Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Patka verbieden op school ?
ja 24 60,00%
nee 16 40,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2010, 18:51   #301
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ben daar nog over aan het nadenken.
Zo'n T-shirt is niet een zuiver politiek statement, hé. Het neigt ook naar provocatie.
Zoals het dragen van hoofddoekjes na al het negatieve gedoe waarvoor de islam zelf verantwoordelijk is ook neigt naar provocatie?
Hoe zei Erdogan dat weer? Onze hoofddoekjes zijn onze...?

Laatst gewijzigd door andev : 9 september 2010 om 18:55.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 18:58   #302
Ephialtes
Burger

Standaard

[quote=artisjok;4974125]Neen, als ik traditie schrijf bedoel ik ook traditie; en niet religieuze traditie. Ik heb nog nooit een moslima horen vertellen dat ze haar hoofddoek draagt als niet-religieus traditioneel symbool. U wel?(Ik hoop dat je dit niet ziet als woordspelletje)
QUOTE]

Kan u deze bewering ook staven?
Ephialtes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 19:05   #303
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Dus, zoals ik stelde
Nazi's mogen toch hun kentekens dragen.
Bij mijn weten is dit enkel verboden in Duitsland.
Inderdaad, in Europa heeft Duitsland eveneens zo een verbod ingesteld... en tot op heden is het daar nog van kracht.

Dit betekent niet dat scholen neonazistische symbolen niet zouden mogen verbieden. Meer zelfs, men zou het normaal vinden, denk je niet.

Verder is er ook bijzondere wetgeving die haatdragende symbolen verbiedt in bijzondere omstandigheden/plaatsen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het verbod om nazi-symbolen te dragen in voetbalstadions.

Tenslotte zal een ambtenaar met SS-teken op de borst, niet lang achter een loket zitten. En zou er veel protest komen op zijn verwijdering? Zou u fulmineren tegen een dergelijke maatregel?
Oud 9 september 2010, 19:06   #304
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zoals het dragen van hoofddoekjes na al het negatieve gedoe waarvoor de islam zelf verantwoordelijk is ook neigt naar provocatie?
Hoe zei Erdogan dat weer? Onze hoofddoekjes zijn onze...?
Ik weet niet wat Erdogan zei; en ik durf te betwijfelen dat Erdogan alle of de meerderheid van de Moslim's vertegenwoordigd.
Wens jij verantwoordelijk gesteld worden voor de uitspraken van je premier?

Ik begrijp niet hoe je met het dragen van een hoofddoek kan provoceren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 19:07   #305
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Ja, hier heb je een punt.
Sommigen voelen zich nogal rap geprovoceerd. En dikwijls zal dit arbitrair zijn.
En blijkbaar voelen bepaalde geloofsgemeenschappen zich steeds nogal vlug "geprovoceerd". Gevolgd dus door manifestaties, BOEH!-vzw's, gerechtelijke procedures, etc.
Oud 9 september 2010, 19:09   #306
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat Erdogan zei; en ik durf te betwijfelen dat Erdogan alle of de meerderheid van de Moslim's vertegenwoordigd.

Dat begrijpt u wel want het werd al honderd keer in kleuren en geuren aan u uitgelegd maar u wil gewoon een discusie dus blijft u in herhaling vallen, tenzij u Alzheimer heeft, dan wordt u dit vergeven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 19:09   #307
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:

Door een kopvod te dragen op zich niet altijd, wel door te weigeren deze uit te doen wanneer de concrete omstandigheden dit verlangen.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 9 september 2010 om 19:17.
Oud 9 september 2010, 19:38   #308
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephialtes Bekijk bericht
En blijkbaar voelen bepaalde geloofsgemeenschappen zich steeds nogal vlug "geprovoceerd". Gevolgd dus door manifestaties, BOEH!-vzw's, gerechtelijke procedures, etc.
Dit is geen kwestie van geprovoceerd voelen.
Dit is opkomen voor hun rechten.
Mag een mens nu ook al niet meer opkomen voor zijn rechten?
Heb jij nog nooit gemanifesteerd?
Oud 9 september 2010, 21:07   #309
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Dit is geen kwestie van geprovoceerd voelen.
Dit is opkomen voor hun rechten.
Mag een mens nu ook al niet meer opkomen voor zijn rechten?
Heb jij nog nooit gemanifesteerd?
U begrijpt het niet, Arti... in onze cultuur is het nooit een maatschappelijk probleem geweest dat scholen kledingvoorschriften hadden. Er is geen wet die stelt dat een school geen kledingvoorschrift mag hebben. Hoeveel vrije scholen zijn er niet die een uniformplicht hebben opgelegd aan de leerlingen? Welk "recht" schenden deze scholen dan wel? Bestaat daar veel protest over?
Waarom plots al deze commotie wanneer een kledingvoorschrift de kopvod raakt?

