Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2009, 14:22   #301
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus jij hebt liever dat we allemaal het nederlands opgeven?
Nee, wel dat West-Vlaanderen tweetalig Westvlaams-Nederlands wordt. Inwijkelingen moeten op zijn minst Nederlands kennen, en kunnen eventueel later Westvlaams leren als ze dit wensen. Kommunikatie met niet-Westvlamingen verloopt in het Nederlands. Maar de plaatselijke bevolking moet bij officiële aangelegenheden, gemeenteraden, rechtbanken,... ook Westvlaams kunnen gebruiken. Waarom zou het ene het andere moeten uitsluiten?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 november 2009 om 14:22.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:25   #302
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als streektaal strop. niet als een aparte taal.
nederlands, fries, frans en duits zijn echte talen.
het limburgs is een mengeling van nederlands, frans en duits en dus geen echte aparte taal.
Fries is net zo nep of echt als Limburgs.

Wat ik wel vreemd vind is dat Limburgs volgens Stropke niet gewoon als taal of streektaal erkend is, maar als vreemde taal. Dus alleen Vlaams-Limburgs is erkend?

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 2 november 2009 om 14:30.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:26   #303
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nee, wel dat West-Vlaanderen tweetalig Westvlaams-Nederlands wordt. Inwijkelingen moeten op zijn minst Nederlands kennen, en kunnen eventueel later Westvlaams leren als ze dit wensen. Kommunikatie met niet-Westvlamingen verloopt in het Nederlands. Maar de plaatselijke bevolking moet bij officiële aangelegenheden, gemeenteraden, rechtbanken,... ook Westvlaams kunnen gebruiken. Waarom zou het ene het andere moeten uitsluiten?
de dialecten bewaren dus.
dat moet gebeuren tussen federaal niveau (justitie) en provinciaal niveau (de rest).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:27   #304
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Fries is net zo nep of echt als Limburgs.

Wat ik wel vreemd vind is dat Limburgs volgens Stropke niet gewoon als taal of streektaal erkend is, maar als vreemde taal. Dus alleen Vlaams-Limburgs is ekend?
nederlands-limburgs (oost-limburgs) is wel als streektaal erkend.
vlaams-limburgs (west-limburgs) niet.

fries is erkend als aparte taal (en dat is het ook, geen nep).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 november 2009 om 14:27.
Oud 2 november 2009, 14:35   #305
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Friesland en Limburg is binnen Nederland toch ook een klein beetje het "buitenbeentje".
Wat is dan het verschil met Wallonie ?
Dat ik hier overheen gelezen heb zeg: Henri is een heel-Nederlander!

O, maar dan nog wel even dit:
Citaat:
Neen, maar vele van de aanhangers van een fusie zijn wel extreem rechts.
Dat die blij gaan zijn met al die vreemdelingen in het Grote Nederland is maar de vraag.
Hoe gaat Groot Nederland die vergaderingen van Neo Nazi's aanpakken ?

Dat zijn toch ligitieme en logische vragen dacht ik.
Wat dacht je van: hetzelfde als nu? Er worden toch niet spontaan meer neonazi's gegenereerd als er een nieuwe staat ontstaat? Bovendien is het eerder andersom, het zou best kunnen dat een groot deel van de neonazi's voor een groot-Nederland is, maar andersom geld dat al lang niet meer, daar zijn er te weinig neonazi's voor.
Oud 2 november 2009, 16:43   #306
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. dat is economisch: moet nog worden onderzocht door economisten.

