Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 14:46   #301
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je snapt niet dat jij en consoorten van Vrij Vlaanderen vervallen in cirkelredeneringen.
Cirkelredeneringen? Wat het maar waar. Die lopen tenminste nog netjes rond.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 14:54   #302
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen. Het is meer hierom:

BBP: Het water in Vlaanderen stroomt van onder naar boven in plaats van boven naar onder, zoals in Nederland. Het is dus een ander soort water.
HvG e.a.: Hoe kom je daar nu bij?
BBP: Ten eerste zegt mijn voorzitter dit, ten tweede zie je dat toch zélf wel?
HvG: Neen?
BBP: Het ziet er anders uit en het stroomt van onder naar boven.
HvG: Dat het er anders uitziet komt misschien omdat het over een andere ondergrond stroomt. In Nederland heb je ook verschillende ondergronden maar het blijft toch echt hetzelfde water waarop dezelfde natuurwetten van toepassing zijn.
BBP: Dus jij wilt zeggen dat er geen Vlaams water bestaat?
HvG: Natuurlijk wel, er is water dat in Vlaanderen stroomt, als zodanig is er Vlaams water maar het verschilt qua samenstelling en gedrag niet van ander water.
BBP: Maar bij jullie stroomt er ook water in het IJsselmeer en bij ons niet. Hoe kan dat dan?
HvG: Het stroomt in een andere richting maar is hetzelfde water. Trouwens, het is strategisch niet slim dat je dit zegt. Twee eeuwen lang hebben de franstaligen je wijsgemaakt dat je water 'ander water' is dat niet aan de natuurwetten voldoet en jullie verplicht hún water te gebruiken.
BBP: Maar nu dwing je ons júllie water te gebruiken.
HvG: Neen, gebruik lekker je eigen water maar het is gewoon hetzelfde soort water.
BBP: Nee hoor, want als ons water op de grond komt zie ik het toch echt weer omhoog gaan.
HvG: Dat heet opspatten, dat gebeurt bij ons ook.
BBP: Ik vind jullie water lelijk. Ik wil ons water Vlaams water noemen.
HvG: Dat moet je zelf weten maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik heb hier een plaatje van ene Esscher waarop water wél van onder naar boven stroomt. Het kan dus wél. Zie je wel dat ik gelijk heb.
HvG: Dat is kunst(matig). Het heet niet voor niets 'onmogelijke figuren'.
BBP: Maar je ziet toch zelf wel dat de Schelde anders stroomt dan de Lek?
HvG: Zucht. Ja, het stroomt anders maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik zie het al wel, je gunt ons ons eigen water niet, je wilt ons onderdrukken en ons water inpikken.
HvG: Hoe kom je daarbij?
BBP: Ik wil onze kust de Vlaamse kust noemen in plaats van de Hollandse kust.
HvG: Zo heet het al. Maar het is één kust: De Noordzeekust.
Enzovoort.
Hoe herkenbaar!

Die afkeer van Nederland die het regime er bij ons heeft proberen inhameren, zit er bij sommige intussen echt op genetisch niveau in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:14   #303
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Maar dat gebeurt niet want wij kunnen voor onszelf zorgen.
Daarom dat er in Nederland meer mokees staan dan in Duitsland...
Jij bent immigrant zeker? ...voor ONSZELF zorgen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:18   #304
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderdrukken? Hoe dan wel?

Bij mijn weten bestaat er zelfs niet eens zoiets als "Algemeen Vlaams". Er bestaan wel regionale vormen van Nederlands binnen Vlaanderen, maar die verschillen onderling. Ik hoor mensen soms AN spreken met Antwerpse tongval, wat dan weer iets heel anders is dan een West-Vlaming die AN probeert te spreken. Allemaal heel anders en zelfs flink verschillend.
Krampachtig onderdrukt door een taalunie aan te gaan met Nederland
(grapje hoor)
Als die taalunie er niet had geweest, hadden we misschien al een eigen standaardtaal gehad.

.
Oud 19 september 2007, 15:28   #305
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zit evenwel niemand te wachten op dat Vlaams van u. Iedereen is best tevreden met ons AN, al hopen bepaalde mensen dat er een grote inbreng vanuit Vlaanderen kan zijn. Nu, dat principe is al lang door de Taalunie aanvaardt en wordt ook al toegepast. Ik zie dan ook geen enkele valabele reden om zoiets als "Algemeen Vlaams" uit de grond te stampen.
Jij ziet ze niet. Anderen misschien wél?
Citaat:
En trouwens: ik moet nog altijd van jullie eens een bijdrage aan dit forum zien dat in dat "Vlaams" is opgesteld. Bij mijn weten schrijven jullie de hele tijd in het AN.
Hoe kunnen we, als onze taal nooit een kans heeft gekregen om een algehele eigen norm op te stellen.
Trouwens, nen, is hier meer in gebruik dan een
en het is nen appel en NE neger, niet nen neger. nen telefoonpaal, maar ne poot.
Trouwens, al wat we zouden produceren, wordt zeker door jou "afgeschoten", maar ZONDER gronden, want als wat we schrijven onze standaardtaal officieel zou zijn, kan je gewoon er niets tegen inbrengen! Dan is dat ONZE norm, onze taal, en die moet niet aan de regels van het AN voldoen, nietwaar?

