Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 juni 2010, 09:41   #301
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, maar, of je het nu graag hebt of niet, die taalgrens zal een staatsgrens worden. Hetzij de grens tussen echte deelstaten binnen een compleet hertekend België-Belgique, hetzij de grens van een onafhankelijk Vlaanderen. Ik vermoed dat het eerstgenoemde er zal komen, maar het tweede sluit ik niet uit.
Dat is goed mogelijk. Als de meerderheid van de bevolking daarvoor kiest.
Maar dat is dan een nieuwe staat, zonder één verleden/geschiedenis. En Brussel zal daar (ben ik voor 99% zeker van) geen deel van uitmaken.

Ik denk dat een onafhankelijk Vlaanderen op papier er wel zal komen. In de praktijk zal Limburg op Europees vlak meer gaan samenwerken met de buren uit Luik, Ned -Limburg en omgeving Aken. Het einde van België zal ook het einde van Vlaanderen inluiden.
Een voorbeeldje: De (statistische)verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië bestaan ook binnen Vlaanderen: In Vlaanderen stijgt het aantal jongeren dat één tot twee jaar werkloos is met 40%. In Limburg is dat 70%. In het arrondissement Maaseik is dat 120%. (het drievoudige van Vlaanderen) Bron: HBVL.
Gaat men nu binnen Vlaanderen ook een aparte sociale zekerheid eisen voor de Vlaamse ruit en Limburg? of een Splitsing?
pajoske is offline  
Oud 25 juni 2010, 09:48   #302
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar dat is dan een nieuwe staat, zonder één verleden/geschiedenis. En Brussel zal daar (ben ik voor 99% zeker van) geen deel van uitmaken.

Ik denk dat een onafhankelijk Vlaanderen op papier er wel zal komen. In de praktijk zal Limburg op Europees vlak meer gaan samenwerken met de buren uit Luik, Ned -Limburg en omgeving Aken. Het einde van België zal ook het einde van Vlaanderen inluiden.
Een voorbeeldje: De (statistische)verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië bestaan ook binnen Vlaanderen: In Vlaanderen stijgt het aantal jongeren dat één tot twee jaar werkloos is met 40%. In Limburg is dat 70%. In het arrondissement Maaseik is dat 120%. (het drievoudige van Vlaanderen) Bron: HBVL.
Gaat men nu binnen Vlaanderen ook een aparte sociale zekerheid eisen voor de Vlaamse ruit en Limburg? of een Splitsing?

welke politieke partij of beweging ijvert daarvoor?
Oud 25 juni 2010, 11:20   #303
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Betere vraag, welke Limburgse partij wenst het Limburgs als enigste taal in Vlaanderen en eist grondgebied op?
Gwyndion is offline  
Oud 25 juni 2010, 11:52   #304
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je vertoont hetzelfde gebrek als system: alleen maar reageren op een stukje van de boodschap. Ik had het helemaal niet over een voor de deur staande Vlaamse onafhankelijkheid. Natuurlijk is daarvoor een meerderheid vereist (van de Vlaamse bevolking, niet van de Belgische). Maar dat is nu helemaal niet aan de orde. Wat nu ophanden is (en daarvoor is er op dit ogenblik wel degelijk een meerderheid bij de Vlamingen) is een radicale, een drastische staatshervorming die van de gewesten echte deelstaten maakt. En, tot nader order zal Limburg deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen.
Oud 25 juni 2010, 12:00   #305
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vertoont hetzelfde gebrek als system: alleen maar reageren op een stukje van de boodschap. Ik had het helemaal niet over een voor de deur staande Vlaamse onafhankelijkheid. Natuurlijk is daarvoor een meerderheid vereist (van de Vlaamse bevolking, niet van de Belgische). Maar dat is nu helemaal niet aan de orde. Wat nu ophanden is (en daarvoor is er op dit ogenblik wel degelijk een meerderheid bij de Vlamingen) is een radicale, een drastische staatshervorming die van de gewesten echte deelstaten maakt. En, tot nader order zal Limburg deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen.
Van Vlaanderen en Wallonie echte deelstaten maken houdt fiscale autonomie in.