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 9 september 2010 om 21:20.
Oud 9 september 2010, 23:31   #310
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Neen , ik maak onderscheid tussen een ideologie die staat voor ongelijkheid en andere vreedzame symbolen van overtuigingen, bovendien zie je vaak niet eens dat iemand een kruisje draagt, maar wel dat iemand met guillotine van vrouwenrechten op het hoofd en gehuld in tentgewaden ronddwarreld om zichzelf toch maar vooral te onderscheiden! Wanneer andere symbolen even opdringerig worden kun je dat eveneens verbieden, duidelijk zo?

Wat een amalgaampje
En wie gaat dat beslissen ?
Het kruisje _zoals je wilt_ komt méér voor en gezien het verleden en nog steeds (te) grote macht daarvoor dus ook méér opdringerig.
Vreedzaam kan ik die 'overtuiging' ook niet noemen en ze staat evenzeer voor ongelijkheid

Citaat:
Ik discrimineer helemaal niet op religie, dat zou je graag bereren maar dat is natuurlijk niet zo, ik verbiedt niemand moslim te zijn, wel die identiteit steeds en overal uit te dragen als verworven "recht".
Dat u dat onderscheid niet eens kunt maken en prompt weer wappert met discriminatie zegt al genoeg
Om van over je nek te gaan!
Maar je doet het wel steeds weer....sorry hoor maar 't is maar een begrip waaronder jouw uitleg perfect valt
Misschien eens opzoeken wat dat begrip precies inhoudt dan heb je weer wat munitie voor een volgende ronde
[/quote]
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 23:34   #311
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Vrouwenbesnijdenis is ook "uiting van religie"

Ook maar toelaten volgens jou?
Er zijn beperking Cdude... dat weet ge goed genoeg.
Waarom kom je dan steeds met zulke ridicule totaal van de pot gerukte voorbeelden op de proppen ?
Oud 9 september 2010, 23:38   #312
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Neen dat wilt u toch o zo graag maar helaas..ik maak onderscheid in de betekenis van symbolen en niet in mensen die via die symbolen zichzelf van anderen willen onderscheiden, die behandel ik gelijk, je draagt geen uiterlijke tekenen van je opvattingen om duidelijk te laten zien dat jij anders bent, moslima bijvoorbeeld.
Dat doe je maar in je privéleven, daarbuiten stellen mensen zich neutraal op uit respect voor de ander, simpel niet?
Dát is helemaal niet zo simpel en al helemaal niet zoals gij 't zegt.
Oud 9 september 2010, 23:40   #313
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Om een bepaalde religie te verbieden die zijn voeten veegt aan de mensenrechten en de godsdienstvrijheid van anderen.
Dus inderdaad, het zou een zegen zijn voor de wereld en de moslims zelf dat soort godsdienst te verbieden!
Ongelooflijk hoe jij rond de pot draait...
In de moslimlanden kennen ze precies geen mensenrechten en godsdienstvrijheid en jij komt ons hier de les spellen over die onderwerpen? Wat een geluk dat je hier geen 99 zweepslagen riskeert...
En ... dat wens jij dan te importeren ?
Té gek ... van net alle zaken die we net niet van die 'kwasten' zouden moeten importeren
Oud 10 september 2010, 05:27   #314
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephialtes Bekijk bericht
U begrijpt het niet, Arti... in onze cultuur is het nooit een maatschappelijk probleem geweest dat scholen kledingvoorschriften hadden. Er is geen wet die stelt dat een school geen kledingvoorschrift mag hebben. Hoeveel vrije scholen zijn er niet die een uniformplicht hebben opgelegd aan de leerlingen? Welk "recht" schenden deze scholen dan wel? Bestaat daar veel protest over?
Waarom plots al deze commotie wanneer een kledingvoorschrift de kopvod raakt?
Ver terug in de vorige eeuw was het geen probleem; maar ondertussen zijn zowat alle uniformen en schorten op school verdwenen. Er zijn geen scholen die een uniform terug ingevoerd hebben. Tijden veranderen. probeer eens om vandaag terug een uniform in te voeren op school..

Het verbod op de hoofddoek, is toch nog iets anders dan "kledingsvoorschriften".
Dat zou je toch ook moeten kunnen begrijpen.
Oud 10 september 2010, 08:05   #315
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Ver terug in de vorige eeuw was het geen probleem; maar ondertussen zijn zowat alle uniformen en schorten op school verdwenen. Er zijn geen scholen die een uniform terug ingevoerd hebben. Tijden veranderen. probeer eens om vandaag terug een uniform in te voeren op school..

