Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2011, 11:02   #3301
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Een anekdote is wel een uiting van een argument als grotere waarheid.
anekdotes hebben met "de waarheid" niks te maken. Voor elke anekdote die u aanhaalt, kan ik er een ophoesten die net het tegenovergestelde bewijst.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 januari 2011 om 11:02.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 13:55   #3302
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

In ons systeem: zelfs als ze schuldig is zou ze nog moeten worden vrijgesproken. Gewoon om voor iedereen gelijk te doen. Niet genoeg bewijs is niet genoeg bewijs en dus weet je het nooit zeker. "Voor de zekerheid" iemand opsluiten die mogelijk toch onschuldig is, vind ik te ver gaan.
Dat rijst bij mij de vraag waarom er niks bestaat voor "dubieuze gevallen". Men zou b.v. bij gebrek aan bewijs wel die persoon kunnen vrijspreken, maar rekening houden met een aantal zaken. In het geval van Clottemans b.v. het feit dat ze sociopatische trekjes heeft. Het is niet strafbaar om sociopaat te zijn, maar men kan wel alerter zijn (of proberen te zijn). Op een of andere manier
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 14:04   #3303
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

De hetze in de media blijft maar duren.

http://www.vandaag.be/binnenland/558...-vriendin.html

Als men in het gevang zit, dan heeft men allicht meer kans om vriendschap aan te knopen met een mede-veroordeelde dan met zuster Theresa.
Moét dat zo in de krant komen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 14:26   #3304
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
In ons systeem: zelfs als ze schuldig is zou ze nog moeten worden vrijgesproken. Gewoon om voor iedereen gelijk te doen. Niet genoeg bewijs is niet genoeg bewijs en dus weet je het nooit zeker. "Voor de zekerheid" iemand opsluiten die mogelijk toch onschuldig is, vind ik te ver gaan.
Dat rijst bij mij de vraag waarom er niks bestaat voor "dubieuze gevallen". Men zou b.v. bij gebrek aan bewijs wel die persoon kunnen vrijspreken, maar rekening houden met een aantal zaken. In het geval van Clottemans b.v. het feit dat ze sociopatische trekjes heeft. Het is niet strafbaar om sociopaat te zijn, maar men kan wel alerter zijn (of proberen te zijn). Op een of andere manier
Dat zegt de openbare aanklager, en een reeks psychiaters die elkaar continue tegenspreken.

Ze trokken die conclusie, maar toch wordt ze voor moord schuldig bevonden, EC kon nooit schuldig bevonden worden voor moord, wegens ontoerekeningsvatbaarheid indien het correct is wat die gerechtspsychiaters verklaarden.

Zoals U ziet rammelt dat proces langs alle kanten.

Laatst gewijzigd door giserke : 6 januari 2011 om 14:28.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 16:02   #3305
schildenvriend09
Vreemdeling
 
schildenvriend09's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2009
Berichten: 19
Standaard

30 jaar voor een parachute moord, waarvan men nieteens zeker weet(?) en een jaartje cel voor iemand neer te steken?
schildenvriend09 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 16:06   #3306
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Alléz zeg, jullie gaan daar toch geen dertig jaar over doorgaan, zeker?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 16:48   #3307
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alléz zeg, jullie gaan daar toch geen dertig jaar over doorgaan, zeker?
Dertig jaar is toch geen doodgaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2011 om 16:48.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 17:16   #3308
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dertig jaar is toch geen doodgaan.
1/3 van dertig jaar = 10 - de paar jaar voorhechtenis (1? 2?) : dus komt ze vrij na een jaar of 8 �* 9.
Het zou me verbazen dat ze onder deze omstandigheden de volle dertig jaar zou moeten uitzitten.

Indien wel, dan verlies ik het laatste greintje vertrouwen in de Belgische rechtsspraak.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 januari 2011 om 17:16.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 17:24   #3309
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
1/3 van dertig jaar = 10 - de paar jaar voorhechtenis (1? 2?) : dus komt ze vrij na een jaar of 8 �* 9.
Het zou me verbazen dat ze onder deze omstandigheden de volle dertig jaar zou moeten uitzitten.

