Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 10:57   #301
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Niets staat ook de Franstaligen in de weg om naar Nederlandstalige media te luisteren. Bijvoorbeeld:

Radio Vlaanderen internationaal:
frequentie 927 kHz, golflengte 323 m (AM, middengolf)

Radio Nederland Wereldomroep:
frequentie 1296 kHz, golflengte 231 m (AM, middengolf)
frequentie 5955 kHz, golflengte 50 m (AM, kortegolf)
frequentie 6120 kHz, golflengte 49 m (AM, kortegolf)
frequentie 6040 kHz, golflengte 49 m (AM, kortegolf)

Deze zenders zijn in heel Nederland-Vlaanderen te ontvangen. Daarnaast kan men deze zenders ook beluisteren via internet en satellietschotel.
Maar ze willen hun eigen cultuur en hun eigen taal helemaal niet verliezen en ze voelen zich nog altijd Franstaligen, zelfs als ze naar Nederlandstalige scholen gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 11:05   #302
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar ze willen hun eigen cultuur en hun eigen taal helemaal niet verliezen en ze voelen zich nog altijd Franstaligen, zelfs als ze naar Nederlandstalige scholen gaan.
Verlies ik mijn eigen cultuur en mijn eigen taal omdat ik regelmatig Engels-, Frans- en Duits-talige media gebruik?

Verlies ik mijn eigen cultuur en mijn eigen taal omdat ik in een overwegend Franstalige stad woon en werk (en dat werk dan nog eens uitvoer op een - tenminste toch in theorie - bijna exclusief Frans-talige plek)?

Verlies ik mijn eigen cultuur en mijn eigen taal omdat ik gretig profiteer van het gigantisch taallaboratorium dat Brussel òòk is?

En u, die toch wel vrij goed Nederlands kent, en de Nederlandstalige 'lichte muziek' , bent u nu uw eigen cultuur en uw eigen taal kwijtgespeeld?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 11:26   #303
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niemand vraagt of de Franstaligen hun taal en cultuur willen opgeven, wel of zij tenminste willen kennisnemen van een andere taal en cultuur. Het kan wel eens een verrijking zijn in hun leven en praktisch gemak.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 11:37   #304
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Ik ga hier, los van de andere discussie toch even tegeningaan (en ook buiten mijn Vlaams-Nationalisme om).

Het is ondertussen al bewezen dat tweetaligheid van in de jeugd niet altijd alles ten goede komt. Kinderen beheersen op latere leeftijd die tweede taal, maar daar staat dan wel tegenover dat de eerste taal niet zo vlotjes verloopt als je zou denken. Kinderen die tweetalig worden opgevoed hebben vaker problemen met spelling, woordenschat, literatuur en taalbeschouwing. Op heel jonge leeftijd starten met tweetaligheid is dus in mijn ogen geen goed plan. Ik ben van mening dat kinderen eerst één taal perfect moeten beheersen (wat al moeilijk genoeg is, getuige de taal die op sommige netwerksites voorkomt - en dat reflecteert zich ook buiten die sites op de taal van de kinderen) eer ze met een andere beginnen. Als je tweetaligheid gaat invoeren vanaf de kleuterklasjes kom je in de lagere school ook in de problemen. Tweetaligheid houdt ook in dat ze de twee talen, inclusief grammatica, beheersen. De kinderen vanaf de lagere school bestoken met alle lessen dubbel (grammatica nederlands, grammatica frans, spelling nederlands, spelling frans, poëzie nederlands, poëzie frans, ...) is een zo mogelijk nog slechter plan, want dan zouden er noodgedwongen andere lessen sneuvelen en dat kan absoluut niet.
Zijn er hier wetenschappelijke bronnen voor? Ik kom met nogal véél twee- of meertalige kinderen in contact en die zijn allemaal bij de besten in hun klas wat betreft taalvakken (en niet zelden ook andere).
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 11:59   #305
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Kijk, daar kan ik nou écht niet bij. Ik lees nagenoeg elke dag in Italiaanse literatuur en ik kijk en luister ook frequent naar Italiaanse media. Denk je nu werkelijk dat ik ook maar één ogenblik het gevoel krijg dat ik mijn Nederlandstalige cultuur aan het verliezen ben?
Oud 12 januari 2010, 12:50   #306
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zijn er hier wetenschappelijke bronnen voor? Ik kom met nogal véél twee- of meertalige kinderen in contact en die zijn allemaal bij de besten in hun klas wat betreft taalvakken (en niet zelden ook andere).
Ja, maar dan zal ik eens in mijn cursussen moeten gaan zoeken, ik zal dat eens doen. Ik moet er natuurlijk ook bijvertellen dat er altijd uitzonderingen bestaan. Als ik het terugvind post ik het!
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 12:52   #307
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk, daar kan ik nou écht niet bij. Ik lees nagenoeg elke dag in Italiaanse literatuur en ik kijk en luister ook frequent naar Italiaanse media. Denk je nu werkelijk dat ik ook maar één ogenblik het gevoel krijg dat ik mijn Nederlandstalige cultuur aan het verliezen ben?
Ik denk dat we hier doordringen tot de ziel van een Franstalige: een onberedeneerde angst voor het verlies van de Franse taal en cultuur. Het Nederlands is dan een soort irreële boeman.
Oud 12 januari 2010, 12:56   #308
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we hier doordringen tot de ziel van een Franstalige: een onberedeneerde angst voor het verlies van de Franse taal en cultuur. Het Nederlands is dan een soort irreële boeman.
wsl hen opgedrongen door bepaalde media die we nagenoeg allemaal al kennen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 13:07   #309
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Na wat opzoekingswerk moet ik mijn standpunt wat bijschaven ,waarvoor excuses.

