Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2025, 20:37   #3281
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als Trump zegt dat hij 50% invoettarief gaat heffen op EU goederen, dan zakken de beurzen gegarandeerd. Misschien niet meer zo sterk als bij vroegere van die strapatsen, maar toch.
'De beurzen', men kan 'de beurzen' niet kopen of verkopen ... op de beurzen worden aandelen verhandeld en bij zulk nieuws zakt de waarde van veel aandelen maar stijgt die bij sommige andere en niemand kan exact voorspellen welke wat gaan doen of in welke mate. Fondsen en trackers die indexen volgen hebben duidelijk een eigen dynamiek want die lijken me veel minder snel terug te botsen.
Oud 25 mei 2025, 05:47   #3282
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Niemand weet wat de beurzen gaan doen, welke aandelen het goed dan wel slecht gaan doen bij dit of dat nieuws. De enige manier om veel winst te maken lijkt me door zeer specifieke inside informatie over één enkel aandeel in het bezit te krijgen. Aandelen op instortende of plots stijgende beurzen gaan nog steeds alle kanten op en fondsen en etf's hebben duidelijk een eigen dynamiek.
Komaan zeg, tussen iemand die weet dat morgen gezegd gaat worden dat de EU een invoer tarief krijgt van 50% (we zitten boven de Chinezen nu, we zijn DE vijand van de USA) en iemand die dat niet weet, ge moet toch genen beursgoeroe zijn om een paar gegarandeerde bedrijven te vinden die daar wat problemen mee gaan hebben he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2025, 05:48   #3283
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'De beurzen', men kan 'de beurzen' niet kopen of verkopen ... op de beurzen worden aandelen verhandeld en bij zulk nieuws zakt de waarde van veel aandelen maar stijgt die bij sommige andere en niemand kan exact voorspellen welke wat gaan doen of in welke mate. Fondsen en trackers die indexen volgen hebben duidelijk een eigen dynamiek want die lijken me veel minder snel terug te botsen.
Exact, nee, maar ge kunt toch inbeelden dat ge MET die informatie veel beter kunt een mandje samenstellen dan zonder he.
Oud 25 mei 2025, 05:55   #3284
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie je,soms heeft onze vriend niet overal ongelijk in...

Dat hij eigenlijk de Verenigde Staten zoveel mogelijk wil loskoppelen
van de Internationale politiek of uit andermans zaken is geen geheim...

Dat bijgevolg "Amerikaanse Zaken" niet noodzakelijk meer gelijk gaan lopen
met andermans zaken(Europese Zaken bijvoobeeld) is iets wat we aan onze kant
van de plas aan het ondervinden zijn...

Ik probeer hier een stuk van zijn toespraak te vertalen die hij hield voor een
nieuwe batch officieren van de (West Point) Militaire Academy.
Hij refereerde naar hoe de VS tot recent optrad op het wereldtoneel.

"mensen zouden zeggen: Waarom doen we dit?".Waarom onze tijd,ons geld en onze
ziel verkwisten in sommige van die zaken?Ze hebben onze strijders gezonden op
natie-bouwende kruisvaarten naar naties die eigenlijk niks van ons moesten weten,
gezonden door leiders die niks wisten over die verre landen die bovendien onze
soldaten misbruikten in absurde ideologische experimenten."

Kelt kan hier geen speld tussen krijgen...

En dan een pareltje:
De job van de Vs is niet om "drag shows" te houden,vreemde landen te transformeren,of
om democratie te verspreiden naar iedereen van achter de loop van een geweer.

en dan
"Onder de Trump administratie zijn deze dagen over.We gaan onszelf verlossen van de
afleidingen en onze militairen focussen op de kern-missie: Amerika's tegenstanders
verpletteren,onze vijanden doden en onze grootse Amerikaanse vlag verdedigen.."

Ik laat het aan de lezertjes over een mogelijk probleempje te ontdekken in voorgaande
passages....
Dot probleempje was eigenlijk de aanleiding om,ik zeg maar iets,de NATO op te richten....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 mei 2025 om 05:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2025, 06:48   #3285
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Exact, nee, maar ge kunt toch inbeelden dat ge MET die informatie veel beter kunt een mandje samenstellen dan zonder he.
Ik lees hier steeds dat Trump en zijn omgeving daar veel te dom voor zijn

In de VS moeten politici hun aandelenposities en veranderingen trouwens openbaar maken als ik me niet vergis. Men kan die handel met voorkennis onmiddellijk zwart op wit bewijzen.
Oud 25 mei 2025, 09:20   #3286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge moet die gasten niet onderschatten als het op hun eigen voordeel aankomt. Ze zijn dom (of liegen dat ze zwart zien) als ze het over maatschappelijke vraagstukken hebben, wetenschappelijke dingen en dergelijke. Maar niet als het gaat om geld binnen te rijven he. Denkt gij nu echt dat Trump niet weet dat als hij 50% tarieven aankondigt op de EU, de EU bedrijven die sterk US export gebonden zijn, een duikje gaan maken ?

