![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België? | |||
September 2009 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Oktober 2009 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Alleszins voor 1 januari 2010 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,50% |
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
In 2011 |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,75% |
In 2012 |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,75% |
Op 21 december 2012 |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,25% |
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
2014-2020 |
![]() ![]() ![]() |
12 | 15,00% |
2020-2035 |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,50% |
2035-2100 |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,75% |
Na 2100 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,25% |
Na het jaar 3000 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,25% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
18 | 22,50% |
Nooit |
![]() ![]() ![]() |
18 | 22,50% |
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verlies ik mijn eigen cultuur en mijn eigen taal omdat ik in een overwegend Franstalige stad woon en werk (en dat werk dan nog eens uitvoer op een - tenminste toch in theorie - bijna exclusief Frans-talige plek)? Verlies ik mijn eigen cultuur en mijn eigen taal omdat ik gretig profiteer van het gigantisch taallaboratorium dat Brussel òòk is? En u, die toch wel vrij goed Nederlands kent, en de Nederlandstalige 'lichte muziek' ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Europees Commissaris
|
![]() Niemand vraagt of de Franstaligen hun taal en cultuur willen opgeven, wel of zij tenminste willen kennisnemen van een andere taal en cultuur. Het kan wel eens een verrijking zijn in hun leven en praktisch gemak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#306 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ja, maar dan zal ik eens in mijn cursussen moeten gaan zoeken, ik zal dat eens doen. Ik moet er natuurlijk ook bijvertellen dat er altijd uitzonderingen bestaan. Als ik het terugvind post ik het!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wsl hen opgedrongen door bepaalde media die we nagenoeg allemaal al kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Na wat opzoekingswerk moet ik mijn standpunt wat bijschaven ,waarvoor excuses.
Het is, zoals jij zegt, waar dat kinderen met tweetaligheid soms een positiever vooruitgaan in de wereld. En op zich is tweetaligheid geen probleem, buiten het feit dat de woordenschat meestal beperkter is. Wat wel een probleem is, is dat tweetaligheid moet aangeleerd worden voor het achtste levensjaar (dan is het makkelijker), en dus grotendeels op school. Om te zorgen dat je kind evenwichtig met die twee talen omgaat moet je ze een even groot taalaanbod in beide talen geven. Want anders krijg je -logischerwijs- meer gewicht in de schaal van de ene taal, dan in de andere taal. Het is praktisch onmogelijk voor Nederlandstalige ouders om evenveel Nederlands als Frans te praten in het bijzijn van hun kinderen. Op school kan dat ook niet, aangezien je niet één vak in het Frans kan geven, en het andere in het Nederlands, omdat je dan een bepaald vakjargon in de ene taal mist. En je kan ook niet de ene week in het Frans lesgeven, en de volgende in het Nederlands. Dat is voor een leerkracht gewoon onhaalbaar, en niet goed voor de ontwikkeling, aangezien ze dan begrippen kunnen verwisselen. Tweetaligheid ontwikkelt zich wel redelijk goed bij een Nederlandstalige ouder en een Franstalige ouder. Dan kan de Franstalige consequent Frans spreken tegen zijn kind en vice versa. Uiteraard krijg je dan nog een achterstand qua woordenschat omdat het Nederlands, mede door het onderwijs, uiteindelijk de bovenhand krijgt. Voor kinderen met iets mindere vermogens(bv. dyslexie, afasie,...) of een mindere intelligentie - en er zijn heel veel kinderen die in één van deze categorieën zitten is tweetaligheid vanaf de geboorte een zeer slecht idee, aangezien die kinderen nooit één van de twee talen perfect kunnen. Kort samengevat: Tweetaligheid vanaf de geboorte is goed voor de ontwikkeling van het kind. Alleen is het praktisch onmogelijk om in een gewoon gezin te realiseren en kunnen we beter op veilig spelen zodat elk kind één taal goed kan en niet sommige twee goed of anderen geen enkele goed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
![]() (TAK-actie tegen tweetalige reclame voor pralines)
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
|
![]() Met een staatsschuld als een ravijn lijkt me de barst nogal groot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- de geestdrift waarmee 'patois' in Frankrijk en Wallonië is/wordt uitgeroeid (Baskisch, Provençaals, Bretons en West-Vlaams in Frankrijk; Picardisch en Waals in Wallonië); - de overdreven paniek voor het Engels (protesten in Frankrijk tegen MacDonald en Disneyland Parijs als representanten van de Amerikaanse cultuur) en de - de seperatistische beweging 'Mouvement Quebec' in Canada. Uit dit alles straalt angst voor het vreemde, alles wat niet-Franstalig is. En natuurlijk houden bepaalde Franstalige media dat beeld (on)gewild maar wat graag in stand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat hun principiële 'non' betreft tegen de verengelsing zijn ze wel bewonderenswaardig, die fransen. Moesten de Nederlandstaligen nu ook eens zo veel ballen hebben zouden we wel wat sterker gestaan hebben in Europa. Nu zijn we het schoothondje van Engeland en de VS, ook wat taal betreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Staatssecretaris
|
![]() Hun keuze heeft niets met de Vlaamse beweging te maken. Het is louter een keuze gebaseerd op kwaliteit en economische kansen. En op dat vlak hebben we momenteel wel een voorsprong.
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Andere mensen uw taal "opsolferen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() relevantie?
![]() |
![]() |
#318 |