Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2013, 12:36   #301
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De (Vlaamse) burger, die zich blauw moet betalen aan belastingen, wordt langs alle kanten verkeerd ingelicht. Het enige cijfer waar hij zeker van is, zijn de belastingen, taksen... die hij betaalt.
En als er dan al eens een journalist, of een ondernemer, zich waagt aan kritiek op de overheid, dan wordt hij langs alle kanten gedemoniseerd.
BTW dat er duchtig aan cijfermanipulatie wordt gedaan zal dan wel een feit zijn. Belgie heeft 400000 officiele werklozen, en de werkloosheidskassen betalen er meer dan een 1000000 uit.
Nu geeft ge onbewust nog een tip. De Vlaamse overheid die benoemingen in het onderwijs op de heel lange baan schuift besteelt daardoor de federale overheid. Want zijn de dopmaanden (vakantie) van die niet-benoemde Vlaamse ambtenaren niet ten koste van de Belgische overheid? En de lonen van de leerkrachten in vast dienstverband kosten van de Vlaamse overheid?

Schoon voor de statistieken hé? Maar eigenlijk volksbedrog.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 13:05   #302
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nu geeft ge onbewust nog een tip. De Vlaamse overheid die benoemingen in het onderwijs op de heel lange baan schuift besteelt daardoor de federale overheid. Want zijn de dopmaanden (vakantie) van die niet-benoemde Vlaamse ambtenaren niet ten koste van de Belgische overheid? En de lonen van de leerkrachten in vast dienstverband kosten van de Vlaamse overheid?

Men zou natuurlijk veel beter de sociale zekerheid ook splitsen. Het geheel zou een stuk transparanter worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 13:25   #303
pajoske

Standaard

Citaat:
Men zou natuurlijk veel beter de sociale zekerheid ook splitsen. Het geheel zou een stuk transparanter worden.
Meent ge dat?

Denk toch eens na. Een werkgever in bv Brabant. Nederlandstaligen, Franstaligen, Brusselaars als werknemer.
3, 4 of meer verschillende wetgevingen of combinaties. Een onontwarbaar kluwen van wetten en regels.

Transparant? Niks van in tegendeel. Geen mooi vooruitzicht voor potentiële werkgevers/investeerders. Zij laten België dan links liggen.
Oud 7 augustus 2013, 13:40   #304
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk toch eens na. Een werkgever in bv Brabant. Nederlandstaligen, Franstaligen, Brusselaars als werknemer.
3, 4 of meer verschillende wetgevingen of combinaties. Een onontwarbaar kluwen van wetten en regels.
Hebt gij enig idee hoeveel nationaliteiten er op onze arbeidsmarkt actief zijn? Laat staan in Brussel?

Een extra nationaliteit is een extra veldje in een database, niks meer of minder.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 13:54   #305
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is helemaal niet onrechtvaardig.

Als wij samen één dag gaan jagen, en ik kom thuis met één konijn, en gij met drie konijnen èn een haas, dan ....

Als ik ga zingen op een podium, krijg ik na 30 seconden mijn beloning: eieren en tomaten zonder verpakking op mijn kop. Helmut Lotti daarentegen ...

Zet die communistische dwanggedachte dus eindelijk eens uit je hoofd.

.
Vertel mij even waarom Helmut zijn kunnen meer waard is per uur dan laat zeggen van een ambtenaar die brieven ronddraagt in weer en wind.

En als we samen een dag gaan jagen en dat kan je aan jagers vragen die in groep gaan, word de buit gedeeld.

