Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2015, 08:18   #301
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Er zijn zeer weinig mensen die nog ontspannen kunnen werken. Gisteren was Maggie De Block nog bezig over een arts die meer dan 70 uren per week moest werken.
Ze besparen op onderwijs, akkoord. Maar duwen ze ook al groepen jeugd die na screening right for the job lijken te zijn, richting knelpuntberoepen?
Ze laten alles de pure anarchie in afglijden zodat zij er de laatste euro kunnen uitpersen....
Bij nva is dat niet anders gebleken, meer van hetzelfde... ik verdien 10 euro meer dan vorig jaar... Ik bouw geen anciënniteit op en de index is weg. Gisteren in de UGC 40 euro kwijt en amper 2 kleine zakjes snoep, 1 popcorn en 2 halve liters drinken...
De cinema trekt trouwens op nix meer en hadden beter gratis parking opgezocht in de metropolis.

Ze investeren alleen nog maar in zichzelf en wargames.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 12:41   #302
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
1500 per maand per persoon is van de pot gerukt.
In ons gezin zijn we in 2015 met 3 studerende kinderen +18 jaar. Dit zou betekenen dat wij en vergelijkbare gezinnen een inkomen van 7500 euro per maand krijgen. Ik schat dat slechts 20% van de gezinnen op dit moment een inkomen van +7500 euro heeft. Vooral mensen met een repetitief en saai werk zullen zeker minder gaan werken waardoor onze economie nog meer onder druk zou komen.
Ik vind het idee van een basisinkomen ok, maar zou het verfijnen in mijn 'Plan'.
Belangrijkste programmapunten
1. 'Iedereen heeft recht op Luiheid' en recht op een basisinkomen.
Elke volwassene (met lokale roots) krijgt 500 euro per maand op zijn rekening. Van Jef in de goot tot Marc Coucke. Kinderen van 200 tot 400 euro, volgens de leeftijd.
2. Iedereen heeft recht op werk
Elke +18er kan zich naar zijn gemeente begeven waar hij recht heeft op jaarlijks contingent van 300 voor en/of namiddagen van 3h te werken waarvoor hij een netto vergoeding ontvangt van 20 euro per halve dag. Dit betekent een bijkomend inkomen van 500 euro per maand. Geldig voor iedereen dus ook voor de arbeidsongeschikten. In mijn model is iedereen arbeidsgeschikt, je moet maar eens naar de ergste gevallen in een beschermde werkplaats kijken. De jobkes die deze mensen kunnen doen zijn heel divers : van straten proper maken tot bejaarden oppassen,...
3. Vrij belastbaar minimum = 12000 euro per jaar
4. Basisgezondheid en onderwijs is gratis tot 18 jaar. Vanaf 18 jaar kan iedereen een rentevrije lening aangaan om ZELF zijn studies te betalen. Gedaan met te studeren tot zijn dertigste op kosten van de arbeider !
5. En nu het belangrijkste programmapunt : Afschaffen van 1000-den instellingen zoals OCMW's, Werkloosheiddiensten, Mutualiteiten, Armoedediensten, Diensten van studiebeurzen, Kinderbijslagdiensten,...
6. Tax shift naar gebruik van grondstoffen. Maar vooral minder belastingen aangezien er veel minder overheid is. Van 54% overheidsbeslag naar 30% zou de doelstelling moeten zijn.
http://www.demorgen.be/economie/hoe-...euro-a2244354/
Roland Duchatelet zit op dezelfde lijn als ik. Vraag me af waar hij de mosterd haalde .
Plan RD :
1. 500 euro per maand basisinkomen. (ik zeg idem)
2. Kinderen : 170 euro per maand (ik zeg 200-400 in functie leeftijd)
3. Vrij belastbaar inkomen : 1500 euro per maand (ik zeg idem)
4. cheque van 300 euro per maand voor gezondheid en scholing (ik zeg gratis voor de basisgezondheid en gratis school tot 18jaar, nadien een studielening die terugbetaald moet worden)
5. 12 miljard door minder overheid (ik zeg ook minder overheid maar heb niet uitgerekend hoeveel dit zou opbrengen)
6. 12 miljard door tax shift naar btw, accijnzen en vermogensbelasting op fin transacties (ik zeg idem, behalve vermogensbelasting op fin transansacties)
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 13:08   #303
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
kijk, het basisidee achter zo'n basisinkomen is dat uw administratie gewoon tot een minimum wordt beperkt.