Het verbod op de hoofddoek, is toch nog iets anders dan "kledingsvoorschriften".
Dat zou je toch ook moeten kunnen begrijpen.
Een hoofddoek behoort tot de kledij en kan dus perfect door kledingvoorschriften worden geregeld. Wat is er volgens u zo "anders" aan? Graag een woordje uitleg, want neen ik begrijp het niet.

Schooluniformen worden nog op erg veel plaatsen gedragen... in Gent bijvoorbeeld zijn de scholen Sint Bavo en Sint Pieters ervoor gekend.

Er gaan ook meer en meer stemmen op de kledingvoorschriften op meer plaatsen in te voeren. Uw bewering dat het uit de tijd is, is dan ook volstrekt onjuist.

Hiermee in verband is er enkele jaren terug nog een artikel verschenen in het nieuwsblad:

"Vlaamse scholen waar strenge kledingvoorschriften gelden, slaan opnieuw aan en noteren zelfs een stijging van het aantal inschrijvingen. 'Een school met een uniform is een school waar structuur, discipline en traditie heersen', luidt het.

In landen als Groot-Brittannië en Ierland is een schooluniform de normaalste zaak van de wereld, maar bij ons droeg het de jongste jaren vooral het etiket 'oubollig'. Dat lijkt dit jaar totaal anders te zijn. Lange zwarte plooirokken, donkerblauwe getailleerde jasjes en witte hemdjes voorzien van een klein kraagje: steeds meer ouders sturen hun kind liever naar een school met een strikte dresscode.

'Het valt echt op', zegt Hilde Coeck, directrice van het lager onderwijs van het Antwerpse Sint-Jan Berchmanscollege. 'Scholen waar de leerlingen verplicht worden om een uniform te dragen -of waar de dresscode behoorlijk streng is- zijn de jongste tijd zeer gegeerd.'

Echt onlogisch is dat niet, klinkt het. 'Speelplaatsen hebben steeds vaker iets weg van een catwalk. De populaire jongens en meisjes dragen dure merken, de anderen vallen uit de boot. Dat zorgt natuurlijk voor heel wat jaloezie en frustraties. Het passende antwoord daarop is het schooluniform. Kinderen worden niet meer gepest omdat ze geen merkkledij dragen en de ouders sparen op lange termijn wat geld uit.'

Oubollig of stijlvol, feit is dat een schooluniform symbool staat voor discipline en gezag. En laat het net dat zijn waar heel wat ouders tegenwoordig naar op zoek zijn. 'Er is opmerkelijk meer vraag naar regels en wetten', stelt directrice Ann Cleemput van de Antwerpse hotelschool Piva. 'Wij zijn de afgelopen jaren opmerkelijk strenger geworden. Zo hebben we onder meer opnieuw het uniform ingevoerd, twee jaar geleden. Die maatregel heeft de sfeer echt veranderd. Hij bevordert de gelijkheid tussen leerlingen. En ja, ze gedragen zich ook anders, zeg maar beter met een uniform.'

Minder keuze, minder discussie

In heel wat gevallen hebben strenge kledingvoorschriften ook hun weerslag op het aantal inschrijvingen. 'Sinds we opnieuw met schooluniformen werken, is het aantal leerlingen gestegen', weet Cleemput. 'Ouders willen meer regels en sturen hun kinderen graag naar een strengere school. Het uniform draagt dat uit, straalt een strenger imago uit.'

Dit schooljaar schroeft de Antwerpse hotelschool haar dresscode zelfs nog bij, onder meer op vraag van de ouders. 'Minder keuzemogelijkheden zorgen voor minder discussie. Zo simpel is het.'

In lyceum Hemelsdaele in Brugge behoort het uniform tot een eeuwenoude traditie. 'In tegenstelling tot enkele jaren geleden zien we dat die strenge kledingvoorschriften nu veel beter gesmaakt worden. Niet alleen door de ouders, ook door de leerlingen', vertelt leerkracht Michel Deleye. 'Mensen, en vooral jongeren, hebben nood aan iemand die hen richting geeft.'

'De regels die bij ons gelden, zijn daarom ook behoorlijk gedetailleerd neergeschreven. Uit pure noodzaak, want als je niet oppast, zouden sommige leerlingen er een spelletje van maken. Ze tasten graag hun grenzen af, maar bij ons krijgen ze daar eenvoudigweg niet de kans toe.'

Ook verkoopster Patricia Cludts spreekt van een opvallende modetrend. Al tweeëntwintig jaar verkoopt ze in haar winkel in Mechelen schooluniformen. 'Zeker niet alle scholen voeren opnieuw een uniform in, maar het valt wel op dat heel wat scholen hun beleid verstrengen. In sommige scholen voeren ze het uniform af, om het dan enkele jaren later weer in te voeren.'