Citaat:
In de VS moeten politici hun aandelenposities en veranderingen trouwens openbaar maken als ik me niet vergis. Men kan die handel met voorkennis onmiddellijk zwart op wit bewijzen.
In de VS moeten de Trumpisten helemaal niks meer. De VS is geen rechtstaat meer he. Hier en daar is er nog een kramp van een stuiptrekking van het vroegere systeem, een rechter die zich eens boos maakt of zo voor hij "uit het raam valt" op symbolische en wat later misschien op echte wijze.
Oud 25 mei 2025, 10:15   #3287
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge moet die gasten niet onderschatten als het op hun eigen voordeel aankomt. Ze zijn dom (of liegen dat ze zwart zien) als ze het over maatschappelijke vraagstukken hebben, wetenschappelijke dingen en dergelijke. Maar niet als het gaat om geld binnen te rijven he. Denkt gij nu echt dat Trump niet weet dat als hij 50% tarieven aankondigt op de EU, de EU bedrijven die sterk US export gebonden zijn, een duikje gaan maken ?

In de VS moeten de Trumpisten helemaal niks meer. De VS is geen rechtstaat meer he. Hier en daar is er nog een kramp van een stuiptrekking van het vroegere systeem, een rechter die zich eens boos maakt of zo voor hij "uit het raam valt" op symbolische en wat later misschien op echte wijze.
Ik wacht liever af tot de mist wegtrekt na 2028 om conclusies te trekken over wat nu plaats vindt. Tijdens Trumps eerste ambtstermijn werd er ook zo'n mist gespoten wat hem zijn herverkiezing kostte en tot 6 januari leidde. Achteraf bleek zijn beleid weinig meer dan de voortzetting van Obama's. De enige steen die hij verlegde was een conservatieve meerderheid rechters aan het hoogste hof wat tot de democratisering van abortus leidde. Ik ben ondertussen maar van een ding zeker en dat is dat Trump nog corrupter is dan Biden.
Oud 25 mei 2025, 10:41   #3288
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als Trump zegt dat hij 50% invoettarief gaat heffen op EU goederen, dan zakken de beurzen gegarandeerd. Misschien niet meer zo sterk als bij vroegere van die strapatsen, maar toch.
Ik zal het alvast eerst eens willen zien of die losgeslagen en zwaar gefrustreerde gek wel degelijk een 50% tarief zal toepassen. Hij verwacht nu toch niet dat de EU dat zomaar zal laten gebeuren zonder tegenreactie?
Wat de beurs betreft daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Ik ben gans mijn leven reeds een lange termijn belegger geweest. Geen trader. Als de beurs zakt door de strapatsen van Trumpie dan zullen evenzeer de Amerikaanse beleggers er het slachtoffer van zijn. Mijn houding is altijd er een geweest waarbij de kwaliteit van de onderneming achter het aandeel prioritair is. Vooraleer te kopen doe ik mijn huiswerk: wat is het rendement op het ingezette (eigen + vreemd) kapitaal, wat is de bruto-bedrijfswinst, wat is de schuldpositie en de cashflow, hoe sterk staat de onderneming t.a.v. de concurrentie. Voor al die parameters heb ik een abonnement op een Britse website welke die items allemaal netjes weergeeft voor Europese en Amerikaanse aandelen. Het kost mij jaarlijks wat geld maar het loont.
Oud 25 mei 2025, 10:48   #3289
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Buiten de stijgende overheidsschuld zie ik orange man bad niet veel slechts doen met zijn dictatoriale machtsuitoefening.
Ge kunt daar traantjes om laten, dat het links gespuis wordt verslagen in hun eigen spel, maar ik bleit niet mee.
Oud 25 mei 2025, 10:56   #3290
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zijn politieke omgeving (Hegseth, MTG, etc.) wel, maar die gasten hebben uiteraard slimme mensen in dienst die hun financiële zaken regelen.
Ge denkt toch niet dat Trump zelf zich bezig houdt met de dagelijkse gang van zaken van zijn bedrijven?
En die zullen hem wel op gepaste tijden toefluisteren dat het tijd is om de markt nog eens te manipuleren.
Oud 25 mei 2025, 11:02   #3291
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zal het alvast eerst eens willen zien of die losgeslagen en zwaar gefrustreerde gek wel degelijk een 50% tarief zal toepassen. Hij verwacht nu toch niet dat de EU dat zomaar zal laten gebeuren zonder tegenreactie?
Wat de beurs betreft daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Ik ben gans mijn leven reeds een lange termijn belegger geweest. Geen trader. Als de beurs zakt door de strapatsen van Trumpie dan zullen evenzeer de Amerikaanse beleggers er het slachtoffer van zijn. Mijn houding is altijd er een geweest waarbij de kwaliteit van de onderneming achter het aandeel prioritair is. Vooraleer te kopen doe ik mijn huiswerk: wat is het rendement op het ingezette (eigen + vreemd) kapitaal, wat is de bruto-bedrijfswinst, wat is de schuldpositie en de cashflow, hoe sterk staat de onderneming t.a.v. de concurrentie. Voor al die parameters heb ik een abonnement op een Britse website welke die items allemaal netjes weergeeft voor Europese en Amerikaanse aandelen. Het kost mij jaarlijks wat geld maar het loont.
Hoogstwaarschijnlijk niet.
In de US beginnen de tariffs stilaan merkbaar te worden in de prijzen. En dat maakt Trump zenuwachtig.
Onlangs nog zei hij tegen Wallmart ‘eat the tariffs’, maw ze moesten zelf de tariffs bekostigen en geen prijsverhogingen doorvoeren.

