Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2012, 17:51   #301
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag was niet zozeer of Willem deugde. Voor hoe het zou zijn geweest nu volstaat het toch naar Nederland te kijken??
Naar Nederland te kijken?? Hoe komt u daar nu bij! U gekscheert neem ik aan.
Naar het zogenaamde gidsland kijken (let wel: dat zeggen ze van zichzelf) dat verre van een gids is.

Immers, 'déconfiture totale' op politiek vlak, butgetaire ontsporing tot en met (en dan hebben ze nog aardgas...), niet naleven van internationale verdragen (of er proberen onderuit te komen...), pensioenkassen die moeite hebben Nederlandse pensioenen uit te betalen, 'Wilderse' kliklijnen en kille overdraagzaamheid van een landje dat stilaan naar de bliksem gaat. D�*t is het verworden Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 18:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 18:43   #302
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

De Nederlanders hebben dus geen reden om gelukkig te zijn ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 18:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 19:05   #303
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Naar het zogenaamde gidsland kijken (let wel: dat zeggen ze van zichzelf) dat verre van een gids is.

Immers, 'déconfiture totale' op politiek vlak, butgetaire ontsporing tot en met (en dan hebben ze nog aardgas...), niet naleven van internationale verdragen (of er proberen onderuit te komen...), pensioenkassen die moeite hebben Nederlandse pensioenen uit te betalen, 'Wilderse' kliklijnen en kille overdraagzaamheid van een landje dat stilaan naar de bliksem gaat. D�*t is het verworden Nederland.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 19:05   #304
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Nederlanders hebben dus geen reden om gelukkig te zijn ?
Dat beweer ik allemaal niet. U zei dat we naar Nederland moeten kijken. En dat is nu niet precies uw verstandigste uitspraak.

Geluk is trouwens moeilijk te meten. Dat is zeer individueel en heeft met heel wat factoren te maken. Factoren die we moeilijk kunnen vastpinnen 'in statistieken' of 'enquêtes'. Ik zei alleen dat de Frans-Vlamingen er niet ongelukkiger of gelukkiger bij lopen dan wij omdat ze nu Fransen zijn.
Oud 6 april 2012, 19:23   #305
Hollander

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik allemaal niet. U zei dat we naar Nederland moeten kijken. En dat is nu niet precies uw verstandigste uitspraak.

Geluk is trouwens moeilijk te meten. Dat is zeer individueel en heeft met heel wat factoren te maken. Factoren die we moeilijk kunnen vastpinnen 'in statistieken' of 'enquêtes'. Ik zei alleen dat de Frans-Vlamingen er niet ongelukkiger of gelukkiger bij lopen dan wij omdat ze nu Fransen zijn.
Ik vind het vervelend om u met de neus op de feiten te moeten drukken, want ik besef dat het gevoelig kan liggen. U weet echter niet van ophouden en dan moet het er toch een keer van komen. Als u goed kijkt ziet u dat Nederland het op vrijwel alle tot alle vlakken beter doet dan België. De enige uitzondering is wellicht eetcultuur.
En ja ik weet dat er een heel resem aan vooroordelen bij u over bestaat, maar elke serieuze bron zal mij daarin gelijk geven.

En u mag dat als een uitdaging beschouwen punten te vinden waar Nederland het daadwerkelijk slechter doet dan België. Maak het maar concreet.
Oud 6 april 2012, 19:30   #306
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kan u één reden opgeven die deze economische cijfers linkt aan de taal?

Volgens mij zijn die cijfers eerder een gevolg van braindrain encentralisatie politiek. Dat zien we ook in Vlaanderen en Nederland. Gebieden die verder van de beslissingscentra liggen doen het economisch slechter. mijn regio is daarvan een voorbeeld.
Met wat goeie wil had ik anders wel begrepen dat Hollander bedoelde dat de reden voor de achteruitstelling is dat ze bij Frankrijk zijn ingelijfd. En die cijfers zij wel kras. Het diepe paars komt trouwens verrassend goed overeen met de geannexeerde gebieden.
Ge gaat toch niet beweren dat Limburg er even slecht aan toe is.....
Oud 6 april 2012, 19:41   #307
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vind het vervelend om u met de neus op de feiten te moeten drukken, want ik besef dat het gevoelig kan liggen. U weet echter niet van ophouden en dan moet het er toch een keer van komen. Als u goed kijkt ziet u dat Nederland het op vrijwel alle tot alle vlakken beter doet dan België. De enige uitzondering is wellicht eetcultuur. En ja ik weet dat er een heel resem aan vooroordelen bij u over bestaat, maar elke serieuze bron zal mij daarin gelijk geven.

