Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2022, 17:54   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
veel verder dan "ik vind dat..." komt hij toch ook niet?

Wel, ik vind dat niet? Dat is een andere lezing/interpretatie/aanvoelen van de actuele situatie?

Wat moet/kan ik daar nu aan weerleggen?!
Kortom, ook u kunt hoegenaamd niet vertellen waarom de vergelijking niet opgaat. Het blijft bij "ik ben niet akkoord, omdat ik niet akkoord ben".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 17:57   #302
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Yep.

De achtergrond van zijn speech-video geeft sinds maandag ook aanleiding tot veel speurwerk bij OSINT toetsenbordhelden.
Het was me ontgaan maar blijkbaar werd zijn buitenverblijf aan Harrington Lake vrij snel herkend in die video.

https://www.google.com/maps/search/H.../data=!3m1!1e3

Répertoire du patrimoine culturel du Québec - Résidence d'été du Premier ministre

De luiken van zijn villa hebben zo een maantje gelijk van een buitentoilet.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 17:57   #303
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel, ik vind dat niet? Dat is een andere lezing/interpretatie/aanvoelen van de actuele situatie?

Wat moet/kan ik daar nu aan weerleggen?!
ik citeer:

"Voor een dergelijke waakzaamheid is naar mijn overtuiging nu alle reden."

"Dat ik de indruk heb dat we in een dergelijk proces zitten"

"Maar ik ben bang dat er nu iets vergelijkbaars aan de hand is."

Da's allemaal opinie he, which is perfectly fine. Ik erken zeker ook de waarschuwingen die hij beschrijft. Perfect legitiem. Alleen, ik ga neit zover dat een vergelijk met (de prelude tot) holocaust hier van toepassing is. Ik vind dat overdreven. Dat is ook een mening.

Kunnen we van mening verschillen?
Oud 2 februari 2022, 17:59   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ofwel hebt u de tekst dan toch niet gelezen, ofwel negeert u de argumentatie. Kijk, alleen al over de vraag wat een vergelijking juist inhoudt (een eerste stap in de beschrijving) merkt hij het volgende op:

Citaat:
Maar als je beweert dat elke vergelijking tussen de behandeling van ongevaccineerden nu en de Joden toen een gelijkstelling is van de huidige situatie met de Holocaust, dan ben je evenzeer onzinnig bezig.

Een vergelijking is namelijk geen gelijkstelling. Een vergelijking is niet meer dan de vraag stellen of en in hoeverre er misschien bepaalde overeenkomsten zijn. En dat zonder te ontkennen of te verzwijgen dat er natuurlijk ook verschillen zijn. Grote en essentiële verschillen wellicht. Ik zou daarom niet weten waarom een vergelijking niet zou mogen.
Oud 2 februari 2022, 18:00   #305
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie of wat zal u het leven zuur maken? En waardoor eigenlijk?
Mijn huis afpakken bvb., mijn (overheids)job bewust afschaffen, voor elke scheet een vergunning eisen etc. etc. etc.

Ge weet wel, zoals de nazi's in de jaren '30 deden met professoren
Oud 2 februari 2022, 18:00   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's allemaal opinie he, which is perfectly fine. Ik erken zeker ook de waarschuwingen die hij beschrijft. Perfect legitiem. Alleen, ik ga neit zover dat een vergelijk met (de prelude tot) holocaust hier van toepassing is. Ik vind dat overdreven. Dat is ook een mening.

Kunnen we van mening verschillen?
U mist weer het punt: een mening kan je beargumenteren, onderbouwen... Bij Veldman lees ik die wel. Bij u niet.

En nogmaals: u blijft leugens schrijven als u stelt dat er vergeleken wordt met de holocaust. Dat gebeurt NIET.
Oud 2 februari 2022, 18:01   #307
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is al 1000 maal gedaan op dit forum en elders.
Nee, toon het eens.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 18:03   #308
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Enig idee hoe lang men er over zou doen bij wegslepen van duizenden trucs?

Dat gaat zomaar niet hoor.
Inderdaad. En als de truckers de pneumatica van hun luchtremmen onklaar maken gaat het nog minder snel!
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 18:05   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn huis afpakken bvb., mijn (overheids)job bewust afschaffen, voor elke scheet een vergunning eisen etc. etc. etc.

