Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2015, 22:14   #301
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Naar vaste gewoonte veel geblaat, maar geen wol. Dit heeft nu eens niets te maken met de problematiek van allochtonen in ons onderwijs.
Ten eerste deze draad gaat over PEGIDA in Vlaanderen en ten tweede ik reageer op uw eigen uitspraak over het Westen dat de bron van alle kwaad is. Zoals ons allen bekend is, leiden alle wegen naar Rome.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 11:19   #302
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=circe;7511692]

alhoewel het afsluiten van religieuze huwelijken vooraleer het burgerlijke huwelijk werd afgesloten in zowel Nederland als Belgie is verboden, /QUOTE]

Is dat dan de scheiding tussen kerk en staat?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 12:02   #303
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Het is dan ook de schuld van het Westen. Wie heeft al die moslimlanden gecreëerd? Van Indonesië tot Marokko heeft het Westen in de vorige eeuw met een meetlat grenslijnen zitten trekken en bedacht ook de naampjes voor die landen, behalve Turkije vanzelfsprekend. En na hun een schijnonafhankelijkheid 'geschonken' te hebben, bemoeide het Westen zich openlijk alsook heimelijk in die 'landen' voor het goede van het Westen.
Het Westen heeft juist orde gecreëerd waar chaos was waarschijnlijk. Ga je me nu vertellen dat het voor de Westerse interventies overal in de islamitische wereld zo goed was ? Neen, het was daar waarschijnlijk een allegaartje van stammen en aftakkingen van de islam die elkaar het licht in de ogen niet gunde.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 20:32   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste deze draad gaat over PEGIDA in Vlaanderen en ten tweede ik reageer op uw eigen uitspraak over het Westen dat de bron van alle kwaad is. Zoals ons allen bekend is, leiden alle wegen naar Rome.
Dit is helemaal niet mijn "eigen uitspraak", hoor. Enig gevoel voor ironie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 20:33   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Is dat dan de scheiding tussen kerk en staat?
Dit brengt ons inderdaad naar een onderwerp waar we inderdaad terecht over kunnen discussiëren. Heeft de overheid het recht zich op het terrein van het interne leven van een religieuze gemeenschap te begeven?
Oud 2 februari 2015, 20:49   #306
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit brengt ons inderdaad naar een onderwerp waar we inderdaad terecht over kunnen discussiëren. Heeft de overheid het recht zich op het terrein van het interne leven van een religieuze gemeenschap te begeven?
Jan, ga je er een sport van maken om letterlijk elke discussie te proberen verdrinken met je theologische beschouwingen ?
Dit is hier wel politics.be en niet vaticanum.be hee...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 februari 2015 om 20:51.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 20:59   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jan, ga je er een sport van maken om letterlijk elke discussie te proberen verdrinken met je theologische beschouwingen ?
Dit is hier wel politics.be en niet vaticanum.be hee...
Dan moet u toch een beetje nadenken, daar dit geen theologische beschouwing is maar een over de grenzen van de staatsmacht ten opzichte van de vrijheid van godsdienst en vereniging.
Oud 2 februari 2015, 21:19   #308
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moet u toch een beetje nadenken, daar dit geen theologische beschouwing is maar een over de grenzen van de staatsmacht ten opzichte van de vrijheid van godsdienst en vereniging.
In het Vaticaan hebben ze dat ooit op een zeer creatieve manier opgelost.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2015, 08:58   #309
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Het Westen heeft juist orde gecreëerd waar chaos was waarschijnlijk. Ga je me nu vertellen dat het voor de Westerse interventies overal in de islamitische wereld zo goed was ? Neen, het was daar waarschijnlijk een allegaartje van stammen en aftakkingen van de islam die elkaar het licht in de ogen niet gunde.
Enkele berichten van mij van 11 jaar geleden zijn een afdoend antwoord. Je kan de draad van toen ook lezen. Het wordt tijd dat die ploaten afgezet worden want ze zijn door en door grijsgedraaid.

