Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2006, 04:01   #301
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik had het over de Vlaamse verkiezingen van 2004.
Dat dacht ik al, ja. Bij de gemeenteraadsverkiezingen ging de Stemmenkampioen voor wat betreft de uitslag in Antwerpen alvast volledig de mist in.

Citaat:
Misschien niet. Maar ik vind het evenmin wetenschappelijk verantwoord om een peiling met slechts 700 ondervraagden representatief te noemen en daaruit dan nog conclusies te trekken over switchen tussen partijen ook, zoals laatst in de peiling van de VRT.
Ho maar. Mij ga je niet horen beweren dat de peilingen van de VRT wél betrouwbaar zijn, hoor.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 09:04   #302
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Absoluut.
OK, hiermee heeft u zich gediskwalificeerd als ernstige gesprekspartner. Onnodig verder te lezen.
Oud 31 december 2006, 00:02   #303
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
OK, hiermee heeft u zich gediskwalificeerd als ernstige gesprekspartner. Onnodig verder te lezen.
Tja, Tantist als je geen repliek meer hebt op de argumenten van Edina is het natuurlijk veel comfortabeler om haar uit te sluiten als gesprekspartner, dan om (zij het schoorvoetend) te erkennen dat ze zinnige argumenten in de discussie aanbrengt.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 20:15   #304
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slechts 51% stemt voor een onafhankelijk Vlaanderen!!! En dat in een totaal onrepresentatieve peiling waarvoor dan nog eens massaal werd opgeroepen om ja te stemmen... Ik vrees dat zij die dromen van een onafhankelijk Vlaanderen hun droom best terug opbergen.
Tja, voor democraten van jouw soort is 51% geen meerderheid natuurlijk.

Wie verzekerde jou dat er niet even massaal werd opgeroepen om 'nee' te stemmen?

Niettemin hoef je je niet direct ongerust te maken. Het idee dat Di Rupo heel even opperde om het volk te laten beslissen over Belgique via een referendum duurde niet veel langer dan de tijd die er is tussen een bliksemflits en de daarop volgende donderslag. Een mens zou zweren dat de belgicisten zich de benen onder de kont zouden uitlopen om zo'n referendum te organiseren. Niet dus. Ze zijn blijkbaar lang niet zo zeker van hun stuk als ze ons willen doen geloven.
Oud 1 januari 2007, 20:19   #305
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En een peiling waarbij mensen die geen toegang hebben tot het internet bij voorbaat zijn uitgesloten en dan ook nog eens deelname volstrekt op vrijwillige basis is, kan je toch onmogelijk ernstig nemen?
Erg hé?
Vrije keuze uit pure overtuiging.
Enkel in ondemocratische landen waar er referenda bestaan wordt er immers vrije keuze toegelaten én nog ernstig genomen ook....
Oud 2 januari 2007, 11:57   #306
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Tja, voor democraten van jouw soort is 51% geen meerderheid natuurlijk.
Het betreft hier een peiling en geen referendum, Knuppeltje! Blijkbaar ken je het verschil niet. Bij een peiling is er sowieso sprake van een foutenmarge die groter is dan 1%.

Citaat:
Wie verzekerde jou dat er niet even massaal werd opgeroepen om 'nee' te stemmen?
Ik heb enkel oproepen gezien om ja te stemmen en ik frequenteer nochthans geen Vlaams-nationalistische kringen. De meerderheid van de mensen die ik ken, zijn niet echt te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen én evenmin voor de Stemmenkampioen (de naam alleen al...).

Citaat:
Niettemin hoef je je niet direct ongerust te maken. Het idee dat Di Rupo heel even opperde om het volk te laten beslissen over Belgique via een referendum duurde niet veel langer dan de tijd die er is tussen een bliksemflits en de daarop volgende donderslag. Een mens zou zweren dat de belgicisten zich de benen onder de kont zouden uitlopen om zo'n referendum te organiseren. Niet dus. Ze zijn blijkbaar lang niet zo zeker van hun stuk als ze ons willen doen geloven.
Ik maak me ook alles behalve ongerust hoor Knuppeltje. Overigens ben ik alles behalve een belgicist. Maar ik prefereer België wel boven een bekrompen Vlaanderen...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:01   #307
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erg hé?
Vrije keuze uit pure overtuiging.
Enkel in ondemocratische landen waar er referenda bestaan wordt er immers vrije keuze toegelaten én nog ernstig genomen ook....
Nogmaals lijk je het verschil niet te snappen tussen een peiling en een referendum.

