Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2010, 13:47   #301
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk bericht
Goed, u zei het en ik vind dat u overdreef.
Laat ons het daarop houden
Ja, maar nu blijkt dat u vindt dat ik overdreef omdat u het vergelijkt met de situatie in Nederland. Als u dat gaat doen, het Belgische systeem beschouwen aan de hand van hoe het in Nederland werkt, dan gaat u bedrogen uitkomen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 13:50   #302
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik denk dat men in België hetzelfde systeem gebruikt, maar daar ben ik niet zeker van.
Alhoewel het wel logisch zou zijn gezien de vele flitspalen er hier staan.

Als men dit niet doet zou men elke foto door een agent moeten laten nakijken, die zou dan de gegevens van de bestuurder in de databank dienen op te zoeken, hiervan een pv moeten opmaken en dan opsturen naar de beboete.

Gezien het massaal aantal boetes per dag lijkt me dit haast onbegonnen werk en lijkt me het niet meer dan logisch dat men hetzelfde systeem zou gebruiken.

Ik zou het is moeten opzoeken
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 13:58   #303
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat men in België hetzelfde systeem gebruikt, maar daar ben ik niet zeker van.
Alhoewel het wel logisch zou zijn gezien de vele flitspalen er hier staan.

Als men dit niet doet zou men elke foto door een agent moeten laten nakijken, die zou dan de gegevens van de bestuurder in de databank dienen op te zoeken, hiervan een pv moeten opmaken en dan opsturen naar de beboete.

Gezien het massaal aantal boetes per dag lijkt me dit haast onbegonnen werk en lijkt me het niet meer dan logisch dat men hetzelfde systeem zou gebruiken.

Ik zou het is moeten opzoeken
belgisch bestuur en logica ... je komt hier niet dikwijls geloof ik hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 14:00   #304
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan zijn dat boetes per politiezone afgehandelt worden dit met name wat het opsturen van de boete zelf betreft, maar het herkennen van de nr plaat en afdrukken van de pv op zich wordt gedaan door een automatisch computersysteem.

Over België ga ik me hierover niet uitspreken.... Denk dat zij ook al op die manier werken, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
neenee, ik had het over het herkennen en afdrukken van de pv ... mijn kennis werd gebeld ivm het wissen alvorens het pv aangemaakt werd ... ik ging er dus van uit dat dat lokaal gebeurde en dat hij/zij niet vanuit brussel gebeld werd ... maar ik vraag het na.

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 januari 2010 om 14:00.
Oud 5 januari 2010, 14:09   #305
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ok, ik ben benieuwd naar je antwoord
Oud 5 januari 2010, 14:10   #306
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, ik ben benieuwd naar je antwoord
maar dat is eigenlijk onbelangrijk om toch vast te stellen dat het systeem (of liever het gat in het systeem) bestaat.
Oud 5 januari 2010, 14:15   #307
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar dat is eigenlijk onbelangrijk om toch vast te stellen dat het systeem (of liever het gat in het systeem) bestaat.
Dat heb ik nooit ontkent, overal zitten rotte appels en bijna elk systeem valt uit te buiten.

De discussie hier ging erover dat alle flikken corrupt zijn en daar kan ik het niet mee ééns zijn.

De tijden dat men vroeger zatte jos bij een controle snel naar huis liet rijden omdat hij een paar km verder woont is ook zo goed als gedaan.

Momenteel zijn er bij alcoholcontroles altijd zoveel flikken aanwezig dat zulke toestande quasi onmogelijk maken.

Maar der zitten ook smeerlapkes tussen idd. Zeker in Brussel zal je dit vooral vinden waar men geld aanneemt om voor bepaalde zaken een oogske toe te doen enz.

Denk op administratief vlak dat die corruptie nog meevalt, maar dat het dan vooral nog gebeurd bij twee collega flikken die altijd samen op patrouille gaan.

Laatst gewijzigd door Mcnab : 5 januari 2010 om 14:15.
Oud 5 januari 2010, 14:17   #308
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nooit ontkent, overal zitten rotte appels en bijna elk systeem valt uit te buiten.

