![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hele land is onbetrouwbaar.
![]() |
![]() |
#302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je weet evengoed dat er verhoudingen in acht moeten genomen worden. En de marginal factor cost bepaalt die verhoudingen niet, de mfc is louter een beeldspraak hoe kapitalisten functioneren binnen een competitieve omgeving. Opnieuw vertel je hier niets nieuws mee dan wat er al te lezen was in Smith. Omdat kapitalisten zonder restricties door minimumlonen eerder tenderen winsten te maken door de absolute meerwaarde te vergroten ipv relatieve meerwaarde. Maw, de inkomensdistributie zal compleet anders verlopen en zal nefast zijn voor de effective demand. Waardoor het verhaaltje van Say's Wet in elkaar stort. Je weet wel, Say die werd gebruikt om juist te bewijzen dat er een equilibrium bestaat. De slotsom is dan ook dat je niet anders kan dan de Ricardiaanse kijk op loonvorming accepteren: lonen moeten laag blijven, omdat de winsten om welke irrelevante morele legitimatie dan ook hoog moeten blijven. Dat systeem kan nooit werken, 200 jaar kapitalisme heeft dit meer dan voldoende aangetoond. Het alternatief is dan ook beter: minimumlonen die kapitalisten dwingen om zich te focussen op de uitbreiding van de relatieve meerwaarde. De gewijzigde klassenverhoudingen in de productiesfeer hebben een impact op de inkomensdistributie, en deze distributie heeft opnieuw een impact op de productiesfeer. Je zegt zelf dat jouw argument plotseling alleen maar geldt voor nieuwe sectoren. Dit is al een compleet andere situatie. En dan nog, de economie is gebaseerd op intersectoriële relaties, je kan niet gewoon platweg beweren dat die hypothetische infant industry losstaat van alle andere economische takken. + het feit dat nieuwe markten enorm veel quasi-rentes opleveren, ook geen argument om te beweren dat minimumlonen plotseling de nieuwe takken zou verstikken. En nog een feit: E. Chamberlain heeft empirisch vastgesteld dat kapitalisten in infant industries zich compleet monopolistisch gedragen, maw dat jouw versie van competitie compleet afwezig is. Dus ik zie niet in waarom hier dan geen minimumlonen mogen ingevoerd worden volgens jouw criteria. Apropos, over Smith gesproken, je weet toch dat in het economisch wereldje Smith wordt aangehaald om jouw prijsdeterminerende visie te ontkrachten? Indien de prijs van elke factor de juiste prijs is en dus ook het juiste loon bepaalt, waarom zijn dan jobs die bestaan uit "toil and trouble" zo slecht betaald? Indien we dan toch uitgaan van een compleet subjectivistische visie over de economie, waarom zijn die lonen dan zo laag? Niemand wil de job uitoefenen, maar toch blijft het loon voor vuil werk opvallend stabiel. Ofwel is de subjectieve waardering van die arbeid zeer selectief, ofwel spelen duidelijk andere factoren een rol. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 april 2009 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Minister
|
![]() Ge meent dat eh ? Die vraag ?
![]() |
#306 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 19 april 2009 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Groepen die echt werkonbekwaam zijn kunnen hier op een andere manier hun leven invullen dan zich te prostitueren voor een werkgever die hun arbeid maar 0.25 ct per uur waard vindt. Het lijkt ook alsof je niet inziet hoezeer het minimumloon een werknemer beschermd tegen uitbuiting. Een werkgever wil nog altijd in de eerste plaats winst maken en is geen liefdadigheidsinstelling. Als hij jou aan het werk kan zetten voor maar 0.02 ct per uur, en hij weet dat je dat werk moet nemen omdat de overige leden uit de sector waar je kan gaan werken maar allemaal 0.01 ct per uur bieden, zal hij het niet laten. Hij zal zijn loon zelfs nog laten zakken aar 0.011 ct per uur. Waarom zou een werkgever jou immers meer betalen dan hij moet om een werknemer te krijgen?? Je beseft toch dat je buitenstaat van zodra hij iemand bereid vindt die hij voor minder geld kan laten werken en die dezelfde competenties heeft? Dat is het hele issue van het minimumloon. Laatst gewijzigd door Politikainspe : 19 april 2009 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#312 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Natuurlijk. Er zijn verschillen tussen de VS en België, maar een minimumloon is een minimumloon. Daar zit niet veel verschil op. Als er dan al verschillen zijn tussen de VS en hier dan zou ik zeggen dat in België de negatieve effecten van het minimumloon groter zijn vermits de arbeidsmarkt in België veel rigider is dan ginder. Wat is er anders in de VS en waarom verwacht je dat daarom het negatief effect van het minimumloon ginder groter is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja Adrian, zie je dan niet dat je uitspraken lineair zijn. Als je je nu zou beperken tot de sinusoïde verzameling van uitspraken, dan zal je tot de kern van de zaak kunnen komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
In de VS is uitvoerig onderzoek over het minimumloon gedaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum...erature_Review Dit is mss geen sluitend bewijs maar het geeft toch wel een vermoeden dat het minimumloon niet erg succesvol is in het verhogen van de lonen van de armsten. Tegen het minimumloon zijn wil ook niet zeggen dat je tegen iedere bescherming van de arbeider moet zijn. Je kan voorstander zijn van maatregelen die hetzelfde moeten bereiken als het minimumloon en minder negatieve effecten hebben. Bvb: http://en.wikipedia.org/wiki/Earned_..._Credit#Impact Dit geeft mensen die werken tegen lage lonen een subsidie zodat ze toch nog genoeg verdienen zodat het sociaal aanvaardbaar blijft, maar zonder de negatieve effecten van het minimumloon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan een fles cola geen één euro waard vinden dus ik zal ze nooit kopen. Maar als ik in de woestijn sta en dorst heb, bedenk ik me allicht. Citaat:
Men vindt deze werknemers meer waard. Ze hebben interessante competenties, er is een ander bedrijf dat deze mensen wil, ... Citaat:
Alleen 'vergeten' jullie er een deel van zodat de negatieve effecten die niet in de kraam passen buiten beeld vallen. Zo geeft de V.S. zo'n schamel minimumloon dat veel staten moeten bijpassen en hebben wij een ander systeem dan die toeslagen op loon. We geven nl subsidies of kortingen op de loonlasten. En inderdaad, als er in België één manier is om de tewerkstelling te verhogen in no time, hoe is dat dan denk je? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Werkgevers nemen iedere werknemer aan die volgens hen hun winst vergroot. Doen ze dit niet dan laten ze winstmogelijkheden liggen. Als het loon veel lager is dan de waarde van de productie dat werknemers realiseren, dan maak je per werknemer veel winst. En vergroot je je winst door meer werknemers in dienst te nemen. Wat doen alle werkgevers in zo een geval? Ze beginnen massaal werknemers aan te nemen. De werkloosheid bij deze groep werknemers daalt en de concurrentie om werknemers begint. Totdat het loon de waarde van deze werknemers benadert. Het is best mogelijk dat deze werknemers zo weinig productief zijn, dat de waarde van hun productie (en dus hun) zo laag is, dat jij dat sociaal onaanvaardbaar vindt. Met een minimumloon verhoog je de waarde van de productie van deze werknemers niet. Wat wel zal gebeuren is dat een aantal werknemers, die bij het vroegere loon nog net rendabel waren voor de werkgever, bij het nieuwe loon verlieslatend worden en dus hun job kwijtraken. |
||
![]() |
![]() |