Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2008, 16:51   #3021
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Zit voor het moment terug in een Street Fighter II Hyper Fighting fase.
Laat mij raden: ge slaat het liefst de female evil aan snot?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:52   #3022
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Laat mij raden: ge slaat het liefst de female evil aan snot?
Ja, Chun Li in elkaar meppen is wel geestig.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:39   #3023
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Met andere woorden: Uw hele argument dat U in alle veiligheid en gezondheid op café wil kunnen gaan, is een hypothetisch argument omdat U dat toch bijna nooit doet.

Vindt U het dan raar dat Uw argumenten lichtelijk onzinnig worden ?

Als rabiaat voorstander van rookvrije cafés bent U dus blijkbaar iemand die, zelfs moesten er rookvrije cafés bestaan, evenmin op café zou gaan.

Of, zoals ik hierboven al ergens aanhaalde: moest er wérkelijk een markt zijn geweest voor rookvrije cafés, dan was die al lang ontgonnen. Quod non dus. Omdat de meest rabiate antirokers mensen zijn die sowieso zelden op café gaan, rookvrij of niet.

Aldus: Uw eis voor een rookverbod zal met andere woorden in wezen enkel de caféhouders en hun werknemers treffen. En dat vindt U dan nog om te lachen ook.

Mooi is dat.
Ik zoek even een voorbeeld van iemand die maar één keer per jaar binnen (binnen) in een kaffee komt.
Een echtpaar (maar neem gerust ook een jeugdbeweging) dat 's zomers enkele malen bij goed weer, de fietsen op het fietsrek poeft en een mooie fietsroete opzoekt. En onderweg op een terras iets konsumeert. Maar op die tien fietstochtjes, is er toch wel één die tegenslaagt wat het weer betreft, zodat het terras geruild moet worden voor de gelagzaal.

Wel, ik vind dat die mensen het recht hebben om hun net door het fietsen in de natuur proper getrokken longen, proper mogen houden.

Zelfs al is dat maar een keer per jaar.

En die mensen moeten geen vier of vijf kaffees aandoen om telkens te tsjekken of het een rookvrij kaffee zou zijn.

Simpel en kort: kaffees moeten rookvrij worden, allemaal en verplicht. En zo rap mogelijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 december 2008 om 17:40.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:51   #3024
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, als er een markt voor was geweest, waren de rookvrije cafés al lang als paddestoelen uit de grond gerezen.

Dat is een stelling die vooreerst niet correct is, en daarnaast er ook nog eens van uitgaat dat mensen niet in staat zijn om voor zichzelf te denken, maar een overheid zouden nodig hebben die alles hen voorkauwt. Een bijzonder mensonvriendelijke stelling als je het mij vraagt.

...
Jouw stelling (van als die markt er zou zijn, we al lang en veel rookvrije kaffees zouden hebben) klopt dus niet.

Je bent al zeer handig vergeten hoe de restaurantuitbaters bleirden dat het niet kon dat er een rookverbod zou ingevoerd worden, want alle negatieve dingen uit heel het heelal, en vooral het faillissement, zouden op hun koppen neerdalen.

Ondertussen is er geen enkele restauranthouder nog voorstander van roken in zijn zaak. Want de andere klanten zouden niet meer kunnen proeven van de aangeboden kwaliteit.

ps: nog zo'n voorbeeldje waarom echt alle kaffees rookvrij moeten zijn: een mama loopt met hare kleine van zo'n jaar of 5 door de stad. Plots zegt diene kleine dat ie dringen moet plassen. Wel, die mama moet het eerste het beste kaffee kunnen binnenstappen met hare kleine, zonder gehinderd door vuile dinges, om naar het twoilet te kunnen gaan, en uit erkentelijkheid nog iets te konsumeren.

(en ik heb het dan hier nog niet over bejaarde peekes en meekes die wat inkontinent zijn van de kanker en dies meer, ge weet wel hé, ik ben ook de 50 gepasseerd, en met mijn straal in open lucht bereik ik ook geen drie meter meer)

Poepsimpel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 december 2008, 17:52   #3025
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zoek even een voorbeeld van iemand die maar één keer per jaar binnen (binnen) in een kaffee komt.
Een echtpaar (maar neem gerust ook een jeugdbeweging) dat 's zomers enkele malen bij goed weer, de fietsen op het fietsrek poeft en een mooie fietsroete opzoekt. En onderweg op een terras iets konsumeert. Maar op die tien fietstochtjes, is er toch wel één die tegenslaagt wat het weer betreft, zodat het terras geruild moet worden voor de gelagzaal.

Wel, ik vind dat die mensen het recht hebben om hun net door het fietsen in de natuur proper getrokken longen, proper mogen houden.

Zelfs al is dat maar een keer per jaar.

En die mensen moeten geen vier of vijf kaffees aandoen om telkens te tsjekken of het een rookvrij kaffee zou zijn.

Simpel en kort: kaffees moeten rookvrij worden, allemaal en verplicht. En zo rap mogelijk.
Ik vind dat het uit het verkeer halen van dieselwagens die geen roetfilter hebben veel gezonder en dringender dan het rookverbod in kaffees.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:54   #3026
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Ik vind dat het uit het verkeer halen van dieselwagens die geen roetfilter hebben veel gezonder en dringender dan het rookverbod in kaffees.
Het ene sluit het andere niet uit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 18:02   #3027
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Dat is wel iets ingewikkelder dan te vragen aan iemand of ie 3 meter verder wil gaan staan om zijn sigaretje te roken.

Maar zijt gerust: aan jouw bezorgdheid zal tegemoet gekomen worden. Alleen maar niet zo snel, want veel mensen kunnen dat nu niet betalen. Terwijl buiten roken evenveel kost, zoniet wat goedkoper want misschien rookt men iets minder. En die buitenlucht doet nog deugd ook, ne mens zit veel te veel binnen.

Voor de rest, moogt ge daar een andere draad over beginnen, want diesel heeft geen fluit te maken met deze draad.

Oud 3 december 2008, 18:19   #3028
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw stelling (van als die markt er zou zijn, we al lang en veel rookvrije kaffees zouden hebben) klopt dus niet.

Je bent al zeer handig vergeten hoe de restaurantuitbaters bleirden dat het niet kon dat er een rookverbod zou ingevoerd worden, want alle negatieve dingen uit heel het heelal, en vooral het faillissement, zouden op hun koppen neerdalen.

Ondertussen is er geen enkele restauranthouder nog voorstander van roken in zijn zaak. Want de andere klanten zouden niet meer kunnen proeven van de aangeboden kwaliteit.
Om te beginnen is een restaurant van een heel andere (sociale) aard dan een café. Ik stak vroeger op restaurant ook al niet vaak een sigaret op, aangezien ik me inderdaad kon inbeelden dat de tafel naast mij, die net hun hoofdgerecht voor zich hadden staan, dat niet dadelijk zouden appreciëren. Dat vond ik een vorm van beleefdheid. Vergeet niet dat veel restaurants ook vóór het rookverbod al een rokers- en niet-rokersgedeelte hadden.

Ik ken anderzijds een heleboel restaurants , die nu opnieuw een rokersgedeelte hebben, opgebouwd uit een soort tentendoek (dus geen vaste muren en zonder een vast dak, en dus niet onderworpen aan de rookwetgeving - zeer handig gevonden) en voorzien van verwarming, om de rokers te plezieren. En ja hoor, ook dat deel zit zoniet evenvol, dan soms zelfs voller dan het niet-rokersgedeelte (perfect van elkaar gescheiden met een ganse vaste muur en dubbele deur). Raar toch hè...

Dat er in een restaurant waar niet-rokers zitten niet meer mag gerookt worden, dat neemt ook elke caféhouder aan. In tijden van culinaire liflafferij wil iedereen ineens toch dat exquise smakenpallet kunnen proeven...

Maar restauranthouders klagen wel meer en meer dat er zelden nog een dessert wordt gegeten, of een koffie wordt gedronken nadien. Rokers blijven nu eenmaal geen twee uur aan een tafel zitten zonder een sigaret. En als U ooit gerookt had, dan wist U dat er niets boven een sigaret of lekkere sigaar na het eten gaat.

Maar dit terzijde: het rookverbod slaat nu op cafés, waarbij het geenszins gaat om het serveren van eten. (dat laatste was immers ook een doorslaggevend argument in de huidige rookwetgeving).

Citaat:
ps: nog zo'n voorbeeldje waarom echt alle kaffees rookvrij moeten zijn: een mama loopt met hare kleine van zo'n jaar of 5 door de stad. Plots zegt diene kleine dat ie dringen moet plassen. Wel, die mama moet het eerste het beste kaffee kunnen binnenstappen met hare kleine, zonder gehinderd door vuile dinges, om naar het twoilet te kunnen gaan, en uit erkentelijkheid nog iets te konsumeren.
U gaat in een café waar U effe gaat pissen ook klagen dat de muziek daar naar Uw zin te hard staat, en dat dat bijzonder schadelijk is voor Uw oren ?

Een kerk is ook een openbare plaats, maar daar zie ik U Uw recht op pissen nog niet afdwingen. En al zeker niet met de mededeling dat de wierook die daar hangt, slecht is voor Uw gezondheid.

Trouwens: als een café dan toch een openbare plaats is, dan betekent dat nog niet dat U zomaar het recht heeft om daar te komen pissen.

