Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2005, 11:27   #301
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Kom, laat ons nu eens een minuutje ernstig worden, en het lachen even laten, alhoewel ik heel graag spot met jullie non-filosofie (filosofie komt van "houden van denken" en wie er niet van houdt is dus geen filosoof).
Hoever zouden we staan met de samenleving, die jullie zo mooi multicul noemen, indien iedereen probeerde eerlijk te zijn?
Zeg ik dat Stalin, Idi Amin Dada, Mobutu, Kim Il Sung, Moa ze Dong, Franco, Keizer Willem 1 en Atilla de Hun moeten vergeten worden? Ontkent?

Wat zou de zin hiervan zijn, van de geschiedenis te willen vervalsen?
Ik vraag me dan ook af wat de grote waarde is van mensen die dat persé willen doen, wetende dat men daar de overlevende familieleden van 6 miljoen joden en hopen mensen wiens familie stierf door het fascisme en de holocaust enorm mee kwetst en onze kinderen geen correct inzicht geeft in de geschiedenis. Het gaat niet over het aanbrengen van een correctie op de geschiedenis, de geschiedeniswetenschap doet niet anders, het gaat over het TOTAAL ontkennen ervan.
Het feit dat dit tot grote verontwaardiging aanzet, het verbieden van negationisme kan ik nog begrijpen, het is formeel een aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Maar wij zullen beeldenstormers, vernietigers van historische gebouwen, van de bibliotheken van Bagdad ook niet behandelen als ware het jonge boefjes die een auto vandaliseren, naar ik hoop?
Waarom maakt men van een Verbeke een held? Het is iemand die weet dat hij zal opgepakt worden, hij is al veroordeeld voor de feiten, hij wist waar hij aan begon, is dat heldhaftigheid of perfiditeit? WOrdt ik heel belangrijk, een historische en morele held als ik het bestaan van Ambiorix of Julius Caesar ontken? Moeten historici en het hele VB mij loven en met myre en wierook bezoeken omdat ik er plezier in schep van de slag van Waterloo te verwijzen naar de fabeltjeskrant, zeggende dat dit een constructie is van de uitbaters van het museum in Waterloo en dat de Amerikanen die film die ze daar draaien hebben gefantaseerd om België nadien te kunnen voorzien van Cola????

De waarheid is niet iets dat louter subjectief is. De geschiedenis is geen roman die verschillende verzonnen figuren bevat en door de schrijvers of zijn nazaten kunnen geretoucheerd of veranderd worden.

Hetzelfde geld voor de vreemdelingenhaat en de samenleving met verschillende mensen. Hoever zouden wij hebben gestaan indien het VB er niet was, en iedereen zou meewerken aan een leefbare samenleving in plaats van mensen onzinnige nonsens wijs te maken, ongehoorde foutieve informatie te verspreiden en in plaats van aan te zetten tot haat op te roepen tot communicatie, tot begrip.

Spotten met het loochenen van de waarheid is geen goede grap. Ik kan nog altijd niet lachen met Stalin, maar met de holocaust evenmin. Er zijn er zo velen en ik reken op uw verstand om dit in te zien.
En zo spot ik ook graag met het politiek correct denken, maar kom elk zijn "vrije mening", voor mij geen probleem.
En voor de zoveelste maal, waar eindigt "vrije menigsuiting", dat is daar waar physisch geweld begint. En zeker bij terroristische aanslagen is het nogal duidelijk. Maar gaat men alle moslims uitwijzen, uit schrik voor terroristische aanslagen uit dien hoek ? Trouwens in dit geval zal "vrije meningsuiting" de speurders wegwijs maken. Veel gevaarlijker zijn zij die hun aanslagen in alle stilte voorbereiden.
En wie in godsnaam, buiten de gesubsidieerde media, die hierin een opvoedkundig punt zien, neemt Verbeke nu ernstig, laat staan dat men er een held van maakt.
En voor de rest kunt ge natuurlijk zeggen wat ge wilt, zo zijn er ook die beweren dat de cia de "two towers" raid in NY op 11 september zelf heeft opgezet.
En dan toch nog even. Wat is de invloed van het vb op het mislukken van heel het integratieproces in de afgelopen jaren ? Ze zijn nooit nergens aan de macht geweest, hebben nooit iets te zeggen gehad. Het zijn wel de "machtspartijen" die van het geheel een sooitje hebben gemaakt.
Denk daar ook eens over na.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Bob on 07-08-2005 at 12:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Kom, laat ons nu eens een minuutje ernstig worden, en het lachen even laten, alhoewel ik heel graag spot met jullie non-filosofie (filosofie komt van "houden van denken" en wie er niet van houdt is dus geen filosoof).
Hoever zouden we staan met de samenleving, die jullie zo mooi multicul noemen, indien iedereen probeerde eerlijk te zijn?
Zeg ik dat Stalin, Idi Amin Dada, Mobutu, Kim Il Sung, Moa ze Dong, Franco, Keizer Willem 1 en Atilla de Hun moeten vergeten worden? Ontkent?