Om enigszins ernstig genomen te worden, moet een peiling aan een aantal eisen voldoen (zoals representatieve steekproef etc)... dat zal elke statisticus je kunnen bevestigen. De Stemmenkampioen doet dat alles behalve.

Overigens zal ik met plezier en uit pure overtuiging deelnemen aan een referendum (ook zonder opkomstplicht waar ik trouwens geen voorstander van ben). Maar de Stemmenkampioen laat ik met evenveel plezier aan mij voorbijgaan. En ik ben daar echt niet alleen in hoor!
Oud 2 januari 2007, 12:01   #308
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Tja, Tantist als je geen repliek meer hebt op de argumenten van Edina is
En welke argumenten mogen dat wel zijn? Heb je een vergrootglas?
Oud 2 januari 2007, 12:03   #309
Tantist

Standaard

Citaat:
Nogmaals lijk je het verschil niet te snappen tussen een peiling en een referendum.

Om enigszins ernstig genomen te worden, moet een peiling aan een aantal eisen voldoen (zoals representatieve steekproef etc)... dat zal elke statisticus je kunnen bevestigen. De Stemmenkampioen doet dat alles behalve.
Waarom niet? Op basis van welke criteria heb jij beslist dat De Stemmenkampioen niet representatief is? Dat de uitslag je niet aanstaat telt niet he...
Oud 2 januari 2007, 12:04   #310
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb enkel oproepen gezien om ja te stemmen en ik frequenteer nochthans geen Vlaams-nationalistische kringen.
Ik 'frequenteer' die kringen nu niet precies maar kreeg, in tegenstellign tot jou, geen oproep om aan de stemmenkampioen mee te doen. Daar liet ik me pas onlangs voor inschrijven en dit via een link op dit forum.

Citaat:
De meerderheid van de mensen die ik ken, zijn niet echt te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen én evenmin voor de Stemmenkampioen (de naam alleen al...).
Dat lijkt me volstrekt logisch voor de kringen die jij frequenteerd.
In Wieze kwamen er onlangs naar het schijnt 4000 mensen samen die daar 'toevallig' helemaal anders over dachten.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 januari 2007 om 12:06.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:10   #311
Tantist

Standaard

Citaat:
Het betreft hier een peiling en geen referendum, Knuppeltje! Blijkbaar ken je het verschil niet. Bij een peiling is er sowieso sprake van een foutenmarge die groter is dan 1%.
Maar jij scheen die marge wel perfect te kennen, hoewel die niet vermeld stond. Vreemd he?

Daarom vroeg ik achter die foutenmarge, en toen moest je ook toegeven dat je ze niet kende. Dat duidt op kwade wil, Edina...

A propos, zelfs met een foutenmarge van 1% in belgicistisch voordeel heb je nog altijd 50,3% VS 41,5%. Welke criteria ga je nu nog uitvissen om je er uit te kronkelen?

Citaat:
Ik heb enkel oproepen gezien om ja te stemmen en ik frequenteer nochthans geen Vlaams-nationalistische kringen.
En jij bent hét criterium?

Citaat:
De meerderheid van de mensen die ik ken
En jij bent het criterium?

Citaat:
Ik maak me ook alles behalve ongerust hoor Knuppeltje. Overigens ben ik alles behalve een belgicist. Maar ik prefereer België wel boven een bekrompen Vlaanderen...
Contradictie...

Dus even samenvatten...

De peiling kan niet waar zijn want... de uitslag staat JOU niet aan, JIJ kent geen mensen die openlijk voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn en JIJ hebt enkel oproepen gezien voor ja te stemmen.

Zegt het woord egocentrisme u iets?
Oud 2 januari 2007, 12:12   #312
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De peiling kan niet waar zijn want... de uitslag staat JOU niet aan, JIJ kent geen mensen die openlijk voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn en JIJ hebt enkel oproepen gezien voor ja te stemmen.
LOL!
Oud 2 januari 2007, 12:17   #313
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig dus maar dat we het achtergebleven en potverterende Wallonië van de PS met zijn ééntalige openen van geest nog hebben om de boel hier in België er toch nog enigszins acceptabel te laten uitzien, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:18   #314
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb enkel oproepen gezien om ja te stemmen en ik frequenteer nochthans geen Vlaams-nationalistische kringen. De meerderheid van de mensen die ik ken, zijn niet echt te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen én evenmin voor de Stemmenkampioen (de naam alleen al...)....
Met een jaar verschil: 51.1 en 51.3%. Toch merkwaardig!

