![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 1 maart 2012 om 22:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij de post kreeg ze zodanig veel vergoedingen (o.a. een kasvergoeding, een vergoeding omdat je nu eenmaal met geld omging, bovenop de gewone kilometervergoeding ook nog eens een verplaatsingsvergoeding als je eens een dagje naar een ander kantoor moest, etc...) dat ze uiteindelijk in de privé voor krek hetzelfde soort werk zowat 300 euro minder verdiende. We kunnen hier allemaal wel een lullig verhaaltje verkopen dat ons goed uitkomt, maar het systeem van de perequatie is dus intussen bewezen achterhaald. Natuurlijk dat diegenen die dan "vermeend verworven rechten" aan hun neus zien voorbijgaan vechten als duivels in wijwater. Maar het systeem is dus achterhaald, en daar zullen onze vele, erg vele ambtenaren uiteindelijk ook de gevolgen van dragen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, zo'n profiteurs. En dan nog arrogant reclameren zeg...
Te lui om te werken!
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ik dus wou zeggen:
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eenvoudige waarheid is dat er minstens de helft van moet ontslagen worden, en diegene die overblijven zullen iets meer moeten presteren dan eindeloos profiteren.
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar ik - louter om principiele redenen - niet mee akkoord ga is het discours "hela, die ambtenaren hebben te vette pensioenen, laten we die afromen". Mijn standpunt is dat een pensioen een opgebouwd recht is, en dat, eens men dat recht heeft opgebouwd, het contractbreuk is om daar voor de voorbije opbouw, achteraf de uitkeringscondities gaan te veranderen. Citaat:
Ik vind ook dat men niet op de individuele ambtenaar kan kappen, die is niet verantwoordelijk voor de royale condities die hij bekomen heeft. Als economisch agent heeft hij dat contract destijds het gunstigste gevonden, en met goede reden. Nadien komen zagen dat dat toch wel wat gunstig was, en niet verdiend, en weet ik veel, daar moet ik niet van weten, het was een voorgestelde verbintenis. Dat is als iets kopen voor een veel te hoge prijs. Als je het gekocht hebt voor die prijs, moet je nadien niet komen zeuren dat het te duur was. Het was geen geheim, je hebt het gekocht. De verkoper is geen bedrieger (als het duidelijk was welke waar je kocht en welke de prijs was). Nadien geld terugvragen is niet rechtvaardig. Dat die ambtenaar een vettere verloning/pensioen/.... had in verhouding tot zijn werk, of de waarde van zijn werk, of de moeite die hij moet doen, komt hier helemaal niet ter sprake. Het was een voorstel van de staat, en die economisch agent die de ambtenaar is, heeft dat contract aangegaan. De twee partijen zijn nu gebonden door de afgesproken conditie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maw, je loonrecht is iets dat je elke maand verdient, en elke maand ook krijgt. Het contract zegt enkel dat dat zo een tijdje zal doorgaan. Je hebt je loonrecht van volgende maand nog niet opgebouwd. enkel het akkoord dat je het mag opbouwen, en dat je het dan zal verdienen. Pensioensrecht is iets dat je tijdens je actieve loopbaan opbouwt, maar slechts uitbetaald krijgt na je pensioenleeftijd. Maar dat recht is dus wel al opgebouwd en moet volledig betaald worden, tenzij contractbreuk (zoals faillissement). Mensen afdreigen met: "kijk, aanvaard eens wat minder dan we afgesproken hadden, want anders krijg je helemaal niks meer" noem ik maffia streken. "an offer you can't refuse" Ik zeg dan meestal "chiche".
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien er aan sparen geen externalities verbonden zijn, zie ik niet in wat daar inherent maatschappelijk aan is.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 maart 2012 om 06:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Patrick, man werkt, zijn echtgenote op het moment van overlijden niet en heeft ook geen uitkering op dat moment.
Hij heeft op 55 recht op pensioen krijgt zijn pensioen en sterft 2 maanden later. Zijn vrouw is 46. Heeft zij recht op het contract dat haar man met de pensioenkas heeft afgesloten en op zijn pensioen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
alleen ambtenaren mogen nog meer verdienen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot nu toe blijf ik op mijn honger zitten.
