Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2014, 10:05   #301
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, je grijpt elke gelegenheid aan om jouw eeuwig gemeier over de Vlaamse collaboratie in WO2 terug op gang te krijgen. Onder de Vlaamse Belgicisten zijn er nogal wat die mentaal nog steeds in het jaar 1945 leven. De ergste mekkeraars onder hen zijn doorgaans diegenen die het zelf allemaal niet hebben meegemaakt en in wiens familie er tijdens de oorlog volstrekt niets is gebeurd.
Wie is hier over collaboratie begonnen? Niet ik in ieder geval.

Maar wanneer men er over begint en men zegt dingen die in mijn ogen niet correct of niet volledig zijn, dan zeg ik dit. Ja en dat u dat niet aanstaat, dan kan ik dan wel begrijpen, maar de waarheid heeft zo zijn rechten.

En telkens wanneer Vlaams-nationalisten deze tijd proberen onder de mat te vegen of te vergoeilijken, zal ik telkens reageren indien ik vind dat ze de waarheid geweld aandoen. Of het u nu aanstaat of niet. Begrijpt ge dat Quercus?

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 10:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 10:12   #302
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wie is hier over collaboratie begonnen? Niet ik in ieder geval. Maar wanneer men er over begint en men zegt dingen die in mijn ogen niet correct of niet volledig zijn, dan zeg ik dit. Ja en dat u dat niet aanstaat, dan kan ik dan wel begrijpen, maar de waarheid heeft zo zijn rechten.

En telkens wanneer Vlaams-nationalisten deze tijd proberen onder de mat te vegen of te vergoeilijken, zal ik telkens reageren indien ik vind dat ze de waarheid geweld aandoen. Of het u nu aanstaat of niet. Begrijpt ge dat Quercus?
Dat probeer ik volstrekt niet. Daar heb ik persoonlijk geen enkel belang bij en zeker niet wanneer ik rekening houd met het de activiteit van mijn vader tijdens die oorlog. Maar het is toch wel opvallend dat jij hier telkens poogt jouw gram te halen door een item (WO2) boven te spitten ook al heeft dat met de sociaal-economische problemen in de Vlaamse samenleving van 2014 niets meer te maken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 10:48   #303
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat probeer ik volstrekt niet. Daar heb ik persoonlijk geen enkel belang bij en zeker niet wanneer ik rekening houd met het de activiteit van mijn vader tijdens die oorlog. Maar het is toch wel opvallend dat jij hier telkens poogt jouw gram te halen door een item (WO2) boven te spitten ook al heeft dat met de sociaal-economische problemen in de Vlaamse samenleving van 2014 niets meer te maken.
Nogmaals, ik ben die discussie over WO II hier niet begonnen. Maar ik kom wel tussen in een discussie hierover indien ik denk dit te moeten doen.

Bovendien, gij zegt maar ook vaak altijd hetzelfde wanneer het gaat over 'negatieve' kanten van België. Edoch, voor mijn part zegt ge maar wat ge denkt te moeten zeggen. Alleen, ge moet u wel eraan verwachten dat ook hier ik zal reageren wanneer ik denk dit te moeten doen. Twintigduizend maal als het moet.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 10:49.
Oud 13 maart 2014, 11:12   #304
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen, je grijpt elke gelegenheid aan om jouw eeuwig gemeier over de Vlaamse collaboratie in WO2 terug op gang te krijgen. Onder de Vlaamse Belgicisten zijn er nogal wat die mentaal nog steeds in het jaar 1945 leven. De ergste mekkeraars onder hen zijn doorgaans diegenen die het zelf allemaal niet hebben meegemaakt en in wiens familie er tijdens de oorlog volstrekt niets is gebeurd.
De Belgicisten collaboreren al 200 jaar met de francofonie.
Daar hoor je ze niet over.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 11:15   #305
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Belgicisten collaboreren al 200 jaar met de francofonie.
Daar hoor je ze niet over.
Zegt een Hollander... Ik wil anders wel ook eens over Mussert beginnen. U zegt het maar.
Oud 13 maart 2014, 11:22   #306
cato