Laatst gewijzigd door luc broes : 2 januari 2007 om 12:19.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:30   #315
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Op basis van welke criteria heb jij beslist dat De Stemmenkampioen niet representatief is? Dat de uitslag je niet aanstaat telt niet he...
1) mensen zonder internet worden bij voorbaat uitgesloten

2) deelname is volstrekt vrijwillig

Iedere statisticus zal je kunnen vertellen dat dit zeer problematisch is om van een representatieve steekproef te kunnen spreken.
Oud 2 januari 2007, 12:35   #316
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Gelukkig dus maar dat we het achtergebleven en potverterende Wallonië van de PS met zijn ééntalige openen van geest nog hebben om de boel hier in België er toch nog enigszins acceptabel te laten uitzien, nietwaar?
Voor u is de wereld één grote karikatuur met goeden en slechten, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:42   #317
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik 'frequenteer' die kringen nu niet precies maar kreeg, in tegenstellign tot jou, geen oproep om aan de stemmenkampioen mee te doen. Daar liet ik me pas onlangs voor inschrijven en dit via een link op dit forum.
Ik kreeg ook geen oproepen, maar las ze wel her en der, waaronder op dit forum (en op politicsinfo). Opreoepen om nee te stemmen, zag ik daarentegen nergers. De oproep hier was trouwens toch ook de reden dat jij je hebt geregistreerd hé

Citaat:
Dat lijkt me volstrekt logisch voor de kringen die jij frequenteerd.
En welke kringen zijn dat Knuppeltje?

Citaat:
In Wieze kwamen er onlangs naar het schijnt 4000 mensen samen die daar 'toevallig' helemaal anders over dachten.
4000! Amai, nu ben ik echt sprakeloos
Oud 2 januari 2007, 12:46   #318
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Voor u is de wereld één grote karikatuur met goeden en slechten, hè.
Dat moet jij nu juist zeggen, jongen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:50   #319
Luddo
Minister

Standaard

Om met de Stemmenkampioen te kunnen meedoen moet je een pc hebben, op internet zitten en kunnen lezen en schrijven. Eén grote groep wordt daarvan uitgesloten en dat zijn de Vlaamsbelangkiezers. Zij voldoen immers niet aan die vereisten wegens hun laag tot zeer laag IQ. Mijn informatie heb ik gehaald bij de media!
Oud 2 januari 2007, 12:51   #320
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar jij scheen die marge wel perfect te kennen, hoewel die niet vermeld stond. Vreemd he?

Daarom vroeg ik achter die foutenmarge, en toen moest je ook toegeven dat je ze niet kende. Dat duidt op kwade wil, Edina...
Ik heb nergens gezegd dat ik de foutenmarge perfect kende, maar als je over een basiskennis statistiek beschikt, dan weet je dat je bij 51,3% in een peiling niet kan spreken over een duidelijke meerderheid.

Citaat:
A propos, zelfs met een foutenmarge van 1% in belgicistisch voordeel heb je nog altijd 50,3% VS 41,5%. Welke criteria ga je nu nog uitvissen om je er uit te kronkelen?
En jij gelooft in een foutenmarge van 1%? LOL! Zelfs bij hun betrouwbare peiling van de verkiezingsuitslag lag die marge veel en veel hoger. En andere peilingen van de Stemmenkampioen sloegen de bal volledig mis!!!

Citaat:
En jij bent hét criterium?
Nee, en dat heb ik ook nergens beweerd.

Citaat:
Contradictie...
Als je geen Vlaams-nationalist bent, dan moet je wel een belgicist zijn. Pfff... wat een bekrompen visie. Ik voel mij in de eerste plaats wereldburger, beste Tantist. Nationalistische gevoelens zijn mij vreemd.

Citaat:
Dus even samenvatten...

Nope, de peiling is onbetrouwbaar, want geen representatieve steekproef én de uitslag is allesbehalve duidelijk. Ik ken overigens wel degelijk mensen die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn als het je een troost mag wezen. Maar de meerderheid van de mensen die ik ken, is dat niet en die zijn daar helemaal niet zo fanatiek in dat ze zich daarvoor gaan registreren bij de Stemmenkampioen of gaan oproepen om nee te stemmen. Een ondervertegenwoordigde groep dus in de peiling. Met nochthans een duidelijke mening.

Laatst gewijzigd door Edina : 2 januari 2007 om 13:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be