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan dit echt helemaal als een spaarformule beschouwen, maar geen spaarformule zoals een spaarboekje, maar wel als een vorm van levensverzekering. Enerzijds is er de "klant", anderzijds het "pensioenfonds". Het pensioenfonds biedt een financieel product aan waar een zeker aantal regels aan vastzitten: - constante bijdrage tot aan een zekere leeftijd, of een moduleerbare bijdrage (bijvoorbeeld fractie van inkomsten, of een gekozen bijdrage, zoals je wil) - als functie van die bijdragen, een uitkering vanaf een zekere leeftijd (pensioenleeftijd) tot aan de dood van de klant. Hierbij speelt de levensverwachting voor de klant dus een rol in het bepalen van de kosten-baten analyse in vergelijking met een spaarboekje of een staatsbon of zo he. Je kan ook als regel invoeren dat de rechten deels overdraagbaar zijn op een ander persoon, vanaf een zekere leeftijd van die andere persoon, of van de originele persoon, tot aan de dood van die andere persoon. Die regel verandert natuurlijk (als functie van de levensverwachting van de tweede gerechtigde) de kosten-baten analyse, en zal dus uiteraard ook de verhouding bijdrage/uitkering veranderen. Het is tenslotte een soort van weddingschap op de dood van de klant langs de kant van het fonds, en een weddingschap op langlevendheid langs de kant van de klant. Er bestaat ergens, in vergelijking met een spaarboekje, een equivalent gemiddelde opbrengst. Dat punt zal het uitgangspunt zijn om de verhouding bijdrage/uitkering vast te leggen. Maar waar het hem om gaat is dat zo een financieel product met onzekerheden (levensduur van klant, overdraagbaarheid en levensduur van tweede begunstigde....) op een zeker ogenblik verkocht wordt aan een zekere prijs met een gegeven stel regels. Je kan, eens de klant de prijs betaald heeft, de regels niet meer veranderen. Het fonds in kwestie kan U een heel aantrekkelijk product verkopen en dan moet het niet komen zeveren dat het product te aantrekkelijk was voor U, en dat het nu moeite heeft om de verbintenissen na te komen he. De enige manier om dat te doen is zichzelf failliet laten verklaren. De staat speelt hier pensioenfondsbeheerder, verplicht U van zijn product te kopen, en heeft daarvoor een zeker stel regels uitgevaardigd. De regels veranderen voor zij die het gros van de rit hebben uitgedaan is niks anders dan boerenbedrog.
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Collega's van mij hebben dezelfde ervaring. Maw, we zitten een beetje opgesloten in een gouden kooitje.
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie gaat er nu voor krak hetzelfde werk te doen, veranderen van werkgever, met uitzicht op minder pensioen en risico op reorganisaties van lokale bankkantoren ... bla bla ...., voor 300 euro's minder ??? En bij bankinstellingen is het de laatste jaren al wel zo dat je enig ernstig diploma moet kunnen voorleggen, zelfs al is het simpel om aan het loket te zitten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat je niet alleen werkt voor geld alleen. De inhoud van de job kan soms ook meetellen. De sfeer op de job. Of je je goed amuseert of niet...
![]() |
#316 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik snap je standpunt wel hoor, en ik weet dat ik het eigenlijk over iets anders heb dan waar je het over hebt, maar de link is er wel degelijk. De situatie zoals ze is, is inderdaad niet houdbaar en vereist correcties. Daarbij de ambtenaren viseren mag dan als niet "rechtvaardig" gezien zijn, maar in het hele pensioensdebat vertegenwoordigen zij een disproportionele kost binnen het totale pensioensbudget. at mij betreft mag je ook gerust gaan sleutelen aan de pensioenen van de privé hoor, maar gaat dat dan rechtvaardiger zijn? Citaat:
Citaat:
![]() Soms is het laten mislopen de beste manier om de ogen te laten openen. Citaat:
![]() Op dat vlak is de staat inderdaad de grootste maffia. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat ingenieurs, informatici, wetenschappers en juristen veel betaald krijgen in de industrie, dat dit geldt voor de rest van het werkvolk. En die rest is de overgrote meerderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
directeur bvb is een andere inhoud privé - staat een directie functie privé is een economisch invulling en die bestaat niet bij de overheid, daar is het meer een juridische invulling, een papieren functie waar je vooral gewoon moet rapporteren, en meestal is de job gewoon een soort administratieve functie zonder dezelfde mogelijkheden als in de privé. of met hetzelfde aantal werknemers onder u privé - staat is ook een andere job meestal is daar een veelvoud van personeel tewerkgesteld, doorhun overklaste inefficientie, halen ze meestal 3 keer meer personeel om hetzelfde werk te doen, en krijgen ze daardoor natuurlijk een nog loggere overheadstructuur om dat allemaal te managen. met dezelfde werklast privé - staat is ook niet te vinden niemand die daar moe wordt, dus ze moeten daar veel minder uren werken, en veel minder lastig werk doen, en mogen daar altijd niet klantgericht werken, en moeten nooit targets halen tettttts en met dezelfde pensioensysteem privé - staat is ook niet te vinden de heren zijn altijd misdaan, en voelen zich altijd underdog en zijn altijd ontevreden en zijn altijd de pineut zogezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |