Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 22 maart 2012, 06:32   #301
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Foutje.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 maart 2012 om 06:38.
Esperanza is offline  
Oud 22 maart 2012, 06:37   #302
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het debat gaat hier tussen enerzijds humanisten als forummer Artisjok, die geschokt zijn door wat er hier gebeurt en de progressieve krachten in Marokko wensen te ondersteunen tegen onderdrukkende machtsstructuren en repressieve wetten, en anderzijds de vulgair-racisten van het forum, die dit opnieuw misbruiken om haatcampagnes te lanceren tegen mensen van Marokkaanse afkomst in onze samenleving.
Ik heb hier nog nergens Artisjok horen vertellen dat zij :

1° geschokt is door de gebeurtenissen
2° zij de progressieve krachten in Marokko ondersteunt.

Haar mening over deze materie is zelfs volkomen onbekend.

Dringend eens een nieuwe leesbril aanschaffen want in deze draad is het niet de eerste keer dat jij dingen ziet die er niet zijn.
Oud 22 maart 2012, 06:38   #303
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Artisjok en/of Kallikles

We zijn nu zo'n 300 posts en/of 15 pagina's verder.

Opvallend is dat jullie nog met geen woord gerept hebben over de feiten zoals vermeld in de openingstopic, hetzij een afkeuring, een neutraal standpunt of ja, voor mijn part zelfs een goedkeuring.

Integendeel, de rode draad in jullie posts bestaat uit niks anders dan een omhooggeheven vingertje en allerhande verwijten, van islamofobie over lijkenpikkerij tot kolonialisme, naar de overige forummers toe. Over jullie obsessieve zoektocht naar het minste spoortje van racisme heb ik het dan nog niet eens.

Is dat soms een weloverwogen strategie om toch maar niet inhoudelijk op die uiterst vrouwvernederende Marokkaanse traditie te moeten ingaan of hoe dien ik dit dan te interpreteren?

Van Kallikles weet ik het niet maar van Artisjok's hand heb ik toch al verschillende keren gelezen dat zij ijvert voor vrouwenrechten. Waarom kan er in dit geval geen duidelijke veroordeling vanaf? Omdat de feiten zich in Marokko afspelen? Mogelijks een andere reden?

Of is het eerder, zoals ik vermoed, dat hier sprake is van een verregaand cultuurrelativisme?

Is het nu echt zó moeilijk om in deze materie een duidelijk standpunt in te nemen? Indien ja, wat doen jullie hier dan in deze topic?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 maart 2012 om 06:43.
Esperanza is offline  
Oud 22 maart 2012, 06:42   #304
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik heb hier nog nergens Artisjok horen vertellen dat zij :

1° geschokt is door de gebeurtenissen
2° zij de progressieve krachten in Marokko ondersteunt.

Haar mening over deze materie is zelfs volkomen onbekend.
Omdat jij daar nood aan hebt.
Ik keur de gebeurtenissen ten zeerste af, en steun de progressieve krachten in Marokko (en elders).
artisjok is offline  
Oud 22 maart 2012, 06:52   #305
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Omdat jij daar nood aan hebt.
Ik keur de gebeurtenissen ten zeerste af, en steun de progressieve krachten in Marokko (en elders).
Omdat ik er nood zou aan hebben? Oink?

Is het jouw gewoonte om jouw mening maar pas kenbaar te maken wanneer daar spécifiek wordt om gevraagd?

Maar van die afkeuring en/of steun heb ik hier nog maar bitter weinig bemerkt. Eerder het tegendeel.

Het omhoog geheven vermanend vingertje des te meer. In overvloed zelfs.
Oud 22 maart 2012, 07:04   #306
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik lees zopas een andere topic waarin werd verwezen naar deze specifieke topic.

Een reactie van Artisjok :
Citaat:
In Marokko heeft men niet beslist dat verkrachters als straf met hun slachtoffers moeten huwen.
Ik snap echt niet meer wat er met jou aan de hand is.
Oud 22 maart 2012, 07:05   #307
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik lees zopas een andere topic waarin werd verwezen naar déze specifieke topic.