Zet jij nu eindelijk de dwanggedachte eens uit je hoofd dat 1 gewerkte uur van jou ook maar een eurocent meer waard is dan 1 gewerkt uur van iemand anders.
Jij had het "talent" een goed ambtenaar te zijn (volgens je partijgenoten bestaan die niet).
Ik had het "talent" om een goed ingenieur te zijn.
Anderen hebben het "talent" om een goede bakker, slachter, facteur, lasser, automonteur, garagist, vuilnisophaler, vrachtwagenchauffeur, advocaat, architect etc. te zijn.
Evenals jouw en mijn beroep door miljoenen anderen kan uitgevoerd worden, kan dat met alle beroepen.
Maar dan heb jij de arrogantie om te vertellen dat jouw ambtenaren job, per gewerkte uur meer waard is dan al die andere beroepen per uur.
Jammer dat die hoogmoedswaan er van jongs af aan word ingepompt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 14:05   #306
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Vertel mij even waarom Helmut zijn kunnen meer waard is per uur dan laat zeggen van een ambtenaar die brieven ronddraagt in weer en wind.
Geloof me, Helmut kan beter zingen dan ik. Ik aanvaard het dat de mensen hem betalen en dat ikzelf zou moeten betalen aan de mensen die mij zouden willen aanhoren als ik zing.

Citaat:
En als we samen een dag gaan jagen en dat kan je aan jagers vragen die in groep gaan, word de buit gedeeld.
Dat gaat, maar alleen binnen bepaalde grenzen.

Eén van de limieten is de luiheid die zo ontstaat. Erger: vaak zal de grootste luierik nog het lef hebben om het meest op te eisen.

Solidariteit, da's gelijk zout in de soep. Teveel, en 't is om zeep.

Citaat:
Zet jij nu eindelijk de dwanggedachte eens uit je hoofd dat 1 gewerkte uur van jou ook maar een eurocent meer waard is dan 1 gewerkt uur van iemand anders.
Jij had het "talent" een goed ambtenaar te zijn (volgens je partijgenoten bestaan die niet).
Ik had het "talent" om een goed ingenieur te zijn.
Anderen hebben het "talent" om een goede bakker, slachter, facteur, lasser, automonteur, garagist, vuilnisophaler, vrachtwagenchauffeur, advocaat, architect etc. te zijn.
Evenals jouw en mijn beroep door miljoenen anderen kan uitgevoerd worden, kan dat met alle beroepen.
Maar dan heb jij de arrogantie om te vertellen dat jouw ambtenaren job, per gewerkte uur meer waard is dan al die andere beroepen per uur.
Jammer dat die hoogmoedswaan er van jongs af aan word ingepompt.
Alleszins ikzelf was zo'n goede, ijverige en inventieve ambtenaar, dat als ik vergelijk met wat vergelijkbaar is, ik minstens het dubbele had moeten verdienen. Plus een gouden handdruk.

En zo ken ik nog vele andere ambtenaren.

Ik ben niet beroerd om te zeggen dat ik er ook andere ken. Die werden vaak overdadig gesteund door de vakbonden. Die waren vaak politiek benoemd en bevorderd. Terzelfdertijd waren dat vaak de gasten die je kraakten, als ze te weten kwamen dat je voor een v-partij was.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 14:32   #307
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meent ge dat?

Transparant? Niks van in tegendeel. Geen mooi vooruitzicht voor potentiële werkgevers/investeerders. Zij laten België dan links liggen.
Alsof ze Belgie nu niet laten linksliggen, weze het dan wel om totaal andere redenen. Maar transparant is het in elk geval.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 15:59   #308
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Splits de sociale zekerheid dan hé menneke.
Splits gewoon alles, we zullen onze eigen boontjes wel doppen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 16:27   #309
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*�*r ben ik mee akkoord !
Daarom ben ik ook centrum-rechts en lid van de nva.

Maar dat betekent niet, in boutade gesproken, dat een onderwijzer (die ik niet ben), moet leven van een werkloosheidsvergoeding in juli/augustus.
En dat betekent evenmin dat ik vind dat de politiek dan maar moet beslissen om terug te gaan in de tijd, en de klasjes van het basisonderwijs te vergroten tot 30 �* 40 kinderen per onderwijzer.
(en als het nodig is zal ik ook tegen het Weverke zeggen dat een klas grieks-latijnse ten minste 20 leerlingen moet tellen, zoniet mag ze afgeschaft worden; en dan moet er veel afgeschaft worden !)

