![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal me veel beter amuseren bij de ondertitelde V.O. Ik heb het al eens eerder gezegd. Mijn vrouw is Française en kende de Simpsons animatieserie alleen in Frans-gedubde versie. Ze vond het een onnozele en vulgaire uitzending. Nadat ze een paar afleveringen (mee)gezien had in de originele versie dacht ze er helemaal anders over.
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kunnen de kijkers weer rustig slapen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beide manieren kun je goed doen of slecht, dat is iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij denkt echt dat alles omzetbaar is in om het even welke taal, zonder "loss in translation" ? Neem jij nu eens een Amerikaans raptekstje naar keuze (is toch je passie nee ?) en dub het hier in het Nederlands, met behoud van betekenis, ritme,rijm en uitdrukkingen. Moet een piece of cake zijn, nee ? Edit : effe iets bijvoegen. Als ik naar een muziekstuk luister, bijv. de Winterreise van Franz Schubert, dan heb ik daar een boek met liederteksten bij, in het Duits, met vertaling in het Frans en Engels. Die vertalingen helpen wel degelijk om van dit werk te genieten. Al zou ik het niet in het Engels of het Frans willen beluisteren.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 25 mei 2010 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal u dan ook zijn opgevallen dat de 'lach' bij leestelevisie (ondertitles) op een ander moment plaatsgrijpt als bij degeen die luistert naar de woorden. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 mei 2010 om 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus bij dubben heb je een minderwaardige vertaling Bij ondertitels heb je een minderwaardige vertaling + de originele tekst, wat ik beter vind.
![]() |
![]() |
#307 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bij het vertalen verliest een tekst trouwens altijd veel van haar oorspronkelijke inhoud, vormgeving en schoonheid. Elke taal is immers anders. Laatst gewijzigd door respublica : 26 mei 2010 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Buiten dat, waarom zou je een film lezen, als je hem ook kunt kijken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Minister
|
![]() Dat klopt wel, maar ik vind persoonlijk 'de film zoals ze bedoeld was' belangrijker. Met de stemmen van de oorspronkelijke acteurs dus, in de oorspronkelijke taal. Toch zeker als de taal Engels, Frans of Duits is, dan versta ik het toch zo voor een groot stuk.
Laatst gewijzigd door respublica : 26 mei 2010 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Daarbij kan naar een film kijken in de orginele versie (zeker bij Engels en Duits heb ik ook geen ondertiteling nodig) ook geen kwaad om meer te wennen aan een taal als een klein onderdeel in het proces om een taal te verwerven. Dat meer vertrouwd raken met een vreemde taal heb je bij dubben totaal niet.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 mei 2010 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Europees Commissaris
|
![]() Friezen en overigens alle Nederlanders dwepen niet met hun taal, zoals de Frans(talig)en dat wel doen. Het is alles Engels wat de klok slaat. De houding van Friezen ten opzichte van de taal in het openbare verkeer is pragmatisch, nuchter en praktisch: Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien wil je in deze voor jezelf spreken.
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 mei 2010 om 12:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 mei 2010 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat kan best wel eens zo zijn. Ik ken dialectsprekers die hun dialect consciëntieus koesteren, waarderen en leren. Het Standaardnederlanders is 'taaie zooi van school' ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook verontachtzaam imo je het feit dat we in de Nederlanden nu snel de neoliberale doctrine (vrij vertaald: 'een andere taal dan het Engels is een nutteloze extra economische kost') die vrolijk door onze contreien waarde van ons af aan het werpen zijn. Andere dwepers die we tien jaar geleden nog geheel niet zagen: http://forum.politics.be/showthread....127920&page=16 Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 mei 2010 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Nederlands dat daar gesproken werd was volgens mij toch van uiterst twijfelachtig allooi. Heel vaak hanteerde de man woorden die klonken als "hep", "tie", enz... Hebt U dat ook gezien en wat denkt U daarvan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mot je eens kijken in Sandvoort. Daar ken je de son onder de see sien sinke. |
|
![]() |
![]() |