Citaat:
In Marokko heeft men niet beslist dat verkrachters als straf met hun slachtoffers moeten huwen.
Nochtans :
Citaat:
Filali werd vijf maanden geleden in de echt verbonden met een man die haar een jaar eerder had verkracht. Onder de Marokkaanse wet kan een verkrachter zijn straf ontduiken en de eer van de familie van het slachtoffer intact houden door met zijn slachtoffer te trouwen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 maart 2012 om 07:05.
Esperanza is offline  
Oud 22 maart 2012, 07:09   #308
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gelet op het voorgaande zal ik bovenstaande verklaring maar met een serieuze korrel zout nemen...
Oud 22 maart 2012, 08:22   #309
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees zopas een andere topic waarin werd verwezen naar deze specifieke topic.

Join the club!
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 22 maart 2012, 10:31   #310
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proficiat.

Nu nog even verduidelijken wat dit allemaal te maken heeft met de Marokkaanse in wetten gegoten tradities en gebruiken inzake gedwongen huwelijken van verkrachte vrouwen .

Neem gerust je tijd.
Geen probleem, men was hier het proces aan het maken van de hele cultuur i.p.v. een achterlijke wet, en daar kan ik niet tegen. Dat de wet walgelijk is in deze kan ik alleen maar volledig beamen (al moet ik nog zien wanneer DSK eindelijk gestraft gaat worden) maar een hele cultuur verketteren omwille van die wet vind ik er vér over.
Oud 22 maart 2012, 12:32   #311
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Geen probleem, men was hier het proces aan het maken van de hele cultuur i.p.v. een achterlijke wet, en daar kan ik niet tegen. Dat de wet walgelijk is in deze kan ik alleen maar volledig beamen (al moet ik nog zien wanneer DSK eindelijk gestraft gaat worden) maar een hele cultuur verketteren omwille van die wet vind ik er vér over.
Waar lees jij dat heel die cultuur verketterd wordt?
Zenit is offline  
Oud 22 maart 2012, 14:08   #312
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor...er was wel iemand die je dat wou doen geloven omdat zij en zij alleen mag oordelen over vreemdelingen en hun cultuur
Eigenzinnig is offline  
Oud 22 maart 2012, 17:31   #313
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een 'cultuur' is veel gezegd. Het gaat eerder om een ideologie. Van cultuur volgens onze begrippen is er weinig sprake, antropologische fenomenen horen daar niet in thuis.

De 'verkettering' zoals jij dat noemt is kritiek, terechte kritiek. Moordpogingen op een knaap die in Denemarken een cartoon maakt - terwijl de democratie in het westen geboren is uit radicale cartoons-, maagdenvliesherstellingen in Belgie opdat de neukende man méér opgewonden is al hij de eerste is die die vrouw grijpt, moorden op hun dochters/zussen die het aandurven sex te hebben met een anders-gelovige, spuwen op alles wat blank en zwart is, het in elkaar slaan van homo's en sociaal liquideren - in meute- van lesbiennes, het asociaal gedrag en de grijpgrage hand als er materieel gewin is - alsof de anderen prostitués zijn,
zijn niet meer dan enkele van de voorbeelden waarom hier geen sprake is van 'cultuur'. De 'moneymachine' van de olie stuurt de hypocriete bende naar het Westen, mooi opgeruimd op de thuisbasis.

En wat betreft je 'wereldreis' die je mij aanraadde in een andere posting moet ik je teleurstellen. Ik heb de wereld ongeveer 25 keer gezien, niet als toerist zoals jij, maar om er te werken. Bijvoorbeeld in Iran waar mijn Turkse werkgever de laatse 6 jaar aan deals werkt.
Kom dus niet lullen over de Islam, zoals sommigen hier doen, jullie lijken wel zielige communisten uit Luxemburg die het beter weten dan wat het Kremlin indertijd besliste.

Je schreef ook dat je je geamuseerd hebt in Casablanca. Ik heb in die stad aan een projekt voor civiele bescherming gewerkt - kostprijs 15 miljoen € - en het is stuitend te lezen dat een decadent westers iemand zich 'amuseert' in Casablanca, waar ik vooral de armoede en de uitzichtloosheid gezien heb, en gehoord.

