Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2020, 22:33   #3021
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Statement van het zelfde niveau als het uwe, dus klaag niet.
Nee ik heb het slachtoffer gekend. Zwarten krijgen in Amerika alle kansen, één is zelfs president geworden. Velen van hen overstijgen het excuus dat het de schuld van de blanken is en maken zelfs iets van hun leven. Maar er blijft het klassieke crapuul die hun falen en gedrag op de blanken steekt net zoals een minderheid moslims hier. Ze moeten niet gepamperd worden maar met hun bakkes met een knie in hun nek in de asfalt gedrukt worden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:03   #3022
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Nee ik heb het slachtoffer gekend. Zwarten krijgen in Amerika alle kansen, één is zelfs president geworden. Velen van hen overstijgen het excuus dat het de schuld van de blanken is en maken zelfs iets van hun leven. Maar er blijft het klassieke crapuul die hun falen en gedrag op de blanken steekt net zoals een minderheid moslims hier. Ze moeten niet gepamperd worden maar met hun bakkes met een knie in hun nek in de asfalt gedrukt worden.
Mooi....

En wat denk je hier dan van ?

https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=3007

Weerleg dat maar eens.
Nadien, mag je je dan komen excuseren. Zou dat niet beter zijn ?

Of mag ik je mss ook 'klassiek crapuul' noemen, zoals jij die mensen benoemd en je desnoods 'eens met je bakkes met een knie in je nek tegen het asfalt drukken' ?

't zijn exact dezelfde woordjes die jij gebruikt, je krijgt ze gewoon terug.
Geen reden tot klagen me dunkt of om op de rode driehoek nu te gaan drukken.

Ik schaam me dood in uw plaats.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 30 mei 2020 om 23:05.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:07   #3023
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
https://nos.nl/artikel/2335500-een-d...merikanen.html

Maar heeft dit geleid tot verregaande hervormingen bij de Amerikaanse politie? Het korte antwoord op die belangrijke vraag: grotendeels niet. [b]De politiecultuur in de VS is besmet met racisme[/BA
De bron die je aanhaalt is doordrenkt van politieke correctheid, een begrip dat door politici en media als een religie wordt gepromoot.
Wie durft te twijfelen aan de ‘oprechtheid’ ervan, wordt behandeld als een middeleeuwse ketter:

Politieke correctheid ‘Newspeak’ bij de NOS.

“Bij de NOS gaat de taalcommissie er steeds strenger op toezien dat er in de berichtgeving alleen maar politiek correcte woorden worden gebruikt. Zo mag tegenwoordig ook het woord ‘blank’ niet meer gebruikt worden omdat het ‘te positief‘ klinkt en de term ‘blank’ besmet is met het koloniale verleden. Daarom heeft men dan ook bij de NOS voor het in links-activistische kringen gebruikelijke ‘wit’ gekozen. Hieronder de geluidsopname van NPO Radio I van dinsdag 23 januari 2018.”

https://gerard1945.wordpress.com/201...ak-bij-de-nos/

Kortom, ‘blanken’ deugen niet want die worden door de pocokerk bij voorbaat als 'racistisch' gelabeld.
Alle niet-blanken zijn dus -volgens diezelfde redenering- niet racistisch ingesteld…
Surprise:

Iedereen racist

“Racisme is een als een tweesnijdend zwaard. Uit een kleinschalig onderzoek dat Van Hiel zelf uitvoerde, kwam aan het licht dat Marokkanen en Turken ten opzichte van Vlamingen racistischer waren dan andersom. Buitenlands onderzoek bevestigde dat racisme onder leden van etnische minderheden tegenover blanken groter is dan omgekeerd.”

https://www.apache.be/gastbijdragen/...dereen-racist/ © Apache

Kortom, hoe dan ook en alle info daarover ten spijt, witmans blijft de boeman.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:12   #3024
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De bron die je aanhaalt ....
Mag ik u beleefd vragen om mijn posting te quoten zoals het hoort want nu heb je er iets helemaal anders van gemaakt.

Je hebt het over één bron....

Ik heb er tientallen aangehaald.
De laatste link verwijst naar een resem van artikelen zoals je ze kan zien via Google. Die staat er niet bij alsook de rest van de tekst ontbreekt.

Ik zie ook nergens '....' staan dat er op zou wijzen dat je een deel van mijn bericht hebt weggelaten.

Dank u.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:16   #3025
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Mooi....

En wat denk je hier dan van ?

https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=3007

Weerleg dat maar eens.
Nadien, mag je je dan komen excuseren. Zou dat niet beter zijn ?