De discussie hier ging erover dat alle flikken corrupt zijn en daar kan ik het niet mee ééns zijn.

De tijden dat men vroeger zatte jos bij een controle snel naar huis liet rijden omdat hij een paar km verder woont is ook zo goed als gedaan.

Momenteel zijn er bij alcoholcontroles altijd zoveel flikken aanwezig dat zulke toestande quasi onmogelijk maken.

Maar der zitten ook smeerlapkes tussen idd. Zeker in Brussel zal je dit vooral vinden waar men geld aanneemt om voor bepaalde zaken een oogske toe te doen enz.

Denk op administratief vlak dat die corruptie nog meevalt, maar dat het dan vooral nog gebeurd bij twee collega flikken die altijd samen op patrouille gaan.
hier weten de zatte jos agenten en iedereen van heel die politieregio uiteraard op voorhand waar en wanneer er alcoholcontroles zullen staan

ik zou dat ook kunnen weten, met één telefoontje, maar ik doe dat niet.

ik denk dat jij er geen idee over hebt hoe corrupt belgië wel maakt ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 januari 2010 om 14:18.
Oud 5 januari 2010, 14:18   #309
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zet er dan eens een percentage op, op het aantal flikken dat volgens u dan wel corrupt zijn?

Want blijkbaar is "allemaal" dan teveel voor u maar als ik u zo hoor bent u er zich toch wel terdege bewust van dat er wel iets meer aan de hand is dan een enkeling die corrupt is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 14:22   #310
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Een percentage kan ik er echt niet op kleven.

Ik ben me er idd terdege van bewust dat er bij de flikken ook corruptie is, soms meer dan ik zou wensen.
Een goed voorbeeld daarvan is Bart Debie en zijn gestapo. Gelukkig heeft men daar paal en perk aan gesteld.

Maar ze allemaal over dezelfde kam scheren gaat me net iets te ver.
Ik ken agenten die met de hand op hun hart hun job uitvoeren en zich echt willen inzetten voor de mensen en zo zijn er ook velen.

Het zijn ook maar mensen die flikken en ook onder hun rangen worden alle lagen van de bevolking vertegenwoordigt dus komt daar ook in sommige gevallen corruptie en misbruik van macht aan te pas spijtig genoeg
Oud 5 januari 2010, 17:21   #311
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

ik had de discussie hier al opgegeven omdat het een welles nietes spelletje was geworden maar blijkbaar heeft ze toch een positieve wending genomen...

Ik kan de verhalen van Anna List bevestigen, de alcoholcontroles worden op voorhand aan kennissen doorgegeven en een pv'tje verdwijnt wel eens...

Politie in België en Nederland is niet vergelijkbaar, dat is een wereld van verschil, het gedrag van de politie-agenten alleen al, hier zijn dat meestal klootzakken die het veel te hoog in hun bol hebben terwijl ze in Nederland je steeds op een vriendelijke, correcte en vooral menselijke manier behandelen...ik zou zo wel een paar voorbeeld-verhaaltjes kunnen geven maar ga dat wijselijk maar niet doen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gedeeltelijk terechte nuancering ...
gedeeltelijk zeg ik wel
want net zoals in andere bedrijven de boekhouder niet rechtstreeks en alleen aan de cashstroom kan ... is het voor elk bedrijf en voor elke functie mogelijk om corruptie (zoals doen verdwijnen van boetes) onmogelijk te maken door het invoeren van bepaalde procedures

dit is bij de politie duidelijk te weinig gebeurd, waardoor een objectief toeschouwer een 'systeem van corrumpering' kan vaststellen.
Hier kan ik me volledig in vinden, er is meer automatisering en controle nodig en eveneens meer openheid naar de burger toe, een intern onderzoek waarvan we nooit de resultaten te zien krijgen geeft nu eenmaal niet veel vertrouwen...