Ik garandeer u op een briefje dat het niet gaat gebeuren. Of, zoals Spittaels zei, Belgie bestaat alleen zolang er Vlaams geld naar Wallonie vloeid.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 juni 2010 om 12:00.
Xenophon is offline  
Oud 25 juni 2010, 12:30   #306
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat nu ophanden is (en daarvoor is er op dit ogenblik wel degelijk een meerderheid bij de Vlamingen) is een radicale, een drastische staatshervorming die van de gewesten echte deelstaten maakt. En, tot nader order zal Limburg deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen.
En wat denk je dat gaat gebeuren met Brussel? Denk je dat die gaan kiezen om deel uit te maken van Vlaanderen? Of meen je dat de bevolking van het gewest Vlaanderen autonoom kan beslissen (haar wil opdringen) wat met Brussel zal gebeuren?
Op papier zal Limburg deel uitmaken van Vlaanderen. In praktijk zal Limburg zich, noodgedwongen, meer en meer richten op haar buren.
pajoske is offline  
Oud 25 juni 2010, 12:34   #307
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat denk je dat gaat gebeuren met Brussel? Denk je dat die gaan kiezen om deel uit te maken van Vlaanderen? Of meen je dat de bevolking van het gewest Vlaanderen autonoom kan beslissen (haar wil opdringen) wat met Brussel zal gebeuren?
Op papier zal Limburg deel uitmaken van Vlaanderen. In praktijk zal Limburg zich, noodgedwongen, meer en meer richten op haar buren.
Zie, ik kan het niet anders zeggen:

Brussel heeft niet te kiezen. Steden beslissen niet op ze onafhankelijk worden.
Oud 25 juni 2010, 12:37   #308
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Monaco ? Lichtenstein ?
Het koninkrijk Brussel ...pardon..Le Royaume de Bruxelles ? best handig zijn we van 2 vliegen ineens af..
Eigenzinnig is offline  
Oud 25 juni 2010, 12:41   #309
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
In de praktijk zal Limburg op Europees vlak meer gaan samenwerken met de buren uit Luik, Ned -Limburg en omgeving Aken. Het einde van België zal ook het einde van Vlaanderen inluiden.
...
"Meer samenwerken", wat is dat nu voor een zweverig begrip ?

Neem nu Zeeuws-Vlaanderen.
Die regio is op meerdere vlakken nauw verbonden met het noorden van de provincies Oost- en West-Vlaanderen, inbegrepen Gent en Brugge.

Hoe meer 'Europa' (Benelux, EGKS, EEG, EG ..) er is, hoe gesmeerder die verbondenheid kan verlopen.
Niks geen dreiging voor Nederland of Vlaanderen ...

Mocht Vlaams Limburg nu reeds niet intensief "samenwerken" met Nederlands Limburg en met de Duitse aangrenzende streek, net zoals met de provincie Luik, dan zouden die Vlaams-Limburgers maar grote oenen zijn.
(en dat zijn ze dus duidelijk niet)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 25 juni 2010, 12:43   #310
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Monaco ? Lichtenstein ?
Het koninkrijk Brussel ...pardon..Le Royaume de Bruxelles ? best handig zijn we van 2 vliegen ineens af..
Ja, dat zal wel. Vlaanderen is dan een heel deel schuld kwijt vermits Wallonie en Brussel elks een derde van de Belgische staatsschuld meenemen.

Maar helaas, steden hebben geen zelfbeschikkingsrecht.

Brussel blijft in en bij Vlaanderen als Belgie stopt.
Oud 25 juni 2010, 13:04   #311
pajoske

Standaard

Citaat:

Vlaams gewest: 6.100.000 inwoners.
Brussels gewest: 1.100.000 inwoners.

