![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En armoe was troef. Je uitleg is een beetje erg simpel. Noteer ook dat sociale correcties beter aanvaard worden binnen een maatschappij waar men zich verbonden voelt. 2) De Amerikaanse samenleving is zeer verscheiden en de sociale scheiding is zeer groot met een beperkt samenlevingsgevoel. Dus een multiculturele samenleving. Daardoor is het een beetje ieder voor zichzelf of elke groep voor zichzelf. Dus minder staatsinmenging. Ik denk dat dit weinig te maken heeft met protestantisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze hebben hieronder al het antwoord gegeven |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
|
![]() Je erkent dus dat het door staatsinmenging komt dat het welvaartspeil in Scandinavië hoger ligt dan in de VS? Want daar ging de discussie met Laurens over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om de een of andere reden moet de VS altijd voorgesteld worden als een land waar de mensen op straat sterven van de honger dat is absoluut niet meer het geval dan hier. In veel opzichten zijn armen er nogal wat beter af dan hier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb het over wel of geen sociale correcties binnen een kapitalistisch stelsel. Mijn stelling is dat die sociale correcties ervoor zorgen dat Scandinavië welvarender is dan de VS... Citaat:
Het is wel de vraag of er inderdaad weinig samenlevingsgevoel is in de VS. Het nationalisme in de VS is wel erg groot. Bovendien vraag ik me af of het samenlevingsgevoel ervoor zorgt dat staatsinmenging mogelijk wordt, of dat staatsinmenging ervoor zorgt dat er een samenlevingsgevoel ontstaat. Dat laatste kan het ook zijn natuurlijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang die taxichauffeurs ambtenaren zijn, en de staat dat hele taxi-net regelt, zie ik daar geen graten in.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De ontwikkelingsindex van de VN vergelijkt verschillende welvaartsfactoren, zoals BNP per hoofd, levensverwachting, scholingsgraad en geletterdheid van de bevolking. Daaruit blijkt dat Noorwegen en IJsland steevast bovenaan staan. De VS staan een stuk lager, ter hoogte van België en Nederland. Ik zeg niet dat mensen op straat sterven, wel dat de sociale ongelijkheid er een stuk groter is en dat dat de reden is voor een gemiddeld lagere welvaart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals ik al zei: er kan alleen op prijs geconcurreerd worden. Op de kwaliteit van stroom valt niet te concurreren: stroom is stroom. Concurrentie kan wel ten koste gaan van de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening, omdat met lagere prijzen er minder geld over blijft voor onderhoud bijvoorbeeld. Die storingen zijn overigens niet te ontwijken door het ene of het andere bedrijf te kiezen, zoals ik ook al aangaf. Het kan niet zijn dat jij geen stroom meer krijgt en je buurman wel, omdat die bij een ander bedrijf zit. Dat is dus geen voordeel van concurrentie, alleen een nadeel. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid: men gebruikt het aantal mensen dat groene stroom kiest als excuus om wel of niet te investeren in groene stroom, terwijl er sowieso in groene stroom geïnvesteerd moet worden, al zou niemand ervoor kiezen. Concurrentie daarop is dus een wassen neus. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
2) Dat nationalisme is vooral tov buitenland. Samenlevingsgevoel kan moeilijk opgelegd worden. Als het er is dan wordt solidariteit een natuurlijke reflex. Als mijn buurman ziek is ga ik die spontaan helpen. Als er gaan samenlevingsgevoel is wordt staatsinmenging ervaren als een dwang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
|
![]() Citaat:
In de Republiek der Verenigde Nederlanden was sprake van semi-onafhankelijke provincies. Men had genoeg gemeen om samen te werken, maar niet genoeg om een eenheid te vormen: autonomie was blijkbaar belangrijk. Door de komst van het Koninkrijk der Nederlanden kwam die eenheid er wel. Niet omdat de provincies het wilden, maar omdat dit van bovenaf werd opgelegd. Ik betwijfel of er in 1815 genoeg samenlevingsgevoel bestond om dat eenheidsmodel vrijwillig in te voeren. Zeker is dat er nu wèl een samenlevingsgevoel bestaat in Nederland. Mijns inziens heeft het loutere bestaan van het eenheidsmodel, en het feit dat het succesvol is, mede het model zelf aanvaardbaar gemaakt. Als het al bestond, is het samenlevingsgevoel er in ieder geval door versterkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Median_household_income Dat is dus pertinent onwaar. De middenklasse is economisch merkelijk beter af in de VS dan hier. Er is een enorme discrepantie tussen de cijfers en het beeld dat hier in de media wordt opgehangen. En btw natuurlijk ben ik niet tegen alle sociale correcties. Net zomin alsof er in de VS helemaal geen sociale correcties zouden zijn, nog zo een waanbeeld dat hier door vnl links maar al te graag wordt gepropageerd. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 augustus 2007 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik het grondig met uw overtuiging oneens en vind ik ze zelfs wansmakelijk. De overheid moet ten dienste staan van de burgers, niet omgekeerd, maar goed daarover verschillen we dus van mening. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 augustus 2007 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Natuurlijk erken ik dat. Wat dacht u, dat ik een liberaal was of zo? Een bepaalde vorm van staatsinmening is steeds nodig in een gezonde volksnatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de ginicoëfficient is daar ongelijker. Enfin, deze laatste uitspraak zou ik even moeten controleren. Het grootste bezwaar tegen de VS is de gigantische inefficientie van het sociaal correctiemechanisme.
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien en dat vind ik toch wel enorm belangrijk, blijven bij ons armen arm. In de VS hebben zij veel meer kans dat ze dat een paar jaar later niet meer zijn. zie o.a. http://www.census.gov/prod/2005pubs/p60-229.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Liberaler zelfs. Net zoals ons onderwijs. Ook een pak liberaler. En werkt veel meer volgens het marktmechanisme dan in de VS. Citaat:
Maar eigenlijk is dat ook een deel een misleidend iets. Hier is dat even goed mogelijk. Alleen heb je hier hogere uitkeringen en dergelijke Waardoor je 'meer' de keus hebt van te zeggen ik doe het met minder, maar zonder te werken. Daar waar je in de VS relatief niets hebt en dus wel 'moet' werken.
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen was het iets van 5,96 (bron : http://www.tijd.be/nieuws/economie_f...asp?Id=3100294 ) Sowell zegt dat dit de oorzaak is door arbeid zeer flexibel te maken(Hong Kong is ook zo'n voorbeeld). Zij hebben geen minimulonen(hoe hoger je het minimumloon legt, hoe meer werkloosheid dat je creëert), de werkgever kan iemand ontslaan wanneer hij wil maar de werknemer kan ook vertrekken zonder veel problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach zo. De VS heeft geen minimumloon.
![]() |
![]() |