Je had je ook geamuseerd in Jakarta? Ik heb er gewerkt aan de financiering van de fabriek van een Belgisch bedrijf, en het meest schokerende vond ik de kinderen die tussen de rijbanen op de snelwegen in volle gevaar van hun leven kranten probeerden te verkopen.

Wellicht zal jij je ook amuseren in Venezuela, waar je de krotwoningen dwars doorheen het raam van je taxi ziet als je door de uitlopers van de Andes naar Caracas rijdt.

Ik dus niet. Ik weet verdomd goed waarom tussen Casablanca en Jakarta de bevolking onder de knoet wordt gehouden tgerwijl de opperlaag zich volop verrijkt. Met de Islam als harnas.

En daar moet ik respect voor hebben? No fucking way.
Conscience is offline  
Oud 22 maart 2012, 18:07   #314
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Een 'cultuur' is veel gezegd. Het gaat eerder om een ideologie. Van cultuur volgens onze begrippen is er weinig sprake, antropologische fenomenen horen daar niet in thuis.

De 'verkettering' zoals jij dat noemt is kritiek, terechte kritiek. Moordpogingen op een knaap die in Denemarken een cartoon maakt - terwijl de democratie in het westen geboren is uit radicale cartoons-, maagdenvliesherstellingen in Belgie opdat de neukende man méér opgewonden is al hij de eerste is die die vrouw grijpt, moorden op hun dochters/zussen die het aandurven sex te hebben met een anders-gelovige, spuwen op alles wat blank en zwart is, het in elkaar slaan van homo's en sociaal liquideren - in meute- van lesbiennes, het asociaal gedrag en de grijpgrage hand als er materieel gewin is - alsof de anderen prostitués zijn,
zijn niet meer dan enkele van de voorbeelden waarom hier geen sprake is van 'cultuur'. De 'moneymachine' van de olie stuurt de hypocriete bende naar het Westen, mooi opgeruimd op de thuisbasis.

En wat betreft je 'wereldreis' die je mij aanraadde in een andere posting moet ik je teleurstellen. Ik heb de wereld ongeveer 25 keer gezien, niet als toerist zoals jij, maar om er te werken. Bijvoorbeeld in Iran waar mijn Turkse werkgever de laatse 6 jaar aan deals werkt.
Kom dus niet lullen over de Islam, zoals sommigen hier doen, jullie lijken wel zielige communisten uit Luxemburg die het beter weten dan wat het Kremlin indertijd besliste.

Je schreef ook dat je je geamuseerd hebt in Casablanca. Ik heb in die stad aan een projekt voor civiele bescherming gewerkt - kostprijs 15 miljoen € - en het is stuitend te lezen dat een decadent westers iemand zich 'amuseert' in Casablanca, waar ik vooral de armoede en de uitzichtloosheid gezien heb, en gehoord.

Je had je ook geamuseerd in Jakarta? Ik heb er gewerkt aan de financiering van de fabriek van een Belgisch bedrijf, en het meest schokerende vond ik de kinderen die tussen de rijbanen op de snelwegen in volle gevaar van hun leven kranten probeerden te verkopen.

Wellicht zal jij je ook amuseren in Venezuela, waar je de krotwoningen dwars doorheen het raam van je taxi ziet als je door de uitlopers van de Andes naar Caracas rijdt.

Ik dus niet. Ik weet verdomd goed waarom tussen Casablanca en Jakarta de bevolking onder de knoet wordt gehouden tgerwijl de opperlaag zich volop verrijkt. Met de Islam als harnas.

Bedankt voor uw bijdrage, benieuwd of mevrouw A nu naar uw " bronnen en linken" durft vragen!
alice is offline  
Oud 22 maart 2012, 18:40   #315
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Bedankt voor uw bijdrage, benieuwd of mevrouw A nu naar uw " bronnen en linken" durft vragen!
Ge moet wel de mensen 'willen' leren kennen hé
Eigenzinnig is offline  
Oud 22 maart 2012, 19:29   #316
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees zopas een andere topic waarin werd verwezen naar déze specifieke topic.

