Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2012, 19:46   #3061
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Dat is nu net een punt waarover ik het had: ik heb altijd een verse maaltijd op tafel gezet voor mijn gezin. Zeker toen de kinderen klein waren stond ik daarop. Nu kopen ouders van die kant-en klare babypotjes om in de microgolf op te warmen. Ik stond dagelijks wel 1 uur te koken. Verse groenten, zelf patatten schillen...verse soep met groentjes uit de tuin.Nog niet over het afruimen en de vaat gesproken. Liederik heeft makkelijk praten, alsof heel het huishouden in 1,5 -2 uur/dag gedaan kan worden.
De microgolf is maar een manier van koken, je moet daar geen kant en klare maaltijden insteken, je kan ook uw aardappelen koken daarmee. Dat is trouwens gemakkelijker en sneller dan op een gasvuur.
Oud 4 juli 2012, 19:49   #3062
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja? Ik herinner me dat ik in de hotelschool zat in de vroege jaren zeventig en dat men toen in Amerika iets nieuws had, koken met de microgolf.

Ik herinner me geen microgolfovens in deze contreien in die dagen.
De firma Van Assche uit Vilvoorde voerde ze in.
Ze demonstreerden de Amana Radarange op de Brusselse jaarbeurs.
Oud 4 juli 2012, 20:17   #3063
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De firma Van Assche uit Vilvoorde voerde ze in.
Ze demonstreerden de Amana Radarange op de Brusselse jaarbeurs.
Ah ok, zo leren we nog eens wat.
Oud 4 juli 2012, 20:29   #3064
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De microgolf is maar een manier van koken, je moet daar geen kant en klare maaltijden insteken, je kan ook uw aardappelen koken daarmee. Dat is trouwens gemakkelijker en sneller dan op een gasvuur.
Ok; laatste poging dan.
Vroeger hadden de mensen geen microgolfoven. Dat is mijn punt: hetgeen nu op 10 minuten kan gedaan worden, deden de moeders 1 uur over. Ja zeg, wie het nu nog niet begrijpt....
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 20:46   #3065
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok; laatste poging dan.
Vroeger hadden de mensen geen microgolfoven. Dat is mijn punt: hetgeen nu op 10 minuten kan gedaan worden, deden de moeders 1 uur over. Ja zeg, wie het nu nog niet begrijpt....
Luie moeders deden er een uur over.
Oud 5 juli 2012, 12:30   #3066
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok; laatste poging dan.
Uw punt klopt niet.
Tenzij je met vroeger zestig jaar geleden bedoelt.
Oud 5 juli 2012, 12:54   #3067
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat u nog een heel jong persoontje bent. Graag wijs ik u er nogmaals op dat al die faciliteiten NIET bestonden toen mijn kinderen klein waren. Sommigen bestonden wel, maar waren behoorden niet tot de basisuitrusting van jonge ouders. Vaatwasser: had ik niet. Strijkwinkel bestond niet. Colruyt online (zonder PC??) was er ook niet bij. Is trouwens maar de laatste jaren echt bekend. Taken verdelen; onder wie? De kleine kindjes??? Partner werkte noodgedwongen 12-14u/dag. Anders niet genoeg brood op de plank hoor. Vraag misschien eens aan jouw ouders/grootouders hoe het er vroeger aan toeging. En neen, ik KLAAG niet. Ik wil alleen maar aantonen dat de huidige jonge ouders het een pak makkelijker hebben. Zie dat bij mijn oudste kind: strijkwinkel idd, poetshulp met dienstencheques, 5 dagen op 7 microgolfmaaltijd.....tja.
Nu repliceer je op de huidige toestanden. Maar vertaal het naar jouw tijdperk, als ik het zo mag noemen.
In de jaren 70 was huisvesting belachelijk goedkoop en noodzaak van tweeverdieners nagenoeg onbestaand. Tot in de jaren 80 kwamen heel veel leveranciers aan huis. Tot in de jaren 90 was het fenomeen burnout nagenoeg onbekend en werden weekends gerespecteerd. Elk tijdperk heeft zijn omstandigheden, voordelen en nadelen. Mijn boodschap is dat je moet zoeken naar de mogelijkheden om het slimmer aan te pakken, ongeacht de technologie of modus vivendi.

Mijn grootouders waren zelfstandig en hadden een kleermakersbedrijf met 8 werknemers. Ze lieten alle leveranciers bij hen langs komen, zowel voor bedrijf als particulier, lieten hun drie dochters vaak gezamenlijk het eten bereiden en besteedden hun strijk ook uit, wat blijkbaar kon al in die tijd.

Je hebt precies een afkeer voor taakplanning. Maar als je denkt dat jonge ouders het makkelijker hebben; daar ben je fout. We hangen af van taakplanning, en van dienstenbedrijven om het allemaal rond te krijgen. Vergelijk inkomen / onroerend goedprijs van nu met die van 30-40 jaar terug. Ik heb de cijfers niet, maar als iemand wat tijd heeft en de nationale statistiek site eens wil afschuimen denk ik dat dat een mooi perspectief kan geven.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 12:57   #3068
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is nu net een punt waarover ik het had: ik heb altijd een verse maaltijd op tafel gezet voor mijn gezin. Zeker toen de kinderen klein waren stond ik daarop. Nu kopen ouders van die kant-en klare babypotjes om in de microgolf op te warmen. Ik stond dagelijks wel 1 uur te koken. Verse groenten, zelf patatten schillen...verse soep met groentjes uit de tuin.Nog niet over het afruimen en de vaat gesproken. Liederik heeft makkelijk praten, alsof heel het huishouden in 1,5 -2 uur/dag gedaan kan worden.
Zels al laat je dan de kinderen buiten beschouwing, jij en je partner samen steken er dan 3 a 4 manuren per dag in. Weekdagen alleen geeft dan 15 a 20 uren. Sommige dingen gezamenlijk, sommige apart, wat het efficientste is. Trial and error, en durven nadenken over wat je doet, moet doen, en kan doen. En dan kiezen.
Vb je uur per dag koken? Maak dan direct 3 porties en vries er twee in. En ontdooi af en toe iets als andere taken teveel tijd nemen. Logisch toch.
Oud 5 juli 2012, 12:58   #3069
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je meerdere kinderen hebt, dan ben je een gehele dag bezig.
Als je thuisbent zal je je dag wel vullen ja.
Een creche bestaat ook.
Oud 6 juli 2012, 00:05   #3070
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is...16 jaar lang Wimbledon niet hebben kunnen volgen