En u mag dat als een uitdaging beschouwen punten te vinden waar Nederland het daadwerkelijk slechter doet dan België. Maak het maar concreet.
En daarom komen er zoveel Nederlanders in België wonen, studeren, doen zij beroep op onze Belgische geneeskunde, komen zij hier lekker eten, en wat weet ik nog meer. Nederland boert achteruit. Niet te verwonderen overigens. Nederland als zelfbenoemd gidsland was natuurlijk schijn. Ze konden alles beter, ze wisten alles beter en ze deden alles beter, zelfs huizen bouwen. Volgens hun vooringenomen en arrogante manier van denken dan.

Besluit.
Gezien de feiten zoals ze er nu voorliggen,kunnen we het volgende besluiten:
de Nederlanders leven niet beter, ze kunnen globaal niets beter, ze weten niets beter, en ze doen niets beter.
Belgenland, met al zijn problemen, leeft beter, heeft zo geen eigendunk, en relativeert zichzelf in grote mate.

M.a.w. , Belgen verstaan de 'kunst van het leven'.
Nederlanders verstaan de kunst van de eigendunk en de middelmaat, Calvijn indachtig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 20:01.
Oud 6 april 2012, 19:48   #308
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wij ga onze eigen weg!
En soms trekken wij onze mond open en soms ook niet!
Maar wat maakt dat uit?
Doet uw land dat dan niet?
Wij komen vaak voor onze eigenbelangen op, en uw land voor de uwe.
Daar is niet mis mee.
Maar in uw houding bevindt zich een stuk frustatie van hier tot aan de planeet Mars (en ook verder) over Nederlanders.
Zinloos en nutteloos om je over vernoemde zaken zo druk te maken...

En om toch maar heel even op de materie in te gaan, de markt is dynamisch en de politiek is en blijft onzeker.
Hier en in België.....
Oud 6 april 2012, 20:05   #309
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En daarom komen er zoveel Nederlanders in België wonen, studeren, doen zij beroep op onze Belgische geneeskunde, komen zij hier lekker eten, en wat weet ik nog meer. Nederland boert achteruit. Niet te verwonderen overigens. Nederland als zelfbenoemd gidsland was natuurlijk schijn. Ze konden alles beter, ze wisten alles beter en ze deden alles beter, zelfs huizen bouwen. Volgens hun vooringenomen en arrogante manier van denken dan.

Besluit.
Gezien de feiten zoals ze er nu voorliggen,kunnen we het volgende besluiten:
de Nederlanders leven niet beter, ze kunnen globaal niets beter, ze weten niets beter, en ze doen niets beter.
Belgenland, met al zijn problemen, leeft beter, heeft zo geen eigendunk, en relativeert zichzelf in grote mate.
M.a.w. , Belgen verstaan de 'kunst van het leven'.
Nederlanders verstaan de kunst van de eigendunk en de middelmaat, Calvijn indachtig.
In de eerste paragraaf stelt ge een aantal dingen die ge niet aantoont, niet bewijst, niet onderbouwd; om die vervolgens om te draaien en zodoende bij een negatief besluit te komen dat eigenlijk reeds van te voren vaststond. Mooi staaltje sofisme. En een mega opeenstapeling van veralgemeningen en clichés.....Maar soit we wijken af!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 20:07.
Oud 6 april 2012, 20:15   #310
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de eerste paragraaf stelt ge een aantal dingen die ge niet aantoont, niet bewijst, niet onderbouwd; om die vervolgens om te draaien en zodoende bij een negatief besluit te komen dat eigenlijk reeds van te voren vaststond. Mooi staaltje sofisme. En een mega opeenstapeling van veralgemeningen en clichés.....Maar soit we wijken af!
Dat beweert u. U lijkt me Nederland nog altijd te zien als een soort 'gidsland'. Een land waarnaar opgekeken zou moeten worden. Typisch voor mensen van uw gezindheid. Welnu, u vergist zich. En u vergist zich goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 20:16.
Oud 6 april 2012, 20:20   #311
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Het niet kunnen aantonen door U ' dat Nederland een zelfbenoemd gidsland is ' beweert nog lang niet dat ik beweer dat Nederland dat wel is. U vergist zich en U vergist zich goed.
Oud 6 april 2012, 20:26   #312
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het niet kunnen aantonen door U ' dat Nederland een zelfbenoemd gidsland is ' beweert nog lang niet dat ik beweer dat Nederland dat wel is. U vergist zich en U vergist zich goed.
Dan hebt u de discussie in een andere draad toch niet goed gevolgd of terdege gemist.
Oud 6 april 2012, 20:29   #313
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het overgrote merendeel van de Frans-Vlamingen vinden het best goed om nu deel uit te maken van Frankrijk. Zij zijn dus tevreden en zeker niet ongelukkiger dan wij. Zoals ik zei, moesten wij in dat geval zijn geweest,dan waren we ook best tevreden geweest.
Vindt ge dat nu zelf geen simplisme in het kwadraat om met die dooddoener van formaat
a) de ekonomische data die Hollander heeft gepost te negeren.
b) het andere deel van de Frans-Vlamingen te negeren die blijkbaar wel wat grieven hebben.
Citaat:
En meer woorden moeten we daar niet meer aan besteden. Want het is het echt niet waard.
U besteed anders wel veel woorden om aan te tonen dat de Michiel De Saenkring en anderen verkeerd zijn en U vindt dat blijkbaar wel de moeite waard. Vanwaar dat afzetten tegen? Het is net of ge het hun niet gunt.

