Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2007, 22:28   #301
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Frans heeft meer prestige dan Nederlands: toch wel duidelijk dat veel meer mensen buiten België liever FR als 2de of 3de taal leren dan NL.

Nederlanders en VLBelgen spreken een andere taal: bijv. meer en meer VL willen dat van tekenfilms een VL versie gemaakt wordt.
Weer een losse flodder zonder enige vorm van argumentatie. Hij probeert niet eens meer met zijn "Ik ken mensen die..."
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:32   #302
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans heeft meer prestige dan Nederlands: toch wel duidelijk dat veel meer mensen buiten België liever FR als 2de of 3de taal leren dan NL.
En denkt u niet dat economische redenen daar een belangrijker rol in spelen? Denk toch wat verder na. Lees misschien mijn voorbeeld over China nog eens...
Citaat:
Nederlanders en VLBelgen spreken een andere taal: bijv. meer en meer VL willen dat van tekenfilms een VL versie gemaakt wordt.
Und? Wat heeft dat in godsnaam te maken met een onderscheid tussen de taal van Vlamingen en Nederlanders? Ooit van de Nederlandse Taalunie gehoord? Of desnoods van Tien voor Taal? Misschien van het Groot Dictee der Nederlandse Taal of het Groot Nederlands Dictee?

Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 22:33.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:35   #303
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Und? Wat heeft dat in godsnaam te maken met een onderscheid tussen de taal van Vlamingen en Nederlanders? Ooit van de Nederlandse Taalunie gehoord? Of desnoods van Tien voor Taal? Misschien van het Groot Dictee der Nederlandse Taal of het Groot Nederlands Dictee?
Men doet verwoede pogingen; maar op het terrein drijven VL en NL uit elkaar.

De gewone man ligt niet wakker van de Taalunie, Groot Dictee, ezn...
Tien voor Taal wordt zelfs niet meer uitgezonden door de VRT; zoveel unie is er.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:36   #304
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:

Tien voor Taal wordt zelfs niet meer uitgezonden door de VRT; zoveel unie is er.
Ik zie geen arguuumeeentjeeees....
Oud 27 december 2007, 22:36   #305
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik zie geen arguuumeeentjeeees....
Beter kijkeeeuh!
Oud 27 december 2007, 22:37   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb maar een diploma van 50m zwemmen; maar ik stel vast dat EN op 1 staat wanneer mensen een vreemde taal moeten leren en dat binnen (West-)Europa er vrij veel mensen zijn die ook FR leren wanneer ze nog een vreemde taal moeten leren.

Als Britten een vreemde taal leren is het ook vrij vaak FR.
U moet eens leren u te baseren op gegevens in plaats van vooroordelen als u een stelling wil lanceren. Uw stelling dat men eerder Frans zal kiezen na het Engels dan een andere taal, is totaal onjuist.

De EU doet is immers om de vier jaar een groot taalonderzoek. De laatste keer gebeurde dat in 2006. Hieruit bleek dat Frans en Duits als vreemde taal binnen de EU evenredig groot zijn, nl. respectievelijk 25% en 22%. Als we even de resultaten bekeken van hoe men binnen de EU de beide talen beschouwd naar nuttigheid, dan blijkt dat het Duits, naast het Engels, een koploper is en het Frans ver achter zich laat: 48% vindt Duits nuttig tegenover slechts 5% voor het Frans.

Slechts over het VK bent u juist, maar de toestand in het VK kan niet uitvergroot worden naar de andere landen. Uit datzelfde EU-onderzoek bleek dat het Duits in zowat alle voormalig Oostbloklanden de eerste vreemde taal is na het Engels: in Tsjechië (55% t.o.v. het Frans met 5%), Litouwen (28% t.o.v. 4% voor het Frans), Polen (46% t.o.v. nogmaals de schamele 5% voor het Frans), Hongarije (55% t.o.v. 4%)...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:38   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De gewone man in Parijs ligt ook heus niet wakker van de beslissingen van de Académie Française. En de arme zwarte uit het zogenaamd Franssprekende Haïti al evenmin.