Verdekke, nu heb ik me wéér laten verleiden he... Ik wou er eigenlijk niet meer over "lullen", maar we lossen het op : we maken een poll!

.
Oud 19 september 2007, 15:34   #306
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen. Het is meer hierom:

BBP: Het water in Vlaanderen stroomt van onder naar boven in plaats van boven naar onder, zoals in Nederland. Het is dus een ander soort water.
HvG e.a.: Hoe kom je daar nu bij?
BBP: Ten eerste zegt mijn voorzitter dit, ten tweede zie je dat toch zélf wel?
HvG: Neen?
BBP: Het ziet er anders uit en het stroomt van onder naar boven.
HvG: Dat het er anders uitziet komt misschien omdat het over een andere ondergrond stroomt. In Nederland heb je ook verschillende ondergronden maar het blijft toch echt hetzelfde water waarop dezelfde natuurwetten van toepassing zijn.
BBP: Dus jij wilt zeggen dat er geen Vlaams water bestaat?
HvG: Natuurlijk wel, er is water dat in Vlaanderen stroomt, als zodanig is er Vlaams water maar het verschilt qua samenstelling en gedrag niet van ander water.
BBP: Maar bij jullie stroomt er ook water in het IJsselmeer en bij ons niet. Hoe kan dat dan?
HvG: Het stroomt in een andere richting maar is hetzelfde water. Trouwens, het is strategisch niet slim dat je dit zegt. Twee eeuwen lang hebben de franstaligen je wijsgemaakt dat je water 'ander water' is dat niet aan de natuurwetten voldoet en jullie verplicht hún water te gebruiken.
BBP: Maar nu dwing je ons júllie water te gebruiken.
HvG: Neen, gebruik lekker je eigen water maar het is gewoon hetzelfde soort water.
BBP: Nee hoor, want als ons water op de grond komt zie ik het toch echt weer omhoog gaan.
HvG: Dat heet opspatten, dat gebeurt bij ons ook.
BBP: Ik vind jullie water lelijk. Ik wil ons water Vlaams water noemen.
HvG: Dat moet je zelf weten maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik heb hier een plaatje van ene Esscher waarop water wél van onder naar boven stroomt. Het kan dus wél. Zie je wel dat ik gelijk heb.
HvG: Dat is kunst(matig). Het heet niet voor niets 'onmogelijke figuren'.
BBP: Maar je ziet toch zelf wel dat de Schelde anders stroomt dan de Lek?
HvG: Zucht. Ja, het stroomt anders maar het is hetzelfde water.
BBP: Ik zie het al wel, je gunt ons ons eigen water niet, je wilt ons onderdrukken en ons water inpikken.
HvG: Hoe kom je daarbij?
BBP: Ik wil onze kust de Vlaamse kust noemen in plaats van de Hollandse kust.
HvG: Zo heet het al. Maar het is één kust: De Noordzeekust.
Enzovoort.

Jan van den Berghe heeft als onderwijzer waarschijnlijk meer geduld dan ik. Hij heeft ook meer feitenkennis over talen.
GRANDIOOS! Klasse!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:38   #307
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Daarom dat er in Nederland meer mokees staan dan in Duitsland...
Jij bent immigrant zeker? ...voor ONSZELF zorgen...
Ik ben geen immigrant (althans, mijn familie leeft hier al 5 generaties ofzo, immigranten uit Duitsland). Overigens ben ik zo'n beetje op het toppunt van arisch-zijn.

Niet dat ik daar iets mee doe ofzo...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:45   #308
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu moet u mij eens iets uitleggen: hoe zit dat dan met de Maaslandse dialecten? Aan de ene kant van de grens worden die dus volgens u "Vlaamse dialecten" en aan de andere kant "Nederlandse"? Hoe zit dat met het Waaslands? In Axel - Nederland - spreekt men ook Waaslands. Is dat daar dan een Nederlands dialect en juist over de grens verandert dat in een Vlaams dialect? Hoe zit dat dan in Baarle? Is het Brabants van Baarle-Hertog dan Vlaams, en dat in Baarle-Nassau Nederlands?

Jongen toch, u spartelt als een vis op het droge...
Idd, misschien zal meneer de honkbalbeleidsman het willen verstaan met dit voorbeeld dat spreekwoordelijk aan zijn deur te Brugge (hoe zegt u dat in het Algemeen Vlaams? ) ligt.