.
Latijn is interessant maar Grieks ???
Hedentendage kunnen jongeren beter hun verstand scherpen op wiskunde en andere NUTTIGE vakken !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 17:17   #310
spabert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Latijn is interessant maar Grieks ???
Hedentendage kunnen jongeren beter hun verstand scherpen op wiskunde en andere NUTTIGE vakken !!!
het Frans van de hedendaagse jeugd laat te wensen over

een ballonnetje voor pascal: waarom geen richting frans-wiskunde?

Laatst gewijzigd door spabert : 7 augustus 2013 om 17:18.
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 17:20   #311
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meent ge dat?

Verbreed toch eens je wereldbeeld !!

Kijk toch eens naar de zovele Vlamingen die dichter of verder van een van de grenzen met Frankrijk, Luxemburg, Duitsland of Nederland wonen, en over die schreve gaan werken.
Mijn vader zaliger was een van hen.

Dat ging allemaal gelijk een fluitje van een cent.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 21:16   #312
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is natuurlijk wel zo dat ambtenaren een veel hoger pensioen trekken dan mensen die zich in de privé blauw betaalden aan bijdragen, maar dan moeten vaststellen dat ze bij hun pensionering "aan het plafond" zitten. Dus mensen die bijgedragen hebben om vb. een pensioen van 3000€ te ontvangen, krijgen met moeite 1600 (ik weet de huidige maxima niet), maar ambtenaren die volgens hun loon dus ook 3000€ moesten ontvangen, krijgen gewoon die 3000€;
Geen probleem om dit op dezelfde manier te doen maar laat de ambtenaar eveneens de mogelijkheid via een groepsverzekering een extra legaal pensioen opbouwen. Vandaag is dit wettelijk onmogelijk.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 21:29   #313
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Vergelijk een privé kuisman/vrouw en een statutaire ambtenaar kuisman/vrouw.
Ge zult verstomd staan van het verschil in pensioen.
Contractueel. Mensen in niveau D zijn steeds contractuelen. Deze mensen verdienen full-time €1216/ maand netto. Hun pensioen is in verhouding even groot als het uwe en het mijne.
Oud 7 augustus 2013, 21:39   #314
pajoske

Standaard

Citaat:
Verbreed toch eens je wereldbeeld !!

Kijk toch eens naar de zovele Vlamingen die dichter of verder van een van de grenzen met Frankrijk, Luxemburg, Duitsland of Nederland wonen, en over die schreve gaan werken.
Mijn vader zaliger was een van hen.

Dat ging allemaal gelijk een fluitje van een cent.

.
Beste ik woon meer dan 50 jaren in een grensregio, op luttele km van de grens. Mijn grootvader die ook hier in de streek woonde, heeft jaren in Nederland, Duitsland en België gewerkt.
Ik ken veel mensen die in het buitenland werken. Slechts één van mijn kinderen werkt (voorlopig nog) in het Vlaamse gewest. Kom mij dus niet vertellen dat ik mijn wereldbeeld moet verbreden. Kom mij niet vertellen dat over de grens werken als een fluitje van een cent gaat.
Ik heb hier enkel maanden geleden trouwens een link geplaatst naar een Nederlandse wetenschappelijke studie die mijn standpunt bevestigde. Wegwerken van grenzen in de euregio Maas-Rijn zou in zeer positieve invloed hebben op de werkgelegenheid in de grensregio's van de verschillende landen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 augustus 2013 om 21:40.
Oud 7 augustus 2013, 21:41   #315
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Hebt gij enig idee hoeveel nationaliteiten er op onze arbeidsmarkt actief zijn? Laat staan in Brussel?

