Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2009, 23:16   #301
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor mij, ja! Zelfs als ik natuurlijk weet dat men nog officieel in België leeft maar Franstaligen en Vlamingen leven in de realiteit in twee totale andere werelden. Als ik een "Télé-Moustique" doorlees, weet ik waarover of over wie men in dit dagblad spreekt. Als ik een "Dag Allemaal" daarentegen doorlees, vraag ik me meer "C'est qui?" af dan iets anders; het is vol artikels over BV's...................enfin in mijn geval TOV's (Totaal Onbekende Vlamingen) in de meeste gevallen. En het is niet alleen dat : ik merk elke dag dat het niet meer tussen Vlamingen en Franstaligen klikt.
Voor mij zijn dat ook TOV's en ik vraag dikwijls "wie?"
Je hebt daar wel gelijk in.

Wat ik wel bijzonder jammer vind, is dat de discussie en onenigheid over structuren en beleid steevast geprojecteerd wordt als een discussie en onenigheid tussen mensen.

Dat is fout.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:18   #302
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel eerder dat ik wat u schrijft over de bereidheid van Franstaligen aangaande taal en BHV nog nooit ergens iets gelezen heb...
Dit is het probleem :
- Nederlandstaligen zeggen : BHV splitsen
- Franstaligen antwoorden : NEE of nog slechter ... "dan een corridor aub"

Vraag maar aan de Franstaligen :
- Geen verfransing van onze gemeenten ... maar wel enkele klein faciliteiten voor wat betreft federale documenten die al in de 2 talen bestaan, geen vertaling van de gemeentelijk documenten, faktuur in de taal van de klant als het mogelijk is (bv. Belgacom, Electrabel, ...)
- Justicie tweetalig
- Stemmen voor frans of nederlandstaligen maar voor politiekers die deelnemen aan het ontwikkeling van hun regio. (het is onmogelijk voor een franstalig in de Rand te stemmen voor de Vlaamse Regio ... Die slapen in Vlaanderen en leven in Brussel
- Verdelen van inkomsten tussen Brussel de regio waar de wernemer woont
- Franstalige scholen in Vlaanderen ? Als het moet maar betaald door de Communauté Francaise en immersie verplicht ...

Een soort "Berlin-Brandenburg" ... met oplossingen voor het taalprobleem erbij.

Vraag zelf eerst het vertweetalen van Brussel en Waals Brabant ... Het is al op weg, dus zullen jullie niet lang moeten wachten !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:20   #303
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dit is het probleem :
- Nederlandstaligen zeggen : BHV splitsen
- Franstaligen antwoorden : NEE of nog slechter ... "dan een corridor aub"

Vraag maar aan de Franstaligen :
- Geen verfransing van onze gemeenten ... maar wel enkele klein faciliteiten voor wat betreft federale documenten die al in de 2 talen bestaan, geen vertaling van de gemeentelijk documenten, faktuur in de taal van de klant als het mogelijk is (bv. Belgacom, Electrabel, ...)
- Justicie tweetalig
- Stemmen voor frans of nederlandstaligen maar voor politiekers die deelnemen aan het ontwikkeling van hun regio. (het is onmogelijk voor een franstalig in de Rand te stemmen voor de Vlaamse Regio ... Die slapen in Vlaanderen en leven in Brussel
- Verdelen van inkomsten tussen Brussel de regio waar de wernemer woont
- Franstalige scholen in Vlaanderen ? Als het moet maar betaald door de Communauté Francaise en immersie verplicht ...

Een soort "Berlin-Brandenburg" ... met oplossingen voor het taalprobleem erbij.

Vraag zelf eerst het vertweetalen van Brussel en Waals Brabant ... Het is al op weg, dus zullen jullie niet lang moeten wachten !
Het bestaan van het Brusselse Gewest zélf is het probleem. Schaf dat af en geef die stad de functie die het aankan: die van hoofdstad.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:22   #304
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat ik wel bijzonder jammer vind, is dat de discussie en onenigheid over structuren en beleid steevast geprojecteerd wordt als een discussie en onenigheid tussen mensen.