2. het Fries is een officiële andere taal, geen STREEKtaal.
momenteel is enkel het Limburgs erkend als streektaal in Nederland maar het is eveneens een dialect van het Nederlands.
duidelijk een onderscheid maken beste.
Ga je je weer wegsteken achter "wij zijn niet bevoegd" of "wij kennen daar niets van" ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 november 2009 om 16:43.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 16:46   #307
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ga je je weer wegsteken achter "wij zijn niet bevoegd" of "wij kennen daar niets van" ?
heb je ondertussen al geantwoord op de vele vragen aan je op dit forum?
of ga je ze weer verder vooruitschuiven zoals een echte belgicist.
Oud 2 november 2009, 18:20   #308
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. dat is economisch: moet nog worden onderzocht door economisten.
Als je onvoldoende van ekonomie kent, op welke basis kun je dan beweren dat het gezamenlijk BBP van een BeNeLux-federatie met 20% zal afnemen en dit van een kleinere Vlaams-Nederlandse Unie met 10% zal toenemen, en dat de belastingen zullen verlagen, de pensioenen verhogen, en de prijs van goederen en diensten zullen dalen? Je zou haast denken dat de gebraden kippen ons zo in de mond zullen vliegen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 november 2009 om 18:32.
Oud 2 november 2009, 18:53   #309
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als je onvoldoende van ekonomie kent, op welke basis kun je dan beweren dat het gezamenlijk BBP van een BeNeLux-federatie met 20% zal afnemen en dit van een kleinere Vlaams-Nederlandse Unie met 10% zal toenemen, en dat de belastingen zullen verlagen, de pensioenen verhogen, en de prijs van goederen en diensten zullen dalen? Je zou haast denken dat de gebraden kippen ons zo in de mond zullen vliegen.
Nederland en Vlaanderen hebben dezelfde economie (doorvoerlanden, kenniseconomie, ...) muv dat nederland ook gas wint en vlaanderen niet.
BBP van Vlaanderen is ong 30 % van dat van Nederland en Vlaanderen heeft ong 30 % van de bevolking van Nederland.
de pensioenen zijn in NL veel hoger dan in Vlaanderen.
de belastingen zijn in NL lager dan in Vlaanderen.
de prijzen van veel diensten en producten zijn lager (lagere belastingsschaal) in NL.
voor de Vlaming zou het een grote zegen zijn.
voor de Nederlander zou het leven nog iets goedkoper worden.

ik heb zitten rond te vragen en zitten op te zoeken.
dus het is niet zo maar uit mijn duim gekletst, enkel de juiste cijfers kan ik niet voorspellen. dat is voor economisten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 november 2009 om 18:54.
Oud 3 november 2009, 12:50   #310
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland en Vlaanderen hebben dezelfde economie (doorvoerlanden, kenniseconomie, ...) muv dat nederland ook gas wint en vlaanderen niet.
BBP van Vlaanderen is ong 30 % van dat van Nederland en Vlaanderen heeft ong 30 % van de bevolking van Nederland.
de prijzen van veel diensten en producten zijn lager (lagere belastingsschaal) in NL.

dus het is niet zo maar uit mijn duim gekletst, enkel de juiste cijfers kan ik niet voorspellen. dat is voor economisten.
Neen dank U !