Standaard

Citaat:
Zegt een Hollander... Ik wil anders wel ook eens over Mussert beginnen. U zegt het maar.
Ik ken het verhaal
Oud 13 maart 2014, 11:32   #307
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken het verhaal
Of over de collaboratie en al te bereidwillige medewerking van de Nederlandse ambtenaren bij het uitleveren van de Joden aan de nazi's. Over de verdoken antisemitische houdig van het Nederlands hof juist voor de oorlog uitbrak. Dat weet u misschien al minder.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 11:34.
Oud 13 maart 2014, 12:11   #308
cato

Standaard

Citaat:
Of over de collaboratie en al te bereidwillige medewerking van de Nederlandse ambtenaren bij het uitleveren van de Joden aan de nazi's. Over de verdoken antisemitische houdig van het Nederlands hof juist voor de oorlog uitbrak. Dat weet u misschien al minder.
In Nederland is alles tot in den treuren beschreven en getoond.
Daarom praat ik de Nederlanders zeker niet schoon.
Zeker de grote PVV aanhang nu laat zien , dat we nu nog met een groot racistisch deel van de bevolking te maken hebben ,net als in Vlaanderen.
Oud 13 maart 2014, 12:14   #309
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In Nederland is alles tot in den treuren beschreven en getoond.
Daarom praat ik de Nederlanders zeker niet schoon.
Zeker de grote PVV aanhang nu laat zien , dat we nu nog met een groot racistisch deel van de bevolking te maken hebben ,net als in Vlaanderen.
En het ergste is, dat de PVV (indien de peilingen van MdH kloppen) goed gaat winnen ook nog.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 12:14.
Oud 13 maart 2014, 12:25   #310
cato

Standaard

Citaat:
En het ergste is, dat de PVV (indien de peilingen van MdH kloppen) goed gaat winnen ook nog.
Uit onderzoek blijkt dat de harde kern 10 % is .
Een hoger getal in de peiling ,zijn protest stemmen van boze oude mannen.
Die kunnen bij de verkiezingen zo weer op een andere partij gaan stemmen.

De PVV heeft geen mensen die capabel zijn om te besturen.
Voor de gemeenteraad's verkiezingen , hebben ze slechts voor 2 gemeenten kandidaat bestuurders ,meer niet.

Dus ik verwacht voor de landsverkiezingen niet dat ze de grootste partij gaan worden.

Voor Europa zou dit wel kunnen ,omdat in Nederland de onvrede over de EU erg groot is

Laatst gewijzigd door cato : 13 maart 2014 om 12:26.
Oud 13 maart 2014, 16:42   #311
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De volwassenen uit WO2 zijn nu aan het verdwijnen. We zijn zowat drie generaties verder. Jouw ouwe vinylplaat is uitgesleten.
ja, we kennen dat liedje. Je vergeet dat de collabo's hun n
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 16:47   #312
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Quercus
De volwassenen uit WO2 zijn nu aan het verdwijnen. We zijn zowat drie generaties verder.

Ja, we kennen dat liedje. Je vergeet dat de collabo's hun nazaten hebben besmet. Lees de bijdragen hier van ene Claessens en zijn verheerlijking van de Oosttfrontstrijders waaronder zijn vader zaliger.
Heeft de N-VA onlangs ook niet gepleit voor totale amnestie? Wie rakelt regelmatig dat bruin/zwart verleden op? Dat de collabo's eens beginnen met hun fouten te herkennen. Dan pas kan er over pardon gesproken worden.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 21:46   #313
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Quercus
De volwassenen uit WO2 zijn nu aan het verdwijnen. We zijn zowat drie generaties verder.