Een schooluniform biedt volgens Cludts heel wat voordelen. 'Ouders hoeven op die manier maar een of twee keer per jaar kleding voor hun kinderen te kopen en de leerlingen verliezen 'smorgens geen uren met het zoeken naar de juiste outfit. Modebewust leerlingen moeten trouwens niet bang zijn: een uniform hoeft helemaal niet stijf te zijn.' "
Oud 10 september 2010, 08:05   #316
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dat ik een zwak heb voor fascistische ideologieën?
Ben je te trots om toe te geven dat ik gelijk heb, dat je de toer van valse beschuldigingen en leugens opgaat?
De islam is een fascistische ideologie : ze draagt er minstens alle kenmerken van. Je slooft je uit voor die fascistische ideologie, zo veel is duidelijk.

Valse beschudliging? Nee dus : als ik alle bladzijden moet tellen waarop jij die fasco-religie zit te verdedigen, dan ben ik overmorgen nog bezig.

Jij gelijk hebben? Nee dus : je staat moederziel alleen in je betoog.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 08:11   #317
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Er zijn beperking Cdude... dat weet ge goed genoeg.
Waarom kom je dan steeds met zulke ridicule totaal van de pot gerukte voorbeelden op de proppen ?
Cdude heeft zeker een punt.

Vrouwenbesnijdenis is geen van de pot gerukt voorbeeld. Dagelijks worden in moslimlanden (Egypte bij vb) duizenden meisjes genitaal verminkt.

Wat gaan we morgen toelaten op de speelplaats van de scholen onder het mom van "vrijheid van godsdienst"?
Ophangingen?
Stenigingen?
Handjeskappen?
Alles wat naar bloed en geweld ruikt en in de koran staat?
Oud 10 september 2010, 08:15   #318
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:

Je bent de enige die het niet begrijpt en niet wil begrijpen.
Je zal je moeten neerleggen bij het hoofddoekverbod in de meeste scholen.
Een beetje respect graag voor de beslissing van de schooldirecties.
Oud 10 september 2010, 08:55   #319
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

Wat een amalgaampje
En wie gaat dat beslissen ?
Het kruisje _zoals je wilt_ komt méér voor en gezien het verleden en nog steeds (te) grote macht daarvoor dus ook méér opdringerig.
Vreedzaam kan ik die 'overtuiging' ook niet noemen en ze staat evenzeer voor ongelijkheid

Maar je doet het wel steeds weer....sorry hoor maar 't is maar een begrip waaronder jouw uitleg perfect valt
Misschien eens opzoeken wat dat begrip precies inhoudt dan heb je weer wat munitie voor een volgende ronde
[/quote]

Een kruisje draagt niet uit dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen en zichzelf dus horen te bedekken om vooral bij de heren geen lust op te wekken.
De hoofddoek is als quillotine van vrouwenrechten niet enkel veel zichbaarder dan een kruisje rond iemands nek, wat je trouwens meestal niet eens ziet. Wanneer iemand van ene kruis ene even opzichtig symbool maakt mag je dit evengoed verbieden, het gaat trouwens allaang niet meer om een hoofddoek maar volledige "Islamitische uitrusting" met doeken en gewaden die aan kloosters doen denken, wanneer dit voor u hetzelfde is als een vaak niet eens waar te nemen kruisje rond iemands nek moet u een bril kopen.
Oud 10 september 2010, 08:59   #320
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Cdude heeft zeker een punt.

Vrouwenbesnijdenis is geen van de pot gerukt voorbeeld. Dagelijks worden in moslimlanden (Egypte bij vb) duizenden meisjes genitaal verminkt.

Wat gaan we morgen toelaten op de speelplaats van de scholen onder het mom van "vrijheid van godsdienst"?
Ophangingen?
Stenigingen?
Handjeskappen?
Alles wat naar bloed en geweld ruikt en in de koran staat?
Ik denk dat je het helemaal niet zo extreem hoeft te maken, denk maar aan het weigeren iemand een hand te geven, aparte zwem en sporturen, gescheiden klassen voor jongens en meisjes, weigeren een feestdag voor juffen bij te wonen, aparte ouderavonden voor moeders en vaders,artsen die geweigerd worden op basis van geslacht,studiekeuzes waar in de stages zaken gevraagd worden die niet "mogen van het geloof" de eis overal en steeds een hoofddoek te dragen,zoals het verzorgen van mannen, kortom een samenleving die zichzelf heeft aangepast aan Islam en daar bij het hele gelijkheidsbeginsel opblaast omdat sommigen toch zo graag "multicultureel" zitten te wezen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be