Ik vraag me dan ook af wat de grote waarde is van mensen die dat persé willen doen, wetende dat men daar de overlevende familieleden van 6 miljoen joden en hopen mensen wiens familie stierf door het fascisme en de holocaust enorm mee kwetst en onze kinderen geen correct inzicht geeft in de geschiedenis. Het gaat niet over het aanbrengen van een correctie op de geschiedenis, de geschiedeniswetenschap doet niet anders, het gaat over het TOTAAL ontkennen ervan.
Het feit dat dit tot grote verontwaardiging aanzet, het verbieden van negationisme kan ik nog begrijpen, het is formeel een aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Maar wij zullen beeldenstormers, vernietigers van historische gebouwen, van de bibliotheken van Bagdad ook niet behandelen als ware het jonge boefjes die een auto vandaliseren, naar ik hoop?
Waarom maakt men van een Verbeke een held? Het is iemand die weet dat hij zal opgepakt worden, hij is al veroordeeld voor de feiten, hij wist waar hij aan begon, is dat heldhaftigheid of perfiditeit? WOrdt ik heel belangrijk, een historische en morele held als ik het bestaan van Ambiorix of Julius Caesar ontken? Moeten historici en het hele VB mij loven en met myre en wierook bezoeken omdat ik er plezier in schep van de slag van Waterloo te verwijzen naar de fabeltjeskrant, zeggende dat dit een constructie is van de uitbaters van het museum in Waterloo en dat de Amerikanen die film die ze daar draaien hebben gefantaseerd om België nadien te kunnen voorzien van Cola????

De waarheid is niet iets dat louter subjectief is. De geschiedenis is geen roman die verschillende verzonnen figuren bevat en door de schrijvers of zijn nazaten kunnen geretoucheerd of veranderd worden.

Hetzelfde geld voor de vreemdelingenhaat en de samenleving met verschillende mensen. Hoever zouden wij hebben gestaan indien het VB er niet was, en iedereen zou meewerken aan een leefbare samenleving in plaats van mensen onzinnige nonsens wijs te maken, ongehoorde foutieve informatie te verspreiden en in plaats van aan te zetten tot haat op te roepen tot communicatie, tot begrip.

Spotten met het loochenen van de waarheid is geen goede grap. Ik kan nog altijd niet lachen met Stalin, maar met de holocaust evenmin. Er zijn er zo velen en ik reken op uw verstand om dit in te zien.
En zo spot ik ook graag met het politiek correct denken, maar kom elk zijn "vrije mening", voor mij geen probleem.
En voor de zoveelste maal, waar eindigt "vrije menigsuiting", dat is daar waar physisch geweld begint. En zeker bij terroristische aanslagen is het nogal duidelijk. Maar gaat men alle moslims uitwijzen, uit schrik voor terroristische aanslagen uit dien hoek ? Trouwens in dit geval zal "vrije meningsuiting" de speurders wegwijs maken. Veel gevaarlijker zijn zij die hun aanslagen in alle stilte voorbereiden.
En wie in godsnaam, buiten de gesubsidieerde media, die hierin een opvoedkundig punt zien, neemt Verbeke nu ernstig, laat staan dat men er een held van maakt.
En voor de rest kunt ge natuurlijk zeggen wat ge wilt, zo zijn er ook die beweren dat de cia de "two towers" raid in NY op 11 september zelf heeft opgezet.
En dan toch nog even. Wat is de invloed van het vb op het mislukken van heel het integratieproces in de afgelopen jaren ? Ze zijn nooit nergens aan de macht geweest, hebben nooit iets te zeggen gehad. Het zijn wel de "machtspartijen" die van het geheel een sooitje hebben gemaakt.
Denk daar ook eens over na.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

En dan toch nog even. Wat is de invloed van het vb op het mislukken van heel het integratieproces in de afgelopen jaren ? Zo zijn nooit nergens aan de macht geweest, hebben nooit iets te zeggen gehad. Het zijn wel de "machtspartijen" die van het geheel een sooitje hebben gemaakt.
Denk daar ook eens over na.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bob : 7 augustus 2005 om 11:29.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 13:10   #302
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je sermoen klinkt goed, maar bevat een paar cruciale foutjes. Ik knip een beetje.

Citaat:
Wellicht geen (dat gaan we pas weten als we het mogen lezen, nietwaar), maar het punt is dat het niet is omdat iets geen zin heeft, dat je het moet verbieden. Als dat de regel zou worden, dan bestaat de maatschappij nog grotendeels uit verboden. Een politiestaat, dus. Omdat je remedie vele malen erger is dan de kwaal, moet ook onzin toegelaten zijn.

Citaat:
WOrdt ik heel belangrijk, een historische en morele held als ik het bestaan van Ambiorix of Julius Caesar ontken?
Je wordt dat wel als je daarvoor ook vervolgd en opgesloten wordt.

Citaat:
De waarheid is niet iets dat louter subjectief is.
Ha neen? Welke paus zullen we dan het monopolie toevertrouwen om voor ons allen dé Waarheid voorgoed vast te leggen?

Citaat:
De oproep aan het eind klinkt redelijk, maar wat er voor komt doet beangstigend middeleeuws aan.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 13:46   #303
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Wat is de invloed van het vb op het mislukken van heel het integratieproces?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Denk daar ook eens over na.
Beste Bob, ik pik dit er even uit omdat het me voorkomt dat ik de rest al uitvoerig op andere plaatsen heb beantwoord. Mijn excuus maar mijn tijd is toch beperkt

Je poneert twee stellingen:
1) In feite zijn de klassieke partijen verantwoordelijk voor de problemen rond migratie
2) De invloed van het VB is twijfelachtig want zij waren immers niet aan de macht.