Ja, we kennen dat liedje. Je vergeet dat de collabo's hun nazaten hebben besmet. Lees de bijdragen hier van ene Claessens en zijn verheerlijking van de Oosttfrontstrijders waaronder zijn vader zaliger.
Heeft de N-VA onlangs ook niet gepleit voor totale amnestie? Wie rakelt regelmatig dat bruin/zwart verleden op? Dat de collabo's eens beginnen met hun fouten te herkennen. Dan pas kan er over pardon gesproken worden.
Misschien heb je het gemist, maar zowat twee (of drie?) jaar geleden werd van Bart De Wever een interview afgenomen op een van onze franstalige TV-zenders. De toon van de hem gestelde vragen was ronduit vijandig en met opzet werd met het tempo van een machinegeweer de ene vraag na de andere op hem afgevuurd. Ze gaven hem nauwelijks de tijd om te antwoorden. Op het einde poogden ze hem ook daarmee nog een beetje te jennen en vroegen wat hij vond van de amnestie-vraag. BDW antwoordde koudweg dat het voor hem een afgedane zaak was omdat la Belgique met opzet die kwestie ten eeuwigen dage had laten aanslepen. Nu zijn die mensen allemaal dood. Dus zei BDW wens ik er dan ook niet meer over te praten. Punt. En hij had gelijk.

De collaboratie was in elk geval fout. Wie mensen had verklikt heeft de opgelegde straf zeker verdiend. Er zijn evenwel ook gevallen van repressie geweest die niet beantwoordden aan een correcte rechtsbedeling. Onder meer het proces (en de erop volgende executie) t.a.v. oorlogsburgemeester Leo Vindevogel uit Ronse was een beschamende farce.
Oud 13 maart 2014, 22:22   #314
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet iets om vrolijk van te worden....
Oud 13 maart 2014, 22:23   #315
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit onderzoek blijkt dat de harde kern 10 % is .
Een hoger getal in de peiling ,zijn protest stemmen van boze oude mannen.
Die kunnen bij de verkiezingen zo weer op een andere partij gaan stemmen.

De PVV heeft geen mensen die capabel zijn om te besturen.
Voor de gemeenteraad's verkiezingen , hebben ze slechts voor 2 gemeenten kandidaat bestuurders ,meer niet.

Dus ik verwacht voor de landsverkiezingen niet dat ze de grootste partij gaan worden.

Voor Europa zou dit wel kunnen ,omdat in Nederland de onvrede over de EU erg groot is
Het is een zootje ongeregeld.
Oud 13 maart 2014, 22:24   #316
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Niet iets om vrolijk van te worden....
dat vind ik wel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2014, 22:24   #317
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien heb je het gemist, maar zowat twee (of drie?) jaar geleden werd van Bart De Wever een interview afgenomen op een van onze franstalige TV-zenders. De toon van de hem gestelde vragen was ronduit vijandig en met opzet werd met het tempo van een machinegeweer de ene vraag na de andere op hem afgevuurd. Ze gaven hem nauwelijks de tijd om te antwoorden. Op het einde poogden ze hem ook daarmee nog een beetje te jennen en vroegen wat hij vond van de amnestie-vraag. BDW antwoordde koudweg dat het voor hem een afgedane zaak was omdat la Belgique met opzet die kwestie ten eeuwigen dage had laten aanslepen. Nu zijn die mensen allemaal dood. Dus zei BDW wens ik er dan ook niet meer over te praten. Punt. En hij had gelijk.

De collaboratie was in elk geval fout. Wie mensen had verklikt heeft de opgelegde straf zeker verdiend. Er zijn evenwel ook gevallen van repressie geweest die niet beantwoordden aan een correcte rechtsbedeling. Onder meer het proces (en de erop volgende executie) t.a.v. oorlogsburgemeester Leo Vindevogel uit Ronse was een beschamende farce.
Leo Vindevogel, oorlogsburgermeester van Ronse, was een rasechte collaborateur. Hij verloochende alles waarover hij vroeger stond om met de Duitsers mee te werken en mee te heulen. Hij hoopte vurig op de Duitse overwinning en nam geen blad voor de mond om dit uit te bazuinen. Minstens één van zijn zonen droeg het zwarte uniform en streed aan het Oostfront, ik geloof zelfs in de Waffen SS. Vindevogel zou ook mensen verklikt hebben.

