Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2004, 18:01   #301
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Je geeft dus toe dat er geweld en diefstal gepleegd werd.
"Eindelijk", zou ik zo zeggen.
Staaf, ge zijt ne goeie debater, maar LIEGEN is toch wat onder uw niveau. Of is alles goed om België te verdedigen misschien? Dit is wat ik reeds schreef op 09-09 (mijn tweede post in deze topic)

Citaat:
wat de blokkertjes doen, kan me eerlijk gezegd de ballen schelen. Dat er op een provocatie met geweld wordt gereageerd, heb ik nooit goedgepraat. Ge kunt echter wel als provocateur VERWACHTEN dat er op die manier gereageerd kan worden. Gebaren van krommen aas zoals Yann dat doet getuigt van bitter weinig gezond verstand (maar iets zegt me dat dat bewust zo geschreven is, denk je zelf ook niet?).
Zoals ge kunt lezen (hopelijk) is mijn boodschap sindsdien dus nog niks veranderd. En ik moet daar niet voor LIEGEN.
Oud 15 september 2004, 18:06   #302
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

aan staaf -- het is wel zeer raar dat men in laeken op het palais zoveel moeite heeft men de taal der meerderheid in dit artificieel land -- als u of ik een paar weken op vakantie zijn in het buitenland dan kunnen we normaal gezien reeds een beetje onze plan trekken -- zij schijnbaar niet -- hoeveel nederlandse woorden kent la reine -- en la reine mere hoeveel nederlands kent zij -- komt nu niet aandraven met le roi-- want deze heeft tijd genoeg om zijn babbelke op tv voor te bereiden-- het is gewoon zielig -merci
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 18:15   #303
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odinkontakt
aan staaf
Aan Odinkontakt

Citaat:
-- waar u dat belgisch volk vandaan haalt is echt een raadsel --
Atlas
Identiteitskaart
Google

Citaat:
in dit artificieel land
't Is er dus toch?
Zie je wel!

Citaat:
( in europa zijn reeds meerdere uiteen gegaan en niet op balkanachtige wijze)
Gelukkig België nog niet.

Citaat:
-is er is een vlaams (zuidnederlands) volk en een waals ( de ardenezen erbij genomen-
Er zijn bestaan Aalstenaars, Kortrijkzanen, Brusselaars, Vlamingen, Walen, Limburgers, Oost-Vlamingen Luikenaars, Hasselaars, Nederoverheembekeners, Peutieteraars, Zwevenzelenaars, ....... so what?

Allemaal Belgen.
Kijk op hun identiteitskaart.

Citaat:
-- dus waar bent u dan met dat belgisch --
O.a. op http://forum.politics.be/index.php?

Citaat:
moeten wij vlamingen in dat belgisch corset blijven zitten --
Enkel op karnaval draag ik al eens een corset.
Meestal aan mijn paraplu.
't Is trouwens een Vlaams van bij Moutonges.

Citaat:
gewoon voor de miljarden die jaarlijks naar wallonie vloeien --
Geld moet rollen.
Zo zit een sociaal vangnet nu eenmaal in elkaar.
Stromen van rijk naar arm.
Die toevallige meerkost onder de taalgrens zal bij splitsing vervangen worden door een andere al even arbitraire breuklijn.
Vergeet ook niet dat een pot waar 10.000.000 in storten groter is, zelfs de overschot als daar procentueel één bepaalde groep wat meer lijkt uit te halen...........

Citaat:
moeten wij tegen heug en meug de goede belg uithangen
Waart gij dat van plan?
Ik had al niet de indruk.

Citaat:
terwijl in dit artificieel land onze voorvaderen moesten vechten (en werden gedood) gewoon om de gelijkberechtiging te verkrijgen van het nederlands--
Juist.
In de spellingcomissie zijn er onnoemelijk slachtoffers gevallen.