https://www.reuters.com/world/us/tru...es-2025-05-17/
Oud 25 mei 2025, 11:15   #3292
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een absoluut "briljant" onderdeel van de plannen was natuurlijk dat de Amerikaanse overheid de lasten zou kunnen verlagen naarmate er meer inkomsten uit de tarieven binnen kwamen...

jaja,rekenen zoals ne groten.....By Donald....

Het laat zich aanzien dat (ook) dit deel van de plannen niet zal doorgaan...

De Walmarts van deze wereld zullen beslist niet de importtaksen compenseren voor hun klanten...HEt schijnt me toe dat commerciele organisaties daarvoor niet opgericht zijn.?....

Eigenlijk lijkt Trump heel erg op een aantal eco-linkiewinkie-weirdo's die (helaas nog altijd) verkozen raken aan onze kant van de oceaan.....Het verbaast me nogal.ik dacht dat deze man decennia in de bouwsector doende was.Een sector waar men letterlijk de halve wereld in hun projecten stopt ????

Bedrijven gaan de plannetjes van de overheid niet bekostigen tenzij ze er zelf voordeel,te vinden in de boekhouding,van ondervinden....

importtaksen compenseren voor hun klanten zal daar niet hij zijn...Dat bestaat enkel in de reclames...

Dus gaan ook Autos in de VS,die toch al veel te duur zijn,NOG duurder worden.....

Allemaal de schuld van de buitenlanders natuurlijk.

Laatst gewijzigd door kelt : 25 mei 2025 om 11:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2025, 11:31   #3293
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een absoluut "briljant" onderdeel van de plannen was natuurlijk dat de Amerikaanse overheid de lasten zou kunnen verlagen naarmate er meer inkomsten uit de tarieven binnen kwamen...

jaja,rekenen zoals ne groten.....By Donald....

Het laat zich aanzien dat (ook) dit deel van de plannen niet zal doorgaan...

De Walmarts van deze wereld zullen beslist niet de importtaksen compenseren voor hun klanten...HEt schijnt me toe dat commerciele organisaties daarvoor niet opgericht zijn.?....

Eigenlijk lijkt Trump heel erg op een aantal eco-linkiewinkie-weirdo's die (helaas nog altijd) verkozen raken aan onze kant van de oceaan.....

Bedrijven gaan de plannetjes van de overheid niet bekostigen tenzij ze er zelf voordeel,te vinden in de boekhouding,van ondervinden....

importtaksen compenseren voor hun klanten zal daar niet hij zijn...Dat bestaat enkel in de reclames...

Dus gaan ook Autos in de VS,die toch al veel te duur zijn,NOG duurder worden.....