De 'martelaar' Vindevogel werd onmiddellijk na de oorlog lange tijd het paradepaardje van de 'zwarten' wanneer zij uitpakten na de oorlog met hun bekende 'repressieverhalen'. Net zoals bij Irma Laplasse en Borms.

Nu moet ge mij niet geloven als dat u niet zint. Lees dan wel de uitgebreide biografie van Pieter Jan Verstraete in zijn boek 'Leo Vindevogel'. Een lijvig boek van van 647 bladzijden.

Verdiende Leo Vindevogel de doodstraf? Misschien niet, misschien wel, ik zou het dossier moet kunnen inkijken, maar in ieder geval op basis van de gegevens van PJ Verstraete verdiende hij een degelijke straf. Dat staat buiten kijf. Eerlijkheidshalve moet er wel aan toegevoegd dat, moest zijn proces een paar jaar later zijn gehouden, had hij waarschijnlijk levenlang gekregen en niet de doodstraf. Dat zou goed kunnen. Maar goed, Vindevogel gokte en ... verloor.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 22:44.
Oud 14 maart 2014, 10:21   #318
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leo Vindevogel, oorlogsburgermeester van Ronse, was een rasechte collaborateur. Hij verloochende alles waarover hij vroeger stond om met de Duitsers mee te werken en mee te heulen. Hij hoopte vurig op de Duitse overwinning en nam geen blad voor de mond om dit uit te bazuinen. Minstens één van zijn zonen droeg het zwarte uniform en streed aan het Oostfront, ik geloof zelfs in de Waffen SS. Vindevogel zou ook mensen verklikt hebben.

De 'martelaar' Vindevogel werd onmiddellijk na de oorlog lange tijd het paradepaardje van de 'zwarten' wanneer zij uitpakten na de oorlog met hun bekende 'repressieverhalen'. Net zoals bij Irma Laplasse en Borms.

Nu moet ge mij niet geloven als dat u niet zint. Lees dan wel de uitgebreide biografie van Pieter Jan Verstraete in zijn boek 'Leo Vindevogel'. Een lijvig boek van van 647 bladzijden.

Verdiende Leo Vindevogel de doodstraf? Misschien niet, misschien wel, ik zou het dossier moet kunnen inkijken, maar in ieder geval op basis van de gegevens van PJ Verstraete verdiende hij een degelijke straf. Dat staat buiten kijf. Eerlijkheidshalve moet er wel aan toegevoegd dat, moest zijn proces een paar jaar later zijn gehouden, had hij waarschijnlijk levenlang gekregen en niet de doodstraf. Dat zou goed kunnen. Maar goed, Vindevogel gokte en ... verloor.
Het klopt dat Leo Vindevogel zich ideologisch volledig achter het Nazisme had geschaard. Dat was totaal onaanvaardbaar. Hij kon bijgevolg veroordeeld worden voor openlijke steunverlening aan een vijandig regime.

Voor zover ik weet werd de beschuldiging van "verklikking" niet weerhouden. De procesgang was evenwel een zéér zware uitschuiver. Het was een barslechte en wansmakelijke sketch. De magistratuur was hierin serieus tekortgeschoten en het werd de facto een afrekening tussen politieke fracties uit het stadje Ronse waarbij ook vooroorlogse vijandschap een niet te onderschatten rol speelde.
Oud 14 maart 2014, 12:12   #319
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Was dat geen aardige man dan?
Oud 14 maart 2014, 12:14   #320
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tenzij ze tussendoor nog een grove fout maken.
Het gaat heel snel op en neer in de peilingen vandaag de dag.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be