Citaat:
tot de dag van vandaag moet er worden gestreden om fundamentele eisen ingewilligd te krijgen (denken we maar aan de eis voor splitsing van het kiesarrondisement brussel halle vilvoorden-
Daar hoeft nietom gestreden te worden.
Dat is een kwestie van handelen, en beloftes houden.

Citaat:
de franstaligen zijn er tegen omdat ze in de huidige struktuur van dit kiesarrondisement hun franstalige lijsten kunnen indienen op vlaamse bodem--
Eigen schuld.
HAd dan unitair gebleven.
Dan waren in de Belgische partijen uw Vlamingen een meerderheid.
Dan bestond die zever niet, en kon iedereen in heel het land opkomen.

Citaat:
waarom denkt u franstalige lijsten -- gewoon om de verfransing te kunnen uitbreiden --
Plant u voort als zot en vervlaams een Waalse gemeente.

Citaat:
--dit en nog veel meer kunt u opzij schuiven om te pronken met dat drapoke
dat al zoveel elende heeft gebracht voor de vlamingen -- merci --
Dank u.
Mij heeft dat drapeauke geen windeieren gelegd.
Ik weet wat dankbaarheid en loyauteit betekent.

Wat zoudt gij nu willen?
Dat de hand waarin ge bijt, u blijft voeden?
Dat de polies tegen wiens been gij piest u een "Gelukkig Nieuwjaar" wenst?

Wees een beetje positief jegens vorst en vaderland, en talrijke zegeningen vallen u ten deel.
Met bijten en snakken, splisen en vernietigen, komt ge nergens.
Oud 15 september 2004, 18:20   #304
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zoals ge kunt lezen (hopelijk) is mijn boodschap sindsdien dus nog niks veranderd. En ik moet daar niet voor LIEGEN.
Een zware beschuldiging.

Ik zie dat ge vooraf inderdaad geweld en diefstal niet wenstte goed te keuren.
Pas aan het einde van het debat, geeft ge toe dat die zaken weldegelijk ook gebeurd zijn in Dilbeek.

Waar ik in die kwestie lieg is me een raadsel.
't Lijkt me een goedkoop en onnodig 'verweer'
Oud 15 september 2004, 18:22   #305
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odinkontakt
aan staaf -- het is wel zeer raar dat men in laeken op het palais zoveel moeite heeft men de taal der meerderheid in dit artificieel land -- als u of ik een paar weken op vakantie zijn in het buitenland dan kunnen we normaal gezien reeds een beetje onze plan trekken -- zij schijnbaar niet -- hoeveel nederlandse woorden kent la reine -- en la reine mere hoeveel nederlands kent zij -- komt nu niet aandraven met le roi-- want deze heeft tijd genoeg om zijn babbelke op tv voor te bereiden-- het is gewoon zielig
Je lijkt me zeer slecht geïnformeerd omtrent de taalbeheersing van onze vorsten, prinsen en prinsessen.
Het enige woord dat me aanstaat in uw tekst, cirsiveerde ik in 't vet.
Citaat:
-merci
Geen dank
Oud 15 september 2004, 19:05   #306
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

Standaard

aan staaf -- het klopt wat u antwoord over kennis van de taalbeheersing van nos habitants du palais de laeken -- als de weledele dames en heren toch eens in de taal van de meerderheid willen spreken dan is het altijd heel kort en stotterent-- in de taal van moliere duurt het wel wat langer en veeeeeeeel vlotter -- over verdere info beschik ik niet -- au palais ben ik nog niet uitgenodigd -- daarbij mijn gps programmeer ik liever naar een andere lokaliteit dan laeken-- merci
Oud 15 september 2004, 20:04   #307
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote=Supe®Staaf]
Citaat:
Met grote aandacht bekeek ik de site die jij hier linkt.
meer moet dat niet zijn

Citaat:
Mijn conclusie: telkenmale kan 'Vlaams' aangaande de Gordel geïnterpreteerd worden als: 'plaatsvindend in Vlaanderen'.
Geografische plaats van het gebeuren: Vlaanderen, en vanzelfsprekend dus ook België.
Inderdaad.
Aan dat allerlaaste echter zijn we met wisselend succes hard, noest en gedreven aan het werken.