En misschien is het in materieel opzicht nog niet zo slecht hebben niet dé maatstaf van alle verzuchtingen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 20:31.
Oud 6 april 2012, 20:51   #314
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vindt ge dat nu zelf geen simplisme in het kwadraat om met die dooddoener van formaata) de ekonomische data die Hollander heeft gepost te negeren.
b) het andere deel van de Frans-Vlamingen te negeren die blijkbaar wel wat grieven hebben.

U besteed anders wel veel woorden om aan te tonen dat de Michiel De Saenkring en anderen verkeerd zijn en U vindt dat blijkbaar wel de moeite waard. Vanwaar dat afzetten tegen? Het is net of ge het hun niet gunt.

En misschien is het in materieel opzicht nog niet zo slecht hebben niet dé maatstaf van alle verzuchtingen.
Neen ik vind dit geen simplisme. Het is gewoon de realiteit. Ik zou voor geen geld ter wereld in Nederland willen wonen. Ik vind het hier prima. En ik wil het ook zo houden. Hoe het mogelijk is dat u Nederland als voorbeeld stelt of wilt stellen, begrijp ik van geen kanten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 20:54.
Oud 6 april 2012, 20:53   #315
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is toch duidelijk wat ik bedoel. Indien de geschiedenis anders was verlopen dan lamenteert u dat het Vlaanderen van nu en het België van nu nooit zouden hebben bestaan. So what? En dan? We zouden het niet eens geweten hebben. Alleen nationalisten zoals u jammeren hierover. Ik niet. Ik ben dan ook geen nationalist.
Uw Belgisch staatsnationalisme uit zich natuurlijk in het zich afzetten tegen de Vlaamse volksnationalisten.
U bent tegen een zelfstandig Vlaanderen. U jammert konstant over de Vlaamsnationalisten. Uw onderschrift in uw posts is trouwens van dien aard.

Ik zie in U dus weldeglijk een zeer verstokte Belgische staatsnationalist.
Slechts als het U totaal onbewogen zou laten wat de Vlaamsnationalsten willen dat zijt ge geen nationalist.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 20:58.
Oud 6 april 2012, 20:54   #316
Hollander

Standaard

Citaat:
Moois is dat. Eén bronnetje noemen die een van bovenstaande punten staaft is zeker beneden uw waardigheid? U mag dat geloven hoor, maar zo overtuigt u ons niet.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Hollander : 6 april 2012 om 20:55.
Oud 6 april 2012, 20:55   #317
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen ik vind dit geen simplisme. Het is gewoon de realiteit. Ik zou voor geen geld ter wereld in Nederland willen wonen. Ik vind het hier prima. En ik wil het ook zo houden. Hoe het mogelijk is dat u Nederland als voorbeeld stelt of wilt stellen, begrijp ik van geen kanten.
Ge reageert op de verkeerde post. Zei ik in mijn post iets over Nederland.....of doet ge nu alsof.....

