Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2006, 21:30   #301
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Aah, interessant.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 21:36   #302
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar Bekijk bericht
aiaiaiai Tony, trotskisten citeren, en dan nog wel eentje van de LSP. Dat zal ik aan leider Martens moeten melden hoor!
Waar heb ik trotskisten geciteerd? Ik vat het niet bepaald, tenzij je het over die site hebt van DSP.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 21:42   #303
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En maak je trouwens vooral niet belachelijk door 'leider Martens' te pas en te onpas op te rakelen, je zou beter eens een inhoudelijke repliek geven op wat er hier over Cuba verteld wordt.
Oud 7 juni 2006, 21:42   #304
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Die quote van Politics was van een LSP'er zeker?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 23:48   #305
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik vraag mij eigenlijk toch wel af wat het huidige standpunt van LSP over Cuba is.
In 2002 riep Eric Byl in elk geval de arbeiders en de boeren op om zelf de macht in handen te nemen door middel van een politieke revolutie om een kapitalistische restauratie te vermijden...
Al van gedacht veranderd?
Oud 8 juni 2006, 00:13   #306
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

In de Militant van maart 1998 waren ze nog een stuk heviger (lees http://www.geocities.com/militantarc.../172/CUBA.html).
Een paar zeer onthullende citaten uit dat artikel:

"De stalinistische bureaucratie die in Havana aan de macht is heeft nooit onder arbeiderscontrole gestaan en het gebrek aan demokratie is steeds dik in de verf gezet en uitgebuit door de westerse media."

"De huidige marktgerichte hervormingen worden door het westen terecht gezien als een stap in de richting van kapitalistische restauratie."

Voor 'meeheulen met de westerse bourgeoispers' krijgen ze in elk geval een grote onderscheiding.
Oud 8 juni 2006, 00:15   #307
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Oeps, ik hoor jullie al klagen: een grootste onderscheiding met felicitaties van de contrarevolutie. Nu goed?
Oud 8 juni 2006, 06:32   #308
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af wanneer Cubanen eindelijk eens voor hun eigen gedacht mogen uitkomen.
Oud 8 juni 2006, 08:03   #309
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nu bijvoorbeeld?
Maar ja, als ik mij niet vergis, ben jij eens in Cuba geweest en daar mochten de mensen zogezegd niet met jou praten (de mannen van de CDR zouden hen daar constant in de gaten houden he).
Op http://cubanismo.net/teksten_nl/demo...sumer_club.htm staat daarover:
Citaat:
Het probleem is namelijk dat, als je willekeurig met mensen praat, er geen sprake van een statistisch verantwoorde steekproef. Er bestaat eerder een extra risico op eenzijdigheid, omdat nu eenmaal vooral een specifiek soort mensen contact zullen zoeken met buitenlanders, en dan vooral journalisten, meer bepaald mensen die hun ongenoegen willen uiten. Als zo iemand dan pakweg beweert dat hij eigenlijk niet met vreemdelingen mag praten en dus iets strafbaars doet, is dat geen objectieve vaststelling (ook al komt die toevallig overeen met een huizenhoog cliché dat over Cuba de ronde doet), noch een standpunt representatief voor de bevolking, het is gewoon één subjectieve mening. Deze mening dient dan ook op zijn waarheidsgehalte getoetst te worden, via de geëigende kanalen. Enig logisch redeneren kan trouwens ook al helpen: waren er werkelijk redenen om bang te zijn, dan zouden ze wel oppassen. Heroïek is nu eenmaal een deugd die doorgaan zeer zelden voorkomt in een doorsnee bevolking.
Als je alleen in het toeristencircuit blijft krijg je nu eenmaal een vertekend beeld van Cuba aangezien je daar vooral de mensen gaat tegenkomen die (vooral om geld af te troggelen van die toeristen) extra hard gaan klagen over hun situatie en vanalles gaan verzinnen en 40 dollar gaan vragen voor iets dat gratis is. De modale Cubaan (de overgrote meerderheid) houdt zich met zoiets niet bezig en die kom je in het toeristisch circuit dan ook niet tegen, of die gaan je normaal gezien toch niet aanspreken.
En er zijn zeker wel een hoopje 'dissidenten' die daar openlijk hun werk doen, alleen als je geld van de VS gaat aannemen of gaat spioneren of saboteren, kom je serieus in de problemen. Maar geld van de VS aannemen, spioneren of saboteren is bij mijn weten niet 'voor je eigen gedacht uitkomen'.

Laatst gewijzigd door tony p : 8 juni 2006 om 08:22.
Oud 8 juni 2006, 09:04   #310
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
Nu bijvoorbeeld?
Maar ja, als ik mij niet vergis, ben jij eens in Cuba geweest en daar mochten de mensen zogezegd niet met jou praten (de mannen van de CDR zouden hen daar constant in de gaten houden he).
Op http://cubanismo.net/teksten_nl/demo...sumer_club.htm staat daarover:

Als je alleen in het toeristencircuit blijft krijg je nu eenmaal een vertekend beeld van Cuba aangezien je daar vooral de mensen gaat tegenkomen die (vooral om geld af te troggelen van die toeristen) extra hard gaan klagen over hun situatie en vanalles gaan verzinnen en 40 dollar gaan vragen voor iets dat gratis is. De modale Cubaan (de overgrote meerderheid) houdt zich met zoiets niet bezig en die kom je in het toeristisch circuit dan ook niet tegen, of die gaan je normaal gezien toch niet aanspreken.
En er zijn zeker wel een hoopje 'dissidenten' die daar openlijk hun werk doen, alleen als je geld van de VS gaat aannemen of gaat spioneren of saboteren, kom je serieus in de problemen. Maar geld van de VS aannemen, spioneren of saboteren is bij mijn weten niet 'voor je eigen gedacht uitkomen'.
Niemand heeft mij ooit om geld gevraagd. Er zit een rare draai in je redenering. Je zegt dat bepaalde mensen speciaal toeristen gaan benaderen om hun ongenoegen te uiten. Dat lijkt me redelijk logisch. Trouwens, de gidsen voor toeristen maken allemaal deel uit van de brigade van Raul Castro, dus die worden zo-iezo gescreend. Pas op, dat was echt een leuke man en ik ga er niets bijdenken als hij de zaken zegt zoals hij ze moét zeggen. Niets mis mee.