Verantwoordelijkheid van de overheid ivm migratie

De Belgische en ook de VLaamse overheid draagt en droeg deze verantwoordelijkheid. Zij bepalen immers wie het land binnen kan en niet en onder welke voorwaarden. Zij dienden de nodige schikkingen te treffen om de opvang en de integratie van migranten te verzorgen.
In de jaren zestig was de migratie niets anders dan de import van werkkrachten. Punt. Ronselaars haalden nieuwe werknemers naar ons land zonder dat er enig inzicht bestond in de toekomst, de evolutie van deze mensen binnen ons land, hun toekomstmogelijkheden, hun huisvesting, hun integratie enz... Het was prutswerk in functie van de economie die om goedkope en talrijke werkkrachten vroeg. Onze gastarbeiders waren geen gasten, zij werden beschouwd als een productiefactor.

Door deze lamentabele politiek ontstond een zwaar sociaal probleem: de lage lonen, de geringe kansen om zich te integreren, het gebrek aan een goede huisvesingspolitiek en de misbruiken die er uit volgden schiepen een massa sociale problemen. Mensen met een andere cultuur opnemen wordt niet gemakkelijk wanneer ze tevens tot een economisch achtergestelde groep worden gemaakt. Het gebrek aan opvang, onderwijs, het moeizaam op gang komen en de desorganisatie van het herenigen met hun familie is een zwarte vlek op onze voor de rest sociale en gastvrije samenleving. De diverse partijen en overheden die zich hier hebben schuldig gemaakt aan verzuim en kortzichtigheid betoonden zijn effectief de medeschuldigen aan het falen, of zelf het grotendeels niet bestaan van een humane migratie.
Er is nog steeds een grote achterstand in te halen. Ik denk dat geen enkele partij dit probleem ontkent of onderschat. Er is geen reden tot juichen, waakzaamheid is alle dagen gewenst en geboden. Anderzijds moet men de pogingen om recht te doen aan migranten, en pogingen om de scheefgetrokken situatie niet afdoen als hopeloos en ongewenst. Landen zoals de VS, Brazië, Portugal en Zuid-Africa kennen grotere en moeilijkere problemen dan bij ons, waar de migratie een betrekkelijk klein gedeelte van de bevolking uitmaakt, veel kleiner dan bijvoorbeeld het grote percentage kansarmen dat wij globaal kennen.

Verantwoordelijkheid van VB en andere xenofobe en racistische organisaties:
Was onze overheid al schuldig aan een tekort aan enige planning dan was de "hulp" die geboden werd door de opposanten van de migratie nihil. Wel integendeel.
Aanvankelijk kende de aankomst van migranten geen noemenswaardige reactie bij de plaatselijke bevolking. Men was niet echt tolerant (verdraagzaam zijn is het kennen van iemand en er mee kunnen omgaan) maar onverschillig. Men keek erover, ernaast, errond. Deze mensen liepen langs ons heen en er was weinig contact, weinig belangstelling, weinig ophef.
Om tot een goede integratie te komen ontbrak de inzet om bruggen te leggen, om begrip te kweken om conatcten te leggen. Zij werden immers gezien als mensen die in grote mate zouden terug keren naar hun eigen land. Deze illusie was algemeen verspreid en bleek een verkeerde inschatting in te houden, de zoveelste. Nergens was afgesproken dat het hier om tijdelijke arbeidsmigratie ging, en vele vreemdelingen, die hierover ook niet in het reine kwamen, zagen pas bij het opgroeien van hun kinderen dat een definitieve terugker, alleen al omdat hun kinderen in het thuisland niet konden aarden, onmogelijk was.

Door het ontbreken van enig initiatief op het vlak van de integratie gebeurde deze niet of ongeorganiseerd De tweede generatie migranten, in feite de kinderen van de migranten, werden geplaatst voor twee culturen, en werden geacepteerd door geen enkele. Voor hen was er geen duidelijkheid, geen acceptatie mogelijk, die was immers niet voorzien. Tussen wal en schip zijn zij de eerste groep multiculturele Belgen, die de nadelen hadden van twee culturen maar niet de voordelen van één van beiden.
Spreken van een multiculturele samenleving is iets anders dan ze stichten.
In Vlaanderen is er niet zo'n duidelijke etnische gettovorming ontstaan die in het Noorden en het Zuiden van ons land heeft plaatsgevonden: een gettovorming per nationaliteit. Dit is een pluspunt op zich. Maar de multiculturaliteit, die berust op wederzijdse kennis en begrip is nagenoeg onbestaande. In Vlaanderen bestaan twee monoculturen naast mekaar:
autochtonie en allochtonië. Onderling zijn de allochtonen een min of meer multiculturele samenleving gaan opbouwen, onze migratie heeft niet geleidt, zoals in Frankrijk tot duidelijke Algerijnse, Turkse en Marokkaanse gettos. DIt pleit voor de allochtonen die, tenminste onderling van een grote vorm van integratiebereidheid vertoonden. Ook naar de autochtone bevolking toe hebben onze migranten steeds blijk gegeven van grote bereidheid om zich te integreren. De inburgeringscursussen die overvol zitten, ook voor degenen die deze vrijwillig wensen te volgen is hier een overtuigend bewijs van.
Toch is het in de grote steden niet tot een multiculturele samenleving gekomen in de meeste gevallen, omdat naast het ontstaan van het gegeven van de eigenheid van de migranten het gegeven van de sociale achterstand die zij kregen toebedeeld een snellere integratie in de weg stond.
Een belangrijk aspect in het stagneren van een snelle integratie is echter niet enkel puur sociaal-economisch.
Het opkomen van een partij, en van verschillende organisaties die hier rond draaien, die een xenofobe houding aannam heeft zeker een grote rol gespeeld.
Bij integratie verandert de totale maatschappij: er worden nieuwe mogelijkheden gecreeerd. Zonder de buitenlandse invloeden zouden wij chinese, indonesische, turkse en marokkaanse keukens niet kennen. Ook de wiskunde niet, de alcohol. Het is onze rijkdom dat we als centrum van Europa, vroeger zelf van de wereld, de wereldrijkdom en de culturen van de gehele wereld hebben geïntegreerd in onze alledaagse levenswijzen. Het multiculturele aspect van Vlaanderen, door de eeuwen heen gezien is de essentie van Vlaanderen, het ontbreken van een duidelijke eigen cultuur is geen gebrek: wij zijn de meltingpot waar New York van droomt (met zijn verschillende etnische wijken is New York een verzameling van monoculturen, geen multiculturele stad, ze is zo multicultureel als Chicago dat is).
Maar de in 66 pas verworven culturele autonomie van het franstalig establishment maakte ons bang van een nieuwe inwijkingsgolf.
De partij die hier op inspeelde had het speelterrein vrij. De overmoed van de klassieke partijen die in de nieuwe Vlaamse culturele, en later effectief politieke autonomie (het federalisme) een kans zagen op het uitbouwen van een moderne samenleving kon niet geloven dat het oubollig "pak de vreemdeling", dit nieuwe maar op Arabieren gerichte antisemitisme zou aanslaan, heeft zich hier nooit hartsgrondig tegen verzet.
Nieuw Rechts, eerst het Vlaams Blok, van naam veranderd tot Vlaams Belang was oorspronkelijk maar een amalgaam van uiterst conservatieve katholieken, nationalisten van het verkeerde type en een minderheid van xenofoben en racisten bleek garen te spinnen bij het oude vuile spel van diabolisering, stereotypering en het inspelen op de angsten voor de vreemdeling die andere partijen als afgedaan en fossiel bestempelden. De vleugel die deze politiek voerde kende in Antwerpen zo'n succes dat het de grond werd van een partij die ondertussen de grootste is geworden van Vlaanderen.
De schade die een jarenlange politiek van oproep tot vreemdelingenhaat meebrengt is niet te schatten. Deze schade is des te groter bij de vreemdelingen zelf, die onthutst over de kleine weerstand die de klassieke partijen boden in plaats van zich enthousiast, via hun kinderen alvast, in te burgeren een grote schok gaf en hen eerder motiveerde om een stap terug te zetten. Over hoeveel mensen hierdoor geschokt zijn en wat de weerslag is op de tweede en derde generatie migranten is moeilijk in te schatten.
Op de autochtone bevolking is de impact des te groter: niet alleen de stemmen die het VB haalt maar het salonfähig worden van racistische houdingen, angsten, gedragingen en het steed talrijker wordende incidenten die uitgelokt worden, branden gesticht, statistieken over discriminatie in scholen, op het werk, in de ontspanningswereld tonen aan dat de politiek van het VB daadwerkelijk een grote impact heeft gehad op onze samenleving.

De reactie hiertegen is lauw tot onbestaande vanuit de politieke wereld die niet weet hoe het probleem van het VB gepast aan te pakken en die net zoals bij de migratie zelf verkiest het probleem niet frontaal aan te pakken.

Zeggen dat het VB geen impact heeft gehad op het afremmen van de integratie, in het oprichten van een multiculturele maatschappij is ziende blind en horende doof zijn. Het is het aanhouden van de geliefde houding der struisvogels.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 13:48   #304
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste Bob, ik pik dit er even uit omdat het me voorkomt dat ik de rest al uitvoerig op andere plaatsen heb beantwoord. Mijn excuus maar mijn tijd is toch beperkt

Je poneert twee stellingen:
1) In feite zijn de klassieke partijen verantwoordelijk voor de problemen rond migratie
2) De invloed van het VB is twijfelachtig want zij waren immers niet aan de macht.

Verantwoordelijkheid van de overheid ivm migratie

De Belgische en ook de VLaamse overheid draagt en droeg deze verantwoordelijkheid. Zij bepalen immers wie het land binnen kan en niet en onder welke voorwaarden. Zij dienden de nodige schikkingen te treffen om de opvang en de integratie van migranten te verzorgen.
In de jaren zestig was de migratie niets anders dan de import van werkkrachten. Punt. Ronselaars haalden nieuwe werknemers naar ons land zonder dat er enig inzicht bestond in de toekomst, de evolutie van deze mensen binnen ons land, hun toekomstmogelijkheden, hun huisvesting, hun integratie enz... Het was prutswerk in functie van de economie die om goedkope en talrijke werkkrachten vroeg. Onze gastarbeiders waren geen gasten, zij werden beschouwd als een productiefactor.

Door deze lamentabele politiek ontstond een zwaar sociaal probleem: de lage lonen, de geringe kansen om zich te integreren, het gebrek aan een goede huisvesingspolitiek en de misbruiken die er uit volgden schiepen een massa sociale problemen. Mensen met een andere cultuur opnemen wordt niet gemakkelijk wanneer ze tevens tot een economisch achtergestelde groep worden gemaakt. Het gebrek aan opvang, onderwijs, het moeizaam op gang komen en de desorganisatie van het herenigen met hun familie is een zwarte vlek op onze voor de rest sociale en gastvrije samenleving. De diverse partijen en overheden die zich hier hebben schuldig gemaakt aan verzuim en kortzichtigheid betoonden zijn effectief de medeschuldigen aan het falen, of zelf het grotendeels niet bestaan van een humane migratie.
Er is nog steeds een grote achterstand in te halen. Ik denk dat geen enkele partij dit probleem ontkent of onderschat. Er is geen reden tot juichen, waakzaamheid is alle dagen gewenst en geboden. Anderzijds moet men de pogingen om recht te doen aan migranten, en pogingen om de scheefgetrokken situatie niet afdoen als hopeloos en ongewenst. Landen zoals de VS, Brazië, Portugal en Zuid-Africa kennen grotere en moeilijkere problemen dan bij ons, waar de migratie een betrekkelijk klein gedeelte van de bevolking uitmaakt, veel kleiner dan bijvoorbeeld het grote percentage kansarmen dat wij globaal kennen.

Verantwoordelijkheid van VB en andere xenofobe en racistische organisaties:
Was onze overheid al schuldig aan een tekort aan enige planning dan was de "hulp" die geboden werd door de opposanten van de migratie nihil. Wel integendeel.
Aanvankelijk kende de aankomst van migranten geen noemenswaardige reactie bij de plaatselijke bevolking. Men was niet echt tolerant (verdraagzaam zijn is het kennen van iemand en er mee kunnen omgaan) maar onverschillig. Men keek erover, ernaast, errond. Deze mensen liepen langs ons heen en er was weinig contact, weinig belangstelling, weinig ophef.
Om tot een goede integratie te komen ontbrak de inzet om bruggen te leggen, om begrip te kweken om conatcten te leggen. Zij werden immers gezien als mensen die in grote mate zouden terug keren naar hun eigen land. Deze illusie was algemeen verspreid en bleek een verkeerde inschatting in te houden, de zoveelste. Nergens was afgesproken dat het hier om tijdelijke arbeidsmigratie ging, en vele vreemdelingen, die hierover ook niet in het reine kwamen, zagen pas bij het opgroeien van hun kinderen dat een definitieve terugker, alleen al omdat hun kinderen in het thuisland niet konden aarden, onmogelijk was.

Door het ontbreken van enig initiatief op het vlak van de integratie gebeurde deze niet of ongeorganiseerd De tweede generatie migranten, in feite de kinderen van de migranten, werden geplaatst voor twee culturen, en werden geacepteerd door geen enkele. Voor hen was er geen duidelijkheid, geen acceptatie mogelijk, die was immers niet voorzien. Tussen wal en schip zijn zij de eerste groep multiculturele Belgen, die de nadelen hadden van twee culturen maar niet de voordelen van één van beiden.
Spreken van een multiculturele samenleving is iets anders dan ze stichten.
In Vlaanderen is er niet zo'n duidelijke etnische gettovorming ontstaan die in het Noorden en het Zuiden van ons land heeft plaatsgevonden: een gettovorming per nationaliteit. Dit is een pluspunt op zich. Maar de multiculturaliteit, die berust op wederzijdse kennis en begrip is nagenoeg onbestaande. In Vlaanderen bestaan twee monoculturen naast mekaar:
autochtonie en allochtonië. Onderling zijn de allochtonen een min of meer multiculturele samenleving gaan opbouwen, onze migratie heeft niet geleidt, zoals in Frankrijk tot duidelijke Algerijnse, Turkse en Marokkaanse gettos. DIt pleit voor de allochtonen die, tenminste onderling van een grote vorm van integratiebereidheid vertoonden. Ook naar de autochtone bevolking toe hebben onze migranten steeds blijk gegeven van grote bereidheid om zich te integreren. De inburgeringscursussen die overvol zitten, ook voor degenen die deze vrijwillig wensen te volgen is hier een overtuigend bewijs van.
Toch is het in de grote steden niet tot een multiculturele samenleving gekomen in de meeste gevallen, omdat naast het ontstaan van het gegeven van de eigenheid van de migranten het gegeven van de sociale achterstand die zij kregen toebedeeld een snellere integratie in de weg stond.
Een belangrijk aspect in het stagneren van een snelle integratie is echter niet enkel puur sociaal-economisch.
Het opkomen van een partij, en van verschillende organisaties die hier rond draaien, die een xenofobe houding aannam heeft zeker een grote rol gespeeld.
Bij integratie verandert de totale maatschappij: er worden nieuwe mogelijkheden gecreeerd. Zonder de buitenlandse invloeden zouden wij chinese, indonesische, turkse en marokkaanse keukens niet kennen. Ook de wiskunde niet, de alcohol. Het is onze rijkdom dat we als centrum van Europa, vroeger zelf van de wereld, de wereldrijkdom en de culturen van de gehele wereld hebben geïntegreerd in onze alledaagse levenswijzen. Het multiculturele aspect van Vlaanderen, door de eeuwen heen gezien is de essentie van Vlaanderen, het ontbreken van een duidelijke eigen cultuur is geen gebrek: wij zijn de meltingpot waar New York van droomt (met zijn verschillende etnische wijken is New York een verzameling van monoculturen, geen multiculturele stad, ze is zo multicultureel als Chicago dat is).
Maar de in 66 pas verworven culturele autonomie van het franstalig establishment maakte ons bang van een nieuwe inwijkingsgolf.
De partij die hier op inspeelde had het speelterrein vrij. De overmoed van de klassieke partijen die in de nieuwe Vlaamse culturele, en later effectief politieke autonomie (het federalisme) een kans zagen op het uitbouwen van een moderne samenleving kon niet geloven dat het oubollig "pak de vreemdeling", dit nieuwe maar op Arabieren gerichte antisemitisme zou aanslaan, heeft zich hier nooit hartsgrondig tegen verzet.
Nieuw Rechts, eerst het Vlaams Blok, van naam veranderd tot Vlaams Belang was oorspronkelijk maar een amalgaam van uiterst conservatieve katholieken, nationalisten van het verkeerde type en een minderheid van xenofoben en racisten bleek garen te spinnen bij het oude vuile spel van diabolisering, stereotypering en het inspelen op de angsten voor de vreemdeling die andere partijen als afgedaan en fossiel bestempelden. De vleugel die deze politiek voerde kende in Antwerpen zo'n succes dat het de grond werd van een partij die ondertussen de grootste is geworden van Vlaanderen.
De schade die een jarenlange politiek van oproep tot vreemdelingenhaat meebrengt is niet te schatten. Deze schade is des te groter bij de vreemdelingen zelf, die onthutst over de kleine weerstand die de klassieke partijen boden in plaats van zich enthousiast, via hun kinderen alvast, in te burgeren een grote schok gaf en hen eerder motiveerde om een stap terug te zetten. Over hoeveel mensen hierdoor geschokt zijn en wat de weerslag is op de tweede en derde generatie migranten is moeilijk in te schatten.
Op de autochtone bevolking is de impact des te groter: niet alleen de stemmen die het VB haalt maar het salonfähig worden van racistische houdingen, angsten, gedragingen en het steed talrijker wordende incidenten die uitgelokt worden, branden gesticht, statistieken over discriminatie in scholen, op het werk, in de ontspanningswereld tonen aan dat de politiek van het VB daadwerkelijk een grote impact heeft gehad op onze samenleving.

