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be