Sorry, maar de hele antirokerslobby gaat er precies van uit dat zij op elk moment waar dan ook hun persoonlijke wensen aan de non-consenting-meerderheid mag opdringen... En dat, mijn beste, is een heuse Golden Gate Bridge too far...

Citaat:
Poepsimpel.
Voor wie zijn mening graag voor de enige werkelijkheid wil zien wel ja...
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 20:08   #3029
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:

(en ik heb het dan hier nog niet over bejaarde peekes en meekes die wat inkontinent zijn van de kanker en dies meer, ge weet wel hé, ik ben ook de 50 gepasseerd, en met mijn straal in open lucht bereik ik ook geen drie meter meer)

Poepsimpel.
beste,

uw voorbeeld isnietecht van toepassing want er is niemand die u verplicht een wc in een kaffee binnen te stappen, eender waar, een winkel een gewone woning een bedrijf of wat dan ook is verplicht u het toilet te laten gebruiken als u daarom vraagt zonder dat ze mogen weigeren, als u dan voor een winkel of bedrijf opteerd ben je zeker van een rookvrije ruimte dus laat de mensen op kaffee hun sigaretje rustig oproken want ik zou het al zeer ver gezocht vinden de mensen verbieden te roken omdat heel toevallig eens iemand het toilet zou willen gebruiken
Oud 3 december 2008, 20:51   #3030
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nix lotgenoten. Ik rook graag, al sinds 1953 en ik ken minstens 3 cafés die ik voor mij belangrijk vind omdat zij tevens trefpunt zijn van muzikanten.

Voor zover ik kan nagaan reageren rokers in deze draad hooguit wat geïrriteerd op de hautaine opstelling van de ijveraars voor het rookverbod, in het achterliggend besef dat het grootste deel van de kroegomzetten èn de inherente belastingen wordt opgebracht door rokenden.

Inperking van vrijheden doet omzet derven en prijzen stijgen plus leidt tot verhoging van belastingen mede voor niet-gebruikers; ook: teloorgang van werkgelegenheid.

Evengoed, ik vind wel manieren om mij, de onderdrukking ontwijkend, te amuseren.
Het grootste deel van mijn beroepsbezigheden speelt zich af in de nabijheid van internationale beroepsmuzikanten, en de laatste jaren kunnen die ontmoetingen altijd rookvrij gebeuren. Alle backstage lounges, artist clubs en loges waar ik werk zijn rookvrij. Tot mijn grote voldoening.

Als u de reacties van de rokers hier 'lichtjes geirriteerd' noemt, dan is dat een understatement. Opgestoken middelvingers, gescheld, beledigingen worden hier regelmatig het deel van de verdedigers van de niet rokers.
En waar vindt u een reden om de houding van de niet-rokers 'hautain' te noemen? Ze hebben collectief de laatste 100 jaar zonder morren de viezigheid ingeademd die in alle café's door rokers werd verspreid. Weinig hautain, zo lijkt me. Eerder héél verdraagzaam, en ook wel een beetje slap.
Maar daar komt stilaan verandeirng in. En de omzet van een sector is daarbij een te verwaarlozen detail.

Trouwens, in de VS, waar het rookverbod in steden als New York al meer dan 15 jaar in voege is, zjn er nog altijd genoeg gezellige kroegen. Ook de bars waar topmusici hun debuut meemaken - zoals BCBG's -hebben de rookban overleefd.
Oud 3 december 2008, 20:53   #3031
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid

pintjeeuh's schermafbeelding

Standaard

zeg, jukes, jij bent niet te stoppen
Je bent al 150 pagina's over hetzelfde aan het zagen.

Laatst gewijzigd door pintjeeuh : 3 december 2008 om 20:53.
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 20:56   #3032
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
fuck het rookverbod, ik trek er me nog steeds geen reet van aan en ben ook niet van plan het ooit te doen. Opmerkingen heb ik ondertussen wel al gekregen. Helaas kan ik me daar niets van aantrekken. En dat dit land naar de kloten gaat door zo'n regeltjes is zeker.
Dit soort 'fuck'-houding is zonder twijfel één van de voornaamste redenen dat er nu veel strenger zal worden opgetreden tegen rokers.

Ik kwam vroeger wel eens losers tegen, die zich niets aantrokken van het gedeeltelijk rookverbod in restuarants. Die kregen wel meer dan 'een opmerking'.

En dat dit land naar de kloten gaat, is wel heel zeker. En in sneltreinvaart. Maar dan niet door een rookverbod in café's.
Oud 3 december 2008, 20:58   #3033
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als U instemt met een systeem waarin elke caféhouder ZELF beslist of hij een rokers of niet-rokerscafé uitbaat, dan zouden er - als ik moet geloven dat de niet-rokers dan toch ineens op café zouden gaan - héélwat rookvrije cafés moeten ontstaan, en kan U dat dus perfect doen.

