![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het onrecht situeert zich trouwens veel eerder op taalgebied dan op staatsindeling. Binnen de Vlaamse Beweging is er, buiten het interbellum door enkele bewegingen, eigenlijk geen streven geweest om Frans-Vlaanderen staatkundig er weer bij te betrekken. Het bleef en blijft nog steeds een culturele gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Minister-President
|
![]() dubbel
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 augustus 2016 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Minister-President
|
![]() dubbel
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 augustus 2016 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb er gesproken met het oud mensje in het winkeltje. Zij in oud-vlaams, wat ik amper verstond. Ze verstond mijn Nederlands helemaal niet. Of in dat cafeetje, waar de waard 'De Schot' heette, en dacht dat het ging over een geweerschot. Maar niet dat een van zijn voorvaderen allicht wel eens iemand uit Schotland zou kunnen zijn geweest. Ook in dat cafeetje kende iemand het deuntje met verwrongen Nederlands van FC de Kampioenen. (Bleek familiale banden in Vlaanderen te hebben). Of de friturist op het marktpleintje van .... die na mijn bestelling gehoord te hebben niet anders kon zuchten dan dat ik Belg was, want die bestellen allemaal zonder uitzondering steeds dezelfde dingen. Of toen ik verbleef in een B&B op de 'schreve', waar zij Vlaams was, en hij Frans. Hoewel ze beiden Vlaanders spraken, was de voertaal er vooral Frans.
![]() |
![]() |
#306 |
Minister-President
|
![]() https://www.google.be/maps/@50.80336...7i13312!8i6656
Het was een winkeltje in Buysscheure. Het is er nu niet meer. Ik meen me te herinneren dat de dame ondertussen overleden is.
![]() |
#307 |
Minister-President
|
![]() https://www.google.be/maps/@50.80369...7i13312!8i6656
In het plaatselijke café van Buysscheure (Herberge Marcel) sprak men geen Vlaams meer. En was bij de mensen die er zaten ook totaal geen herkenning van het Vlaams ofzo.
![]() |
#308 |
Minister-President
|
![]() https://www.google.be/maps/@50.86194...7i13312!8i6656
'In de Vlasboote' in Merkegem, was men zich nog wel bewust van het Vlaams, maar niemand sprak het nog. Voor hen was het niet meer dan het taaltje dat hun -ondertussen al lang geleden overleden- grootouders af en toe nog spraken. Onbewust voelde ik wel een schroom als ze over hun Vlaams spraken. Hun 'patois'. Blijkbaar iets om zo snel mogelijk te vergeten.
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Minister-President
|
![]() https://www.google.be/maps/@50.88626...7i13312!8i6656
Ekselbeke, met frituur.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 augustus 2016 om 08:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er werden beesten van de stal ingeladen naar een vrachtwagen. Het liep niet van een leien dakje. Niet de 'nondedjuus', maar wel de 'godverdommes' vlogen kwistig heen en weer. De rest van de gesprekken tussen de mensen, verliep er in het Frans, behalve het vloeken.
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaren geleden was ik eens op een boerderij in Terdegem (Terdeghem). De man des huizes kon vlot Vlaams praten, terwijl de vrouw in het gesprek steeds in het Frans tussenkwam. Naar de avond, en enkele glazen wijn later, bleek dat de vrouw op internaat had gezeten dat ze daar een jeugdtrauma moet hebben opgelopen over haar eigen Vlaams. In de beslotenheid van het huis sprak ze daarom met haar man (en de dieren!) Vlaams, maar met vreemden altijd Frans. Het was haar immers ingestampt, desnoods met de kletsende hand, dat "le flamand" boers, vuil, slecht, ongemanierd... was. Als je praat met mensen die die tijd nog hebben meegemaakt, besef je welke psychologische terreur er in die streek is gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of, om het (min of meer on-topic) weer naar Zeeuws-Vlaanderen te trekken: onthutsend om vast te stellen hoe de duizenden Duitse toeristen aan de Nederlandse kust ongegeneerd vasthouden aan hun Duitse taal, en ervan uitgaan dat iedereen dat verstaat en terug spreekt... Culturele superioriteit, het blijft een plaag van deze wereld... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Minister-President
|
![]() Hoe dieper men Frans-Vlaanderen, en nog verder, ingaat, doen enkel de namen van dorpen en gehuchten nog herinneren aan ooit een Nederlandstaligheid.
Een Nederlandstaligheid die volledig verdwenen is, en waar mensen uit dorpjes zoals bvb. Nortkerque zelfs de betekenis van hun dorpsnaam niet kennen. Ik was dan ook niet een weinig verrast toen ik in het plaatselijke toeristisch kantoor van het stadje Ardres (Aarde in het NL) in perfect Nederlands verder geholpen werd. Erg fijn ! https://www.google.be/maps/@50.85366...7i13312!8i6656
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, het heeft alles met machtsverhoudingen te maken. Niet met een rangorde in de cultuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Noord-Frankrijk daarentegen zijn er bij mijn weten geen vergelijkbare taalgebonden repressie, verboden of onderwijssystemen geweest, en toch werd het Vlaams daar doodgesmurft. |
|
![]() |
![]() |