Citaat:
Nergens, maar dan ook nergens lees ik verwijzingen als zou de Gordel de bedoeling hebben zich als flamingantisch, laat staan anti-Belgisch te presenteren.
Natuurlijk niet want het hof van beroep te Gent waakt...

Citaat:
De aanwezigheid van een Belgische vlag lijkt me op die manifestatie dan ook allesbehalve een provocatie.
Neen? Zie jij dat niet, als meer dan gemiddeld begaafde toeschouwer?

Kom dan volgend jaar eens met uwen trikoloor meedoen

Citaat:
Voorts: stel dat op een ras-zuiver-flamingantisch gebeuren een provocateur 'illegaal' opduikt, dan is het nog niet geoorloofd om die 'misdadiger':
  • te bestelen
  • te schofferen
  • standrechterlijk zijn proces te maken
Dergelijk schofterig gedrag is nooit duldbaar én heel wat wederrechtelijker dan een provocatie.
deze situatie noopt mij een zuid-zuid nederlandse uitdrukking te gebruiken:

"�* la guerre comme �* la guerre"
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 21:04   #308
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Geografische plaats van het gebeuren: Vlaanderen, en vanzelfsprekend dus ook België.
Inderdaad.
Aan dat allerlaaste echter zijn we met wisselend succes hard, noest en gedreven aan het werken.
Neem gerust een weekje of K verlof.......

Citaat:
Kom dan volgend jaar eens met uwen trikoloor meedoen
Zwarte broek, rood hemd, geel vestje............
'k Zal niet mankeren.8)

Citaat:
deze situatie noopt mij een zuid-zuid nederlandse uitdrukking te gebruiken:

"�* la guerre comme �* la guerre"
Om waarlijk geloofwaardig te zijn, komt deze liefderijke evocatie van respect, begrip en genegenheid voor onze zuiderburen, iets té abrubt én in tijd net iets te kort bij de vooravond van het proces waar definitief de poten vanonder de Vlaamsblokstoeltjes zullen worden gezaagd..........

Maar goed, ik zal clementie betonen en extra appelsienen voor je meebrengen wanneer ik in Leuven Centraal de werken der barmhartigheid kom vervullen...........
Oud 15 september 2004, 21:41   #309
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Djeezes, als ik het goed begrijp mag ik aan niks meer meedoen dat "Vlaams" is of zich "Vlaams" noemt?
Dus mag ik niet meer naar de VRT kijken? Mag ik niet meer naar het Vlaams Radio Orkest gaan luisteren?

BLOSO presenteert de Gordel als in de eerste plaats een sportmanifestatie voor IEDEREEN. Me dunkt dat ik daar dus ook aanwezig mag zijn, en daarbij al mijn burgerrechten mag uitoefenen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 07:52   #310
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je burgerrechten uitoefenen mag je zelfs op de IJzerbedevaart.
Onder de toren die de BUB, al was het maar virtueel, eigenlijk liever tegen de al te Vlaemsche vlakte zou blazen.

Of het ook een verstandige manier is waarop de BUB haar burgerrechten verdedigt is wat anders.

Sommige mensen doen nu eenmaal de meest waanzinnige dingen om de media te halen...
als het op een logischer wijze maar niet wil lukken...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 september 2004 om 07:55.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 09:18   #311
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zware beschuldiging.
Maar ze klopt. Blijkbaar haalde uw deterministische fantasie het dus weeral eens van de werkelijkheid. Een normaal mens zou daar een conclusie aan durven koppelen, u daarentegen begint te kronkelen dat het geen naam meer heeft:

Citaat:
Ik zie dat ge vooraf inderdaad geweld en diefstal niet wenstte goed te keuren.
Pas aan het einde van het debat, geeft ge toe dat die zaken weldegelijk ook gebeurd zijn in Dilbeek.