Geef je iedereen een basisinkomen, dan stijgt in eerste instantie op dat vlak uit uitgaven. Maar al uw pensioenen, al uw invalideuitkeringen, al uw werkloosheidsuitkeringen, al uw leeflonen, al uw ... + de daar voorziene ambtenaren + de daarvoor voorziene structuren + de daarvoor voorziene administratie valt weg. Dat is een gigantische besparing. Vandaar dat het waarschijnlijk wel mogelijk moet zijn om zo'n systeem gefinancierd te krijgen.

Alleen zie ik het nooit gebeuren: de vakbonden en ambtenaren zouden serieus moeten inleveren. Dan weet je genoeg... Voor de modale werknemer, de arme sukkelaar en de zelfstandige zou dit nog geen zo'n slecht systeem zijn.
Hoezo? Dan moeten we helemaal niet meer werken voor ons geld.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 13:38   #304
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Hoezo? Dan moeten we helemaal niet meer werken voor ons geld.
Er zijn er voldoende die niet werken voor hun geld, en daartussen zeer velen, die voor geen geld ter wereld zouden willen werken voor hun geld.
Daarom is een basisinkomen op zichzelf geen slecht idee. Alleen moet er wel een voldoende marge zijn tussen zij die werken en zij die niet werken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 13:47   #305
9100_GroteMarkt_1
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 maart 2015
Berichten: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Iemand al gezien ? Uw mening graag ?
Basisinkomen automatisch invoeren voor iederéén kan pas als er gelijkwaardige verkiesbaarheid bestaat. Te beginnen met de kiesbepalingen voor de gemeenteverkiezingen. Iedere klassieke politicus weet dit al eeuwen zodat ze voor kiezing van 2012 de discriminatie bij de voordrachthandtekeningen voor nieuwe politici globaal hebben verdubbeld zodat hun, de klassieke kriminele, voorakkoord-politiek voor het verwerven van gemeentebestuur(-&) gehandhaafd bleef.
9100_GroteMarkt_1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 14:43   #306
Quorthon
Burger
 
Quorthon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2014
Berichten: 118
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/economie/hoe-...euro-a2244354/
Roland Duchatelet zit op dezelfde lijn als ik. Vraag me af waar hij de mosterd haalde .
Plan RD :
1. 500 euro per maand basisinkomen. (ik zeg idem)
2. Kinderen : 170 euro per maand (ik zeg 200-400 in functie leeftijd)
3. Vrij belastbaar inkomen : 1500 euro per maand (ik zeg idem)
4. cheque van 300 euro per maand voor gezondheid en scholing (ik zeg gratis voor de basisgezondheid en gratis school tot 18jaar, nadien een studielening die terugbetaald moet worden)
5. 12 miljard door minder overheid (ik zeg ook minder overheid maar heb niet uitgerekend hoeveel dit zou opbrengen)
6. 12 miljard door tax shift naar btw, accijnzen en vermogensbelasting op fin transacties (ik zeg idem, behalve vermogensbelasting op fin transansacties)
Die gast verkondigd dat al jaren, maar stilaan lijkt de tijd te rijpen. Voor de geïnteresseerden: https://www.facebook.com/events/1602384466644636/
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 14:54   #307
9100_GroteMarkt_1
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 maart 2015
Berichten: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Die gast verkondigd dat al jaren, maar stilaan lijkt de tijd te rijpen. Voor de geïnteresseerden: https://www.facebook.com/events/1602384466644636/
Die gast verkondigd dat terecht. Maar wil niet begrijpen dat er één groot verschil is tussen realiteit en het bereiken van doel. MAW tussen theorie en praktijk duiken velen strategische overwegingen op. Al was het maar om de overgang van het ene systeem naar het andere zo menselijk mogelijk te doen verlopen.
__________________
Aan bovenstaand ref-adres Rudiger Verhulst vermomd als Carry Goossens soms aanwezig(met speciale velo)!
9100_GroteMarkt_1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 15:25   #308
Quorthon
Burger
 
Quorthon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2014
Berichten: 118
Standaard

Maar dat mag uiteraard geen reden zijn om het niet in te voeren. Uiteraard zal dat niet eenvoudig zijn om bijna een heel systeem in de vuilbak te schuiven en vanuit tabula rasa een sociale zekerheid te bouwen die voorbereid is op de toekomst. Maar de bewoners van de wetstraat krijgen alvast genoeg betaald om daar iets werkbaars van te maken.

Het zal alvast een enorme uitdaging worden, die best ook tegelijk wordt ingevoerd in een internationale context (iedere regio uiteraard zijn systeem), kwestie van migratie werkbaar te houden.
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 16:45   #309
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
kwestie van migratie werkbaar te houden.


Kijk eens aan.

Ze gaan hun verstand gebruiken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 16:48   #310
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Maar dat mag uiteraard geen reden zijn om het niet in te voeren. Uiteraard zal dat niet eenvoudig zijn om bijna een heel systeem in de vuilbak te schuiven en vanuit tabula rasa een sociale zekerheid te bouwen die voorbereid is op de toekomst. Maar de bewoners van de wetstraat krijgen alvast genoeg betaald om daar iets werkbaars van te maken.

Het zal alvast een enorme uitdaging worden, die best ook tegelijk wordt ingevoerd in een internationale context (iedere regio uiteraard zijn systeem), kwestie van migratie werkbaar te houden.
Ik blijf met de vraag zitten hoe iemand zoiets nu werkbaar kan vinden.

Stel dat 95% van de wereldbevolking heel kontent zou zijn met 1500 Euro in de maand, en op hun gat gaat zitten en wachten op hun 1500 Euro.

Wat gaan ze daarmee kunnen kopen dan ? Wat 5% van de wereldbevolking maakt ? Want zelf doen ze dan niks, he.

There's no such thing as a free lunch, niewaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:03   #311
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Die gast verkondigd dat al jaren, maar stilaan lijkt de tijd te rijpen. Voor de geïnteresseerden: https://www.facebook.com/events/1602384466644636/
grote verschil is dat Duchatelet 500 euro per maand zou geven tov de commies die 1500 euro willen.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:12   #312
Quorthon
Burger
 
Quorthon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2014
Berichten: 118
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik blijf met de vraag zitten hoe iemand zoiets nu werkbaar kan vinden.

Stel dat 95% van de wereldbevolking heel kontent zou zijn met 1500 Euro in de maand, en op hun gat gaat zitten en wachten op hun 1500 Euro.

Wat gaan ze daarmee kunnen kopen dan ? Wat 5% van de wereldbevolking maakt ? Want zelf doen ze dan niks, he.

There's no such thing as a free lunch, niewaar.
Die hypothese werd al meermaals ontkracht door psychologisch onderzoek. Veel van onze huidige jobmarkt lijkt ook eerder op bezigheidstherapie en gebakken lucht dan iets wat echt een toegevoegde waarde heeft in onze maatschappij. Mooi opiniestuk hierover: http://www.knack.be/nieuws/belgie/al...on-537397.html
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:16   #313
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik blijf met de vraag zitten hoe iemand zoiets nu werkbaar kan vinden.

Stel dat 95% van de wereldbevolking heel kontent zou zijn met 1500 Euro in de maand, en op hun gat gaat zitten en wachten op hun 1500 Euro.

Wat gaan ze daarmee kunnen kopen dan ? Wat 5% van de wereldbevolking maakt ? Want zelf doen ze dan niks, he.

There's no such thing as a free lunch, niewaar.
Idee van basisinkomen is dat in Belgie iedereen 500 euro zou krijgen. Hiermee kan je overleven en je hebt zeker nog een incentive om te werken.
Ik zou ook alle ontwikkelingshulp die wereldwijd gegeven wordt in een grote pot stoppen en alle mensen een basisinkomen geven. Dit kan in Congo slechts 0,5 euro per dag zijn, maar voor die mensen een bedrag waar ze veel mee kunnen doen. Als je dan dit nog kan combineren met een incentive waarbij gezinnen met bv max 3 kinderen bevoordeeld worden, los je ook mee aan het probleem van de bevolkingsexplosie. Bovendien blijven die mensen dan ook nog in hun land van herkomst ipv massaal naar het westen te imigreren.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:19   #314
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

500 is peanuts
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:26   #315
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Die hypothese werd al meermaals ontkracht door psychologisch onderzoek. [/url]
Het is allemaal allang ontkracht door de ervaring in de DDR. Daar bestond dat systeem, maar op een andere manier: die van de werkzekerheid. Het resultaat is gekend.

Geef een bakker en z'n vrouw 3000 € per maand en de dag erna kost een brood 100 €. Leg de broodproijs dan vast en er zal enkel op de zwarte markt brood te koop zijn, voor 150 €.

Richt dan op: staatswinkels. En verplicht mensen te werken. En we zijn er.

Die psychologische onderzoeken zijn gebakken lucht, da's juist.

Laatst gewijzigd door Conscience : 8 maart 2015 om 18:26.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:28   #316
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
500 is peanuts
Ik ben blij dit te horen. Toch al ene die dit niet genoeg vindt om in zijn hangmat te blijven liggen.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 18:41   #317
Quorthon
Burger
 
Quorthon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2014
Berichten: 118
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Het is allemaal allang ontkracht door de ervaring in de DDR. Daar bestond dat systeem, maar op een andere manier: die van de werkzekerheid. Het resultaat is gekend.

Geef een bakker en z'n vrouw 3000 € per maand en de dag erna kost een brood 100 €. Leg de broodproijs dan vast en er zal enkel op de zwarte markt brood te koop zijn, voor 150 €.

Richt dan op: staatswinkels. En verplicht mensen te werken. En we zijn er.

Die psychologische onderzoeken zijn gebakken lucht, da's juist.
Basisinkomen en communisme zijn 2 verschillende dingen, die vergelijking gaat niet op. Er is geen enkele aanwijzing waarom er plots schaarste zou zijn of enorme inflatie, geen idee waarop u zich baseert in deze discussie.
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 20:35   #318
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Basisinkomen en communisme zijn 2 verschillende dingen, die vergelijking gaat niet op. Er is geen enkele aanwijzing waarom er plots schaarste zou zijn of enorme inflatie, geen idee waarop u zich baseert in deze discussie.
Maar denk toch dat men niet veel zotten meer gaat vinden om (hard) te werken tegen 1510€ netto op maand, als men sowieso 1500€ krijgt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 20:37   #319
9100_GroteMarkt_1
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 maart 2015
Berichten: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Ik ben blij dit te horen. Toch al ene die dit niet genoeg vindt om in zijn hangmat te blijven liggen.
Het zal uiteindelijk meer moeten zijn. Maar zoals reeds gezegd eerst gelijkwaardige verkiesbaarheid op plaatselijk vlak(ook bv in Greece)!
En niet de globale verdubbeling van bovenstaande discriminatie bij gemeenteraadsverkiezingen van 2012 & dit terwijl het op de hoogte zijnde CGKR(centrale grote kansen roulette?) nu nog steeds geen enkel stap heeft gezet om "het voor de mensheid, het kiezerskorps (gans)te laten nietigen".
__________________
Aan bovenstaand ref-adres Rudiger Verhulst vermomd als Carry Goossens soms aanwezig(met speciale velo)!
9100_GroteMarkt_1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 20:47   #320
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 9100_GroteMarkt_1 Bekijk bericht
Het zal uiteindelijk meer moeten zijn. Maar zoals reeds gezegd eerst gelijkwaardige verkiesbaarheid op plaatselijk vlak(ook bv in Greece)!
En niet de globale verdubbeling van bovenstaande discriminatie bij gemeenteraadsverkiezingen van 2012 & dit terwijl het op de hoogte zijnde CGKR(centrale grote kansen roulette?) nu nog steeds geen enkel stap heeft gezet om "het voor de mensheid, het kiezerskorps (gans)te laten nietigen".
No Way : je zal het met een bedrag van 'teveel om te goed van te leven en te weinig om er van te sterven' moeten doen : dus 500 euro.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be