Een extra nationaliteit is een extra veldje in een database, niks meer of minder.
Zelfs dat niet.
Grensarbeiders bewijzen dat immers al jarenlang.
De werkgever houd geen rekening met regels en wetten van de woonplaats van zijn werknemers.

zever in pakjes van pajoske.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 21:47   #316
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste ik woon meer dan 50 jaren in een grensregio, op luttele km van de grens. Mijn grootvader die ook hier in de streek woonde, heeft jaren in Nederland, Duitsland en België gewerkt.
Ik ken veel mensen die in het buitenland werken. Slechts één van mijn kinderen werkt (voorlopig nog) in het Vlaamse gewest. Kom mij dus niet vertellen dat ik mijn wereldbeeld moet verbreden. Kom mij niet vertellen dat over de grens werken als een fluitje van een cent gaat.
Ik heb hier enkel maanden geleden trouwens een link geplaatst naar een Nederlandse wetenschappelijke studie die mijn standpunt bevestigde. Wegwerken van grenzen in de euregio Maas-Rijn zou in zeer positieve invloed hebben op de werkgelegenheid in de grensregio's van de verschillende landen.
Je spreekt jezelf dus tegen.
Voor de werkgever maakt het geen zier uit waar je woont.
Die houd alleen rekening met de wetgeving van zijn gewest of land.
Niks moeilijk aan, of die nu een Waal, Nederlander,Fransman of Duitser werk verschaft.

Er is totaal geen hocus pocus aan werken in het buitenland, zeker niet als het grensregio´s betreft.
Oud 7 augustus 2013, 21:52   #317
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zelfs dat niet.
Grensarbeiders bewijzen dat immers al jarenlang.
De werkgever houd geen rekening met regels en wetten van de woonplaats van zijn werknemers.

zever in pakjes van pajoske.
AH ja?

Citaat:
In het kader van een tewerkstelling van een Franse grensarbeider dient de Belgische werkgever een aantal documenten in te vullen en op te sturen.

Een kort overzicht

A. Documenten voor te leggen aan de fiscus

De werkgever die in de loop van een bepaald jaar (bv 2012) gebruik heeft gemaakt van de diensten van een grensarbeider die in aanmerking komt om het voordeel van de grensarbeidersregeling te genieten, moet ten laatste op 31 maart van het jaar daarop (2013) de volgende documenten voorleggen aan de fiscale administratie:

1. het naar behoren ingevulde formulier 276 Front./Grens.(of 276 Front/Grens S voor de seizoensgrensarbeiders) vergezeld van het document of van de documenten tot staving van de daadwerkelijke bewoning van een tehuis in de Franse grensstreek.

2. een verklaring waarin de werkgever uitdrukkelijk bevestigt dat de grensarbeider zijn werkzaamheid niet buiten de Belgische grensstreek heeft uitgeoefend gedurende meer dan 30 dagen (of 15 % van het aantal gepresteerde dagen indien het een seizoensgrensarbeider betreft) tijdens het beschouwde jaar.

3. een lijst van de specifieke dagen waarop de grensarbeider in de loop van het betrokken jaar de Belgische grensstreek heeft verlaten bij de uitoefening van zijn werkzaamheid.

Deze lijst moet ook voor elk verlaten van de grensstreek op bondige wijze de plaats of het traject dat aanleiding geeft tot het verlaten van de grensstreek vermelden.
De gevallen waarin het verlaten van de grensstreek niet wordt opgenomen in het totaal van de 30 dagen (9 uitzonderingen) moeten eveneens worden vermeld evenals, op bondige wijze, de reden waarom dit verlaten van de grensstreek niet moet worden meegeteld.

4. een lijst overleggen van grensarbeiders die de grensarbeidersregeling aanvragen en voor wie die regeling door de werkgever de eerste keer werd toegepast tijdens het beschouwde jaar.

B. Telling van de dagen

De werkgever moet een telling bijhouden van al de dagen waarop de grensarbeider de grensstreek verlaat, met vermelding van de plaats of het traject dat aanleiding geeft tot het verlaten van de grensstreek alsook de redenen waarvoor dit telkens gebeurde.