In een klein gedeelte van Zeeuws-Vlaanderen worden er ook West-Vlaamse tongvallen gesproken. Alhoewel beide tongvalgroepen nl. het West-Vlaams en het Zeeuws-Vlaams onderling grote gelijkenissen vertonen en daardoor een mark tussen beide tongvalgroepen moeilijk vast te leggen is kan er op basis van bepaalde klankversschijnselen een onderscheid tussen beide groepen gemaakt worden. Deze klankverschijnselen kunt u raadplegen op de eerste verwijzing.

bv. Deken De Bo, een taalkundige, legt de oostmark van het West-Vlaams op basis van de West-Vlaamse klanken "î", "û" en "ou"/"oe" die u kan tegenkomen in de woorden "tît" (tijd) "hûs" (huis) en "kout" (koud) t.o.v. "ie" => tied (tijd) en "uu" => huus (huis) in het Zeeuws-Vlaams. Deze mark loopt van de Noordzee over de Belgische grens tot Sluis (Z-VL), verder ten Westen van Aardenburg (Z-VL), van Middelburg (W-VL), van Maldegem (O-VL),...

oei! er wordt nu West-Vlaams gepraat in "olland" , wat nu? Dat gebied bij Vlaanderen inlijven?

http://home.scarlet.be/~tpm09245/lang/lg/wv/peewv.htm
miami.uni-muenster.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-2796/diss_will.pdf
http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_042.htm

Ik vraag me eigenlijk af waarom hij zonodig de Nederlandse taalunie wil splitsen en een Vlaamse standaardtaal wil ontwikkelen op basis van het verkavelingsvlaams. De verschillen tussen het Zeeuws en het West-Vlaams zijn groter dan de verschillen tussen het Nederlands kenmerkend aan Noord-Nederland en het Nederlands kenmerkend aan Vlaanderen.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:50   #309
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
De verschillen tussen het Zeeuws en het West-Vlaams zijn groter dan de verschillen tussen het Nederlands kenmerkend aan Noord-Nederland en het Nederlands kenmerkend aan Vlaanderen.
Moet dat niet kleiner zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:34   #310
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verschillen tussen het Zeeuws en het West-Vlaams zijn groter dan de verschillen tussen het Nederlands kenmerkend aan Noord-Nederland en het Nederlands kenmerkend aan Vlaanderen.
volgens het kaartje zou het wel normaal zijn dat het Zeeuws grenzend aan West Vlaanderen daaraan gelinkt is.

Zelf ben ik halve Zeeuwse maar wij zijn ondertussen in Oost Vlaanderen beland: amper een verschil te merken. Ik spreek over de regio Hulst, Axel, NieuwNamen en zo.

tongvallen zijn zeer beperkt tot natuurlijke grenzen. Alles wat onder de scheldemonding ligt verstaat elkaar, steek je de Schelde over dan beginnen de verschillen duidelijker te worden.

zie: Antwerps aan de rechteroever en Waase tongval aan de linkeroever bijvoorbeeld.

Willen de puristen daar nu ook twee talen van gaan maken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 september 2007 om 16:36.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 17:53   #311
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ja, en de uitspraak van standard Nederlands verschilt toch als je die vergelijkt met de onze. Ik vind de uitspraak van die nieuwslezer(s) van het NOS journaal toch niet zo verzorgd, al kijk ik daar zelden naar. Ik heb zelf ook al af en toe een redelijk harde g gehoord bij een nieuwslezer van het NOS journaal.
Nieuwslezers en presentators "zijn allang niet meer wat ze waren"; ik hoor dagelijks taal/stijl/spreekfouten waarvan mij rillingen over de rug lopen.
Oud 19 september 2007, 18:10   #312
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
...............
oei! er wordt nu West-Vlaams gepraat in "olland" , wat nu? Dat gebied bij Vlaanderen inlijven?

.........................
Dat kun je toch niet menen? Het dorpje Olland ......
http://www.zoekplaats.nl/index.cgi?a...Sint-Oedenrode

Citaat:
........ Ik vraag me eigenlijk af waarom hij zonodig de Nederlandse taalunie wil splitsen en een Vlaamse standaardtaal wil ontwikkelen op basis van het verkavelingsvlaams .....
NB: ik vind/ervaar dat er verschil in betekenis is tussen de schrijfwijzen
- zonodig = indien nodig = desnoods
- zo nodig = zozeer noodzakelijk

Net als:
- niet het minst = tamelijk wèl (erg, veel, hevig)
- niet in het minst = totaal NIET.

Dit gaat in noord en zuid en vooral ook bij de Media dik fout.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 september 2007 om 18:36.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 19:19   #313
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie mogen onze commerciëlen niet zien, omgekeerd ook niet. Best jammer. Daar moet snel verandering in komen!
Als u dat schrijft dan is het inderdaad waar dat jullie er niets van zien.