Indien wel, dan verlies ik het laatste greintje vertrouwen in de Belgische rechtsspraak.
Aan mijn laatste greintje vertrouwen, hoe microscopisch klein ook , laat ik door niemand raken, ook (en al zeker ) niet door Els of door Lejeune.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2011 om 17:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 18:53   #3310
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat zegt de openbare aanklager, en een reeks psychiaters die elkaar continue tegenspreken.

Ze trokken die conclusie, maar toch wordt ze voor moord schuldig bevonden, EC kon nooit schuldig bevonden worden voor moord, wegens ontoerekeningsvatbaarheid indien het correct is wat die gerechtspsychiaters verklaarden.

Zoals U ziet rammelt dat proces langs alle kanten.
Ja het is wel een feit dat de manier waarop die psychiatrische verslagen tot stand komen, schandalig is. Maar goed ik had het over het basisprincipe in het geval dat de boel ook echt zou draaien Maar em wat wel is is dat sociopatie geen reden is tot verklaring tot ontoerekeningsvatbaarheid.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 6 januari 2011 om 18:54.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 14:35   #3311
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
1/3 van dertig jaar = 10 - de paar jaar voorhechtenis (1? 2?) : dus komt ze vrij na een jaar of 8 �* 9.
Het zou me verbazen dat ze onder deze omstandigheden de volle dertig jaar zou moeten uitzitten.

Indien wel, dan verlies ik het laatste greintje vertrouwen in de Belgische rechtsspraak.
Ik denk dat het er dertig worden. Voor voorlopige vrijlating ga je op zijn minst moeten aantonen dat je spijt hebt van wat je deed. En aangezien zij dat nog steeds niet wil toegeven, zet ze zich voor 20 jaar extra in het zak.

aaaah, poetische gerechtigheid.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 7 januari 2011 om 14:37.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 14:51   #3312
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ja het is wel een feit dat de manier waarop die psychiatrische verslagen tot stand komen, schandalig is. Maar goed ik had het over het basisprincipe in het geval dat de boel ook echt zou draaien Maar em wat wel is is dat sociopatie geen reden is tot verklaring tot ontoerekeningsvatbaarheid.
De openbare aanklager en burgerlijke partij spraken wel over iemand met psychopathische neigingen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 16:56   #3313
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De openbare aanklager en burgerlijke partij spraken wel over iemand met psychopathische neigingen.
Is dat dan niet normaal? De openbaar aanklager spreekt van een "moordenaar" en de verdediging van een "onschuldige". Oooh tegenstrijdigheid, het proces hangt met haken en ogen aan elkaar.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 18:01   #3314
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Is dat dan niet normaal? De openbaar aanklager spreekt van een "moordenaar" en de verdediging van een "onschuldige". Oooh tegenstrijdigheid, het proces hangt met haken en ogen aan elkaar.
Openbare aanklager moet het woordje "moordenaar" niet gebruiken als hij over een verdachte praat .
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:18   #3315
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
In ons systeem: zelfs als ze schuldig is zou ze nog moeten worden vrijgesproken. Gewoon om voor iedereen gelijk te doen. Niet genoeg bewijs is niet genoeg bewijs en dus weet je het nooit zeker. "Voor de zekerheid" iemand opsluiten die mogelijk toch onschuldig is, vind ik te ver gaan.
Dat rijst bij mij de vraag waarom er niks bestaat voor "dubieuze gevallen". Men zou b.v. bij gebrek aan bewijs wel die persoon kunnen vrijspreken, maar rekening houden met een aantal zaken. In het geval van Clottemans b.v. het feit dat ze sociopatische trekjes heeft. Het is niet strafbaar om sociopaat te zijn, maar men kan wel alerter zijn (of proberen te zijn). Op een of andere manier
Ik ben het ten zeerste eens met je post. Ik vind ook niet dat men zoiets kan maken. Het is een zeer verontrustende gedachte dat je zonder enig bewijs veroordeeld kan worden op zich, en dan nog eens voor 30 jaar cel?!