De reactie hiertegen is lauw tot onbestaande vanuit de politieke wereld die niet weet hoe het probleem van het VB gepast aan te pakken en die net zoals bij de migratie zelf verkiest het probleem niet frontaal aan te pakken.

Zeggen dat het VB geen impact heeft gehad op het afremmen van de integratie, in het oprichten van een multiculturele maatschappij is ziende blind en horende doof zijn. Het is het aanhouden van de geliefde houding der struisvogels.
Is het Vlaams Belang dan ook verantwoordelijk voor de ontsporingen in Nederland, Groot-Brittanie, Frankrijk, Spanje?

interessante piste...
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 14:03   #305
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cashflow
Is het Vlaams Belang dan ook verantwoordelijk voor de ontsporingen in Nederland, Groot-Brittanie, Frankrijk, Spanje?

interessante piste...
Het VB is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen ontsporing.
In die landen zijn er ook soortgelijke fenomenen.
In eigen land kan men de vraag stellen waarom in VLaanderen? Waarom in Wallonie niet? Zijn de Walen superieur? Hebben zij "tammere" allochtonen?
Is Di Ruppo dan zo'n goede leider van Wallonie?
Dit is een niet zo ver van mijn huis show, sjoe!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 15:48   #306
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eric,

Zoals het "gepeupel" het migrantenstemrecht, en in sommige landen de europese grondwet niet moet of moest, zoook is het "gepeupel" geen voorstander van een multiculturele maatschappij. En dit ondanks alle popingen om ons via "opvoeding" wel op deze lijn te zetten.
Toch enkele opmerkingen :
-de grote migratiegolf van niet-europese migranten is pas gestart, na het afkondigen van de stop hiervan, midden jaren 70. En vanaf hier moet er geen schuld meer bij het patronaat gezocht worden, doch bij de overheid op dat ogenblik aan de macht ;
-in het onderwijs is nooit echt racisme van dien aard geweest, dat allochtonen geen kansen kregen. En toch brengen de tweede en derdegraadsallochtonen hier zeer weinig van terecht. Hier wordt niet over gesproken, en is nochtans de grootste mislukking in het integratieproces ;
-in overheidsdienst werken in verhouding zeer weinig allochtonen. De overheid promoot, en voert zelfs soms mediashows op, om de tewerkstelling van allochtonen aan te moedigen (discusieert zelfs over quota's), doch neemt zelf geen allochtonen in dienst (eigen familieleden eerst ?). Ook hier spreekt men niet over.
Het probleem is gewoon dat democratie een lachtertje is geworden, en men geen rekening houdt met de gedachten en de gevoelens van het "gepeupel" (sommige gaan zelfs zo ver van te stellen, dat het "gepeupel" dan best onmondig wordt gemaakt - wat voor zever heb ik in dat verband allemaal moeten aanhoren aangaande de verwerping van de europese grondwet in frankrijk en nederland).
Oud 7 augustus 2005, 15:59   #307
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VB is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen ontsporing.
In die landen zijn er ook soortgelijke fenomenen.
In eigen land kan men de vraag stellen waarom in VLaanderen? Waarom in Wallonie niet? Zijn de Walen superieur? Hebben zij "tammere" allochtonen?
Is Di Ruppo dan zo'n goede leider van Wallonie?
Dit is een niet zo ver van mijn huis show, sjoe!
Het is dan wel een feit dat de afrikaanse immigranten veel dichter bij de waalse "cultuur" aanleunen, dan bij de vlaamse, vooral wat taal en werklust betreft.
Moesten de migranten bvb poolse (of zelfs zuidafrikaanse) hardwerkende nederlandssprekende zijn, dan zou men er in vlaanderen ook minder problemen mee hebben.
En uiteindelijk is heel het migratiegebeuren ook een financieel iets. En op dat punt hebben de walen minder problemen (waarom zouden ze trouwens, de vlamingen betalen het toch).
Maar langs de ander kant sturen zij hun asielzoekers toch maar naar antwerpen. En vrees, dat als ze ooit eens voor hun eigen financiele verantwoordelijkheid gesteld worden, ze toch anders gaan redeneren.
Oud 7 augustus 2005, 18:26   #308
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waar dat naartoe moet. Indien dit voortgaat, dat linkse politici of allochtone politici systematisch bedreigd worden dan stelt zich de vraag hoe men hierop dient te reageren.
De lijst van (bekende) bedreigden is inderdaad aan het groeien.
Het sfeertje op dit forum zegt natuurlijk genoeg. Er heerst quasi vrolijk een sfeertje van pak de makak, linksen zijn corrupt dat aardig op Muenchen in de goede oude dertiger jaren geurt, mestkevervoedsel.
De adepten van rechts schijnen in hun obsessie van angst voor de kleine groep allochtonen en hun illusies dat er een links complot is zo zachtjes aan over de schreef te gaan.
Ik hoop dat er een paar tegen de lamp lopen en dat de staatsveiligheid hen bij de klote lurfjes pakt, kwestie van eens te laten zien dat het niet de bruintjes maar de zwartjes zijn die ons land bedreigen en naar de k.... helpen.
In plaats van op "DE islamieten te jagen" zou men beter eens de zwarte pest beginnen te leren kalmer te worden.
De bruine stank hangt zachtjes aan de brave mensen hun voetjes uit.
Proficiat, weer een prachtvoorbeeld van stompzinnigheid en blinde woede![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by andev on 07-08-2005 at 19:29
Reason:

Citaat:
Ik vraag me af waar dat naartoe moet. Indien dit voortgaat, dat linkse politici of allochtone politici systematisch bedreigd worden dan stelt zich de vraag hoe men hierop dient te reageren.
Het sfeertje op dit forum zegt natuurlijk genoeg. Er heerst quasi vrolijk een sfeertje van pak de makak, linksen zijn corrupt dat aardig op Muenchen in de goede oude dertiger jaren geurt, mestkevervoedsel.
De adepten van rechts schijnen in hun obsessie van angst voor de kleine groep allochtonen en hun illusies dat er een links complot is zo zachtjes aan over de schreef te gaan.
Ik hoop dat er een paar tegen de lamp lopen en dat de staatsveiligheid hen bij de klote lurfjes pakt, kwestie van eens te laten zien dat het niet de bruintjes maar de zwartjes zijn die ons land bedreigen en naar de k.... helpen.
In plaats van op "DE islamieten te jagen" zou men beter eens de zwarte pest beginnen te leren kalmer te worden.
Proficiat, weer een prachtvoorbeeld van stompzinnigheid en blinde woede![/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door andev : 7 augustus 2005 om 18:29.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 18:45   #309
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vraagje: is Vlaanderen nu een thuisland binnen de lage landen of een buurland van Nederland.
Ik zal mijn vraag dus anders formuleren: Waar, "bie uns in FLandern" is er een aanslag gepleegd door "moslimterroristen"?
Zolang ze hier een veilige schuilplaats vinden en weten dat ze eerder beschermd dan lastiggevallen worden, waarom zouden ze hun eigen schuilplaats + leefloon ofte dop + kindergeld op de helling zetten ? Ik vrees dat er hier wel een paar van die mannetjes zitten... die vroeg of laat van zich zullen laten horen als ze toevallig ontmaskerd zullen worden. Die Antwerpse Ocmw-vreemdelingen-steuntrekkers die regelmatig naar hun land van herkomst reizen, waar ze zogezegd moesten van wegvluchten, kunnen het u wellicht beter uitleggen.
En ik denk het soort opmerkingen te kennen die hierop zullen volgen... maar iedereen zal wel voor zichzelf uitmaken wat hij/zij ervan denkt, nietwaar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 18:55   #310
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Nuja,
er komen hier kriminelen,
ze worden opgespoort,
dus zo veilig zitten ze hier ook niet zou je zo denken ?
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 18:58   #311
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Nuja,
ze worden opgespoort,
Pelgrim, zelfs De Morgen schrijft al een tijdje dat de moslimterroristen in België op onbegrijpelijke wijze met rust gelaten worden. Als de Spanjaarden of de Engelsen eens in hun wiek schieten, zal het Belgisch gerecht wel eens een inspanning doen, maar verder gebeurt er niets van belang. Waarom het licht van de zon ontkennen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 19:49   #312
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Nuja,
ze worden opgespoort,
België staat wereldwijd bekent als het land waar criminelen en terroristen gemakkelijk aan documenten geraken.
Begin maart 2003 legde de VS Belgische onderdanen die het land wilde bezoeken zelfs opnieuw de visumplicht op, omdat de Belgische nationaliteit als onveilig wordt beschouwd, wat niet moeilijk is als men de volledige top van de Russische maffia de Belgische nationaliteit geeft...
Of als blijkt dat de moordenaars van Massoud ook over het Belgisch paspoort beschikte.

