![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dus als ik, ten tijde van Bush, had gezegd dat de USA een schitterend land is, betekent dat dat ik Bush verheerlijkte?? en dus nu zou ik dat opeens geen schitterend land meer mogen vinden??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel af en toe en hier en daar de indruk dat bepaalde land- en volksgenoten mij maar wat graag tot die hoedanigheid zouden willen herleiden. Verder prijs ik mezelf gelukkig dat ik u onmogelijk ertoe kan verplichten wat of wie dan ook ernstig te nemen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 6 september 2009 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Frankrijk bestaat uit heel wat meer mensen, en die hebben allen totaal niets te maken met de jongens en meisjes die u bedoelt. Wat u deed is een beetje alsof ik de onbedaarlijke geldzucht en het beperkt verstandelijk vermogen van uw koninklijke familie aan alle Belgen of aan "België" zou toeschrijven. U zou dat ook niet leuk vinden, denk ik. En terecht. Voor het overige ben ik het grotendeels met u eens. En inderdaad, laat ons dan maar niet explicieter op één en ander ingaan. Zolang u bovendien een duidelijk onderscheid weet te maken tussen Fransen en Franstalige Belgen, ook al kunnen die tot dezelfde vriendenclubjes behoren, begrijpen we elkaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 6 september 2009 om 13:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Parlementslid
|
![]() Liever, "het meest beinvloed door het Frans" ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, we kunnen zelfs toevoegen: met geweld verfranst.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waar zit het probleem ? Het zal langzaam en spontaan evolueren. Zoals het gebeurde met het Frans toen Frans "DE" internationale taal was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is de reden waarom ik min of meer de Nederlandse taal machtig ben. Mijn eigen verdienste desbetreffend gaat niet veel verder dan dat ik, onder andere op dit forum, die taal tracht te onderhouden. Eén en ander is verre van een unicum, het Guinness Book of Records waardig, en het ligt dus allemaal heel wat eenvoudiger dan het enigma dat sommigen er van maken, behalve misschien voor degenen die vinden dat buitenlanders geen mening over de Belgische politieke avonturen kunnen hebben, laat staan dat ze begaan zouden mogen zijn met Vlaanderen. Maar goed. Uw vraag was : “Wat denkt U over de houding van Azert en zijn uitspraak:" Hier spreekt men Brabants; waarom nog eisen dat de Franstaligen NL leren?" Is met zo'n houding een land als België nog te handhaven?” Het is een welbekend gegeven in de psychologie : als een realiteit niet past binnen een denkbeeld, hebben mensen de tendens om, eerder dan het denkbeeld aan de realiteit aan te passen, gewoonweg bedoelde realiteit te verdringen als zijnde “onbestaand”. Want wat niet bestaat, daar hoef je geen rekening mee te houden. Dergelijk gegeven is trouwens veelvuldig in de (ook internationale) politiek terug te vinden, vooral in de wat minder democratische gebieden. Welnu, Azert behoort tot degenen die zich een denkbeeld aangemeten hebben, waarin het begrip “Vlamingen” als zijnde iets anders dan gewoon “ Belgen” niet past. Je kunt immers bezwaarlijk België als een eendrachtig en ondeelbaar land zien, en “de Belgen” als één en hetzelfde volk met een unieke en identieke cultuur, als je open staat voor de aperte realiteit dat er wel degelijk Vlamingen én Walen (én zelfs nog Franstaligen die zich geen Waal wensen te noemen) zijn, die elk in hun welomlijnd (nou ja) gebied wonen en leven, en die voor het overige niet veel met mekaar te maken (willen) hebben. Als je geheid aan bedoeld denkbeeld wil vasthouden, tja, dan is het makkelijker om gewoonweg de bestaande realiteit niet te willen zien, en ze zelfs te ontkennen. Azert en de zijnen drijven het echter nog verder, door er zelfs van uit te gaan dat Vlamingen geen specifieke taal hebben, en dus al om die reden alleen “niet bestaan”. Zegge : de Belgen ten noorden des lands spreken weliswaar wat locale dialectjes, maar geen echte taal, en al zeker geen Nederlands, want dat is iets voor Hollanders. Implicerend : waarom moeilijk doen met wat boertig dialect, als de Belgen een voor de hand liggende echte taal hebben, namelijk het Frans. Laat staan dat iemand als Azert zou kunnen aanvaarden dat de Belgen in het noorden des lands wensen (of eisen, begot) dat de andere Belgen Nederlands zouden leren. Waar zou dat overigens goed voor zijn ? Je kunt toch onmogelijk van die Belgen verlangen dat ze zich zouden verlagen tot keuterboertjesniveau, of zelfs de nazi gaan uithangen door de nedderl�*�*ns te gaan blaffen ten noorden van de echte beschaving, zijnde ten noorden van een denkbeeldige, uiterst wazige, en niets terzake doende streep op Belgisch grondgebied, die louter door rabiate flaminganten werd bedacht. En bovendien : zelfs de locale inboorlingen aldaar spreken geen Nederlands ! Vandaar dat er van elke mogelijke of onmogelijke gelegenheid gebruik gemaakt wordt om u en de wereld bovenstaande voorgehouden waarheid te “bewijzen”, in diverse toonaarden en versies, de huidige versie zijnde “Hier spreekt men Brabants; waarom nog eisen dat de Franstaligen NL leren?” Is met zo'n houding een land als België nog te handhaven? Reken er in elk geval niet op dat de hiervoor beschreven denkstijl en houding van dergelijke lieden ooit zal wijzigen. Alles hangt dus af, zoals het in België steeds het geval is geweest, van de mate waarin de Vlamingen één en ander blijven pikken, en van hoelang ze dat nog willen doen. Het is echter wel zo dat hoe méér Vlaanderen en de Vlamingen bedoelde houding afwijzen, hoe meer weerstand er uit Belgisch-Franstalige hoek zal zijn. Derhalve : hoe meer polarisatie er binnen België zal zijn, op de meest verscheiden gebieden, en niet enkel gewoontegetrouw onder de politiekers, maar ook onder de gewone bevolking. Het is, alles bij elkaar, eigenlijk wachten op het ogenblik dat de Vlamingen zich eens terdege zullen realiseren dat zij, en niemand anders, de overduidelijke meerderheid uitmaken in België, en dat hun redelijke wil wet kan zijn. Voil�* : u vroeg mijn mening hieromtrent, wel, dat is ze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Hallebarde:
Respect!! (ook voor uw moeder!)
