![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Staatssecretaris
|
![]() dat is een vergelijkend voorbeeld dat werkelijk nergens op slaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dyscalculie: 3 �* 7 %
De cijfers voor NLD zijn vooralsnog onbetrouwbaar omdat er onvoldoende aandacht is voor die diagnose. Je kunt ze in ieder geval niet zomaar onder tafel schuiven.
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven wordt dyscalculie vaak pas vastgesteld 'in de rand', als er andere problemen zijn. Leerlingen die moeite hebben met rekenen worden vaak opgemerkt, leerlingen met andere vormen van dyscalculie worden niet zelden aanzien als 'zwakke leerling'. wat je zegt komt totaal niet overeen met de praktijk.
![]() |
![]() |
#307 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh ja wel hoor.
Concentratie stoornissen. Leerproblemen. Huiselijke problemen. Dyslexie. ADHD. Zwakkere begaafdheid. Hoog begaafdheid. Rekenproblemen( wat niet hetzelfde is) En dit zijn allemaal probleem gevallen die boven de 2% zitten. En die 1% was slechts een voorbeeld, want er zijn gewoon geen cijfers bekent over hoeveel mensen er met die handicapen zitten |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je moet wel het onderscheid blijven maken tussen rekenmoeilijkheden en dyscalculie. Twee van mijn neefjes hebben trouwens dyscalculie en dat was reeds op hun 10 jaar medisch vastgestelt. Beide hebben ook dankzij de nodige hulp, hoge school gedaan. Het grote probleem is dus dat de ouders eerst moeten aanvaarden dat hun kind iets mankeerd en dan moeten zij de juiste hulp nog vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() onderzoek van Annemie Desoete denk ik. En wat in hemelsnaam is 'hun eigen site'?
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, van dyslexie bestaan er ook geen cijfers. http://www.dyscalculie.org/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en ik doelde niet op rekenmoeilijkheden, maar wel op die vormen van dyscalculie waar de problemen al duidelijk worden bij vrij eenvoudige rekenopgaven. DC van het visuospatiële type wordt zelden vroegtijdig opgemerkt, men noemt het eerder 'dom zijn'.
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#314 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben het met je eens dat het niet onwenselijk is om daar aandacht aan te scheneken, maar langs de andere kant moeten er ook niet tevéél eieren onder de kont van leerlingen gelegd worden. Een beetje karakter aankweken kan geen kwaad want eens ze de schoolbanken verlaten moeten ze wel in staat zijn om hun eigen boontjes te leren doppen, ook als het even wat moeilijk gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en die onderzoeken duren tussen de 2 tot 7 jaar. In sommige gevallen duurt het onderzoek zelf dus al te lang, om brokken te vermijden Maar in juridische termen is dat dus een medische bepaling van een handicap. Waar in sommige gevallen zelfs tot 33% economische invaliditeit erkent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij een aantal van die mensen merk je dat school er niet veel aan verbeterd heeft, integendeel. Het gemiddelde kind bestaat niet, en een onderwijssysteem dat kinderen naar dat gemiddelde wil toetrekken is even artificieel als dat gemiddelde zelf. Ik zie geen a priori reden waarom zo'n schoolsysteem nu per sé zo fantastisch zou moeten zijn, of waarom een afwijking daarop 'eieren onder de kont leggen' is.
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 27 januari 2008 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb eigenlijk geen flauw idee van wat 'n goed onderwijssysteem zou kunnen zijn of moeten zijn.
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik weet nog heel goed dat ik vanaf mijn 8 tot mijn 11 steeds opnieuw naar dat certrum moest. dat is nu wel meer dan 35 jaar geleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |