Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Waar erger jij je aan in het verkeer?
te snel rijden 19 25,68%
te traag rijden op autosnelweg 28 37,84%
niet pinken 41 55,41%
rechts oversteken 19 25,68%
blijven rijden in 2e vak 30 40,54%
ouwe venten die 50 rijden waar je 90 mag en niet kan oversteken 40 54,05%
mensen die in je gat zitten te rijden 40 54,05%
tegenliggers met grootlichten 34 45,95%
auto oversteekt en komt dan traag voor je rijden 26 35,14%
vrachtwagens die oversteken, ook bij regenweer 26 35,14%
wagens die in een file om de twee seconden van vak wisselen 31 41,89%
mensen die door het rood rijden 26 35,14%
laagvliegers die aan 180 per uur zitten te knipperen naar links als jij oversteekt op het derde 25 33,78%
GSM'en 19 25,68%
nog iets anders, nl... 16 21,62%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2007, 21:05   #301
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Op zo'n baan kan ik trouwens ook niet stoppen als het oranje wordt als ik op 2m van de stopstreep genaderd ben. Sla me dood, maar ik rij dan gewoon door het oranje. Wat ben ik toch een slechte chauffeur. Ik had er natuurlijk moeten vertragen tot 15 km / uur.
Meer zelfs.
Volgens mij bent u dan in overtreding.
Als het oranje wordt op het ogenblik dat je het kruispunt oprijdt kunt ge het wellicht niet meer vrijmaken voordat het rood wordt.
Bovendien geloof ik niet dat ge aan 15 km/u kunt stoppen op twee meter, reactiesnelheid meegerekend.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 21:14   #302
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat kunnen we doen om de onnozelaars op de weg wat manieren bij te brengen? Boetes? Of verplichte cursussen na verloop van tijd?
benzine 10.000 maal duurder maken ... vanzelf geen marginalen meer in mijne weg in 't verkeer
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 21:19   #303
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat denk ik niet, indien hij reeds aan het gaan was had ik hem wel aangereden aangezien hij zich dan reeds op het zebrapad zou bevonden hebben.
Dus meer dan een halve meter afgelegd.
over wat ben je nu eigenlijk bezig?
bij uw vorige post was uw voetganger 5km/uur aan het lopen en stelde je dat het probleem zich niet zou stellen.

Op heel wat wegen rijd ik trouwens niet op een halve meter van de stoeprand, maar een heel stukske verder.
Oud 11 januari 2007, 21:26   #304
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ik het afgelopen jaar een weg ben tegengekomen waar je 70 mocht die geen voorrangsweg was.
Op zo'n baan kan ik trouwens ook niet stoppen als het oranje wordt als ik op 2m van de stopstreep genaderd ben. Sla me dood, maar ik rij dan gewoon door het oranje. Wat ben ik toch een slechte chauffeur. Ik had er natuurlijk moeten vertragen tot 15 km / uur.

Waarom wordt mijn 2 meter regel nu plotseling toegepast op situaties die totaal niet van toepassing zijn? Als het voor jouw oranje is betekend dat dat het voor mij rood is en ik dus wacht tot het groen is, het moment waarop jij stil zou moeten staan.

Leer nou eens lezen ; de 2m waar iedereen over doorboomt gaat over het stadsverkeer op een zebrabad zonder lichten en dan nog wel overdag. Het gaat totaal niet over banen waar men 70 mag rijden of lichten aanwezig zijn.

Dan heb ik het nog niet over mijn grootste ergernis gehad : Je bevind je op het midden van het zebrapad en dan komt er in de verte een auto aangereden die weet dat als hij die snelheid aanhoudt hij mij zeker van de weg zal rijden, meestal nog begeleid van zenuwachtig geflikker met de koplampen.

Ook zo'n moment voor mij om de pas te vertragen
Oud 11 januari 2007, 21:26   #305
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer zelfs.
Volgens mij bent u dan in overtreding.
volgens de belgische wegcode niet.

Citaat:
Als het oranje wordt op het ogenblik dat je het kruispunt oprijdt kunt ge het wellicht niet meer vrijmaken voordat het rood wordt.
wie spreekt over kruispunten vrijmaken?