Nochtans :

Lees verder na wat je in vet zette, daar staat "kan".
Filali werd vijf maanden geleden in de echt verbonden met een man die haar een jaar eerder had verkracht. Onder de Marokkaanse wet kan een verkrachter zijn straf ontduiken en de eer van de familie van het slachtoffer intact houden door met zijn slachtoffer te trouwen.
Waar staat er dat het slachtoffer moet huwen?
Is het nog niet erg genoeg dat de mogelijkheid bestaat, dat je er een verplichting van maakt.
artisjok is offline  
Oud 22 maart 2012, 19:42   #317
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Waar lees jij dat heel die cultuur verketterd wordt?
Ik heb die posts hier geciteerd.
http://forum.politics.be/showthread....33#post6039533
artisjok is offline  
Oud 22 maart 2012, 19:43   #318
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ben jij daarnaar benieuwd? Terwijl je beweert mevrouw A te negeren.
Rare manier van negeren, heb jij.
artisjok is offline  
Oud 22 maart 2012, 20:10   #319
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht

Ik was als rugzaktoerist en dus hardly een wereldvreemde vijfsterrenluxehotelganger maar dit ter zijde. Ik kan uw veralgemeningen evengoed naar het westen verdraaien. waarom zou ik een levensvisie moeten respecteren die op grote schaal kinderen verkracht heeft, en die monsters als Dutroux, Van Temsche, De Gelder, enz... voortbracht en brengt.... je kan dus evenveel kritiek leveren op het 'vrije ' westen als op de islam.
En als u nog eens met uw 'werk' afkomt hebt u er ooit al eens bij stilgestaan dat die 'top'laag die de anderen onder de duim houdt gesteund en gefinancierd wordt door het 'vrije' Westen die het wel zo gemakkelijk vindt dat ze door een beetje smeergeld hier en daar kunnen doen wat ze willen, zoals chiquita die het gif uitsproeit terwijl de arbeiders aan het werk zijn, zoals nestle die de bevolking wijsmaakt dat melkpoeder gezonder is dan moedermelk, waardoor een halve generatie verdwijnt door het mengen van melkpoeder met vervuild water, zoals Shell die in Nigeria dag en nacht olieresidu verbrandt want dat is goedkoper dan het te verwerken voor de lokale bevolking en die zoveel olie in de rivieren loost dat visvangst vrijwel onmogelijk is geworden en als ze dan toch een vis hebben dat die dan moet gewassen worden in afwasmiddel vooraleer die 'geschikt' is voor consumptie.... Die elite wordt in stand gehouden door ons geld.
Oud 22 maart 2012, 20:16   #320
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was als rugzaktoerist en dus hardly een wereldvreemde vijfsterrenluxehotelganger maar dit ter zijde. Ik kan uw veralgemeningen evengoed naar het westen verdraaien. waarom zou ik een levensvisie moeten respecteren die op grote schaal kinderen verkracht heeft, en die monsters als Dutroux, Van Temsche, De Gelder, enz... voortbracht en brengt.... je kan dus evenveel kritiek leveren op het 'vrije ' westen als op de islam.
En als u nog eens met uw 'werk' afkomt hebt u er ooit al eens bij stilgestaan dat die 'top'laag die de anderen onder de duim houdt gesteund en gefinancierd wordt door het 'vrije' Westen die het wel zo gemakkelijk vindt dat ze door een beetje smeergeld hier en daar kunnen doen wat ze willen, zoals chiquita die het gif uitsproeit terwijl de arbeiders aan het werk zijn, zoals nestle die de bevolking wijsmaakt dat melkpoeder gezonder is dan moedermelk, waardoor een halve generatie verdwijnt door het mengen van melkpoeder met vervuild water, zoals Shell die in Nigeria dag en nacht olieresidu verbrandt want dat is goedkoper dan het te verwerken voor de lokale bevolking en die zoveel olie in de rivieren loost dat visvangst vrijwel onmogelijk is geworden en als ze dan toch een vis hebben dat die dan moet gewassen worden in afwasmiddel vooraleer die 'geschikt' is voor consumptie.... Die elite wordt in stand gehouden door ons geld.
Een wereldvreemde dreadlock alternatieveling dus...ik bemerk ook de typische puberale afkeer van kapitalisme en dito naief wereldbeeld
Eigenzinnig is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be