![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland? | |||
onafhankelijk vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
234 | 34,41% |
de huidige belgische staat |
![]() ![]() ![]() |
190 | 27,94% |
een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
256 | 37,65% |
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat was een belachelijk opmerking van mij en berust voor een stuk op oude vooroordelen te vergelijken met die belgen-hollander moppen. Waarvoor mijn excuses. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het uiteraard met je eens dat Vlaanderen en Nederland meer gelijkenissen dan verschillen vertonen. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, als je dezer dagen naar de Metropolis in Antwerpen gaat, hoor je overal "Hollanders"...!
![]() Eigenlijk zijn we al "verenigd" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk is het simpel. Willen we ook maar iets in Europa van morgen te betekenen hebben dan zullen we wel moeten samenwerken op één of andere wijze. Vandaag staan we als Vlamingen nergens. België wordt vandaag in Europa en elders vertegenwoordigd en dat komt meestal neer op zo weinig mogelijk Vlaanderen.
Om deel te kunnen uitmaken van een confederatie met Nederland zal Vlaanderen wel eerst onafhankelijk moeten worden. En d�*t, jongens, zal niet gebeuren omdat wij, hier aanwezig op dit forum, dat zo willen. Er zijn in dit land enorme machten aanwezig achter de schermen die al hun invloed zullen aanwenden om die onafhankelijkheid te voorkomen. Het lijkt me dus zinnig dat de Nederlandse politici wakker worden en een handje gaan toesteken. Dat er af en toe een Jan Terlouw vanwege d66 naar een samenkomst vanwege de Vlaamse Beweging afzakt, om een beetje steun te komen betuigen, is niet genoeg. En ja, ik ben er helemaal voor gewonnen alleen...heb ik geen Hollandse of Belgische kaas gegeten van de respectievelijke koningshuizen. Laat zoiets in's hemelsnaam tot de 20ste eeuw behoren!
![]() |
#305 |
Vreemdeling
|
![]() hereniging van vlaanderen met nederland zal onmiddelijk tot een burgeroorlog leiden.
enkel de vlaamsgezinden die je op een ijzerbedevaart het wilhelmus hoort zingen zijn voor die hereniging. de rest van de vlamingen heeft het land aan de hollanders. Nog liever een unitaire staat België waar ze frans spreken dan een hereniging! |
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||||||||
|
![]() Ik vond je argumenten anders niet zo sterk, Aeneas...
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Partijlid
|
![]() De annexatie van Nederlands Limburg is zo gek niet.
Nederlands Limburg is ons afgepakt nadat de Hollanders een tegenaanval begon tegen de Belgische revolutie. Trouwens tegen de wil van de Nederlands-limburgse bevolking destijds. En Zeeuws Vlaanderen, de naam zegt het al Vlaanderen. Een annexatie van het stuk tss de Schelde en Vlaanderen is voor mij genoeg.
![]() |
#308 |
Partijlid
|
![]() In feit zou dit ook moeten met Frans Vlaanderen.
Maar we zullen dit beschouwen als de prijs die we moesten betalen voor de hulp van de Fransen tegen de Hollandse Bezetter.
![]() |
#309 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Thomas
![]() |
![]() |
#310 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De staat België is er trouwens gekomen doordat de Franse staat een aantal agitatoren naar Brussel stuurde die daar wat amok moesten maken en omdat de prins van Oranje niet durfde op te treden tegen dat jan hagel dat door die Fransen was omgekocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Vreemdeling
|
![]() Als geboren en getogen Westvlaming heb ik nog wel voeling met de Zeeuwsvlamingen in Nederland en met de Fransvlamingen over de schreve, maar zeker niet met de Hollanders. Ik weet waar ik over praat, dat is echt een andere cultuur en een andere manier van leven. Ik mag er niet denken dat mijn geliefde streek zou moeten samengaan met het on-vlaams en arrogante Nederland. De dag dat de fanatieke Vlamingen hier hun nationalistische natte droom waarmaken bol ik het zo rap mogelijk af naar het zuiden. Maar niet zonder eerst wat schade toe te brengen.
Als de fundamentalisten de macht grijpen, doe ik zoals mijn vader zaliger en ga in het verweer. Voor de rest leven en laten leven. Ieder zijn meug. Maar altijd opletten voor de fanatieke idealisten. Spijtig genoeg kun je die niet opereren. Maar als we ze castreren, kunnen ze zich tenminste niet meer voortplanten.