Het enige waar ik het minder mee eens ben, zijn die sociopathische trekjes.
Die werden bij mijn weten niet vernoemd in de rapporten, die mekaar sowieso tegenspraken.
Er was sprake van trekjes van een aantal persoonlijkheidsstoornissen, maar meer dan de helft van onze bevolking heeft trekjes van één of meerdere persoonlijkheidstoornissen, autisme, neurotische stoornissen, ... en weet ik welke psychiatrische diagnoses nog allemaal.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:53   #3316
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De openbare aanklager en burgerlijke partij spraken wel over iemand met psychopathische neigingen.
Wel op zich problematisch want:
  1. je hoeft geen psychopaat te zijn om een moordenaar te zijn
  2. niet alle psychopaten zijn "slechte" mensen, sommige weten het nooit van zichzelf (en hun omgeving weet het ook niet), maar ze kunnen wel bepaalde functies gemakkelijker uitoefenen die anderen niet kunnen, zoals HR-manager in een zeer groot bedrijf ofzo, of beursguru.
  3. psychopatie is geen verzwarende omstandigheid, tenzij voor de jury omdat dat altijd imposant "klinkt".
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:55   #3317
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

En toch blijft bij mij het vermoeden bestaan dat er in die club meer misloopt , ik zei al eerder dat er wel meer misloopt daar, zowel EC als VD stuikten al eens naar beneden ...
Maar http://www.hbvl.be/limburg/opglabbee...tort-neer.aspx blijkbaar weigeren de speurders te geloven dat er een mogelijkheid is dat er bij het vouwen en controleren van de spullen al eens iets misloopt ...
Citaat:
“Zijn valscherm kwam los aan één kant maar bleef hangen aan de andere kant van zijn parachutezak", legt Jurgen Camps van de parachuteclub in Zwartberg uit.
Raar want op het proces zeiden ze dat het onmogelijk was dat er daar iets misliep ...
Maar :
Citaat:
Andy Pieters is een ervaren springer. Hij is sinds 2005 lid van de parachuteclub in Zwartberg. Tijdens het proces rond de parachutemoord was hij één van de getuigen. Pieters was namelijk één van de springers die op 18 november 2006 samen met Els Van Doren en Els Clottemans in het vliegtuig zaten en die in groepjes werden gedropt boven Opglabbeek
Interne conflicten na getuigenissen ? Dingen naar boven komen drijven ???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:03   #3318
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Openbare aanklager moet het woordje "moordenaar" niet gebruiken als hij over een verdachte praat .
Hij mag dit zelfs niet gebruiken. net zoals hij haar geen psychopaat mag noemen.

Hij mag haar daar wel van beschuldigen, maar dat is iets anders.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:05   #3319
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Wel op zich problematisch want:
  1. je hoeft geen psychopaat te zijn om een moordenaar te zijn
  2. niet alle psychopaten zijn "slechte" mensen, sommige weten het nooit van zichzelf (en hun omgeving weet het ook niet), maar ze kunnen wel bepaalde functies gemakkelijker uitoefenen die anderen niet kunnen, zoals HR-manager in een zeer groot bedrijf ofzo, of beursguru.
  3. psychopatie is geen verzwarende omstandigheid, tenzij voor de jury omdat dat altijd imposant "klinkt".
neen dat is geen verzwarende omstandigheid, maar dit is wel bepalend hoe de rechtsvordering verloopt.
In dit geval kan ontoerekenings vatbaarheid worden ingeroepen.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 januari 2011 om 10:06.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:06   #3320
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
1/3 van dertig jaar = 10 - de paar jaar voorhechtenis (1? 2?) : dus komt ze vrij na een jaar of 8 �* 9.
Het zou me verbazen dat ze onder deze omstandigheden de volle dertig jaar zou moeten uitzitten.
Inderdaad, ze moet immers nog de schadeloosstelling aan de Familie Van Doren afbetalen, en binnen 8 jaar is daar weer zoveel interest bijgekomen.

Van mij mag ze dus binnen 8 jaar best vrijkomen, zolang ze haar dan maar de volgende 20 jaar met een enkelband in het oog houden (gesteld dat er enkelbanden bestaan die op dit schepsel passen)
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be