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() mooi gezegd Hallebarde!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Minister-President
|
![]() Effectief een mooi en waardig antwoord van Hallebarde, een zeldzaamheid op Forums. Ik denk dat haar moeder in het geheim fier is op haar dochter dat ze een stuk van haar geschiedenis meedraagt.
Citaat:
Daarbij heeft de francopfonie http://fr.wikipedia.org/wiki/Francophonie niets te maken met franskiljon:http://nl.wikipedia.org/wiki/Franskiljons. De franskiljon is een pervertering van een taal. Een taal dient om te communiceren en zich verstaanbaar te maken niet om zich als sociale klasse te onderscheiden een fenomeen die men in Frankrijk niet kent. Daarom is het belangrijk dat Fransen begrijpen dat Vlaams versus Franstalige geen taalstrijd is maar historisch een klassenstrijd.
![]() |
![]() |
#318 |
Staatssecretaris
|
![]() Hallebaarde, ik stel de heersende Franse elite wel degelijk gelijk aan Frankrijk of de Franse staat. Zij beheersen en bepalen nu eenmaal voor een groot gedeelte de economie en de politiek van Frankrijk.
Voor België (en eigenlijk voor alle landen) geldt wat mij betreft dezelfde redenering. Ter illustratie van deze stelling geef ik u ter overdenking de manier waarop het verdrag van Lissabon ons door de strot geduwd wordt, hoewel daar absoluut geen meerderheid voor bestaat bij de bevolking van een aantal landen in de EU. Wat Jan-met-de-pet allemaal moet denken en vinden ziet hij elke dag op de beeldbuis. En dat wordt tegenwoordig grotendeels door de heersende elite bepaald. Een kleine nuance toch: dit systeem is (nog?) niet helemaal waterdicht, maar volgens mij is wat er in het boek 1984 beschreven wordt erg actueel. Zo erg als in 1984 is het echt nog niet, al gaan we langzaam maar zeker wel die richting uit. Journalisten die niet in de pas lopen worden één voor één aan de kant geschoven, zachtjes aan, zo onopvallend mogelijk.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 september 2009 om 23:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U mag de mate van mijn persoonlijke verwantschap en/of gelijkgesteldheid met de bedoelde heersende economische cq. politieke elite van mijn land op zo om en nabij de nul komma nul inschatten. Ik heb geen enkele inspraak bij noch vat op hun mogelijke wens om welkdanig belang te verwerven in buitenlandse en dus eventueel ook Belgische bedrijven of sectoren, net zo min als u persoonlijk vat hebt op of inspraak hebt bij de beslissing van uw heersende elite om een belang in hun bedrijven of sectoren te verkopen. Ik vind het dan ook nogal straf dat men u en ik, samen met al onze respectieve landgenoten, met de vinger zou moeten wijzen om wat die “heersende elites” doen of laten, louter omdat zij, elk voor wat het eigen land betreft, eenzelfde nationaliteit hebben als wij. U denkt daar kennelijk totaal anders over. Wel goed, dan stellen wij beiden vast dat onze visie desbetreffend erg verschillend is. Geen erg, overigens : dat mag, en we mogen dat zelfs hier en elders openlijk verkondigen zonder daarbij de guillotine te riskeren. Wat op zich aantoont dat de allesomvattende greep van beider “heersende elites” op mensen als u en ik ook niet helemaal waterdicht is, nietwaar. Terloops, en voor wat mezelf betreft, deel ik u graag mede dat ik hetgeen ik allemaal moet denken en vinden niet elke dag op de beeldbuis zie : televisie kijken is voor mij eerder een zeldzaamheid. Bovendien, en al zal u dat misschien verbazen, heb ik eigenlijk wel het gevoel dat ik er nog steeds in slaag van mij een eigen opinie te vormen, desnoods wars van wat mijn heersende elite moge vinden of denken. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 7 september 2009 om 01:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het feit dat u zelden TV kijkt daar in belangrijke mate toe bijdraagt. Ik wil me niet ongevraagd met uw leven bemoeien, maar ik zou durven opperen: hou vol! Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |