Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2005, 13:25   #301
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dont' flatter yourself.

Als ik naar iets aan 't evolueren ben, dan is het naar Lode Claes' machtsdenken dat stelt dat de macht in België aan de Vlaamse meerderheid toekomt. Dat loopt wonderwel samen met mijn democratische overtuiging. Ik zou zelfs een stapje verder gaan, en stellen dat de Vlamingen hun meerderheid moeten gebruiken om België eindelijk tot hun staat te maken, op alle niveau's, en in een eerste faze aan reparatie te doen. De door het Belgisch regime gepleegde diefstal op Vlaanderen is immens (financieel, economisch, cultureel, imago, grondgebied...), en we kunnen alvast een deel daarvan terug goedmaken door de eenvoudige, rücksichtlose toepassing van het democratische meerderheidsbeginsel.

Niet vluchten dus, maar vooruit gaan en nemen wat ons toekomt.

Egidus
Oeps, even vergeten dat je in België je meerderheid niet KUNT gebruiken dankzij speciale meerderheden die je nodig hebt om speciale wetten en grondwetsherzieningen door het parlement te krijgen? Tot zover het 'machtsdenken'...
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 13:28   #302
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Oeps, even vergeten dat je in België je meerderheid niet KUNT gebruiken dankzij speciale meerderheden die je nodig hebt om speciale wetten en grondwetsherzieningen door het parlement te krijgen? Tot zover het 'machtsdenken'...
Wetten, en zeker grondwetten, zijn in België nog nooit een probleem geweest om door te duwen wat door het establishment wenselijk werd geacht.
Alle wetten kunnen aangepast worden. Er zijn machtsmiddelen genoeg om onze medelanders een tweederde meerderheid te doen leveren voor een GW-wijziging. Dat hangt enkel en alleen van ons af.

Overigens streef ik naar een democratisch stelsel, ik had het niet direct over de huidige particratische toestand.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 29-08-2005 at 14:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Wetten, en zeker grondwetten, zijn in België nog nooit een probleem geweest om door te duwen wat door het establishment wenselijk werd geacht.
Alle wetten kunnen aangepast worden. Er zijn machtsmiddelen genoeg om onze medelanders een tweederde meerderheid te doen leveren voor een GW-wijziging. Dat hangt enkel en alleen van ons af.

Overigens streef ik naar een democratisch stelsel, ik had het niet direct over de huidige particratische toestand.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 29 augustus 2005 om 13:29.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 13:35   #303
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Ik hoor het je graag zeggen, maar zelf zie ik niet zo direct een vb van dergelijke (democratische) machtsmiddelen.
Oud 29 augustus 2005, 13:36   #304
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik hoor het je graag zeggen, maar zelf zie ik niet zo direct een vb van dergelijke (democratische) machtsmiddelen.
Ze worden dagelijks toegepast door politici die ze wel onder de knie hebben als Onkelinckx, Di Rupo, Reynders...

Egidius
Oud 29 augustus 2005, 13:41   #305
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze worden dagelijks toegepast door politici die ze wel onder de knie hebben als Onkelinckx, Di Rupo, Reynders...

Egidius
Ja, zij steunen juist op de grendelgrondwet die de minderheid beschermt. Wat hebben de Vlamingen daar als meerderheid nu aan?
Oud 29 augustus 2005, 13:45   #306
Egidius

Standaard

Citaat:
Ja, zij steunen juist op de grendelgrondwet die de minderheid beschermt. Wat hebben de Vlamingen daar als meerderheid nu aan?
Zij hebben die grendels helemaal niet nodig. Die grendels zijn integendeel kunnen ingevoerd worden omdat de franstalige politici handige machtspolitici waren en zijn. De verandering start eerst de hoofden. Onze hoofden.

Egidius
Oud 29 augustus 2005, 13:51   #307
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij hebben die grendels helemaal niet nodig. Die grendels zijn integendeel kunnen ingevoerd worden omdat de franstalige politici handige machtspolitici waren en zijn. De verandering start eerst de hoofden. Onze hoofden.

Egidius
Akkoord, denk je dus dat het zou volstaan om gewoon NEEN te zeggen op alle franstalige voorstellen? (voor zover we onze Vlaamse politici ooit zover gaan krijgen natuurlijk)
Oud 29 augustus 2005, 14:18   #308
Egidius

Standaard

Citaat:
Akkoord, denk je dus dat het zou volstaan om gewoon NEEN te zeggen op alle franstalige voorstellen? (voor zover we onze Vlaamse politici ooit zover gaan krijgen natuurlijk)
Neen zeggen op alle voorstellen is niet wat we nodig hebben, denk ik. Wel een simpele, coherente en transparante hervorming van de Belgische structuur, die ons toelaat onze democratische meerderheid te gebruiken en de staat in handen te nemen. Dat constructief project (je zou het een "reddingsplan voor België" kunnen dopen) dan bij een regeringsvorming als te nemen of te laten naar voor schuiven. Persoonlijk zou ik er ook enkele lekkere, maar nutteloze brokken voor hen insteken, kwestie van het wat makkelijker te maken. En dan: niets afbreken, niet weglopen, gewoon bij de eigen positie blijven. Regeringsvorming desnoods een jaar laten duren, en ondertussen de mediaspin goed verzorgen zodat het zich niet als een boemerang tegen ons keert. Zij weten dat ze totaal van ons afhankelijk zijn en geen alternatief hebben.

Egidius
Oud 29 augustus 2005, 16:35   #309
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet eigenlijk?
Als officiële minderheidstaal, ingebed in een royaal cultureel statuut voor de franstalige minderheid, moet dat toch kunnen? Hoe wil je anders Brussel betrekken in de Vlaamse staat?

Binnen België kan dit om evidente redenen natuurlijk niet: daar zal het altijd gebruikt worden als verfransingsmachine. Maar in een Vlaamse staat die alle hefbomen zelf in handen heeft, vormt verfransing geen probleem meer. Tenzij we onszelf niet vertrouwen, natuurlijk.

Egidius
In Brussel heb ik natuurlijk geen probleem met die Franse taal als tweede officiële taal. In Vlaanderen zélf daarentegen is het Nederlands de officiële taal en zo dient het te blijven. Als je in Vlaanderen Frans toelaat als tweede taal zal het resultaat na verloop van tijd altijd zijn dat de ene taal de andere verdringt, of dat nu in een onafhankelijk Vlaanderen is of niet.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 16:43   #310
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen zeggen op alle voorstellen is niet wat we nodig hebben, denk ik. Wel een simpele, coherente en transparante hervorming van de Belgische structuur, die ons toelaat onze democratische meerderheid te gebruiken en de staat in handen te nemen. Dat constructief project (je zou het een "reddingsplan voor België" kunnen dopen) dan bij een regeringsvorming als te nemen of te laten naar voor schuiven. Persoonlijk zou ik er ook enkele lekkere, maar nutteloze brokken voor hen insteken, kwestie van het wat makkelijker te maken. En dan: niets afbreken, niet weglopen, gewoon bij de eigen positie blijven. Regeringsvorming desnoods een jaar laten duren, en ondertussen de mediaspin goed verzorgen zodat het zich niet als een boemerang tegen ons keert. Zij weten dat ze totaal van ons afhankelijk zijn en geen alternatief hebben.

Egidius
Dat is bijna exact hoe ik het zie. Laat de Walen voelen dat het menens is. Reken maar dat ze zullen toegeven.
Oud 29 augustus 2005, 16:46   #311
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
In Brussel heb ik natuurlijk geen probleem met die Franse taal als tweede officiële taal. In Vlaanderen zélf daarentegen is het Nederlands de officiële taal en zo dient het te blijven. Als je in Vlaanderen Frans toelaat als tweede taal zal het resultaat na verloop van tijd altijd zijn dat de ene taal de andere verdringt, of dat nu in een onafhankelijk Vlaanderen is of niet.
Die visie is wijdverspreid, maar zou het een natuurwet zijn? Is het Nederlands van nature uit zo zwak dat het zich binnen zijn eigen grondgebied niet kan handhaven, zelfs niet als het alle machtshefbomen in handen heeft? Denk je echt dat Vlamingen anno 2005 nog zullen verfransen als het Frans in een Vlaamse staat een officiële minderheidsstatus zou krijgen?

Mij lijkt het alsof men met die visie krampachtig een vervlogen verleden wil vasthouden.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 29-08-2005 at 17:47
Reason:

Citaat:
Die visie is wijdverspreid, maar zou het een natuurwet zijn? Is het Nederlands van nature uit zo zwak dat het zich binnen zijn eigen grondgebied niet kan handhaven, zelfs niet als het alle machtshefbomen in handen heeft? Denk je echt dat Vlamingen anno 2005 nog zullen verfransen als het Frans in een Vlaamse staat een officiële minderheidsstatus zou krijgen?