VTM (in 1989 begonnen als eerste Vlaamse commerciële zender, daarvoor was het "op Olland kijken" geblazen) wordt vaak als de totale achterlijkheid en platvloersheid gezien. Bekijk hun programma maar.
Vroeger was VRT ook de uitdrager van het Algemeen (Beschaafd!) Nederlands, maar VTM brak grondig met die traditie en de Vlaamse openbare omroep dan maar ook.
Oud 19 september 2007, 19:24   #314
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als u dat schrijft dan is het inderdaad waar dat jullie er niets van zien.

VTM (in 1989 begonnen als eerste Vlaamse commerciële zender, daarvoor was het "op Olland kijken" geblazen) wordt vaak als de totale achterlijkheid en platvloersheid gezien. Bekijk hun programma maar.
Vroeger was VRT ook de uitdrager van het Algemeen (Beschaafd!) Nederlands, maar VTM brak grondig met die traditie en de Vlaamse openbare omroep dan maar ook.
Hmmm... voor RTL is vaak de VTM een soort equivalent, een zender waarmee je kan samenwerken. http://www.rtl.nl/experience/rtlnl/

Het leuke met RTL is, dat je alle zelfgemaakte uitzendingen (nieuws, talkshows, etc.) kan terugkijken in hun mediaspeler. Jammer dat dat met de Vlaamse TV niet kan.

Dan vraag ik me wel af wat VTM wel voor taal gebruikt. Veel reclame trouwens op hun site.
Oud 19 september 2007, 19:27   #315
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goede Tijden, Slechte Tijden. De best bekeken soap van Nederland. Spelen trouwens ook Vlamingen in mee.
http://www.rtl.nl/(vm=/service/gemis..._18-9-2007.xml
Oud 19 september 2007, 19:34   #316
evilbu

Standaard

[quote=liberalist_NL;2943187]Hmmm... voor RTL is vaak de VTM een soort equivalent, een zender waarmee je kan samenwerken. http://www.rtl.nl/experience/rtlnl/

Het leuke met RTL is, dat je alle zelfgemaakte uitzendingen (nieuws, talkshows, etc.) kan terugkijken in hun mediaspeler. Jammer dat dat met de Vlaamse TV niet kan.

Citaat:
Dan vraag ik me wel af wat VTM wel voor taal gebruikt. Veel reclame trouwens op hun site.
http://www.youtube.com/watch?v=4zY2Wqf27G0
Zoiets?

Het is gewoon ook heel de mentaliteit die VTM met zich meebrengt. Veel ouwe mensen en zo kijken naar VTM als "ne zender waar de mensjen ne keer kunnen volgen". Ik heb al vaak de openbare omroep als "voor onderwijzers en doktoors" omschreven gezien.
De opmerkelijke verschillen tussen VRT en VTM was een favoriet onderwerp voor Alles Kan Beter (zo een beetje de Vlaamse TV draait door in 98 en 99):
http://www.youtube.com/watch?v=JGCpptkFYX8
Oud 19 september 2007, 19:41   #317
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

http://www.youtube.com/watch?v=4zY2Wqf27G0
Zoiets?

Het is gewoon ook heel de mentaliteit die VTM met zich meebrengt. Veel ouwe mensen en zo kijken naar VTM als "ne zender waar de mensjen ne keer kunnen volgen". Ik heb al vaak de openbare omroep als "voor onderwijzers en doktoors" omschreven gezien.
De opmerkelijke verschillen tussen VRT en VTM was een favoriet onderwerp voor Alles Kan Beter (zo een beetje de Vlaamse TV draait door in 98 en 99):
http://www.youtube.com/watch?v=JGCpptkFYX8
Dat eerste filmpje is inderdaad niet ABN, maar toch goed verstaanbaar. Wel grappig om die Vlaamse elementjes die je ook terugziet in de schrijftaal, nu ook terughoort. Woordjes zoals ''zenne'' e.d.
Oud 19 september 2007, 19:42   #318
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat eerste filmpje is inderdaad niet ABN, maar toch goed verstaanbaar. Wel grappig om die Vlaamse elementjes die je ook terugziet in de schrijftaal, nu ook terughoort. Woordjes zoals ''zenne'' e.d.
tweede filmpje is toffer
Oud 19 september 2007, 19:46   #319
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tweede filmpje is toffer
Is snap niet helemaal wanneer er nou VTM en wanneer VRT-journaal wordt nagedaan...
Oud 19 september 2007, 20:08   #320
evilbu

Standaard

Citaat:
Is snap niet helemaal wanneer er nou VTM en wanneer VRT-journaal wordt nagedaan...
was het concept een een beetje , hier nog twee AKB filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=5lGzDchURN8
http://www.youtube.com/watch?v=LQ7Dp...related&search=

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be