Citaat:
Waar ik in die kwestie lieg is me een raadsel.
Blijkbaar is uw korte termijngeheugen dermate aangetast door de Oost-Vlaamse streekbieren dat u zelfs niet meer schijnt te herinneren mij beschuldigd te hebben van het feit dat ik geweld ooit zou hebben goedgekeurd. Desondanks, aan uw gekronkel te oordelen, beseft u het maar al te goed en doet u enkel nog verwoede pogingen om de eigen ontkenningsfase te rekken. Troost u: ooit komt er wel eens een dag waarin ook u het licht zult zien.
Oud 16 september 2004, 16:38   #312
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Maar ze klopt. Blijkbaar haalde uw deterministische fantasie het dus weeral eens van de werkelijkheid. Een normaal mens zou daar een conclusie aan durven koppelen, u daarentegen begint te kronkelen dat het geen naam meer heeft:Blijkbaar is uw korte termijngeheugen dermate aangetast door de Oost-Vlaamse streekbieren dat u zelfs niet meer schijnt te herinneren mij beschuldigd te hebben van het feit dat ik geweld ooit zou hebben goedgekeurd. Desondanks, aan uw gekronkel te oordelen, beseft u het maar al te goed en doet u enkel nog verwoede pogingen om de eigen ontkenningsfase te rekken. Troost u: ooit komt er wel eens een dag waarin ook u het licht zult zien.
De grond van de discussie:
  • De gordel is een Vlaamse doch géén flamingantische organistatie
  • Vlaanderen ligt in België
  • Een Belgische vlag in Vlaanderen op een publiek niet-flamingantisch gebeuren, is geen echte provocatie.
  • Geweld ten opzichte van de drager ervan is een af te keuren misdrijf.
  • Diefstal van iemands vlag is een af te keuren misdrijf.
  • Zelfs in geval van echte provocatie, komt het niet aan de geprovoceerden toe om het recht in eigen handen te nemen.
Bevestig eens klaar en duidelijk dat je die zienswijze genegen bent.
Dat zal tenminste duidelijk uitwijzen of je niets ter zake doende stemmingmakerij ten aanzien van mijn forumschim op meer dan drijfzand berust.
Oud 16 september 2004, 16:54   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
  • De gordel is een Vlaamse doch géén flamingantische organistatie
Zo stilaan heb ik de indruk dat er juist over dit element naar elkaar wordt gepraat.

Wat bedoelt u juist met "flamingantische organisatie"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 16:58   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
  • Vlaanderen ligt in België
  • Een Belgische vlag in Vlaanderen op een publiek niet-flamingantisch gebeuren, is geen echte provocatie.
Dat laatste is uw conclusie, maar die niet gedeeld hoeft te worden door de mensen die juist aan het gebeuren deelnemen.

Daarnaast is uw eerste zin een platitude van jewelste. Zuid-Tirol ligt ook in Italië, maar met een Italiaanse vlag afkomen op het Herz Jesu-feest is gewoon vragen om problemen. Baskenland ligt ook gedeeltelijk in Spanje, maar geen enkele Castilliaan zal het maar enigszins wagen met een Spaanse staatsvlag te verschijnen op het nationaal feest in Bilbao. En op een rugbywedstrijd Engeland-Wales zal een Engelse supporter het niet wagen met zijn vlag tussen de duizenden supporters met hun Welshe vlaggen te staan. Hij zal er zelfs nog niet eens aan denken! Wales is nochtans wel een deel van het VK.
Oud 16 september 2004, 17:03   #315
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

Standaard

aan foundation -- bon voyage
Oud 16 september 2004, 17:16   #316
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat bedoelt u juist met "flamingantische organisatie"?
Ijzerwaeke, Vlaamsnationaal Zangfeest, Vergaderingen van 't Vlaamsblok, banket van 't Sint-Maartensfonds, party van Blood&honour, voos ballet van Bwisseret, ...........

