Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2010, 07:52   #3201
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Bent u joods of Vlaming ?
1. Vals dilemma (ben jij katholiek of Vlaming?).
2. Onduidelijke vraag, daar er over de betekenis van zowel "joods" als "Vlaming" eindeloos gediscussieerd kan worden.
3. Het is maar zeer de vraag of mijn antwoord er veel toe doet. Tenslotte zijn er mensen, ook op dit forum, die ongeacht wat ik antwoord, mij het land willen buitensjotten, of tenminste mij mijn burgerrechten ontnemen.

Maar soit.
Je schrijft "joods" met een kleine letter, je bedoelt dus "joods" in de zin van "aanhanger van het joodse geloof". Daar ik niet gelovig ben zou het antwoord dus moeten zijn dat ik niet "joods" ben.
Maar ik ben uiteraard wel Joods, in de zin dat mijn ouders en grootouders dat waren, dat ik opgegroeid ben in een thuis waar een aantal Joodse tradities werden gerespecteerd, al zijn mijn ouders ook niet praktizerend joods.

Dat ik hier geboren ben (en niet in Transsylvanie, Galicië of Noord-Duitsland) ligt aan bepaalde historische gebeurtenissen uit het midden van de twintigste eeuw, gebeurtenissen die sommigen overigens nog altijd niet verteerd hebben en blijven ontkennen. Hun probleem, niet het mijne.
Als de deportaties tijdens en de volksverhuizingen net n�* de oorlog wat anders waren verlopen kon ik evengoed in Denemarken of Mexico of Italië zijn geboren.

Maar zie, Max van Dietschland, ik ben nu éénmaal hier geboren, in Antwerpen.
Daardoor staat er op mijn identiteitskaart "BELG", en behandelen de federale, gewestelijke, gemeenschaps en gemeentelijke overheden als burger van dit land. Ze vergeten me niet als er belastingen geïnd moeten worden, en evenmin ontzeggen (of ontzegden) ze me mijn rechten.
Omdat ik in Antwerpen woon ben ik per definitie "Vlaming", ook al storen N-SAers en aanverwanten zich eraan. Ook hiervoor geldt: hun probleem, niet het mijne.
Oud 24 juli 2010, 07:56   #3202
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knipptics Bekijk bericht
Kijk Firestone, dat komt er nu van.
Je stelt een vraag over spaghettiwesterns en nog dezelfde dag komt Max hier je saloon binnengewaaid
Zowat iedereen is in mijn saloon welkom. Tot nu toe heb ik maar van één supertroll de vragen genegeerd.
Of ik in Max' saloon welkom zou zijn, dat is een ander paar mouwen.
Oud 24 juli 2010, 09:27   #3203

Standaard

Goedemorgen Firestone,

Ik ben wellicht een van de weinigen die deze (olijke) thread -met veel genoegen- volledig (160 bladzijden!!) heeft doorgenomen. Mag ik u ook eens een paar vraagjes stellen.. Neen het gaat niet over de code van uw bank- of kredietkaart.

-Heeft u het boek(doctoraal proefschrift) "Vreemdelingen in een wereldstad" van Lieven Saerens gelezen? Zo ja heeft u enig commentaar op dit boek?

Ik neem grif aan dat u zoals uit een voorgaande posting blijkt weinig voelt voor "nationalisme" en tutti quanti. De geschiedenis (een discipline, die u blijkbaar sterk interesseert) leert ons tot welke uitwassen dit kan leiden. Dit belet echter niet dat men empathie kan voelen voor zijn medeburger. Daarom nog deze vraag:

-Voelt u zich "metropoliet" of eerder "kosmopoliet"?
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" :

…µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν…
(...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..)
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 14:07   #3204
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Goedemorgen Firestone,
Goeie middag.

Citaat:
Ik ben wellicht een van de weinigen die deze (olijke) thread -met veel genoegen- volledig (160 bladzijden!!) heeft doorgenomen. Mag ik u ook eens een paar vraagjes stellen.. Neen het gaat niet over de code van uw bank- of kredietkaart.
Die heb ik toch al gegeven.