Citaat:
Mijn persoonlijke mening is dat het Vlaams Blok een doorslaggevende verantwoordelijkheid draagt in de radicalisering van de moslims in België. Sinds haar onstaan is het verjagen van de vreemdelingen(naast een onafhankelijk Vlaanderen dat blijkbaar niet zo dringend is en ook geen echte steun bij de Vlamingen geniet) haar belangrijkste doel. In de jaren tachtig was er nauwelijks sprake van Islamradicalen in België. Er waren wel problemen in achtergestelde buurten maar in de verste verte niet wat het nu toegeschreven word. De Islam was zelfs haast geen twistpunt. Eind jaren tachtig begon het Vlaams Blok steeds duidelijker op de Vreemdelingen in te hakken. Toen werden ze nog op hun nationaliteit of afkomst getaxeerd. Later in de jaren negentig hebben ze zich op de Islam geworpen.
Ik herinner mij nog een klein progrommeke in Antwerpen eind 1989. Het Vlaams Blok hield een betoging. Ik was toevallig ook in Antwerpen. Aan de 'Leeuw van Vlaanderen' was ik getuige(de politie ook maar die grepen niet in) van de afranseling van twee langharige autochtonen door een bende kaalkoppen. Op de Groenplaats werden Noord-Afrikanen achtervolgd door eveneens gelijkaardige haarloze sujets. Die Marokkanen schoten mij voorbij in doodsangst.
Die dag was mijn eerste bewuste ervaring met het Vlaams Blok en anderen in hun invloedssfeer. Eerlijk waar, ik was niet meer gerust in de toekomst.
In ieder geval begon het Blok steeds meer en systematischer de Vreemdelingen te viseren, demoniseren en stigmatiseren. Een haast logisch gevolg was dat er ook een reactie kwam van de vreemdelingen. Die begonnen meer en meer te beseffen dat zij het doelwit waren van het Vlaams Blok. Dit leidde dus tot een radicalisering (verdediginsreflex) van de Islambevolking. Tot op zekere hoogte hebben de vreemdelingen ook een verantwoordelijkheid in de polarisering maar de eerste steen is geworpen door het Vlaams Blok.
Nu, het zou niet eerlijk zijn om de schuld alleen maar bij het Vlaams Blok te leggen. Gebeurtenissen buiten België hebben namelijk ook een invloed. De Arabische wereld zit al een paar eeuwen met een frustratie. Buitengekieperd uit Spanje om dan onder heerschappij van de Ottomanen te komen en vervolgens onderworpen door verschillende Europese staten heeft hun geen goed gedaan. In de loop van de twintigste eeuw zijn de Arabieren netjes verdeeld en zijn allerlei min of meer onafhankelijke Arabische staten gesticht met allemaal dictators(die natuurlijk rekenschap verplicht waren aan hun voormalige kolonisators) aan het hoofd. Dé cruciale fout van de twintigste eeuw was de oprichting van de staat Israël. Ik spreek mij niet uit of de Joden recht hebben op dat stuk land of niet. Ik stel alleen maar vast. Tot het begin van de jaren tachtig was het verzet van de Palestijnen of Arabieren niet religieus getint. De eersten die over een heilige oorlog spreken waren de Afghanen daartoe aangespoord en ook gesteund werden door Amerika. Alles was goed om de Sovjets te raken. Ondertussen was het regime in Iran veranderd en wierpen zich op als de behoeders van de Islam. Ze begonnen ook hun broeders in de Palestijnse zaak te steunen. Het is dan pas dat het Islamextremisme in het spel komt. Nog keerpunt was de eerste Golfoorlog. De Koude Oorlog was net voorbij. Langzaam werd rond de Islam een vijandig waas gecreëerd. De volgende kentering was dan 9/11 natuurlijk. De jacht was open. Nu kon alles.
Terug naar België. De gebeurtenissen van de jaren negentig en wat volgde zoals ik hierboven beschreven heb waren natuurlijk een godsgeschenk voor het Vlaams Blok. Ze hebben er dan ook dankbaar gebruik van gemaakt en alles gedaan wat ze konden om de tegenstellingen te versterken, op te hitsen enz... Ik zie De Winter nog tijdens een Antwerpse gemeenteraad roepen: "Een locale Intifada!"