Citaat:
Bovendien geloof ik niet dat ge aan 15 km/u kunt stoppen op twee meter, reactiesnelheid meegerekend.
wel, waarom stel je dan dat je dan in overtreding zou zijn?
Wat is de oplossing volgens jou? Stoppen voor het groen en nooit meer verder rijden?
Oud 11 januari 2007, 21:32   #306
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Waarom wordt mijn 2 meter regel nu plotseling toegepast op situaties die totaal niet van toepassing zijn?
misschien in het vervolg je eigen verkeersregel een beetje beter omschrijven dan. of stoppen met draaien en keren en toegeven dat je behoorlijk absurd bezig bent.

Citaat:
Als het voor jouw oranje is betekend dat dat het voor mij rood is en ik dus wacht tot het groen is, het moment waarop jij stil zou moeten staan.
tegen de tijd dat het voor jou groen is ben ik al lang weg van dat kruispunt en sta ik wellicht ook niet stil.

Citaat:
Leer nou eens lezen ; de 2m waar iedereen over doorboomt gaat over het stadsverkeer op een zebrabad zonder lichten en dan nog wel overdag. Het gaat totaal niet over banen waar men 70 mag rijden of lichten aanwezig zijn.
kun je eens de post aangeven waarin je je regeltje duidelijk omschrijft?

en ook: LOL.

Citaat:
Dan heb ik het nog niet over mijn grootste ergernis gehad : Je bevind je op het midden van het zebrapad en dan komt er in de verte een auto aangereden die weet dat als hij die snelheid aanhoudt hij mij zeker van de weg zal rijden, meestal nog begeleid van zenuwachtig geflikker met de koplampen.
hij zal denken dat je een konijn bent.
Oud 11 januari 2007, 21:39   #307
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
misschien in het vervolg je eigen verkeersregel een beetje beter omschrijven dan. of stoppen met draaien en keren en toegeven dat je behoorlijk absurd bezig bent.

tegen de tijd dat het voor jou groen is ben ik al lang weg van dat kruispunt en sta ik wellicht ook niet stil.

kun je eens de post aangeven waarin je je regeltje duidelijk omschrijft?

en ook: LOL.

hij zal denken dat je een konijn bent.

Kan je misschien eens heel de topic lezen, ik ben het beu steeds posts te moeten herhalen omdat mensen denken dat ze beter dan ik weten wat ik typ.

Als er zelfs al mensen in deze topic mijn 2 m regel hebben getest in de door mij aangegeven situatie kan dit enkel betekenen dat uw ogen gewoon dichtgeslibt zijn van uw nogal stroperige betweterigheid.
Oud 11 januari 2007, 21:41   #308
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
over wat ben je nu eigenlijk bezig?
bij uw vorige post was uw voetganger 5km/uur aan het lopen en stelde je dat het probleem zich niet zou stellen.

Op heel wat wegen rijd ik trouwens niet op een halve meter van de stoeprand, maar een heel stukske verder.
Dat klopt en daar gaat het ook om.
Echter, uw voertuig heeft ook een lengte (meer dan twee meter) en voor die lengte ook het zebrapad verlaten heeft kan mijn voetganger ook verder stappen en eventueel nog de achterkant van het voertuig raken.
Als u zich verder dan één meter van het voetpad bevindt kan hij u niet raken. Dan stelt het probleem zich niet.
Oud 11 januari 2007, 21:46   #309
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Echter, uw voertuig heeft ook een lengte (meer dan twee meter) en voor die lengte ook het zebrapad verlaten heeft kan mijn voetganger ook verder stappen en eventueel nog de achterkant van het voertuig raken.
Als u zich verder dan één meter van het voetpad bevindt kan hij u niet raken. Dan stelt het probleem zich niet.

U beschrijft voor mij de ideale situatie als ik van de supermarkt kom. Een bluts is (al dan niet express) snel gemaakt
Oud 11 januari 2007, 21:49   #310
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens de belgische wegcode niet.
wie spreekt over kruispunten vrijmaken?
Ik, dat zie je toch ?
Volgens de wegcode moet je het oranje gebruiken om het kruispunt vrij te maken. Als je dus aan een te lage snelheid nog door het oranje rijdt kunt ge dat niet. Dat is ook de reden waarom de voetgangerslichten vroeger rood worden.
Citaat:
wel, waarom stel je dan dat je dan in overtreding zou zijn?
Wat is de oplossing volgens jou? Stoppen voor het groen en nooit meer verder rijden?
Juist omdat je het kruispunt niet tijdig vrijmaakt.
Oud 11 januari 2007, 21:52   #311
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beschrijft voor mij de ideale situatie als ik van de supermarkt kom. Een bluts is (al dan niet express) snel gemaakt
En ik weet wie er zal voor opdraaien.

Laatst gewijzigd door Bobke : 11 januari 2007 om 21:53.
Oud 11 januari 2007, 22:02   #312
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
sjonge wat loop jij opgefokt rond zeg
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 22:08   #313
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
sjonge wat loop jij opgefokt rond zeg
Ik? Ik moet niet perse door het oranje. Je moet gewoon maar niet voor mijn voeten rijden da's al.
Oud 11 januari 2007, 22:11   #314
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel als het zou betekenen dat ik ongewild een overtreding bega.
Oud 11 januari 2007, 22:13   #315
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je misschien eens heel de topic lezen, ik ben het beu steeds posts te moeten herhalen omdat mensen denken dat ze beter dan ik weten wat ik typ.

Als er zelfs al mensen in deze topic mijn 2 m regel hebben getest in de door mij aangegeven situatie kan dit enkel betekenen dat uw ogen gewoon dichtgeslibt zijn van uw nogal stroperige betweterigheid.
geef gewoon eens een linkske, want ik vind het niet.
Oud 11 januari 2007, 22:13   #316
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Artikel 1: Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.

Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

42.4.6. Behalve indien het hun toegestaan is door verkeerslichten, mogen de voetgangers zich niet op een oversteekplaats voor voetgangers begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, wanneer een tram nadert.

ja klopt idd... nu ik het weer lees
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 22:14   #317
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik? Ik moet niet perse door het oranje. Je moet gewoon maar niet voor mijn voeten rijden da's al.
Je demonstreert perfect de essentie van verkeersagressie. Je bent de deur nog niet uit of je loopt al met de gedachte "en de eerste die aan mijn heilige rechten komt kan een bluts in zin deur krijgen. Of in zijn gezicht. Of die rij ik in de gracht".
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 22:16   #318
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
geef gewoon eens een linkske, want ik vind het niet.
link

Wie zoekt die vindt!

Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 11 januari 2007 om 22:16.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 22:19   #319
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

1° ...
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) ...
3° ...
4° ...
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

Uit puntje 2 leid ik ook af dat je in praktijk niet kan (mag) inhalen op een twee-banen-in-een-richting-weg met veel zijstraten en waar voorrang van rechts geldt.
exactly... waaruit volgt dat in zulke omgeving met veel van die zebrapaden aan die kruispunten je dat alvast niet mag

in de andere gevallen mag het dus wel... maar dan ze ook vaak met lichten uitgevoerd
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 22:19   #320
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik, dat zie je toch ?
Volgens de wegcode moet je het oranje gebruiken om het kruispunt vrij te maken. Als je dus aan een te lage snelheid nog door het oranje rijdt kunt ge dat niet. Dat is ook de reden waarom de voetgangerslichten vroeger rood worden.

Juist omdat je het kruispunt niet tijdig vrijmaakt.
Zeg, pipo. Als ik een kruispunt nader waar auto's in 't midden staan, en ik zie dat die niet onmiddellijk kunnen voortmaken, dan stop ik, netjes zoals het hoort, voor het groen licht. Door het oranje rijden is dan helemaal uit den boze. Een kruispunt dat niet vrij is naderen aan 70/uur is trouwens serieus om problemen vragen.

Maar je kent ze toch wel he, die kruispunten waar helemaal niemand stil staat? Waar auto's gewoon kunnen doorrijden aan de maximumsnelheid? Of dat nu 30, 50, 70, of 90 is?

Als ik morgen de N49 richting kust rij zal ik stoppen voor alle groene lichten, want het zou wel eens oranje kunnen worden

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be