Een percentage van het aantal corrupte agenten of een schatting heb ik ook al eens proberen op te zoeken maar dat is blijkbaar een goed bewaard staatsgeheim...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:00   #312
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Politie in België en Nederland is niet vergelijkbaar, dat is een wereld van verschil, het gedrag van de politie-agenten alleen al, hier zijn dat meestal klootzakken die het veel te hoog in hun bol hebben terwijl ze in Nederland je steeds op een vriendelijke, correcte en vooral menselijke manier behandelen...ik zou zo wel een paar voorbeeld-verhaaltjes kunnen geven maar ga dat wijselijk maar niet doen
Het gras is altijd groener ...
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:19   #313
NoTuma
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam M. Bekijk bericht
Het gras is altijd groener ...
Zoals gezegd zou ik gerust een paar voorbeeld-verhaaltjes kunnen geven, ik weet dit uit persoonlijke ervaring...u ook?
Oud 5 januari 2010, 19:23   #314
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dat is best mogelijk.
Maar het is niet omdat jij verhaaltjes uit persoonlijke ervaring kunt geven dat alle flikken corrupt zijn he.

Komaan man waarmee zijn we bezig. Ah zo veralgemenen.
Niemand ontkent dat er fraude en corruptie is, maar je moet nu ook niet gaan overdrijven he.
Oud 5 januari 2010, 19:27   #315
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Zoals gezegd zou ik gerust een paar voorbeeld-verhaaltjes kunnen geven, ik weet dit uit persoonlijke ervaring...u ook?
Mijn persoonlijke ervaring is in de MEESTE gevallen anders.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:02   #316
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had de discussie hier al opgegeven omdat het een welles nietes spelletje was geworden maar blijkbaar heeft ze toch een positieve wending genomen...

Ik kan de verhalen van Anna List bevestigen, de alcoholcontroles worden op voorhand aan kennissen doorgegeven en een pv'tje verdwijnt wel eens...

Hier kan ik me volledig in vinden, er is meer automatisering en controle nodig en eveneens meer openheid naar de burger toe, een intern onderzoek waarvan we nooit de resultaten te zien krijgen geeft nu eenmaal niet veel vertrouwen...

Een percentage van het aantal corrupte agenten of een schatting heb ik ook al eens proberen op te zoeken maar dat is blijkbaar een goed bewaard staatsgeheim...
daar heb ik dikke twijfels over of dit technisch nog mogelijk is (spreek nu over Antwerpen), heb een 5tal jaar gewerkt op een politiebureel en de laatste jaren was het niet mogelijk om pvk's te doen verdwijnen indien electronisch ingebracht!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:21   #317
NoTuma
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
daar heb ik dikke twijfels over of dit technisch nog mogelijk is (spreek nu over Antwerpen), heb een 5tal jaar gewerkt op een politiebureel en de laatste jaren was het niet mogelijk om pvk's te doen verdwijnen indien electronisch ingebracht!
Ik ga dat zeker niet afstrijden, die pv waar ik van weet was in een dorp en eigenlijk zelfs al langer dan 5 jaar geleden...en het was maar een pv'tje natuurlijk, geen moord of diefstal of iets dergelijks...
Oud 5 januari 2010, 20:27   #318
NoTuma
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk.
Maar het is niet omdat jij verhaaltjes uit persoonlijke ervaring kunt geven dat alle flikken corrupt zijn he.

Komaan man waarmee zijn we bezig. Ah zo veralgemenen.
Niemand ontkent dat er fraude en corruptie is, maar je moet nu ook niet gaan overdrijven he.
is dat een reactie op mij? Ik heb nergens gezegd dat ze allemaal corrupt zijn hé, integendeel zelfs...maar er zitten wel enorm veel klootzakken tussen, dat heb ik gezegd...

Zie bijvoorbeeld post 167

Laatst gewijzigd door NoTuma : 5 januari 2010 om 20:29.
Oud 6 januari 2010, 07:17   #319
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Schreeuwen niet echt, ik zei het gewoon. Enige overdrijving is u dus niet vreemd.

Wie het schrijft.
Oud 6 januari 2010, 07:18   #320
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo werkt het in Nederland alleszinds.
Een computer leest de nr plaat op de wagen, controleert die in de databank van de politie en drukt hiervan een proces verbaal af.
De elektronische camera hier kan dit ook.
We hebben echter nog een aantal camera's die die manueel bewerkt moeten worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be