U in Uw café, ik in het mijne. Iedereen gelukkig.
Misschien de vorige posts toch eens lezen. Daarin is al tot in den treure herhaald dat er onvoldoende niet-rokerscafé's komen uit vrije wil, omdat de grote meerderheid van cafébazen zelf rookt en dus nooit kan of wil inzien dat hun handel ook zonder stank goed zal draaien. Er is dus duidelijk gebleken dat het vrije marktsysteem op dit gebied niet werkt. Dus: wie niet horen wil, moet voelen.
Oud 3 december 2008, 21:00   #3034
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Aha, NU zijn we er ! Eindelijk !

En hoe zou dat nu toch komen denkt U, dat in de praktijk gewoonweg NIEMAND staat te roepen om rookvrije cafés ?
Zie hierboven. Vergeet ook niet: de meerderheid van de bevolking besaat uit niet-rokers
Oud 3 december 2008, 21:01   #3035
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid

pintjeeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Dit soort 'fuck'-houding is zonder twijfel één van de voornaamste redenen dat er nu veel strenger zal worden opgetreden tegen rokers.

Ik kwam vroeger wel eens losers tegen, die zich niets aantrokken van het gedeeltelijk rookverbod in restuarants. Die kregen wel meer dan 'een opmerking'.

En dat dit land naar de kloten gaat, is wel heel zeker. En in sneltreinvaart. Maar dan niet door een rookverbod in café's.

neen, door mensen zoals jij die geen respect hebben voor een ander.
jij hebt gelijk en jij alleen, iedereen die maar een beetje anders is dan jij is fout bezig, en jij moet daar een missie van maken deze mensen te bekeren.
Heb je er al eens bij stilgestaan dat je misschien alles een beetje moet leren nuanceren?
Je lijkt wel niet helemaal normaal bij je hoofd.
Relax, en laat iedereen hun ding doen, net als anderen jou je ding laten doen.
En begin nu niet dat rokers jou je recht ontnemen jezelf te zijn, want dat is niet zo, en mocht je ooit ergens een beetje waarden in je opvoeding meegekregen hebben zou je dat weten.

Laatst gewijzigd door pintjeeuh : 3 december 2008 om 21:02.
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 21:04   #3036
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
zeg, jukes, jij bent niet te stoppen
Je bent al 150 pagina's over hetzelfde aan het zagen.
Ja, plezant hé? Ik kan zo nog 150 pagians' doorgaan, als ik er zin in heb. Een beetje te vergelijken met de toogpraat in een bruine kroeg. Maar dan zonder de stank.
Oud 3 december 2008, 21:07   #3037
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat veel restaurants ook vóór het rookverbod al een rokers- en niet-rokersgedeelte hadden.

Ik ken anderzijds een heleboel restaurants , die nu opnieuw een rokersgedeelte hebben, opgebouwd uit een soort tentendoek (dus geen vaste muren en zonder een vast dak, en dus niet onderworpen aan de rookwetgeving - zeer handig gevonden)
Tegen die wet werd door de meeste restaurants zeer uitgebreid gezondigd. Géén discipline, zo bleek. Het rokersgedeelte was bijvoorbeeld bijna nooit echt luchtdicht afgescheiden.

De restaurants die nu 'achterpoortjes' zoeken zoals dat tentengeval, moeten snel en zwaar beboet worden, anders blijven we toestaan dat er een loopje met de wet wordt genomen. Of als het nodig is, de wet aanpassen.
Oud 3 december 2008, 21:07   #3038
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
beste,

uw voorbeeld isnietecht van toepassing want er is niemand die u verplicht een wc in een kaffee binnen te stappen, eender waar, een winkel een gewone woning een bedrijf of wat dan ook is verplicht u het toilet te laten gebruiken als u daarom vraagt zonder dat ze mogen weigeren, als u dan voor een winkel of bedrijf opteerd ben je zeker van een rookvrije ruimte dus laat de mensen op kaffee hun sigaretje rustig oproken want ik zou het al zeer ver gezocht vinden de mensen verbieden te roken omdat heel toevallig eens iemand het toilet zou willen gebruiken
Ik heb nog een doos punten en komma's staan die voor een zacht prijsje weg mogen.
Oud 3 december 2008, 21:08   #3039
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij hebt gelijk en jij alleen, iedereen die maar een beetje anders is dan jij is fout bezig, en jij moet daar een missie van maken deze mensen te bekeren.
Heb je er al eens bij stilgestaan dat je misschien alles een beetje moet leren nuanceren?
En begin nu niet dat rokers jou je recht ontnemen jezelf te zijn, want dat is niet zo, en mocht je ooit ergens een beetje waarden in je opvoeding meegekregen hebben zou je dat weten.
Probeer het anders eens met schelden en beledigen. Dat maakt altijd indruk...

Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 21:09   #3040
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En schelden maar! Pover, schat!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be