![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door werkman : 17 november 2020 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het ging zelfs niet om de MR, maar om Bouchez. Want hij was de enige die kon verhinderen dat Paul Magnette premier werd in plaats van De Croo. Bouchez stelde immers de eis dat er geen partijvoorzitter premier mocht worden. Waarmee niet alleen Paul Magnette, maar ook Conner Rousseau en Lachaert zelf aan de kant werden gezet. Als Wilmés MR-voorzitster was geweest had O-VLD MR laten vallen en voor de postjes gegaan, want dan had De Croo toch geen premier kunnen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kan onmogelijk iemand verrast hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lachaert moet zich niet verantwoorden tov De Wever. Maar wel tov de burgers, en niets in de peilingen geeft hem gelijk. Dat is net mijn punt, die onderlinge twisten zijn maar beispiel. Hoe ze zich in de regering gemaouvreerd hebben, dat gaan de burgers onthouden.
![]() |
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar mijn aanvoelen zullen de traditionele blauwe kiezers hier behoorlijk tevreden over zijn, de traditionele gele kiezers vermoedelijk heel wat minder ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lig hoegenaamd niet aan de voeten van De Wever. Maar laten we elkaar geen blaaskes wijsmaken. Lachaert heeft als voorzitter een route gekozen die hij Rutten verweet te bewandelen (paarsgroen). In dat opzicht is hij absoluut van koers veranderd. Hij wilde voorzitter worden en gebruikte de eerste de beste kans om Rutten uit het zadel te lichten. Om daarna bij dezelfde coalitie uit te komen.
![]() |
#308 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#309 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bart De Wever wacht begrijpelijk af tot de regering wat gerodeerd is, zodat hij kan evalueren hoe OVLD zich opstelt op het moment dat bijv. Demir en Van der Straeten achter lijnrecht tegenovergestelde regelgevingen gaan staan.
![]() |
#310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die gaan er door de corona en de coronamaatregelen op achteruit gaan. Er zijn enorm veel kleine bedrijfjes met slechts enkele werknemers in faling gegaan door de lockdowns. Daarnaast is er een regeerakkoord waarbij de kerncentrales in 2025 gesloten worden, er moet dus voor vervanging gezorgd worden. Er is enorm veel geld uitgegeven aan premies door de coronamaatregelen Er moet gezorgd worden voor een begroting in evenwicht, terwijl het BNP is gedaald en de staatsschulden zijn gestegen. Er zijn al verhogingen van pensioenen doorgevoerd. En dat zijn allemaal zaken die betaald moeten worden. Er zullen dus besparingen moeten doorgevoerd worden en er zullen nieuwe belastingen moeten uitgevonden worden. De levensstandaard gaat er dus op achteruit gaan. En dat gaan de mensen in rekening brengen bij het stemmen. En de eerste die steeds het kind van de rekening is, is de premier en zijn partij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige reden die ik kan bedenken: hij wou de federale regering permanent blokkeren. Pech voor hem: de andere partijen hadden hem door en zijn hun eigen weg gegaan.
![]() |
![]() |
#312 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En open vld doet inderdaad wat het wil wat dat betreft. En dat ze samen wilden blijven is eigenlijk altijd nogal duidelijk geweest. Maar Magnette trachtte dat uiteen te drijven. Of hij had al op voorhand door dat dit niet ging lukken en liet iemand anders zich verbranden. Het fijne weten we daar niet van he. Kan zijn dan De Wever wist dat het kalf verdronken was, maar dat hij toch maar probeerde. Ik vraag me nog altijd af waarom hij Magnette zelf die klus niet liet klaren. Magnette moet ergens leverage hebben gehad. Waarschijnlijk een grotere staatshervorming. Dat lijkt me redelijk plausibel. En De Wever wilde die natuurlijk. Laatst gewijzigd door stuyckp : 17 november 2020 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw politiek inzicht is gewoon 0.0. Je kunt personen al niet uit elkaar houden, begin daar al eerst eens mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een kazakkendraaier en onbetrouwbaar persoon eerste klas. Zijn houdbaarheidsdatum gaat ook niet lang zijn vrees ik. Het is een knechtje van De Cr00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-ik denk dat na maandenlange weigering, magnette uiteindelijk toch met de wever wou onderhandelingen opstarten, maar binnen het kader dat het nooit nva + OVLD én MR mocht zijn. -vermoedelijk zal BDW gedacht hebben : 'simpel, we rijden die lastige bouchez er gewoon af' -dat Lachaert al vanaf het begin duidelijk maakte dat dit scenario niet zou werken, deden ze af als tsjeverij. -Magnette zal nog bijkomend aan Bartje hebben gevraagd : 'jij moet Lachaert overtuigen, ik wil niet degene zijn die mijn regionale concurrent Bouchez defenestreer' -Bart zal die taak op zich genomen hebben, om dan te merken dat Lachaert dat weigerde -Magnette maakte daar dankbaar gebruik van om dan maar zelf een keuze te maken, door de onderhandelingen stop te zetten. The rest is history. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zou de normale reactie zijn die ik van een voorzitter van een grote partij verwacht. Niet dat die in opdracht van een politieke tegenstrever als Magnette een concullega gaat couilloneren. De leverage was simpel : PS die incontournable is, gaf eindelijk toe om met NVA te onderhandelen, de prijs was dat BDW Magnette zijn concurrent moest zien aan de kant te krijgen. Anders : terug exit voor NVA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar uiteindelijk: wat kan de Open VLD met Groen en Ecolo realiseren dat met N-VA niet zou kunnen? Op vlak van belastingen zal het eerder lastiger zijn, voor hun 'groene' flank iets makkelijker. Daar valt toch geen enkel rationeel argument voor te bedenken, tenzij het premierschap en/of de invloed van de strekking Somers in de partij?
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk dezelfde truuk die Groen en ecolo hanteren. Het is niet ideologisch, maar puur een tactische opstelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.demorgen.be/politiek/oud...heid~b26bc16f/ Citaat:
![]() |
![]() |
#320 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Leterme kan verkondigen wat hij wil, hij is politiek dood. Leterme is er gewoon niet in geslaagd om de N-VA op te eten en zo de grootste te worden. En afkomen dat het kartel opblazen en de Zweedse coalitie verlaten vanwege het Marrakesh dossier een fout was, zou ik niet direct durven zeggen. En ik ben er ook niet zo zeker van de nu in de oppositie zitten en slechte zaak is. Er zijn te veel beloftes gedaan, die niet waar kunnen gemaakt worden. Om te beginnen het minimuum pensioen van 1500€ netto per maand. BDW wou trouwens niet in een coalitie met Ecolo/Groen!. Te Links en te veel eisen om de kerncentrales te sluiten in 2025. |
||
![]() |
![]() |