Kijk, in één van die snertdorpjes - met anderzijds een medische post - stonden wat mensen te praten in een portaal. Ik benader hen om de weg te vragen, en ze bieden me spontaan koffie aan. Ik kreeg zelfs suiker (wat, hoewel het een nationaal product is, zeldzaam is onder de lokalen)! Nadat het groepje afgezwakt is, zeggen twee openlijk dat ze de christen-democraten van Sotolongo steunen. Ze betreuren het feit dat hun kapelletje is ingenomen door een lokaal verdeelcentrum. In feite zeggen ze niets verkeerd over Castro, ze zeggen dat er iets schort aan het systeem dat hen blijkbaar niet toelaat openlijk de christen-democraten te steunen.

Ik heb niet alleen negatieve kritiek gehoord, ook een pak positieve kritiek. Een agent (!) vertelde dat hij op zich niets tegen het bestel had. Hij had een vrouw en vier kindjes en was zeer blij met het medisch netwerk, de steun en betuigde zijn blijheid over het spontane sociaal gevoel dat door de verplichte solidariteit werd gecreëerd. Maar hij zei er evenzeer bij dat zijn vrouw diepgelovig was en ze dat niet goed wist te uiten (wegens het gebrek aan religieuze faciliteiten in de streek - want er zijn uiteraard wel een pak kerken), en dat hij dat spijtig vond. Ook zijn mening over "het systeem" gaf te kennen dat het allemaal wat opener mocht zijn.

Zowel negatieve als positieve kritiek dus, maar steeds kritisch - en zo hoort het ook in een goede samenleving.
Oud 8 juni 2006, 09:09   #311
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zowel negatieve als positieve kritiek dus, maar steeds kritisch - en zo hoort het ook in een goede samenleving.
Waarom klaag je dan dat de Cubanen niet voor hun gedacht mogen uitkomen?
Oud 8 juni 2006, 09:15   #312
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom klaag je dan dat de Cubanen niet voor hun gedacht mogen uitkomen?
Omdat ze dat in eigen land niet in het openbaar kunnen.
Oud 8 juni 2006, 09:21   #313
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En dat ze in Cuba niet graag hebben dat je voor de christen-democraten van Sotolongo bent, is nogal logisch. Op die hun website wordt gewoon klakkeloos de New Herald gekopieerd, dé spreekbuis van de anti-Cubaanse maffia van Miama.
Oud 8 juni 2006, 09:24   #314
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat ze in Cuba niet graag hebben dat je voor de christen-democraten van Sotolongo bent, is nogal logisch. Op die hun website wordt gewoon klakkeloos de New Herald gekopieerd, dé spreekbuis van de anti-Cubaanse maffia van Miama.
Dat is geen reden.
Oud 8 juni 2006, 09:28   #315
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Omdat ze dat in eigen land niet in het openbaar kunnen.
En wat doen Osvaldo Paya en Elizardo Sánchez dan?
Oud 8 juni 2006, 09:38   #316
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is geen reden.
Mag je er al niet meer tegen zijn dat er leugens verkondigd worden? Want dat is wel exact wat die mannen doen.
Als die sympathisanten van de PDC van Sotolongo in de bak zouden worden gesmeten, gewoon omdat ze daar sympathie voor hebben, dan zou je terecht mogen klagen. Dat gebeurt daarentegen niet.
Oud 8 juni 2006, 09:39   #317
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat doen Osvaldo Paya en Elizardo Sánchez dan?
Die tweede ken ik niet, maar dat de eerste genegeerd wordt, is een vaststaand feit - dat oppositie gevaarlijker is voor kleinere dan grotere garnalen (zie de gebeurtenissen in 2003), is logisch.
Oud 8 juni 2006, 09:40   #318
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag je er al niet meer tegen zijn dat er leugens verkondigd worden? Want dat is wel exact wat die mannen doen.
Als die sympathisanten van de PDC van Sotolongo in de bak zouden worden gesmeten, gewoon omdat ze daar sympathie voor hebben, dan zou je terecht mogen klagen. Dat gebeurt daarentegen niet.
Oud 8 juni 2006, 09:41   #319
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mocht ik een totalitair regime overzien, dan zou ik de leiders van de oppositie ook niet te veel in de gevangenis gooien en zo.
Oud 8 juni 2006, 10:37   #320
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat is daar zo grappig aan?
Ik zeg gewoon dat die mannen van PDC leugens verkondigen, dat is een objectief feit, of je dat tof vindt of niet. En verder probeer ik duidelijk te maken dat je in Cuba gerust afwijkende meningen mag hebben, dat je daar niet voor 'bestraft' wordt, tenzij je gaat samenwerken met de VS bijvoorbeeld. Mensen die zich radicaal tegen Castro afzetten, kunnen dat dus gerust doen, alleen maken ze zich daar niet bepaald populair mee gezien de grote meerderheid van de Cubaanse bevolking Castro en het systeem steunt (al belet hen dat niet om, zeer terecht, kritiek te geven op dingen die er mislopen).

Laatst gewijzigd door tony p : 8 juni 2006 om 10:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be