Of mag ik je mss ook 'klassiek crapuul' noemen, zoals jij die mensen benoemd en je desnoods 'eens met je bakkes met een knie in je nek tegen het asfalt drukken' ?

't zijn exact dezelfde woordjes die jij gebruikt, je krijgt ze gewoon terug.
Geen reden tot klagen me dunkt of om op de rode driehoek nu te gaan drukken.

Ik schaam me dood in uw plaats.
Goed ik delegeer graag dus schaam u gerust dood in mijn plaats.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:28   #3026
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Er worden nog steeds meer zwarten vermoord door zwarten dan door blanken.
Er worden ook procentueel meer moorden & misdaden gepleegd door zwarten dan door blanken.

Ook dat zijn feiten.
Weerleg dat maar eens.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:32   #3027
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ter info, het gaat hier over buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen...
Het staat je vrij om over jou onderwerp een nieuwe draad te starten.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 23:42   #3028
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Mag ik u beleefd vragen om mijn posting te quoten zoals het hoort want nu heb je er iets helemaal anders van gemaakt.

Je hebt het over één bron....
De NOS was de bron van de zin die ik aanhaalde en heb daarmee aangetoond dat de NOS een bastion is van politieke correctheid, die er bij voorbaat vanuit gaat dat blanken in sé racistisch zijn ingesteld.
Citaat:
Ik heb er tientallen aangehaald.
De laatste link verwijst naar een resem van artikelen zoals je ze kan zien via Google. Die staat er niet bij alsook de rest van de tekst ontbreekt.

Ik zie ook nergens '....' staan dat er op zou wijzen dat je een deel van mijn bericht hebt weggelaten.

Dank u.
Bon, begrijpelijk dat je verder ook niet ingaat op het gegeven dat - “Buitenlands onderzoek bevestigde dat racisme onder leden van etnische minderheden tegenover blanken groter is dan omgekeerd.”- , gezien dat een scherpe knauw geeft aan de quasi religieuze pocoversie van oa de door u aangehaalde bron, de NOS.

Maw, gekleurde minderheden zijn zelfs racistischer dan blanken, maar het geloof in uw pocoreligie laat u niet toe zoiets te denken, laat staan te zeggen/schrijven.
Niet zo heel lang geleden mocht men ook niet twijfelen aan de ‘waarheid’ van de heersende clerus.
Ik hoop dat je de overeenkomsten daarvan ziet.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:04   #3029
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ter info, het gaat hier over buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen...
Het staat je vrij om over jou onderwerp een nieuwe draad te starten.
Het gaat hier over Trump POTUS 2020.

Het staat u vrij om je eigen draadje op te starten over buitensporig politiegeweld.

Bovendien is er al zo'n draad, over George Floyd.

Geen dank.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:09   #3030
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De NOS was de bron van de zin die ik aanhaalde en heb daarmee aangetoond dat de NOS een bastion is van politieke correctheid, die er bij voorbaat vanuit gaat dat blanken in sé racistisch zijn ingesteld.

Bon, begrijpelijk dat je verder ook niet ingaat op het gegeven dat - “Buitenlands onderzoek bevestigde dat racisme onder leden van etnische minderheden tegenover blanken groter is dan omgekeerd.”- , gezien dat een scherpe knauw geeft aan de quasi religieuze pocoversie van oa de door u aangehaalde bron, de NOS.

Maw, gekleurde minderheden zijn zelfs racistischer dan blanken, maar het geloof in uw pocoreligie laat u niet toe zoiets te denken, laat staan te zeggen/schrijven.
Niet zo heel lang geleden mocht men ook niet twijfelen aan de ‘waarheid’ van de heersende clerus.
Ik hoop dat je de overeenkomsten daarvan ziet.
Jij hebt één linkje aangehaald. Ik heb er 10-tallen die het tegendeel beweren.
En eigenlijk is het simpel wat de VS betreft.
Zwarten waren er vroeger slaaf en hadden niets te zeggen, en dat zit er nog altijd voor een stuk in.
Een beetje de rode draad in heel het verhaal en dat ga je ook overal in terugvinden.

Ik hoop dat je de overeenkomsten daarvan ook kan zien.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 31 mei 2020 om 00:19.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:14   #3031
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Het gaat hier over Trump POTUS 2020.

Het staat u vrij om je eigen draadje op te starten over buitensporig politiegeweld.

Bovendien is er al zo'n draad, over George Floyd.

Geen dank.
Idd. het gaat hier over Trump en dat heeft nu alles te maken met zijn tweetgedrag aangaande.