Geen Hollanders in mijn keuken.
Oud 3 november 2009, 13:01   #311
Shadowke

Standaard

weer racistisch aant doen Henri?
je blijft maar laag vallen.
Oud 3 november 2009, 13:04   #312
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
weer racistisch aant doen Henri?
je blijft maar laag vallen.
Zeg woon jij op dit forum ?
Oud 3 november 2009, 13:21   #313
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Doomy, elk dialect verdient respect. Of het West-Vlaams een taal ("e toale") of een dialect is, daarover kan tot in der eeuwigheid gediscuteerd worden. Ik ben zelf een uitgeweken West-Vlaming, dus ik weet waarover ik praat. Wanneer bij mijn familie
op bezoek ga in West-Vlaanderen, dan verloopt het gesprek praktisch uitsluitend in het West-Vlaams. Maar kijk, dat is evenzeer het geval wanneer ik met mijn echtgenote bij haar familie op bezoek ga in de Denderregio. Dan wordt er met haar familieleden evenzeer veel in het lokaal dialect getaterd. De Oost-Vlamingen kunnen net zogoed eisen dat ze zich in hun Oost-Vlaams (met heel wat sub-dialecten) kunnen richten tot de lokale overheden. En dan zijn we natuurlijk vertrokken in een richting waarin Vlaanderen wordt versnipperd in een eindeloos aantal taalkundige mini-staatjes. Ergens moeten we toch een beetje consequent zijn. Vlaanderen als natie bestaat. En het Vlaming-gevoel al evenzeer. Bij de ene is het misschien wat meer ontwikkeld dan bij de andere. Bij de Belgicisten wordt het gewoon onderdrukt.
Welnu elke natie heeft haar overkoepelende taal. Bij ons is dat het Nederlands, dat wij delen met Nederland. Dat wij ons Nederlands spreken met een eigen accent en tot op zekere hoogte met een eigen woordenschat, dat doet er niet toe. Het is Nederlands en die taal verdient respect. En al dat gemekker over invloeden vanuit Nederland is gewoon achterlijk. Elke taal ondergaat continue invloeden vanuit alle kanten. Uiteraard komen er woorden overgewaaid vanuit Nederland. Nogal wiedes. Ze hebben een grotere bevolking, een grotere economie en hebben bovendien historisch een veel grotere rol gespeeld in de ontwikkeling van het modern Nederlands. Daar hoeven wij als Vlaming niet over geprikkeld te doen. Laten we op dat punt maar eens een voorbeeld nemen aan de Belgische Franstaligen. Die zitten helemáál niet te meieren over een eventueel té grote invloed vanuit Frankrijk op hun Frans. Net zomin als de Oostenrijkers er zouden gefrustreerd bijlopen t.a.v. het Duits uit Duitsland. Trouwens, naarmate de alliantie tussen Nederland en Vlaanderen zich verder in concrete domeinen doorzet, zal die beïnvloeding wederzijds zijn.
Oud 3 november 2009, 13:25   #314
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1"
Neen dank U !

Geen Hollanders in mijn keuken.
Als Waal zou je voor de Nederlanders wel wat meer respect mogen opbrengen. Samen met de Vlamingen zijn zij de sterkhouders van de Waalse toeristische sector.
Donc, cher ami, ferme ta grande gueule. "Écrase!" comme on dit en argot.
Oud 3 november 2009, 13:32   #315
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Op het einde van de 19de eeuw bouwde men in Deurne Zuid een brandweerkazerne en een parochiekerk. De inwoners van dit deel van een gemeente vonden dat ze nu voldoende hadden om een zelfstandige gemeente te vormen : Menegem en begonnen hun strijd voor onafhankelijkheid van Deurne... die strijd duurde tot 1921 toen de verfoeilijke belgische eenheidsstaat de oekaze lanceerde van egeen nieuwe keinere gemeenten door afscheidingen te scheppen...

Het is mijn overtuiging dat er ook zulke gevallen bestaan in Nederland en Wallonië : de locale onafhankelijkheid en de locale gevoeligheden zijn zeer sterk in deze lage landen :
onze afkeer van "eenheidsworst" is zeeer groot. Dat is meteen ook de reden dat ik de ideeën om Vlaanderen of het Nederlandssprekende gedeelte van België bij Nederland te voegen en Wallonië met of zonder Bruxelles bij Frankrijk te voegen niet zie zitten. Het enige wat nog rest is een staat die de "eigen volksaard" nl. dat men vanaf de samenkomst van 3 man een vereniging sticht enz... kan blijven beleven een (con)fedeale superstructuur is hierbij inderdaad van belang (maar daar kan jan met de pet zich geen snars van aantrekken).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 14:15   #316
Shadowke

Standaard

maar is er in Wallonië wel een oproep naar een Benelux-confederatie mijn beste Roger?
ik heb er nog altijd niets van gehoord, noch bij de politici, noch bij de bevolking.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 november 2009 om 14:16.
Oud 3 november 2009, 15:44   #317
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als Waal zou je voor de Nederlanders wel wat meer respect mogen opbrengen. Samen met de Vlamingen zijn zij de sterkhouders van de Waalse toeristische sector.
Donc, cher ami, ferme ta grande gueule. "Écrase!" comme on dit en argot.
En deze man Quercus verwijt andere mensen grof taalgebruik!!