De gevallen waarin het verlaten van de grensstreek niet wordt opgenomen in het totaal van de 30 dagen (9 uitzonderingen) moeten eveneens worden vermeld.

Die telling is niet onderworpen aan enige bijzondere vormvoorwaarde, maar moet dagelijks worden bijgewerkt en moet ook ter beschikking worden gehouden van de fiscus en van de grensarbeider op de plaats waar deze laatste zijn werkzaamheid gewoonlijk uitoefent.

C. Fiscale fiche

Op de individuele fiche 281.10. de belastingplichtige identificeren als zijnde "Franse grensarbeidere " of “Franse seizoensgrensarbeider en het aantal dagen vermelden waarop de werknemer de Belgische grensstreek heeft verlaten bij de uitoefening van zijn werkzaamheid.Dit aantal dagen zijn de dagen die in aanmerking komen voor de berekening van de 30 dagen en dus niet de 9 uitzonderingen!!!

Opmerking: De “9” uitzonderingen zijn de volgende: de gevallen van overmacht, buiten de wil van de werkgever en de werknemer; de incidentele doorreis in België buiten de grensstreek om zich naar een plaats binnen de Belgische grensstreek of buiten België te begeven; werkzaamheden inherent aan de functie van vakbondsafgevaardigde; het deelnemen aan een comité voor preventie en bescherming op het werk, of aan een paritair comité of het bijwonen van een vergadering van de werkgeversfederatie; het deelnemen aan een ondernemingsraad; het bijwonen van een personeelsfeest; doktersbezoeken; de grensstreek verlaten voor beroepsopleiding, beperkt tot 5 werkdagen per kalenderjaar; de weg die de werknemer buiten de grensstreek aflegt in het kader van een transportwerkzaamheid, voor zover de totale afstand die buiten de grensstreek wordt afgelegd niet meer bedraagt dan een kwart van de totale afstand die noodzakelijkerwijze wordt afgelegd voor de uitoefening van deze werkzaamheid.

De formulieren 276 Front./Grens. of 276 Front./Grens. S. evenals hun bijlagen en de documenten tot staving van de daadwerkelijke bewoning van de huisvesting in de Franse grenszone moeten evenwel naar het bevoegde Documentatiecentrum Bedrijfsvoorheffing worden gestuurd.
bron: http://www.randstad.be/nl/werkgevers...8-2d10c8370be1

en dit
Citaat:
Specifieke sanctie

Naast de "gewone" administratieve en strafrechtelijke sancties voorzien in het Wetboek van inkomstenbelastingen[3] legt de wet een specifieke sanctie op wanneer de werkgever de administratieve verplichtingen die het grensarbeidersstatuut oplegt, niet naleeft.

Het gaat om een specifieke verhoging vastgelegd op:

100% van het bedrag van de ontdoken bedrijfsvoorheffing, voor de eerste overtreding;
200% van datzelfde bedrag voor de tweede en de volgende overtredingen.
bron: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwN...t#.UgKy9W1e9B8

Wie vertelt hier zever in pakskes?
Oud 7 augustus 2013, 21:55   #318
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Contractueel. Mensen in niveau D zijn steeds contractuelen. Deze mensen verdienen full-time €1216/ maand netto. Hun pensioen is in verhouding even groot als het uwe en het mijne.
Tiens waarom ken ik dat iemand die statutair in niveau D zit ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 21:58   #319
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
AH ja?

Ja want het is nog steeds de Belgische wetgeving.
Geen Franse.
Oud 7 augustus 2013, 22:01   #320
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tiens waarom ken ik dat iemand die statutair in niveau D zit ?
U hebt gelijk. Het is mogelijk.
Bob sprak echter over mensen die kuisen. Dit zijn steeds contractuelen in niveau D.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 7 augustus 2013 om 22:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be