Ook zonder dank.

Maar wat criminaliteit in het algemeen betreft, wereldwijd, ongeacht politieke strekking of whatever.
Er is één grote constante in heel deze materie.
Misdadigers ga je vooral terug vinden bij de lagere klasse in de bevolking. Gelijk waar ter wereld. Ook in Australië, Rusland, China.... ook in België.
Dus steek het niet zo maar op de 'kleurlingen'.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:25   #3032
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
.... maar het geloof in uw pocoreligie laat u niet toe zoiets te denken, laat staan te zeggen/schrijven.....
Mijn pocoreligie...

Kan je dat eens wat nader omschrijven als je wil ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:26   #3033
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Idd. het gaat hier over Trump en dat heeft nu alles te maken met zijn tweetgedrag aangaande.

Ook zonder dank.

Maar wat criminaliteit in het algemeen betreft, wereldwijd, ongeacht politieke strekking of whatever.
Er is één grote constante in heel deze materie.
Misdadigers ga je vooral terug vinden bij de lagere klasse in de bevolking. Gelijk waar ter wereld. Ook in Australië, Rusland, China.... ook in België.
Dus steek het niet zo maar op de 'kleurlingen'.
De gouverneur van Minnesota heeft de Nationale Garde ingezet, met opdracht om te schieten op alles wat relt, brand sticht, winkels plundert edm.

Die gouverneur is 'n Dem.

Trump heeft zelfs niemand moeten sturen om de onlusten de kop in te drukken, wat eigenlijk zijn taak is als burgemeester of gouverneur falen.

Criminaliteit komt in alle lagen vd bevolking voor, en in alle kleuren.

Neemt echter niet weg dat in de VS meer zwarten vermoord/gedood worden door zwarten dan door blanken. Dat zijn bewezen feiten.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 00:59   #3034
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Jij hebt één linkje aangehaald. Ik heb er 10-tallen die het tegendeel beweren.
En eigenlijk is het simpel wat de VS betreft.
Zwarten waren er vroeger slaaf en hadden niets te zeggen, en dat zit er nog altijd voor een stuk in.
Een beetje de rode draad in heel het verhaal en dat ga je ook overal in terugvinden.

Ik hoop dat je de overeenkomsten daarvan ook kan zien.
Het is niet omdat de pocofocus op racisme zich in de VS (en Europa) bevind, dat de rest van de wereld racismevrij zou zijn, quoi.
Par example:

Racism in Africa
https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Africa

Ethnic relations in India
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_relations_in_India

Lebanon has a racism problem
https://www.aljazeera.com/indepth/op...075823036.html

Anti-Syrian racism in Turkey
https://www.opendemocracy.net/en/nor...ism-in-turkey/

Racism in Asia
https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Asia

Xenophobia and racism in the Middle East
https://en.wikipedia.org/wiki/Xenoph...he_Middle_East

Racism in South America
https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_South_America

Kortom, de rode draad die je aanhaalt wikkelt zich om de hele planeet, hoor.
Iedereen is blijkbaar racist en knalt daarmee het sprookje dat dit iets exclusief blank zou zijn naar het fabeltjesland.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 05:29   #3035
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Een blank "kind" van 12 jaar die iemand neerknalt om juist wat kleingeld en een zakje boodschappen dat hij bij heeft vind ik ook niet normaal
Maar er zijn daar veel minder van. Zoals er ook veel minder schapen zijn die in uw been bijten. Dus ga je minder geneigd zijn als je een schaap ziet dat zijn tanden laat zien, om dat direct maar neer te lappen, dan als een wolf zijn tanden laat zien. En ja, die paar keer dat een wolf voor 't lachen ook zijn plastieken tanden liet zien, ga je per ongeluk schieten. Terwijl een schaap dat voor 't lachen zijn plastieken tanden laat zien, niet teveel moet vrezen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2020 om 05:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 05:38   #3036
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Misdadigers ga je vooral terug vinden bij de lagere klasse in de bevolking. Gelijk waar ter wereld. Ook in Australië, Rusland, China.... ook in België.
Dus steek het niet zo maar op de 'kleurlingen'.
Maar je doet exact hetzelfde. Amerikaanse politie is vooral brutaal met de lagere klassen omdat daar de meeste criminelen zitten.

Zoals ik al stelde: elke vernoemde oorzaak die "uitlegt" waarom het gros van de criminelen in de USA zwarten zijn (bijvoorbeeld, het zijn armen), is een even goede uitleg om te zeggen dat het feit dat de politie meestal zwarten aanpakt, geen racisme is.