Allemaal activiteiten, waar niet enkel het Vlaamsnationalisme en separatisme beleden wordt, maar waar eveneens een werkelijk anti-Belgische teneur heerst.
Oud 16 september 2004, 17:20   #317
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarnaast is uw eerste zin een platitude van jewelste. Zuid-Tirol ligt ook in Italië, maar met een Italiaanse vlag afkomen op het Herz Jesu-feest is gewoon vragen om problemen. Baskenland ligt ook gedeeltelijk in Spanje, maar geen enkele Castilliaan zal het maar enigszins wagen met een Spaanse staatsvlag te verschijnen op het nationaal feest in Bilbao. En op een rugbywedstrijd Engeland-Wales zal een Engelse supporter het niet wagen met zijn vlag tussen de duizenden supporters met hun Welshe vlaggen te staan. Hij zal er zelfs nog niet eens aan denken! Wales is nochtans wel een deel van het VK.
Je hoeft er mij niet van te overtuigen dat Vlaamsblokkers geen exclusief patent op onverdraagzaamheid bezitten.
Deze ongewenste attitude bij heethoofden uit Alto Adige, Bilbao, of Wales, praat echter geenszins de eigen fout goed.
Oud 16 september 2004, 17:25   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hoeft er mij niet van te overtuigen dat Vlaamsblokkers geen exclusief patent op onverdraagzaamheid bezitten.
Deze ongewenste attitude bij heethoofden uit Alto Adige, Bilbao, of Wales, praat echter geenszins de eigen fout goed.
Misschien kunt u even wat meer nadenken voor u oordeelt en in de eerste plaats nagaan waarom mensen op die manier reageren. Iets komt niet uit het niets, leerde men ons indertijd in het college. Ook hier is dat zo. Dat een vlag bepaalde gevoelens oproept, heeft een oorzaak, een reden.

Met onverdraagzaamheid heeft het niets te maken, wel integendeel.
Oud 16 september 2004, 17:28   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ijzerwaeke, Vlaamsnationaal Zangfeest, Vergaderingen van 't Vlaamsblok, banket van 't Sint-Maartensfonds, party van Blood&honour, voos ballet van Bwisseret, ...........
"Ijzerwaeke" is me onbekend. Een "party van Blood&honour" eveneens. En "voos ballet van Bwisseret" ontgaat me volledig.

Een vergadering van het Vlaams Blok is inderdaad een uitgesproken Vlaamsnationalistisch gebeuren.

Of het banket van het Sint-Maartensfonds daaronder valt, is nog maar de vraag.
Oud 16 september 2004, 17:32   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal activiteiten, waar niet enkel het Vlaamsnationalisme en separatisme beleden wordt, maar waar eveneens een werkelijk anti-Belgische teneur heerst.
Tja, separatisme betekent nu eenmaal dat men zich losmaakt uit een bestaand staatsverbond. Blijkbaar ontgaat u dat even. Men kan van de Kroatische separatisten toch ook niet zeggen dat ze geestdriftig deden over de Joegoeslavische Republiek...

Maar er zijn wel Vlaamsgezinden die niet onmiddellijk separatistisch zijn. In die zin vergaloppeert u zich met separatisme aan Vlaamsnationalisme te verbinden. In de Davidsfonds-afdeling waarvan ik lid ben, ken ik heel veel brave Vlaamsgezinden (niet zelden lid ook van de plaatselijke CD&V) die helemaal geen separatisten zijn.

Daarom kan dus een manifestatie en/of organisatie weldegelijk Vlaamsgezind zijn zonder daarom separatistisch te zijn. In die zin is de Gordel een gebeuren met een nog steeds, vooral door de Franstaligen sterk herkenbare Vlaamsnationalistische ondertoon.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be