Het is niet genoeg dat ik het ze vertel. Ze moeten er zelf achter komen. Bewust worden is dikwijls een traag proces. Ik geef je wel op een briefje dat extreme uitspraken en gedragingen van beide kanten de zaak niet zullen oplossen. Op een bescheiden manier vervul ik wel een soort van voorbeeldfunctie maar ik ga zeker mijn leven niet eraan wijden.
Probeer de Moslim niet als een terrorist te bezien en de Vlaming niet als een racist en dan zijn we al een stuk verder.
Citaat:
Als ik zeg 'een doorslaggevende verantwoordelijkheid' betekent het dat er ook nog andere actoren zijn die verantwoordelijkheid dragen. En die zijn o.a. ook een radicaal geworden kleine minderheid van de moslims in België en buitenlandse ontwikkelingen. Daarbij heb ik het ook niet over moslimfundamentalisme maar over een radicalisering van moslims. Een radicalisering kan ook gewoon een hoofddoek omdoen inhouden zonder daar een terroriste achter te moeten zoeken. Moslimfundamentalisme catalogiseer ik onder een niet te tolereren extremisme.

Het Vlaams Belang zoals het zich nu voordoet is niet meer het Vlaams Blok van de jaren negentig. Toen was het Blok wel extreem-rechts. En zo zullen ze me ook altijd bijblijven. Ik blijf ze wantrouwen.

Inderdaad, raciaal geweld bestaat overal en je zal het nooit volledig kunnen bannen. Een klein VB zoals in de jaren 80 zou ik zelfs aanvaardbaar vinden. Maar het zou nooit een beleid mogen hypothekeren zoals het nu doet.

Er is geen referendum geweest rond het migrantenstemrecht. Je kan dus niet weten of het tegen de wil van het volk was.
Citaat:
LPF(Nederland), Front Nationale(Frankrijk) en in Duitsland kregen ze begrijpelijkerwijze(WWII-trauma) minder kans.
Ik ontken de problemen niet. Ik vind alleen dat ze buiten proporties geblazen worden. De huidige zogezegde problemen met de Islam zijn pas na 9/11 boven de oppervlakte gekomen. Ik heb het voor een stuk reeds verklaard in mijn eerdere post.
Het Vlaams Blok was eigenlijk één van de pioniers van extreem-rechts en kreeg minder tegenkanting dan de rest van gelijkaardige partijen in Europa.
Citaat:
Ja, over naar mij. Ik zal effe mijn oorke induwen.

Natuurlijk hebben ze hun succes daaraan te danken omdat ze het uitvergroot hebben. Het staat wel los van de Islam. Waar jij over spreekt, zijn kleine tot zware misdadigers. Criminele gedragingen moeten consequent conform de wet aangepakt worden. Wat men nu doet is hele bevolkingsgroepen daaraan linken. De ideale stok(eerder een twijg maar de slagen voelen aan als een zweep) om te slaan. Het enige dat het Vlaams Blok bereikt en beoogt heeft, is een onterechte versterking van het onveiligheidsgevoel.
In de stemlokalen beslist men vanuit de buik. Ratio is ver te zoeken.Er zijn zelfs inboorlingen die nog nooit een Turk of Marokkaan van dichtbij gezien hebben, in een pak Vlaamse boeregaten die uit een irreële angst voor het VB kiezen. Voeg daaraan de hetze tegen de Islam in de rest van de wereld toe en ze denken dat iedere moslim een baarlijke duivel is.
De andere kant laat zich niet onbetuigd natuurlijk. Ook daar heb je agitatoren die van angst gebruiken maken.
Voor mij is iedereen die haat propageert even schuldig en verantwoordelijk. Het maakt eigenlijk zelfs niet uit wie begonnen is.
Oud 3 februari 2015, 08:59   #310
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet mijn "eigen uitspraak", hoor. Enig gevoel voor ironie?
Ironie of niet. Met jouw uitspraak betwijfel je dat het Westen de bron van alle kwaad zou zijn. Ik stel dat het weldegelijk de schuld van het Westen is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be