commentaar: zelf niet meer kunnen spelen was nog veel erger

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 juli 2012 om 00:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 00:55   #3071
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ons gezin komen kant-en-klaremaaltijden slechts bij hoge uitzondering voor. Mijn vrouw kookt voor het hele gezin, terwijl ze voor onze jongste spruit steeds een vers babymaaltijdje kookt of fruitpapje klaarmaakt. Uit principe wordt er bij ons nooit met de microgolf gekookt; enkel iets opgewarmd.

De afwas is voor mij en de oudste kinderen.

Wij hebben een groot gezin, dus is het belangrijk dat de taken goed en evenwichtig verdeeld worden. Tussen de ouders onderling, maar ook tussen de kinderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 00:58   #3072
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je meerdere kinderen hebt, dan ben je een gehele dag bezig.
Niet noodzakelijk. Veel hangt af van wat je belangrijk vindt in je huisgezin. Als je stelt dat alle was ook gestreken hoort te worden, besteed je al veel tijd aan strijkwerk. Bij ons niet, want mijn vrouw beperkt het strijkwerk. Ondergoed wordt niet gestreken. Handdoeken ook niet. Enz. Dat levert een enorme tijdsbesparing op.

Als je ervan uitgaat dat alles steeds kraaknet moet liggen, geef je jezelf in een huisgezin met veel kinderen niet alleen heel veel werk maar ook veel stress. Een zekere soepelheid is noodzakelijk, zonder daarom het huis natuurlijk te herschapen in een stal. Netheid moet, maar kraaknet is nog een stapje verder.
Oud 6 juli 2012, 01:00   #3073
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's inderdaad waar. Een huismoeder begint 's ochtends rond 6u te werken,-gratis- en is dikwijls 's avonds om 22u nog in de weer. Soms ook 's nachts. Kind heeft overgegeven, kind heeft in bed geplast.... Intussen heeft de echtgenoot wel de kans een mooie carrière uit te bouwen.
Zelf heb ik altijd gewerkt - toen de kinderen klein waren weliswaar deeltijds-, maar het was verdomd zwaar labeur. Er wordt zo vaak denigrerend gedaan over huismoeders eh, maar deze mama's hebben op NIKS recht. Zelfs indien ze ziek zijn, geopereerd werden enz. Is toch niet logisch?
Dat is inderdaad niet logisch, daarom ook heeft het Vlaams Belang in het verleden al zovele malen gepleit voor een soort loon voor huismoeders. Dit zou er trouwens ook kunnen voor zorgen dat meer vrouwen voor hun kinderen kunnen zorgen in plaats van die dagelijks te moeten dumpen bij een dagmoeder.
Oud 6 juli 2012, 01:23   #3074
eno2
Banneling

Standaard

Huismoeders werken altijd, en gratis. Je kan niet beginnen ze te betalen, wie gaat dat betalen? DE echtgenoot, natuurlijk...
Oud 6 juli 2012, 01:26   #3075
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's inderdaad waar. Een huismoeder begint 's ochtends rond 6u te werken,-gratis- en is dikwijls 's avonds om 22u nog in de weer. Soms ook 's nachts. Kind heeft overgegeven, kind heeft in bed geplast.... Intussen heeft de echtgenoot wel de kans een mooie carrière uit te bouwen.
Zelf heb ik altijd gewerkt - toen de kinderen klein waren weliswaar deeltijds-, maar het was verdomd zwaar labeur. Er wordt zo vaak denigrerend gedaan over huismoeders eh, maar deze mama's hebben op NIKS recht. Zelfs indien ze ziek zijn, geopereerd werden enz. Is toch niet logisch?
Huismoeders vallen onder de familiale dekking van de verplichte ziekteverzekering
Oud 6 juli 2012, 01:36   #3076
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Huismoeders werken altijd, en gratis. Je kan niet beginnen ze te betalen, wie gaat dat betalen? DE echtgenoot, natuurlijk...
Waarom zou een vorm van uitkering geen optie kunnen zijn?
Oud 6 juli 2012, 01:46   #3077
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou een vorm van uitkering geen optie kunnen zijn?
Leer lezen.

Wie gaat dat betalen?
Oud 6 juli 2012, 02:03   #3078
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. Veel hangt af van wat je belangrijk vindt in je huisgezin. Bij ons niet, want mijn vrouw beperkt het strijkwerk. Ondergoed wordt niet gestreken. Handdoeken ook niet. Enz.
Uw familienaam is weldegelijk van den Berghe?
Of is het Steen?
Oud 6 juli 2012, 16:30   #3079
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is...nooit Sampras en Federer zien spelen hebben

commentaar: zelfs niet op TV-PC
Oud 6 juli 2012, 19:38   #3080
Kingsale
Partijlid

Standaard rijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
Ik eet ook soeptomaten ipv klasse 1 tomaten. Ben ik volgens jouw definitie dan een armoedzaaier?
een pakje sigaretten per dag en bak bier per dag en 900euro inkomen per maand doe het maar
Kingsale is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be