Dat is fout.
Zeker ! Eerst en vooral moet een project in samenwerking tussen gemeenschappen ontwikkeld worden.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:24   #305
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dit is het probleem :
- Nederlandstaligen zeggen : BHV splitsen
- Franstaligen antwoorden : NEE of nog slechter ... "dan een corridor aub"

Vraag maar aan de Franstaligen :
- Geen verfransing van onze gemeenten ... maar wel enkele klein faciliteiten voor wat betreft federale documenten die al in de 2 talen bestaan, geen vertaling van de gemeentelijk documenten, faktuur in de taal van de klant als het mogelijk is (bv. Belgacom, Electrabel, ...)
- Justicie tweetalig
- Stemmen voor frans of nederlandstaligen maar voor politiekers die deelnemen aan het ontwikkeling van hun regio. (het is onmogelijk voor een franstalig in de Rand te stemmen voor de Vlaamse Regio ... Die slapen in Vlaanderen en leven in Brussel
- Verdelen van inkomsten tussen Brussel de regio waar de wernemer woont
- Franstalige scholen in Vlaanderen ? Als het moet maar betaald door de Communauté Francaise en immersie verplicht ...

Een soort "Berlin-Brandenburg" ... met oplossingen voor het taalprobleem erbij.

Vraag zelf eerst het vertweetalen van Brussel en Waals Brabant ... Het is al op weg, dus zullen jullie niet lang moeten wachten !
de volgende Vlaming die de Franstalige propaganda gelooft: T'serclaes.

wordt is wakker man!
De Walen willen enkel Vlaams grondgebied en Vlaams geld tot Vlaanderen volledig FRANStalig is (niet tweetalig) en de Walen alle geld naar Wallonië kunnen sluizen (niets voor de Vlamingen want dat zijn maar keuterboerkes in hun ogen).

Brussel en Waals-Brabant tweetalig? met al die eurocraten in Brussel en Waals-Brabant + al die vreemdelingen in Brussel die geen of amper Frans en totaal geen Nederlands kunnen? droom maar lekker verder.

je gelooft nog te veel in sprookjes.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:24   #306
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het bestaan van het Brusselse Gewest zélf is het probleem. Schaf dat af en geef die stad de functie die het aankan: die van hoofdstad.
Hopelijk bestaat dit Gewest ! De enige gewest die aan het vertweetalen wordt met besmettelijkheid naar Waals Brabant ...
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:25   #307
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Zeker ! Eerst en vooral moet een project in samenwerking tussen gemeenschappen ontwikkeld worden.
die komt er niet, omdat enkel de Franstaligen over alles willen beslissen en geen tegenspraak dulden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:26   #308
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Hopelijk bestaat dit Gewest ! De enige gewest die aan het vertweetalen wordt met besmettelijkheid naar Waals Brabant ...
sure, dat merken we in het zo goed als volledig verfranste Brussel en het al volledig verfranste Waals-Brabant.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:27   #309
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

T'serclaes, je bent even blind als die andere Belgiscisten die hier rondlopen.

sorry dat ik het moet zeggen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:28   #310
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de volgende Vlaming die de Franstalige propaganda gelooft: T'serclaes.
Sorry, ik ben geen Vlaming !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
De Walen willen enkel Vlaams grondgebied en Vlaams geld tot Vlaanderen volledig FRANStalig is (niet tweetalig) en de Walen alle geld naar Wallonië kunnen sluizen (niets voor de Vlamingen want dat zijn maar keuterboerkes in hun ogen).
Neuroticus !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel en Waals-Brabant tweetalig? met al die eurocraten in Brussel en Waals-Brabant + al die vreemdelingen in Brussel die geen of amper Frans en totaal geen Nederlands kunnen? droom maar lekker verder.
Die Eurocraten zult U waarschijnlijk niet vertweetalen, maar de wereld ook niet !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:31   #311
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Zeker ! Eerst en vooral moet een project in samenwerking tussen gemeenschappen ontwikkeld worden.
Tussen Vlamingen en Walen, beste T'serclaes. Volgens de noden, eisen en toekomstvisies van beide volkeren. Twee aangepaste denksporen hoeven samenwerking niet in de weg te staan. Maar daartoe ontbreekt politieke volwassenheid en staat de Belgische staatsstructuur in de weg.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:32   #312
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

de wereld hoeft ni, enkel VLAANDEREN (waartoe Brussel behoort).

ik ben geen neuroticus maar ik ben tenminste niet blind.

en als Brussel bij Vlaanderen is, kunt u nog altijd verhuizen naar je vriendjes in Waals-Brabant (3 km verderop).