Als men maar lef heeft zeg ik maar. Misplaatste lef noem ik dat dan wel.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 15:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 21:14   #318
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met andere worden: Nederland kan het breder laten hangen door haar enorme gasvoorraden. Daardoor kunnen de belastingen er lager en de pensioenen hoger. De volgende vragen kunnen daarbij worden gesteld:

1. Zal Nederland Vlaanderen zomaar willen laten mee profiteren van de inkomsten uit aardgas? Mogelijk worden de Vlamingen dan de "Walen" van de Vlaams-Nederlandse unie vanwege de noord-zuid-transfers van Nederland naar Vlaanderen. Dan begint alles weer opnieuw.
2. Ooit zullen die gasvoorraden op zijn. Zullen de belastingen dan ook nog zo laag blijven en de pensioenen zo hoog?
3. Aanstuitend bij vraag 1: nu al willen de Nederlanders de Westerschelde niet uitdiepen voor de Antwerpse haven omdat dit konkurrentie is voor hun eigen Rotterdamse haven. En vlaanderen dreigt als reaktie met ekonomische sankties tegen Nederland. Nog voor die Vlaams-Nederlandse unie een feit is heb je al kommunautaire problemen tussen Vlaanderen en Nederland.

Ik zou er dus maar niet zo zeker van zijn dat Vlamingen gemakkelijker met Nederlanders kunnen samenleven dan met Walen. Samen met de Luxemburgers, Walen en Brusselaars kunnen ze voor wat meer evenwicht in een gemeenschappelijke unie zorgen.

westhoek.jpg
Oud 3 november 2009, 21:27   #319
Shadowke

Standaard

Citaat:
Met andere worden: Nederland kan het breder laten hangen door haar enorme gasvoorraden. Daardoor kunnen de belastingen er lager en de pensioenen hoger. De volgende vragen kunnen daarbij worden gesteld:

1. Zal Nederland Vlaanderen zomaar willen laten mee profiteren van de inkomsten uit aardgas? Mogelijk worden de Vlamingen dan de "Walen" van de Vlaams-Nederlandse unie vanwege de noord-zuid-transfers van Nederland naar Vlaanderen. Dan begint alles weer opnieuw.
2. Ooit zullen die gasvoorraden op zijn. Zullen de belastingen dan ook nog zo laag blijven en de pensioenen zo hoog?
3. Aanstuitend bij vraag 1: nu al willen de Nederlanders de Westerschelde niet uitdiepen voor de Antwerpse haven omdat dit konkurrentie is voor hun eigen Rotterdamse haven. En vlaanderen dreigt als reaktie met ekonomische sankties tegen Nederland. Nog voor die Vlaams-Nederlandse unie een feit is heb je al kommunautaire problemen tussen Vlaanderen en Nederland.

Ik zou er dus maar niet zo zeker van zijn dat Vlamingen gemakkelijker met Nederlanders kunnen samenleven dan met Walen. Samen met de Luxemburgers, Walen en Brusselaars kunnen ze voor wat meer evenwicht in een gemeenschappelijke unie zorgen.
1. als tegen de 70 % van de Nederlanders voor een hereniging is, maakt het voor hen dus niet uit dat Vlaanderen mee profiteert.
2. in Vlaanderen halen we toch ook veel gas binnen? dan vormt Vlaanderen een voorbeeld indien er geen gas meer is.
3. das bullshit! heeft niets met concurentie te maken maar met zeeland, de zeeuwse milieugroeperingen een een Vlaamse grootgrondbezitter.

tussen nederland en vlaanderen zullen er geen communautaire problemen zijn, maar wel altijd met de franstalige politici van Wallonië.
daarom dat de Benelux nooit zal werken (en nu ook niet werkt).veel Nederlanders zien ook weinig heil in een benelux-(con)federatie omdat ze juist geen 'Belgische' problemen willen.
heb je ondertussen al van de Franstalige politici gehoord dat ze een Benelux-(con)federatie willen? ik niet.
een benelux-(con)federatie is enkel een droom van enkele Vlamingen en Walen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 november 2009 om 21:30.
Oud 3 november 2009, 21:30   #320
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
2. in Vlaanderen halen we toch ook veel gas binnen? dan vormt Vlaanderen een voorbeeld indien er geen gas meer is.
lol,
ja van al die zwijnenboeren hier.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be