![]() |
#314 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaanderen onafhankelijk, als lidstaat van de EU. Punt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volkskundig zijn wij Vlamingen nu eenmaal Zuid-Nederlanders. Op een bepaald ogenblik zijn de wegen - noodgedwongen - uit elkaar gegaan. Niets belet ons om vroeg of laat weer de draad op te nemen, zij het wel op een eigentijdse manier en rekening houdend met de verschillen die er door de geschiedenis zijn gegroeid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten is Zeeuws-Vlaanderen Nederland, niet alleen staatkundig maar ook in hart en ziel. Aan het wethoudershuis van Aardenburg mag dan wel de Vlaamse Leeuw fier wapperen, ernaast hangt ook de Nederlandse vlag. En ook de mensen, de echte Zeeuws-Vlamingen, zien zich als Nederlander met een eigen regionale identiteit, die van Zeeuws-Vlaming. Zelf kom ik heel regelmatig in de streek (was er vorige week nog maar) en heb er een aantal goede vrienden. Niets is bourgondischer, en dus zo in en in "Vlaams", als de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het mooie, levenslustige Noord-Brabant, dat veel meer onze levenswijze en -stijl heeft dan het ietwat afgemetener en soms onderkoelde uit de provincies Holland. En tussen het zuiden van Nederlands Limburg en Belgisch Limburg zijn de verschillen echt miniem. En trouwens, de Nederlandse Limburgers haten het wanneer men hen "Hollanders" noemt. Valt dan nog een woordje te zeggen over de oostelijke provincies in Nederland die maar weinig mee hebben van wat de meesten onder "Hollandse" mentaliteit verstaan. De mensen die daar wonen zijn heel anders dan in de Randstad (Holland). Neen, u slaat de bal volledig mis als u stelt dat Nederland on-Vlaams en arrogant is. Dat mag misschien wel opgaan voor de mensen in de Randstad (Holland), maar zeker niet voor de rest van Nederland. Heel veel mensen die in de rest van Nederland wonen vinden de Hollanders al even arrogant als wij, net als veel niet-Antwerpse Vlamingen trouwens de Antwerpenaars arrogante en betweterige opscheppers vinden. Gaan we ons omwille van zoiets afscheiden van Antwerpen? Neen, Nederland is heel wat rijker dan de karikatuur en het eenzijdige wat u ervan maakt. Net zoals Duitsland volkskundig heel rijk en bijzonder afwisselend is (vergelijk maar eens een Noord-Duitser met een Beier: wat een wereld van verschil, nog veel groter dan tussen een "Hollander" en een Vlaming!!!), zo kan een eengemaakt Nederland-Vlaanderen een rijke mozaïek zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |||||||
|
![]() Jan, ik ben het haast volledig met je eens (ik vind natuurlijk niet dat de Randstad arrogant is, althans niet iedereen
![]() Citaat:
![]() Ik wil hier met name eens reageren op de mensen die zoveel gelijkenis zien tussen Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Limburg en daarom wellicht pleitten voor annexatie of heriniging met alleen die delen van Nederland. Ik heb er al op gewezen dat de Noord-Brabanders en Limburgers zelf ook wel de overeenkomsten zien met Vlaanderen, veel contacten hebben over de grens en er meestal geen moeite zouden hebben met een hereniging van Nederland en Vlaanderen. Maar die delen bij Vlaanderen voegen, dat nooit. België heeft dat al eens geprobeerd, na WO I, als compensatie voor oorlogsschade (Nederland was nota bene neutraal gebleven in WO I!). De mensen in de gebieden die België opeiste, Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg, waren daar toen fel tegen. Tekenend is ook dat van alle provinciale volksliederen (elke Nederlandse provincie heeft er een, m.u.v. Noord-Brabant dat een lied over heel Brabant gebruikt) alleen de volksliederen van Zeeland en Limburg in de tekst verwijzen naar de band met Nederland en Oranje. Zo luidt het laatste couplet van het Zeeuws volkslied (in reactie op de annexatieplannen van België): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Altijd moeten we opletten niet te veralgemenen en zo een karikatuur van de werkelijkheid neer te poten. Dan wordt de Antwerpenaar altijd een opschepper, de Kortrijkzaan een trotse pronkerige pauw, die van Oostende zijn een ruw onbeschaafd volkje. En dat geldt ook voor de verhouding tussen Nederlander en Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||