Allemaal de schuld van de buitenlanders natuurlijk.
Dat grillig Trump-geval blijft voor elk normaal logisch redenerend mens onbegrijpelijk. Hij wordt door sommigen nog steeds omschreven als een zogezegde gehaaide "business-man" maar hij gedraagt zich dan toch niet als dusdanig. Want elke business veronderstelt dat de partners elkaar vertrouwen (tenminste toch voor wat de afgesloten overeenkomst betreft).
Oud 25 mei 2025, 20:14   #3294
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wacht liever af tot de mist wegtrekt na 2028 om conclusies te trekken over wat nu plaats vindt.
Het gaat niet over "beleggen" op termijn he, het gaat hem om de stuiptrekkingen van de beurzen op korte termijn te manipuleren zodat zij die dat weten daar voordeel mee doen.
Oud 25 mei 2025, 20:21   #3295
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Buiten de stijgende overheidsschuld zie ik orange man bad niet veel slechts doen met zijn dictatoriale machtsuitoefening.
Ge kunt daar traantjes om laten, dat het links gespuis wordt verslagen in hun eigen spel, maar ik bleit niet mee.
Kijk, dat Trump de USA naar de kloten helpt, dat kan ik enkel maar toejuichen. Het was een van de redenen waarom ik voorstander was van zijn verkiezing. Maar het gaat gewoon te snel, en Europa had nog wat wapengekletter nodig van Amerikaanse kant tegen de Russische invasie. Ik had gehoopt dat het trager zou gaan, en ons de tijd geven.

Wat ik ook erg vind is dat hij het westen helemaal heeft opgeblazen. Europa is nu vijand nummer een van de Amerikanen, voor China. Dat is niet leuk.

Ik vind zijn attitude om makakken op te blazen prima natuurlijk, maar ik had liever gehad dat dat in gans het westen langzaam zou opkomen, eerder dan een splitsing veroorzaken. Zo verlies je de macht die nodig is om de rest van de wereld uit te roeien.
Oud 25 mei 2025, 21:12   #3296
TV-verslaafde

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, dat Trump de USA naar de kloten helpt, dat kan ik enkel maar toejuichen. Het was een van de redenen waarom ik voorstander was van zijn verkiezing. Maar het gaat gewoon te snel, en Europa had nog wat wapengekletter nodig van Amerikaanse kant tegen de Russische invasie. Ik had gehoopt dat het trager zou gaan, en ons de tijd geven.

Wat ik ook erg vind is dat hij het westen helemaal heeft opgeblazen. Europa is nu vijand nummer een van de Amerikanen, voor China. Dat is niet leuk.

Ik vind zijn attitude om makakken op te blazen prima natuurlijk, maar ik had liever gehad dat dat in gans het westen langzaam zou opkomen, eerder dan een splitsing veroorzaken. Zo verlies je de macht die nodig is om de rest van de wereld uit te roeien.
? Alles na WOII; de VS euh.

Europa werd een kolonie.

Maar ik heb een simpele grafiek bekeken van import/export; China is nummer 1. Omdat de VS zo'n land is dat volledig gefocust is op de almachtige dollar zijn ze psychologisch al verloren.

Het Midden-Oosten dat is een theocratie. Niet zo compatibel met het kapitalisme van de VS.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2025, 21:17   #3297
TV-verslaafde

Standaard

Och, de uitvindingen van de laatste 50 jaar. De computer, de gsm, internet.

Allemaal middelen om ons te controleren.

Als het koude oorlog systeem nog in voegen was zaten we al in Mars.

Och, Rus... Deze mensen; altijd koude oorlog.
Oud 25 mei 2025, 21:20   #3298
TV-verslaafde

Standaard

Ja, we houden nog contact meneer den baas. Aah ja, er is geen internet, telefonie en computer meer.

Ja, zoekt maar hé. De balle...
Oud 26 mei 2025, 06:22   #3299
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Trump bevriest het plan om de Europese tarieven naar 50% op te trekken tijdelijk. Mag hij van Von der Leyen een Trumptoren bouwen in Berlijn of Brussel ?

Laatst gewijzigd door Vlad : 26 mei 2025 om 06:22.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2025, 06:26   #3300
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over "beleggen" op termijn he, het gaat hem om de stuiptrekkingen van de beurzen op korte termijn te manipuleren zodat zij die dat weten daar voordeel mee doen.
Het ging me in die zin/post niet om wat op de beurzen speelt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be