In ieder geval, de verschillen tussen het Nederlands in Vlaanderen en Nederland zijn duizendmaal kleiner dan de verschillen die bestaan in de standaardtaal in de Duitstalige wereld.
Oud 27 december 2007, 22:38   #308
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Beter kijkeeeuh!
Neem een voorbeeld aan JvdB!
Oud 27 december 2007, 22:39   #309
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik lees hem niet meer.
Oud 27 december 2007, 22:40   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zal mijn bericht moeten quoten, want straatrue kan het nu niet lezen: hij heeft mij immers op de negeerlijst gezet. Waarschijnlijk zijn mijn bijdragen iets te pijnlijk voor hem als ik voor de zoveelste keer zijn beweringen ontkracht.
Oud 27 december 2007, 22:42   #311
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet eens leren u te baseren op gegevens in plaats van vooroordelen als u een stelling wil lanceren. Uw stelling dat men eerder Frans zal kiezen na het Engels dan een andere taal, is totaal onjuist.

De EU doet is immers om de vier jaar een groot taalonderzoek. De laatste keer gebeurde dat in 2006. Hieruit bleek dat Frans en Duits als vreemde taal binnen de EU evenredig groot zijn, nl. respectievelijk 25% en 22%. Als we even de resultaten bekeken van hoe men binnen de EU de beide talen beschouwd naar nuttigheid, dan blijkt dat het Duits, naast het Engels, een koploper is en het Frans ver achter zich laat: 48% vindt Duits nuttig tegenover slechts 5% voor het Frans.

Slechts over het VK bent u juist, maar de toestand in het VK kan niet uitvergroot worden naar de andere landen. Uit datzelfde EU-onderzoek bleek dat het Duits in zowat alle voormalig Oostbloklanden de eerste vreemde taal is na het Engels: in Tsjechië (55% t.o.v. het Frans met 5%), Litouwen (28% t.o.v. 4% voor het Frans), Polen (46% t.o.v. nogmaals de schamele 5% voor het Frans), Hongarije (55% t.o.v. 4%)...
Dat zijn de cijfers die ik wou zien van straatrue.
Oud 27 december 2007, 22:42   #312
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik lees hem niet meer.

Citaat:

Citaat:
De gewone man in Parijs ligt ook heus niet wakker van de beslissingen van de Académie Française. En de arme zwarte uit het zogenaamd Franssprekende Haïti al evenmin.

In ieder geval, de verschillen tussen het Nederlands in Vlaanderen en Nederland zijn duizendmaal kleiner dan de verschillen die bestaan in de standaardtaal in de Duitstalige wereld.
Oud 27 december 2007, 22:43   #313
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zal mijn bericht moeten quoten, want straatrue kan het nu niet lezen: hij heeft mij immers op de negeerlijst gezet. Waarschijnlijk zijn mijn bijdragen iets te pijnlijk voor hem als ik voor de zoveelste keer zijn beweringen ontkracht.
Ach, er valt geen land te bezeilen met die man.
Oud 27 december 2007, 22:43   #314
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees hem niet meer.
Dat op zich bewijst al dat u niet mee kan in deze discussie.
Oud 27 december 2007, 22:46   #315
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zijn de cijfers die ik wou zien van straatrue.
Daarom schreef ik ook (West-)Europa omdat ik wel weet dat Duits nu erg populair is in Oost-Europa; maar in de EU nog altijd EN en FR belangrijker.
ook in de UEFA en FIFA, Eurovisie, enz = EN en FR als werktalen.

En het ging over prestigeFR & NL: FR heeft wereldwijd meer prestige dan NL (het populaire Duits kan daarbij niet helpen).

Bovendien moet je in bijv. o.a. de Balkan niet te veel laten zien dat je Duits spreekt want te veel nare herinneringen aan WO2.
Oud 27 december 2007, 22:46   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat op zich bewijst al dat u niet mee kan in deze discussie.
Zijn vluchtgedrag bewijst inderdaad hoe zwak hij staat!
Oud 27 december 2007, 22:48   #317
straatrue
Minister-President

Standaard

°°°°°

WL mensen vragen geen andere versie van de tekenfilms dan de Fransen uit Parijs. VL mensen willen dat wel meer en meer; willen geen Noord-Nederlandse versie.

Ook in Duitsland, naar mijn weten, geen 2 Duitse versies van tekenfilms.

Laatst gewijzigd door straatrue : 27 december 2007 om 22:48.
Oud 27 december 2007, 22:50   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom schreef ik ook (West-)Europa omdat ik wel weet dat Duits nu erg populair is in Oost-Europa; maar in de EU nog altijd EN en FR belangrijker.

En het ging over prestigeFR & NL: FR heeft wereldwijd meer prestige dan NL (het populaire Duits kan daarbij niet helpen).

Bovendien moet je in bijv. o.a. de Balkan niet te veel laten zien dat je Duits spreekt want te veel nare herinneringen aan WO2.
Of hoe straatrue weer eens begint te zwalpen (voor wie slechts recent in aanraking is gekomen met straatrues berichten even dit: zodra hij voor het blok wordt gezet, verandert hij zijn initiële stelling en begint over andere zaken te praten).

Over de plaats van het Engels ging de discussie niet. Wel over uw bewering dat Frans "meer prestige" heeft in Europa dan bijvoorbeeld het Duits. Welnu, dat klopt niet. Frans en Duits verhouden zich in het algemeen als evenwaardige partners, waarbij het Duits grotendeels doorweegt in het Oosten en Frans in het Westen.

Frans als werktaal wordt jaar na jaar teruggedrongen: zo heeft de internationale postunie het Frans voor het Engels omgeruild. Alhoewel de jure het Frans de taal van de postunie blijft, is het Engels de bijna exclusieve werktaal geworden. Men kon immers ook in deze internationale instelling de gewijzigde sociologische werkelijkheid niet langer negeren.
Oud 27 december 2007, 22:53   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WL mensen vragen geen andere versie van de tekenfilms dan de Fransen uit Parijs. VL mensen willen dat wel meer en meer; willen geen Noord-Nederlandse versie.

Ook in Duitsland, naar mijn weten, geen 2 Duitse versies van tekenfilms.
Ziet u wel dat u uit pure onwetendheid oordeelt. In de Duitstalige wereld bestaan er weldegelijk verschillende Duitsgesproken versies (in Zwitserland kan je bijvoorbeeld de Disneyproducties kopen met Standaardduits in Zwitserse tongval).

En mensen willen heus niet "meer" een bepaalde versies. Mijn kinderen kijken af en toe naar tekenfilms: de meeste ervan zijn in Noord-Nederlandse tongval. Nog nooit heb ik een van mijn kinderen (of vriendjes op bezoek) me horen opwerpen dat ze het niet begrepen of een andere taalversies wensten. U kletst maar uit uw nek.
Oud 27 december 2007, 22:53   #320
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Duitsland is een economische wereldmacht, en u portretteert hun taal als minder belangrijk dan het Frans? Komaan man, blijf toch serieus. Duits wordt ook in West-Europa evenveel onderwezen als Frans, én is een zeer belangrijke taal indien u het wilt maken op Europees vlak. Op dat vlak wordt het Frans stelselmatig verdrongen door het internationale Engels.

Citaat:
Wat is 'prestige'?! De taal van de diplomatie? De taal van het Hof? Het wordt tijd om de 21ste eeuw binnen te stappen, straatrue. We zitten intussen slechts enkele dagen verwijderd van het zevende jaar ervan...

Citaat:
Dus volgens uw logica weigert men daar ook Russisch te spreken?

Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 22:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be