trouwens Brussel zal geen cent krijgen van de EU en de EU zal ook Brussel verlaten.
dus zeg maar vaarwel tegen de eurocraten en jouw speciaal Europees statuut voor Brussel.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:32   #313
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Hopelijk bestaat dit Gewest ! De enige gewest die aan het vertweetalen wordt met besmettelijkheid naar Waals Brabant ...
Ik spreek vijf talen en daar ben ik blij om. Het gaat mij niet zozeer over taal, wel over de vergissing om van Brussel een apart gewest te maken.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:33   #314
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Tussen Vlamingen en Walen, beste T'serclaes. Volgens de noden, eisen en toekomstvisies van beide volkeren. Twee aangepaste denksporen hoeven samenwerking niet in de weg te staan. Maar daartoe ontbreekt politieke volwassenheid en staat de Belgische staatsstructuur in de weg.
vooral de volwassenheid bij de Waalse en Brussels-Franskiljonse politici.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:33   #315
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sure, dat merken we in het zo goed als volledig verfranste Brussel en het al volledig verfranste Waals-Brabant.
1. Waals Brabant is historisch franstalig
2. Vroeger was en het Brussels dialect en het Frans binnen Brussel gesproken ... nooit nederlands zelfs als het brussels dialect een nederlandstalig dialect is. Dialecten verdwenen en werden door Frans of Nederlands verplaatst : in Wallonie Frans, in Vlaanderen Nederlands, in Brussel ... Frans zelf als het dialect oorspronkelijk nederlandstalig was.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:34   #316
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Sorry, ik ben geen Vlaming !
Daarvoor hoeft u zich niet te verontschuldigen, want is in feite van geen belang. Vlaming en Waal, we moeten de handen in elkaar slaan opdat het Belgische obstakel uit de weg geraakt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:38   #317
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
1. Waals Brabant is historisch franstalig
2. Vroeger was en het Brussels dialect en het Frans binnen Brussel gesproken ... nooit nederlands zelfs als het brussels dialect een nederlandstalig dialect is. Dialecten verdwenen en werden door Frans of Nederlands verplaatst : in Wallonie Frans, in Vlaanderen Nederlands, in Brussel ... Frans zelf als het dialect oorspronkelijk nederlandstalig was.
je bent blijkbaar nog te jong om te begrijpen dat Brussel NEDERLANDSTALIG was tot 1830, maar bij het ontstaan van Belziek begon de verfransingsmachine en werd Brussel franstalig, en bij het ontstaan van het Brussels hoofdstedelijk gewest bestaat er dus een stukje Wallonië in Vlaanderen.

bij de splitsing zal Vlaanderen Brussel MET RECHT terugeisen en de rest van het ingepikte Vlaams grondgebied (Vloesbeek, Komen-Waasten, Eigenbrakel) mogen de imperialistische Walen behouden.

de Franstaligen mogen in Brussel blijven wonen met uitdovende faciliteiten.
en de faciliteiten in de rand en aan de taalgrens worden onmiddellijk opgeheven.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 februari 2009 om 23:39.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:38   #318
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik spreek vijf talen en daar ben ik blij om. Het gaat mij niet zozeer over taal, wel over de vergissing om van Brussel een apart gewest te maken.
Proficiat, ik spreek er enkel 4.
Brussel eis is Belgie, geen Waalse staat, geen Vlaamse staat.
Brussel is een franstalig vlaamse stad : te franstalig voor Vlaanderen, te Vlaams voor Wallonie.
Dit regio is geen vergissing : er was geen enkel andere mogelijkheid !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:40   #319
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Proficiat, ik spreek er enkel 4.
Brussel eis is Belgie, geen Waalse staat, geen Vlaamse staat.
Brussel is een franstalig vlaamse stad : te franstalig voor Vlaanderen, te Vlaams voor Wallonie.
Dit regio is geen vergissing : er was geen enkel andere mogelijkheid !
in het land der blinden is éénoog koning.
heel toepasselijk vind je niet?

Brussel heeft trouwens niets te eisen met zijn minderheid aan Belgen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:45   #320
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.955
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je bent blijkbaar nog te jong om te begrijpen dat Brussel NEDERLANDSTALIG was tot 1830, maar bij het ontstaan van Belziek begon de verfransingsmachine en werd Brussel franstalig, en bij het ontstaan van het Brussels hoofdstedelijk gewest bestaat er dus een stukje Wallonië in Vlaanderen.

bij de splitsing zal Vlaanderen Brussel MET RECHT terugeisen en de rest van het ingepikte Vlaams grondgebied (Vloesbeek, Komen-Waasten, Eigenbrakel) mogen de imperialistische Walen behouden.

de Franstaligen mogen in Brussel blijven wonen met uitdovende faciliteiten.
en de faciliteiten in de rand en aan de taalgrens worden onmiddellijk opgeheven.
U komt elke dag met dezelfde science-fiction film! Vraag eens Georges Lucas als hij interesse heeft in uw scenario voor zijn volgende film, wie weet!

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 februari 2009 om 23:45.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be