Mij lijkt het alsof men met die visie krampachtig een vervlogen verleden wil vasthouden.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Mij lijkt het alsof met met die visie krampachtig een vervlogen verleden wil vasthouden.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 29 augustus 2005 om 16:47.
Oud 29 augustus 2005, 17:08   #312
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je in Vlaanderen Frans toelaat als tweede taal zal het resultaat na verloop van tijd altijd zijn dat de ene taal de andere verdringt, of dat nu in een onafhankelijk Vlaanderen is of niet.
Dit is bullshit. In een onafhankelijk VL mag voor mijn part , ( sommige delen van ) faciliteiten gemeenten aan Brussel toegevoegd worden. Dit moet gewoon geo-strategisch bekeken worden.
Allemaal goed, emotioneel (eigenlijk moreel), heb ik geen probleem met een uiteindelijke vervlaamsing van Brussel.
Want wat verfranst kan worden , kan net evengoed vernederlandst worden.
Tenzij we zo onnozel zijn om een soort van omgekeerd racisme op ons zelf toe te passen.
Ik pas daarvoor.
Oud 29 augustus 2005, 17:09   #313
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik waarom je Castro een groot leider vindt...

Egidius

Raar hé, voor een Vurige Voorstander van de 'directe democratie', altijd op de kap zitten van iemand die toevallig respect heeft voor een ideologie die u zwaar tegen de borst stuit.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 17:35   #314
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Raar hé, voor een Vurige Voorstander van de 'directe democratie', altijd op de kap zitten van iemand die toevallig respect heeft voor een ideologie die u zwaar tegen de borst stuit.
Inderdaad, kritiek hebben op een ideologie kan natuurlijk niet in een echte democratie...
Oud 29 augustus 2005, 17:49   #315
van Maerlant

Standaard

Kritiek is iets anders dan constant door te drammen, en niet te aanvaarden dat sommige mensen andere ideeën hebben.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 29 augustus 2005, 18:20   #316
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik zou meer zeggen: kritiek is iets anders dan constant dezelfde veralgemenende zever over 'de' linkiewinkies en sossen te spuien.
Oud 29 augustus 2005, 19:00   #317
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik zou meer zeggen: kritiek is iets anders dan constant dezelfde veralgemenende zever over 'de' linkiewinkies en sossen te spuien.
Juist.

Oud 29 augustus 2005, 19:48   #318
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

Egidius
Met een natuurwet heeft dat niks te maken. Het is gewoon pure demografische logica. Brussel is de hoofdstad en trekt dus mensen uit alle windrichtingen aan. Logischerwijze vestigen zich ook voortdurend mensen uit Brussel in de omliggende gemeenten. Laat je Frans als tweede officiële taal toe, dan brengen die immigranten gewoon hun Franse taal mee. Na enkele tientallen jaren wordt die Franstalige minderheid een meederheid en is de trein der verfransing opnieuw vertrokken. Misschien zou je die logica kunnen omdraaien als het Nederlands een wereldtaal zou worden maar dat mij, zacht gezegd, niet echt waarschijnlijk.

Niets met het verleden te maken dus. Heeft wél alles te maken met lessen trekken uit het verleden.
Oud 29 augustus 2005, 20:10   #319
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Dit is bullshit. In een onafhankelijk VL mag voor mijn part , ( sommige delen van ) faciliteiten gemeenten aan Brussel toegevoegd worden. Dit moet gewoon geo-strategisch bekeken worden.
Allemaal goed, emotioneel (eigenlijk moreel), heb ik geen probleem met een uiteindelijke vervlaamsing van Brussel.
Want wat verfranst kan worden , kan net evengoed vernederlandst worden.
Tenzij we zo onnozel zijn om een soort van omgekeerd racisme op ons zelf toe te passen.
Ik pas daarvoor.
Aanhechting aan het tweetalige (in de praktijk ééntalig Franse) Brussel is een risico en ik zeg dus nee. Ik zou me ook maar niet te veel illusies maken over vervlaamsing. Op korte termijn Brussel tweetalig maken, zal al een hele opgave zijn.
Oud 29 augustus 2005, 20:26   #320
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zetten ze dat eigenlijk niet als een pdf op hun website? Is het de bedoeling kosten terug te winnen of mensen te overtuigen?

Egidius
ik zou persoonlijk geen zin hebben om bijna 200 bladzijden op mijn computerscherm te lezen, bovendien vind ik de prijs helemaal niet overdreven. ook zou ik het voor de auteur spijtig vinden moest het werk zomaar op internet te grabbel worden gegooid, ik hem persoonlijk en ik weet dat hij er enorm veel werk ingestoken heeft in ik vind dus dat hij het zeker verdiend om wat boeken te verkopen.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be