Je kan dus evengoed zeggen dat ze politie "armen" hardhandig aanpakt, en ja, aangezien dat voornamelijk zwarten zijn, pakken zij voornamelijk zwarten hardhandig aan.

Maar in plaats van naar zo een derde confounding factors te kijken, is er toch 1 die evident is: criminaliteit. Het is zo dat de meeste criminelen in de USA zwarten zijn. Dan is het ook LOGISCH dat de politie, die als job heeft, criminelen op te pakken, het gros van de tijd met zwarten te maken heeft, en DUS het gros van de dingen die verkeerd gaan OOK met zwarten zijn he.

Dat is hier in Europese landen ook zo, alleen gaat het hier niet over zwarten, maar over arabieren. 70-80% van de criminelen hier zijn in die groep te vinden. En ja, de politie heeft daar dus ook het gros van de tijd mee te maken, en ja, het is vaak in die groep dat er dus accidenten gebeuren. Men gaat dan ook zeggen dat de polies racisten zijn. Ik had een goeie vriend die bij de gerechtelijke politie werkte. Die stelde mij: het is bijzonder moeilijk om niet het etiket "racist" te krijgen, als je nu al 40 zaken hebt opgelost, en telkens is de schuldige, de arabier tussen de verdachten. De 41ste keer vraagt ge U zelfs af of het nog de moeite is om andere verdachten na te trekken. Het is onmogelijk om die intuitie NIET te ontwikkelen.

vanderzapig gaf het perfect voorbeeld: de meeste ongelukken gebeuren met mannen. Heel zelden worden vrouwen per ongeluk neergelapt door de politie. Is dat omdat er een diepgewortelde mannenhaat heerst bij de Amerikaanse politie ?

Zoals dat andere onderzoek aangaf is de "negerhaat" bij de Amerikaanse politie moeilijk vol te houden, gezien er geen statistisch verschil is tussen negers afgelapt door zwarte politiemensen en door blanke politiemensen. Omdat die zwarte en die blanke politiemensen allemaal dezelfde job hebben: (zwarte) criminelen oppakken. En ja, dus gebeuren de ongelukken ook met zwarte criminelen of verdachten.

Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat "zwart zijn" criminaliteit veroorzaakt, maar wel dat er een correlatie is (bijvoorbeeld, omdat ze arm zijn). En uiteraard vind je diezelfde correlatie terug bij accidenten met de politie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2020 om 05:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 05:45   #3037
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Mijn pocoreligie...

Kan je dat eens wat nader omschrijven als je wil ?
Algemeen is dat "wij = slecht", en "niet-wij = goed".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 08:31   #3038
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.189
Standaard

"kelderman" Biden is machteloos...hij kan het niet maken ook maar enige sympathie te vertonen natuurlijk bij die relschoppers overal....Hij zou er zelfs niet aan mogen denken ooitb gekozen te worden door dergelijk soort rapaille....(maar dat zal ook niet gebeuren)



Voor de Trump-campagne is dit DE doorbraak natuurlijk.Als de President verder het been stijfhoudt(zoals hij ook aankondigt te doen),en niet nalaat de taart in het gezicht van de lokale bestuurdfers te duwen (het is tenslotte HUN politiekorps OK?),dan is zijn presidentscampagne al gelukt ...

We kunnen allemaal zien wat sinds decennia "democratisch" bestuurde steden voortbrengen....Als de straten weer schoongeveegd zullen zijn,het puin geruimd,en de laatste handelaars en entrepreneurs vertrokken zijn,....is het "Detroit revisited"...

En de SCHIJNHEILIGHEID,de f*cking schijnheiligheid....in ganse steden waar de grootste moordernaars de eigen voortgebrachte jonge mannetjes zijn,niet de flikken...

Laatst gewijzigd door kelt : 31 mei 2020 om 08:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 09:24   #3039
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Maar in wezen wordt het dan een "religion de l'humanité" en dat begrip geeft ook prima aan wat je realiseert (een verbinding van de mensheid), dus is het geen leugen. Het is niet zomaar 'nu' vanzelfsprekend al gegeven, maar dat geldt voor alle plannen die we maken. Dat is net wat rationaliteit toelaat: niet gebonden zijn aan het onmiddellijke en tegelijk bouwen aan wat duurzaam is (even los van 'groene' connotaties).
Kijk, ik ben niet bepaald een liefhebber van een functionalistische invulling van het begrip 'religie', en dus ook niet van de 'religion de l'humanité' die door Comte werd gepredikt (en die als een rode draad doorheen al je recente berichten loopt). Zo'n functionalistische invulling holt een begrip als 'religie' totaal uit en dan krijg je wat in mijn onderschrift beschreven staat.