Het is, zoals jij zegt, waar dat kinderen met tweetaligheid soms een positiever vooruitgaan in de wereld. En op zich is tweetaligheid geen probleem, buiten het feit dat de woordenschat meestal beperkter is.

Wat wel een probleem is, is dat tweetaligheid moet aangeleerd worden voor het achtste levensjaar (dan is het makkelijker), en dus grotendeels op school. Om te zorgen dat je kind evenwichtig met die twee talen omgaat moet je ze een even groot taalaanbod in beide talen geven. Want anders krijg je -logischerwijs- meer gewicht in de schaal van de ene taal, dan in de andere taal. Het is praktisch onmogelijk voor Nederlandstalige ouders om evenveel Nederlands als Frans te praten in het bijzijn van hun kinderen. Op school kan dat ook niet, aangezien je niet één vak in het Frans kan geven, en het andere in het Nederlands, omdat je dan een bepaald vakjargon in de ene taal mist. En je kan ook niet de ene week in het Frans lesgeven, en de volgende in het Nederlands. Dat is voor een leerkracht gewoon onhaalbaar, en niet goed voor de ontwikkeling, aangezien ze dan begrippen kunnen verwisselen. Tweetaligheid ontwikkelt zich wel redelijk goed bij een Nederlandstalige ouder en een Franstalige ouder. Dan kan de Franstalige consequent Frans spreken tegen zijn kind en vice versa. Uiteraard krijg je dan nog een achterstand qua woordenschat omdat het Nederlands, mede door het onderwijs, uiteindelijk de bovenhand krijgt. Voor kinderen met iets mindere vermogens(bv. dyslexie, afasie,...) of een mindere intelligentie - en er zijn heel veel kinderen die in één van deze categorieën zitten is tweetaligheid vanaf de geboorte een zeer slecht idee, aangezien die kinderen nooit één van de twee talen perfect kunnen.

Kort samengevat: Tweetaligheid vanaf de geboorte is goed voor de ontwikkeling van het kind. Alleen is het praktisch onmogelijk om in een gewoon gezin te realiseren en kunnen we beter op veilig spelen zodat elk kind één taal goed kan en niet sommige twee goed of anderen geen enkele goed.
Oud 12 januari 2010, 13:14   #310
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn dit ook Franstaligen?

(TAK-actie tegen tweetalige reclame voor pralines)
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 13:19   #311
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Met een staatsschuld als een ravijn lijkt me de barst nogal groot.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 13:32   #312
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wsl hen opgedrongen door bepaalde media die we nagenoeg allemaal al kennen.
Het vreemde is dat die onberedeneerde angst bij sprekers van andere talen zich niet of nauwelijks voordoet:

- de geestdrift waarmee 'patois' in Frankrijk en Wallonië is/wordt uitgeroeid (Baskisch, Provençaals, Bretons en West-Vlaams in Frankrijk; Picardisch en Waals in Wallonië);
- de overdreven paniek voor het Engels (protesten in Frankrijk tegen MacDonald en Disneyland Parijs als representanten van de Amerikaanse cultuur) en de
- de seperatistische beweging 'Mouvement Quebec' in Canada.

Uit dit alles straalt angst voor het vreemde, alles wat niet-Franstalig is. En natuurlijk houden bepaalde Franstalige media dat beeld (on)gewild maar wat graag in stand.
Oud 12 januari 2010, 14:57   #313
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat hun principiële 'non' betreft tegen de verengelsing zijn ze wel bewonderenswaardig, die fransen. Moesten de Nederlandstaligen nu ook eens zo veel ballen hebben zouden we wel wat sterker gestaan hebben in Europa. Nu zijn we het schoothondje van Engeland en de VS, ook wat taal betreft.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 16:47   #314
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals de Vlaamse beweging bezig is zal dat eerder Frans gaan worden, vrees ik.
Hun keuze heeft niets met de Vlaamse beweging te maken. Het is louter een keuze gebaseerd op kwaliteit en economische kansen. En op dat vlak hebben we momenteel wel een voorsprong.
Oud 12 januari 2010, 16:53   #315
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand vraagt of de Franstaligen hun taal en cultuur willen opgeven, wel of zij tenminste willen kennisnemen van een andere taal en cultuur. Het kan wel eens een verrijking zijn in hun leven en praktisch gemak.
Zo kennen we U weer.
Andere mensen uw taal "opsolferen".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:48   #316
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hun principiële 'non' betreft tegen de verengelsing zijn ze wel bewonderenswaardig, die fransen. Moesten de Nederlandstaligen nu ook eens zo veel ballen hebben zouden we wel wat sterker gestaan hebben in Europa. Nu zijn we het schoothondje van Engeland en de VS, ook wat taal betreft.
Met Nederlands kom je de wereld door: België, Nederland, Suriname ...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:53   #317
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

relevantie?
Oud 12 januari 2010, 17:59   #318
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Met Nederlands kom je de wereld door: België, Nederland, Suriname ...
Belgie?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 18:11   #319
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
relevantie?
Geen. Hij is weer eens met onze taal aan het lachen.
Oud 12 januari 2010, 18:13   #320
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo kennen we U weer.
Andere mensen uw taal "opsolferen".

Sorry hoor, maar hij praat over WILLEN en KUNNEN. Niet over moeten en verplichten.

Hij wil niemand het Nederlands aansmeren, maar dat het een verrijking is kan je toch niet ontkennen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be