Citaat:
-Heeft u het boek(doctoraal proefschrift) "Vreemdelingen in een wereldstad" van Lieven Saerens gelezen? Zo ja heeft u enig commentaar op dit boek?
Neen, ik heb het niet gelezen. Heb er wel over gehoord en gelezen.
De inhoud van zijn proefschrift verbaasde me niet, het komt aardig overeen met wat mijn grootouders me verteld hebben.
Dat verleden is nog altijd niet volledig verwerkt, zoals enkele jaren geleden nog bleek.
Maar het is "oude geschiedenis", zeggen sommigen dan, waarna ze verder discussiëren over 1830, de taalpolitiek in 1840, Leopold II en de "repressie".
Citaat:
Ik neem grif aan dat u zoals uit een voorgaande posting blijkt weinig voelt voor "nationalisme" en tutti quanti. De geschiedenis (een discipline, die u blijkbaar sterk interesseert) leert ons tot welke uitwassen dit kan leiden. Dit belet echter niet dat men empathie kan voelen voor zijn medeburger. Daarom nog deze vraag:

-Voelt u zich "metropoliet" of eerder "kosmopoliet"?
De term "metropoliet" ken ik enkel in de betekenis van "kerkvader die aan het hoofd staat van een kerkprovincie". Dat ben ik dus zeker niet.

Kosmopoliet is een beladen term, en instinctief zou ik antwoorden dat ik me niet kosmopoliet voel.
Maar als ik even Wikipedia raadpleeg, staat er:
Citaat:
Kosmopolitisme gaat ervan uit dat culturen aan verandering onderhevig zijn en elkaar beïnvloeden.

Er zijn stromingen in het kosmopolitisme die de nadruk leggen op de rechten van het individu. Iedereen heeft in deze visie de vrijheid om uit zijn eigen cultuur te stappen of te trouwen met iemand uit een andere cultuur.
Hierin kan ik me wel vinden.

Maar ik beschouw me niet als wereldburger, daarvoor is de band met verleden en het hier en nu te sterk.
Men moet (imho) niet de verschillende "identiteiten" negeren of ontkennen, met moet wel met de verschillen leren omgaan, er niet bang voor zijn.

Laatst gewijzigd door Firestone : 24 juli 2010 om 14:32.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 14:45   #3205
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
1. Vals dilemma (ben jij katholiek of Vlaming?).
2. Onduidelijke vraag, daar er over de betekenis van zowel "joods" als "Vlaming" eindeloos gediscussieerd kan worden.
3. Het is maar zeer de vraag of mijn antwoord er veel toe doet. Tenslotte zijn er mensen, ook op dit forum, die ongeacht wat ik antwoord, mij het land willen buitensjotten, of tenminste mij mijn burgerrechten ontnemen.
Maar soit.
Je schrijft "joods" met een kleine letter, je bedoelt dus "joods" in de zin van "aanhanger van het joodse geloof". Daar ik niet gelovig ben zou het antwoord dus moeten zijn dat ik niet "joods" ben.
Maar ik ben uiteraard wel Joods, in de zin dat mijn ouders en grootouders dat waren, dat ik opgegroeid ben in een thuis waar een aantal Joodse tradities werden gerespecteerd, al zijn mijn ouders ook niet praktizerend joods.

Dat ik hier geboren ben (en niet in Transsylvanie, Galicië of Noord-Duitsland) ligt aan bepaalde historische gebeurtenissen uit het midden van de twintigste eeuw, gebeurtenissen die sommigen overigens nog altijd niet verteerd hebben en blijven ontkennen. Hun probleem, niet het mijne.
Als de deportaties tijdens en de volksverhuizingen net n�* de oorlog wat anders waren verlopen kon ik evengoed in Denemarken of Mexico of Italië zijn geboren.

Maar zie, Max van Dietschland, ik ben nu éénmaal hier geboren, in Antwerpen.
Daardoor staat er op mijn identiteitskaart "BELG", en behandelen de federale, gewestelijke, gemeenschaps en gemeentelijke overheden als burger van dit land. Ze vergeten me niet als er belastingen geïnd moeten worden, en evenmin ontzeggen (of ontzegden) ze me mijn rechten.
Omdat ik in Antwerpen woon ben ik per definitie "Vlaming", ook al storen N-SAers en aanverwanten zich eraan. Ook hiervoor geldt: hun probleem, niet het mijne.
laat mij voor de volledigheid toch ook even melden dat er ook zijn die het zouden willen houden bij blinddoeken, handboeien of vastbinden en bewerken met een klein zweepje of gewoon een veertje hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 21:01   #3206
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Dank aan Firestone voor het uitgebreide antwoord.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 07:45   #3207
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat mij voor de volledigheid toch ook even melden dat er ook zijn die het zouden willen houden bij blinddoeken, handboeien of vastbinden en bewerken met een klein zweepje of gewoon een veertje hé
Van het bestaan van deze bende was ik al op de hoogte, mijn mama heeft me er lang geleden voor gewaarschuwd.
Verschil is dat de selectiecriteria voor de slachtoffers wat anders liggen, en dat naar verluidt nogal wat bendeleden de rollen soms met veel plezier willen omdraaien.
Enfin, dat is allemaal van horen zeggen, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Firestone : 25 juli 2010 om 07:51.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 13:36   #3208
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Van het bestaan van deze bende was ik al op de hoogte, mijn mama heeft me er lang geleden voor gewaarschuwd.
Verschil is dat de selectiecriteria voor de slachtoffers wat anders liggen, en dat naar verluidt nogal wat bendeleden de rollen soms met veel plezier willen omdraaien.
Enfin, dat is allemaal van horen zeggen, natuurlijk.
daar kan ik mij iets bij voorstellen ...

wanneer heb jij je t laatst met veel plezier omgedraaid ?
Oud 26 juli 2010, 14:43   #3209
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar kan ik mij iets bij voorstellen ...

wanneer heb jij je t laatst met veel plezier omgedraaid ?
Ja maar, ik had het over zij die "het zouden willen houden bij blinddoeken, handboeien of vastbinden en bewerken met een klein zweepje of gewoon een veertje".

Daar heb ik toch niks mee te maken.
Oud 26 juli 2010, 14:52   #3210
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar, ik had het over zij die "het zouden willen houden bij blinddoeken, handboeien of vastbinden en bewerken met een klein zweepje of gewoon een veertje".

Daar heb ik toch niks mee te maken.
daar ging de vraag toch niet (meer) over ?
Oud 26 juli 2010, 14:58   #3211
Anna List
Banneling

Standaard

ps ik heb uw bede verhoord
Oud 26 juli 2010, 15:15   #3212
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar ging de vraag toch niet (meer) over ?
Ah zo.
Wel, ik heb nog niemand geblinddoekt (behalve tijdens spelletjes als kind), de handboeien aangedaan, of bewerkt met een klein zweepje of een veertje.
Oud 26 juli 2010, 15:18   #3213
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ps ik heb uw bede verhoord
Heb het gelezen.
Bewijst natuurlijk nogmaals dat jij ten hoogste één van de vele woordvoerdvers van god bent.
Mocht god een (al dan niet verdoken) N-VAer zijn geweest, dan bestond België al lang niet meer. Of was er tenminste geen sprake geweest van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Oud 27 juli 2010, 01:14   #3214
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowat iedereen is in mijn saloon welkom. Tot nu toe heb ik maar van één supertroll de vragen genegeerd.
Dat heb ik gemist.

Van wie?
Oud 27 juli 2010, 01:16   #3215
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah zo.
Wel, ik heb nog niemand geblinddoekt (behalve tijdens spelletjes als kind), de handboeien aangedaan, of bewerkt met een klein zweepje of een veertje.
Een vriendin van me zei ooit eens: 'je moet alles eens geprobeerd hebben.'

Dat klopt niet, of wat?
Oud 27 juli 2010, 06:46   #3216
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Dat heb ik gemist.

Van wie?
Breezertrut, de zoveelste dubbelnick van Zeikstraal.
Oud 27 juli 2010, 07:00   #3217
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Een vriendin van me zei ooit eens: 'je moet alles eens geprobeerd hebben.'

Dat klopt niet, of wat?
In theorie zal dat misschien wel kloppen.

In de praktijk is er wel van alles waar ik graag voor pas. Bijvoorbeeld bungeejumpen, een celstraf in Indonesië, een stage als meid van Naomi Campbell, een affaire met Jean-Marie Dedecker, mod zijn op pbe, en nog wel meer.

Iemand blinddoeken, de handboeien aandoen, bewerken met een klein zweepje of een veertje, ik zal hem eens vragen of hij er zin in heeft.
Oud 27 juli 2010, 08:47   #3218
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb het gelezen.
Bewijst natuurlijk nogmaals dat jij ten hoogste één van de vele woordvoerdvers van god bent.
Mocht god een (al dan niet verdoken) N-VAer zijn geweest, dan bestond België al lang niet meer. Of was er tenminste geen sprake geweest van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
zouden Gods wegen dan nog ondoorgrondelijk zijn ?
Oud 27 juli 2010, 08:48   #3219
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In theorie zal dat misschien wel kloppen.

In de praktijk is er wel van alles waar ik graag voor pas. Bijvoorbeeld bungeejumpen, een celstraf in Indonesië, een stage als meid van Naomi Campbell, een affaire met Jean-Marie Dedecker, mod zijn op pbe, en nog wel meer.

Iemand blinddoeken, de handboeien aandoen, bewerken met een klein zweepje of een veertje, ik zal hem eens vragen of hij er zin in heeft.
hij heeft mij goed betaald om het onderwerp aan te brengen, let er maar mee op !
Oud 27 juli 2010, 09:17   #3220
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zouden Gods wegen dan nog ondoorgrondelijk zijn ?
Dat smoesje heeft bij mij nooit gepakt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be