Los van de begripskeuze stoor ik mij ook aan het gebruik van waarheid/leugen in deze discussie. Waar het uiteindelijk om draait zijn een aantal axioma's die je formuleert. Dié axioma's zijn niet waar of onwaar - daar gaat het immers niet over - ze moeten beoordeeld worden op hun functionaliteit en ze staan in functie van wat je wil bereiken. Wil je dat de mensheid nog duizenden jaren in vrede leeft, dan vergt dat andere axioma's dan wanneer je een houding aanneemt van "après nous le déluge".

Wat zich in wezen dan afspeelt is een strijd tussen mensen om dié axioma's op te leggen en desnoods zelfs te sacraliseren die aan het eigen wereldbeeld voldoen. Comte voelde dat wel min of meer aan. Hij zag in zijn tijd morele en intellectuele chaos en hij wilde daar, zoals vele anderen, een einde aan maken, i.c. door zijn gewenste axioma's te grondvesten in de wetenschap. Helaas voor hem is het enige wetenschappelijke het verband tussen axioma en wereldbeeld, niet het axioma of het wereldbeeld an sich. (Sowieso kende hij een overdreven gezag toe aan wetenschap en vooral aan de inherente wijsheid ervan. Als hij zich dan noodgedwongen toch weer tot 'religie' wendt om het gedachtelabyrinth waar hij zelf in verloren is gelopen te ontvluchten valt hij inderdaad terug op een uitgeholde religie, die bijgevolg ook nooit heeft aangeslagen en vandaag een kwijnend bestaan leidt in enkele uithoeken van Brazilië - waar hij een curieuze invloed heeft uitgeoefend op de intelligentsia.)

In wezen was Comte dus een speler in de strijd om de axioma's en dat terwijl hij het spel toch niet helemaal doorzag. Getuige daarvan zijn overtuiging dat hij zich in een uniek tijdperk bevond (quod non) en zijn blindheid voor de verdelende aspecten van religie (wat dat betreft was hij echt een kind van zijn tijd: hij had een nogal idealistisch beeld van de rol die religie in de Middeleeuwen had vervuld, iets wat hij deelde met de Romantici en de Franse conservatieven van zijn tijd, en dat later ook door Durkheim, zij het met iets meer kritische zin, werd overgenomen).

De enige oplossing voor hem lag dan ook in een hardhandig opleggen van de enige ware axioma's - vandaar zijn niet bijster democratische houding. Heel logisch natuurlijk, maar dat verhopen uiteindelijk alle partijen in het spel. Hooguit kan men Comte hier roemen om zijn eerlijkheid (terwijl zijn tegenstanders zich nog verschuilen achter een democratische facade, maar in wezen hetzelfde hopen te bereiken).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 09:31   #3040
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
"kelderman" Biden is machteloos...hij kan het niet maken ook maar enige sympathie te vertonen natuurlijk bij die relschoppers overal....Hij zou er zelfs niet aan mogen denken ooitb gekozen te worden door dergelijk soort rapaille....(maar dat zal ook niet gebeuren)



Voor de Trump-campagne is dit DE doorbraak natuurlijk.Als de President verder het been stijfhoudt(zoals hij ook aankondigt te doen),en niet nalaat de taart in het gezicht van de lokale bestuurdfers te duwen (het is tenslotte HUN politiekorps OK?),dan is zijn presidentscampagne al gelukt ...

We kunnen allemaal zien wat sinds decennia "democratisch" bestuurde steden voortbrengen....Als de straten weer schoongeveegd zullen zijn,het puin geruimd,en de laatste handelaars en entrepreneurs vertrokken zijn,....is het "Detroit revisited"...

En de SCHIJNHEILIGHEID,de f*cking schijnheiligheid....in ganse steden waar de grootste moordernaars de eigen voortgebrachte jonge mannetjes zijn,niet de flikken...
Dat is het cynische hieraan. Trump heeft er belang bij dat die rellen nog wat aanhouden, en dat hij dan de klassieke 'law and order' kaart kan trekken. En hij zal dat niet nalaten. Hier en daar gaan de ordediensten nog over de screef gaan, en in de situatie van economische neergang na de lockdownmaatregelen gaat van de andere kant de onderklasse aangroeien.

Dus dit lijkt me ook een avenue naar een herverkiezing. Allen zal het een probleem zijn voor de president wat daarna te doen. Maar dat zal hem een zorg zijn.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be