In het begin waren die maatregelen ook nog niet op volle sterkte. Het begon met het uitsluiten van Joden op bepaalde openbare plaatsen (Hebben we onlangs geen dergelijk discours gehoord van een bepaalde partijleider?), met het uitsluiten van deelname aan bepaalde evenementen en dan is het stap voor stap erger geworden.

En dit alles ging gepaard - en dat is een element dat Veldman ter sprake brengt en u compleet negeert - met het aanzwengelen bij de bevolking van een gevoel van afkeer, een vijanddenken over die... "andere". Het stigmatiseren, het afschilderen als een gevaarlijke groep die men in de tang moet zetten en desnoods uit de maatschappij isoleren. Denk aan het discours van De Croo toen hij opmerkte dat hij niet wenste te toleren dat er "mensen andere mensen in gevaar brengen". De ongevaccineerden werden hier voorgesteld als de groep die gevaarlijk is. Hetzelfde deed men met Joden: de ratten van de maatschappij die het bouwwerk door hun geknaag in gevaar brengen en dus eerst geïsoleerd en verdreven moeten worden, en daarna... als het kan... ook geëlimineerd.
Oud 2 februari 2022, 18:06   #310
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat we heel zuinig moeten zijn met zo'n dramatische vergelijkingen
Dat is nu precies het beste argument in de tekst. Door "heel zuinig willen te zijn" ttz, door die gebeurtenissen te sacraliseren, gaan we voorbij aan de les die we eruit hadden moeten trekken.

Er is niks "bijzonders" aan wat er met de Joden gebeurde, behalve dan dat het van het soort gangbaar fenomeen dat daar gebeurde, het de enig historisch recente voorbeeld is in onze contreien. En dus moeten we het aangrijpen als waarschuwing voor dat soort afglijden, omdat we er weinig andere hebben die ons nog ergens "aanspreken".

We moeten helemaal niet 'zuinig' zijn met dat soort vergelijkingen, en op tijd de alarmbellen laten afgaan.

Trouwens, in totaal andere overdreven zin heeft men die alarmbellen heel heel snel laten afgaan bij zekere politieke stromingen he. Het 70-puntenplan van het Blok destijds was stukken minder verregaand als wat er nu gebeurt, en toch was er toen geen enkel probleem om alle "nazi" alarm bellen heel hard laten te rinkelen.
Oud 2 februari 2022, 18:07   #311
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is min of meer toch wat men met ongevaccineerden doet ? Van sommigen pakt men hun job af. Van iedereen eist men een vergunning om op restaurant te gaan... (nee, huizen werden nog niet afgepakt).

Citaat:
Welja, dat gebeurt dus met sommige geneesheren, verplegers, brandweerlui, mensen die de trein moeten nemen voor hun werk en zo voort he.

Het is grappig hoe je, als je "tegenvoorbeelden" wil geven, je eigenlijk begint te beseffen hoe het er nu aan toe gaat.

Mag een niet-gevaccineerde geneesheer nog werken bijvoorbeeld ? Hier in Frankrijk niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 februari 2022 om 18:08.
Oud 2 februari 2022, 18:08   #312
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ofwel hebt u de tekst dan toch niet gelezen, ofwel negeert u de argumentatie. Kijk, alleen al over de vraag wat een vergelijking juist inhoudt (een eerste stap in de beschrijving) merkt hij het volgende op:
Hij beschrijft allemaal zaken die gebeuren, de vrijheidsbervoing, de angst, de massa-hypnose.

NIETS van dat alles strijd ik af.

Ok?

Mijn argumentatie? Heel dat geroep over de komst van de totalitaire staat komt van een geprivilegieerd luid groepke die ocharme minimaal in hun persoonlijke vrijheid aangetast worden. Waarom denk ik dat dit niet al leiden tot een totalitaire staat? Omdat dat dat gewoon niet gaan pakken he...
Als het totaal geen zin heet om zo'n segregatie in stand te houden, dan is daar geen draagvlak voor, dan verdwijnt dat. Quite simple. Net omdat in deze de "getroffen" groep nogal luid en mondig is, zal dat zeker niet gebeuren.