Democratie op Vlaamse wijze: 'die 1.100.000 mensen hebben niks te zeggen.'

Geef mij één kaart die bewijst dat Brussel ooit een Vlaamse stad was. (tip Brabant=/=Vlaanderen)
pajoske is offline  
Oud 25 juni 2010, 13:18   #312
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef mij één kaart die bewijst dat Brussel ooit een Vlaamse stad was. (tip Brabant=/=Vlaanderen)
Geef mij één kaart die bewijst dat Hasselt ooit een Limburgse stad was (tip Graafschap Loon =/= Limburg).

M.a.w.: uw vraag is belachelijk. Plaatsnamen verschuiven en verbreden nu eenmaal. Reeds in de 16e eeuw spraken de Spanjaarden over 'Flandes' wanneer ze het eigenlijk over de gehele Zuidelijke Nederlanden hadden. Uw bent met uw definitie van Vlaanderen blijven steken in de late Middeleeuwen.
Herr Oberst is offline  
Oud 25 juni 2010, 14:28   #313
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Al diegenen die nu "Brüssel Vlaams? Ça jamais!" als hoofdpunt op het politieke programma hebben staan, zullen wellicht de biezen pakken als Vlaanderen (mét Brussel als hoofdstad) ooit onafhankelijk wordt. De verhoudingen zullen dus wellicht niet helemaal dezelfde zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 25 juni 2010, 14:36   #314
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik begrijp al waar het probleem zit bij u. U denkt dat in een democratie de meerderheid niets te zeggen heeft, democratie op Belgische wijze.

Citaat:
Ik heb zo geen kaart, en dat maakt helemaal niets uit. Brussel heeft geen zelfbeschikkingsrecht. Het gaat dus bijgevolg nergens heen, het is en blijft in Vlaanderen.

Probeer anders een corridor te regelen want op deze manier gaat het niet lukken.
Oud 25 juni 2010, 15:17   #315
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

tegenover de Belgische situatie :

6.100.000 inwoners van de 10.000.000 hebben niks te zeggen is dat een opmerkelijke verbetering, nietwaar ? puur cijfermatig, democratisch gezien dan hé ...
Anna List is offline  
Oud 25 juni 2010, 15:46   #316
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik heb zo geen kaart, en dat maakt helemaal niets uit. Brussel heeft geen zelfbeschikkingsrecht. Het gaat dus bijgevolg nergens heen, het is en blijft in Vlaanderen.
Ah neen? Waarom niet? Is daar ergens een internationale regel hoeveel mensen een regio moet hebben om zelf over zijn toekomst te beslissen?

Waarom mag het gewest Vlaanderen, als daarvoor binnen het gewest een meerderheid is, zelf haar toekomst bepalen en het Brusselse gewest niet?
pajoske is offline  
Oud 25 juni 2010, 15:48   #317
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

ze vreten wel subsidies
born2bewild is offline  
Oud 25 juni 2010, 16:00   #318
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah neen? Waarom niet? Is daar ergens een internationale regel hoeveel mensen een regio moet hebben om zelf over zijn toekomst te beslissen?

Waarom mag het gewest Vlaanderen, als daarvoor binnen het gewest een meerderheid is, zelf haar toekomst bepalen en het Brusselse gewest niet?
Zelfbeschikkingsrecht der volkeren.

Brussel is geen volk en gaat dus nergens heen.
Oud 25 juni 2010, 16:01   #319
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
ze kunnen zichzelf niet proper houden
eerst leren stappen, op het potje gaan, poep afkuisen, zakdoek gebruiken etc.

begrijp je?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 juni 2010 om 16:04.
born2bewild is offline  
Oud 25 juni 2010, 17:09   #320
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat als je het zou doen volgens jouw visie, Brussel wel eens een Arabisch Emiraat zou kunnen worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be