Terrorisme wordt in ons land niet onderzocht, anders zouden deze akefietjes niet hebben plaatsgevonden,
men blijkt er alleen werk van te willen maken, als het Britten, of Spanjaarden zijn...
Maar voor de rest wordt men hier tamelijk gerust gelaten.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 17:00   #313
FRoNT-international
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe Bekijk bericht
België staat wereldwijd bekent als het land waar criminelen en terroristen gemakkelijk aan documenten geraken.
Begin maart 2003 legde de VS Belgische onderdanen die het land wilde bezoeken zelfs opnieuw de visumplicht op, omdat de Belgische nationaliteit als onveilig wordt beschouwd, wat niet moeilijk is als men de volledige top van de Russische maffia de Belgische nationaliteit geeft...
Of als blijkt dat de moordenaars van Massoud ook over het Belgisch paspoort beschikte.

Terrorisme wordt in ons land niet onderzocht, anders zouden deze akefietjes niet hebben plaatsgevonden,
men blijkt er alleen werk van te willen maken, als het Britten, of Spanjaarden zijn...
Maar voor de rest wordt men hier tamelijk gerust gelaten.
Zo'n zes jaar geleden vlak na de plaatselijke gemeenteverkiezingen die politiek-crimineel Freddy Willockx de kans gaf om terug burgemeester te worden via een zetelmeerderheid zonder kiezersmeerderheid heb ik voor mijn venster de affiche"Willockx = Hitler" gehangen. Reden mijn nieuwe ID-kaart zou nu zeker niet mijn rechtmatig adres mogen bevatten.
Hij heeft mij hiervoor bij verstek correctioneel tot 4-maanden effectief laten veroordelen alhoewel ik het hoogstens een politiek misdrijf vond dat voor assisen (met volksjury) behandeld moet worden. Gevolg was dat ik da affiche aangepast heb naar "Albert II = Hitler" gezien de koning Willockx benoemd had tot burgemeester!
De anders zo belgisch gezinde Willockx zweeg nu in alle talen alhoewel toen al geweten was dat Albert II & Paula Sint-Niklaas gingen bezoeken. 8 maanden geleden dus lang na het bezoek van het koningspaar heb ik de oorspronkelijke affiche teruggehangen daar ik nu ook zelf niet kan meedoen aan gemeenteraadsverkiezingen.
Gevolg de laatste 2 maanden voor de verkiezingen had ik en mijn familie bijna dagelijks last van zijn politie. U raad het al de affiche is blijven hangen en het VB heeft nu 11 zetels in plaats van vroeger 8 & meteen ook agendarecht op de gemeenteraad.
Zodat normalerwijze het politiek probleem van mijn adressering, de gevolgen, enz... in het openbaar op de gemeenteraad voor 1 april 2007 kan behandeld worden. De echte terroristen zullen, in het vooruitzicht van de federale verkiezingen, dan hoe dan ook voorgoed gekend zijn!
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 17:25   #314
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Je bent niet meer dan een dorpsgek, Rudy...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 17:37   #315
FRoNT-international
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
En ik die dacht dat Sint-Niklaas een stad was en uw bub voorzitter de belgische gek of moet ik zeggen de hofnar was!

Laatst gewijzigd door FRoNT-international : 2 januari 2007 om 17:38.
Oud 2 januari 2007, 17:52   #316
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

U kan beter niet te veel denken.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 18:02   #317
FRoNT-international
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
U kan beter niet te veel denken.
Neen ik wil niet worden zoals U.
Oud 3 januari 2007, 15:21   #318
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever Bekijk bericht
Na ferm in de klinch te zijn geweest met het VB,
heeft Willocks nu doodsbedreigingen en een wit poeder ontvangen,
een duidelijke verwijzing naar de indertijd verstuurde brieven met
biologisch gevaarlijk materiaal.

Het VB is het enige aanknopingspunt waar de politie over beschikt.

Is dit een partij die zich "democratisch" noemt,
de beschermers van Vlaanderen tegen hun grote demonen ?
Schijnt een nieuwe rage in de linkse clubs te worden. De ene vindt kogels, maar is zelf wapen freak en weet niet waar hij zijn munitie laat. Den deze vindt wit poeder, zou er mischien op kunnen wijzen dat hij een snuiverke is zou ook die kop kunnen verklaren. Maar al bij al halen ze toch maar de media, dus gratis en voor niets het naamke genoemd, mischien smoelke nog eens op tv in deze laatste zijn geval wel geen aanrader zou meer iets zijn voor 'sinksenfoor' dus een aanrader voor bazil kan hier mischien nog iets mee bijverdienen. Maar waar zij op hopen is, dat ze tegen de volgende verkiezingen weer een net van leugen en bedrog hebben kunnen weven om politieke tegenstanders een hak te zetten maar nog altijd niet doorhebben door hun arrogantie dat men hun (s) linkse praktijken al lang doorheeft.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 16:14   #319
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever Bekijk bericht
Na ferm in de klinch te zijn geweest met het VB,
heeft Willocks nu doodsbedreigingen en een wit poeder ontvangen,
een duidelijke verwijzing naar de indertijd verstuurde brieven met
biologisch gevaarlijk materiaal.

Het VB is het enige aanknopingspunt waar de politie over beschikt.

Is dit een partij die zich "democratisch" noemt,
de beschermers van Vlaanderen tegen hun grote demonen ?
Zoals de flaminganten Prins Laurent nu al schuldig verklaren, kunnen wij nu misschien direct het VB al schuldig verklaren?

Ik doe dat niet. Laat het onderzoek maar zijn gang gaan.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 19:51   #320
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat dit eerder op u van toepassing is unionist, daar moet je behoorlijk van de pot afgerukt voor zijn.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be