Ge ziet toch zo dat de "officiele" lijn al aan het keren is. Waardige" denkers keren zich ook tegen de pasjesmaatschappij. So what's the fucking fuzz. Het zal zéker niet verder escaleren, wel integendeel, het is meer waarschijnlijk dat het zal minderen.

Tot slot, nogmaals, het échte gevaar van het totalitaire zit mijn inziens elders.

In geen van beide gevallen is het "nuttig" of "productief" om hyperboolvergelijkingen zoals die met de jaren '30 boven te halen.

Ziedaar mijn "argumentatie" (u zal vaststellen dat het eerder een mening is, net als Veldman)

zo
Oud 2 februari 2022, 18:09   #313
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn argumentatie? Heel dat geroep over de komst van de totalitaire staat komt van een geprivilegieerd luid groepke die ocharme minimaal in hun persoonlijke vrijheid aangetast worden.
Oud 2 februari 2022, 18:10   #314
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is grappig hoe je, als je "tegenvoorbeelden" wil geven, je eigenlijk begint te beseffen hoe het er nu aan toe gaat.
(ik maakten net expliciet die vgl om NET aan te tonen dat ik ook niet dramatisch moet doen, snap je?)
Oud 2 februari 2022, 18:10   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Duitsland geldt 2G voor het openbaar vervoer. Ongevaccineerden die niet over eigen transport beschikken en te ver afwonen van hun werkplek, betekent dit de facto vaccinatiedwang. Ofwel laat je je vaccineren en kan je weer het OV op. Ofwel zoek je ander werk. Ofwel ga je dichter bij je werk wonen. Kortom, men brengt mensen ook op jobgerelateerd gebied onder zware druk.

Over professoren gesproken, zegt de naam Sam Brokken u iets? Ontslagen om een mening... En hoorden we ook al niet pleiten om Lieven Annemans te laten ontslaan, zelfs door zijn collega's hooggeleerde professoren?
Oud 2 februari 2022, 18:11   #316
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
een fucking QR code tonen om een fucking restaurant binnen te mogen

cry me a fucking river

en dan de joden maar klagen over hun "vestimentaire" plichten
Oud 2 februari 2022, 18:11   #317
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(ik maakten net expliciet die vgl om NET aan te tonen dat ik ook niet dramatisch moet doen, snap je?)
Ah voor U moet ge niet dramatisch doen als ze uw huis afpakken, U verbieden van te werken en zo ? Da's allemaal "geen erge ingreep in uw persoonlijke vrijheden" ?
Oud 2 februari 2022, 18:12   #318
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een fucking QR code tonen om een fucking restaurant binnen te mogen
Eh, dat is toch een ongelofelijke beperking van uw persoonlijke vrijheden als ge die niet hebt ; en trouwens ook, als ge die echt hebt. Dat is toch iets dat je niet wil doen en dus uiteindelijk zoveel mogelijk vermijd van te doen, zelfs al heb je die ? Of verandert dat voor U niks en ga jij vrolijk op restaurant en zo met uw QR code ? Zoals Ariers met hun Ahnenpass ?
Ik probeer die zo min mogelijk te gebruiken. Als ik kan vermijden van op restaurant te moeten, verkies ik dat, juist omdat het zo walgelijk is zo een QR code moeten te tonen. Ik ben eigenlijk doodbeschaamd die paar keren dat ik het gedaan heb.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 februari 2022 om 18:16.
Oud 2 februari 2022, 18:13   #319
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah voor U moet ge niet dramatisch doen als ze uw huis afpakken, U verbieden van te werken en zo ? Da's allemaal "geen erge ingreep in uw persoonlijke vrijheden" ?
irony is wasted on you...
Oud 2 februari 2022, 18:13   #320
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is min of meer toch wat men met ongevaccineerden doet ? Van sommigen pakt men hun job af. Van iedereen eist men een vergunning om op restaurant te gaan... (nee, huizen werden nog niet afgepakt).

Welja, dat gebeurt dus met sommige geneesheren, verplegers, brandweerlui, mensen die de trein moeten nemen voor hun werk en zo voort he.

Mag een niet-gevaccineerde geneesheer nog werken bijvoorbeeld ? Hier in Frankrijk niet.

In verschillende echtscheidingen werden al wel kinderen afgepakt omdat de andere ouder niet gevaccineerd is.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be