Ik heb het over de ekonomische data die Hollander heeft gepost over Frans-Vlaanderen, slimmeke.

HET OOSTEN IS HET NOORDEN KWIJT

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 21:05.
Oud 6 april 2012, 21:04   #318
Hollander

Standaard

Citaat:
Ge reageert op de verkeerde post. Zei ik in mijn post iets over Nederland.....of doet ge nu alsof.....

Ik heb het over de ekonomische data die Hollander heeft gepost over Frans-Vlaanderen, slimmeke.
Dit kan nog de hele avond zo doorgaan, want hij reageert nooit op hem onwelgevallige gegevens. De sport is eigenlijk om hem van topic te laten veranderen, want daarmee geeft hij impliciet zijn ongelijk toe.

Geloof me, dit is een gesloten onderwerp, hoe lang we ook proberen één feitje aan hem te ontfutselen. Dat maakt het ook wel vermakelijk.
Oud 6 april 2012, 21:24   #319
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw Belgisch staatsnationalisme uit zich natuurlijk in het zich afzetten tegen de Vlaamse volksnationalisten.
U bent tegen een zelfstandig Vlaanderen. U jammert konstant over de Vlaamsnationalisten. Uw onderschrift in uw posts is trouwens van dien aard.

Ik zie in U dus weldeglijk een zeer verstokte Belgische staatsnationalist.
Slechts als het U totaal onbewogen zou laten wat de Vlaamsnationalsten willen dat zijt ge geen nationalist.
Maar neen. Natuurlijk ben ik geen Belgisch staatsnationalist. Ik ben gewoon geen nationalist 'tout court'. Nationalisme is voorbijgestreefd en anachronistisch. Dwepen met de Guldensporenslag en dergelijke is niet aan mij besteed, omdat ik natuurlijk goed genoeg weet dat dit allemaal historisch bedrog is wanneer men dit tracht te vertalen naar de huidige politieke context en omdat als zodanig het belang ervan op zijn minst over het paard wordt getild. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Neen, het is allemaal veel eenvoudiger en heb het al verschillende keren gesteld: ik vind het prima leven in België. We leven zoals God in Frankrijk met prima sociale voorzieningen. We hebben Franstaligen en Duitstaligen in ons land, hetgeen een plus is. We zijn een van de rijkste bevolkingsgroepen van heel de wereld. In, en uiteindelijk dank zij het Belgisch staatsbestel, na een ontvoogdingstrijd, ik geef het toe. Maar die strijd heeft dan ook zijn voordelen gehad. Wat moet een mens nog meer. En al dat gezanik van : ' ik ben Vlaming en ik ben er fier op', is niet aan mij besteed. En ostentatief zwaaien met de Belgische vlag maar evenmin. Maar ik ben wel een duidelijk voorstander van het behoud van België, een land waar het goed leven is. Dat is alles.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 21:27.
Oud 6 april 2012, 21:27   #320
Hollander

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben ik geen Belgisch staatsnationalist. Ik ben gewoon geen nationalist 'tout court'. Nationalisme is voorbijgestreefd en anachronistisch. Dwepen met de Guldensporenslag en dergelijke is niet aan mij besteed, omdat ik natuurlijk goed genoeg weet dat dit allemaal historisch bedrog is wanneer men dit tracht te vertalen naar de huidige politieke context en omdat als zodanig het belang ervan op zijn minst over het paard wordt getild. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Neen, het is allemaal veel eenvoudiger en heb het al verschillende keren gesteld: ik vind het prima leven in België. We leven zoals God in Frankrijk met prima sociale voorzieningen. We hebben Franstaligen en Duitstaligen in ons land, hetgeen een plus is. We zijn een van de rijkste bevolkingsgroepen van heel de wereld. In, en uiteindelijk dank zij het Belgisch staatsbestel, na een ontvoogdingstrijd, ik geef het toe. Maar die strijd heeft dan ook zijn voordelen gehad. Wat moet een mens nog meer. En al dat gezanik van : ' ik ben Vlaming en ik ben er fier op', is niet aan mij besteed. En ostentatief zwaaien met de Belgische vlag maar evenmin. Maar ik ben wel een duidelijk voorstander van het behoud van België, een land waar het goed leven is. Dat is alles.
en welk stukje precies is daar niet nationalistisch aan? Niet dat het mij interesseert, maar het schijnt u nogal bezig te houden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be