![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Verschil in prijs tussen de Nederlandse keuze Apache en de Australische Tiger
Nederland: Apache order 1995: $648 millioen dollar 30 Apaches: $21.6 millioen per stuk http://articles.latimes.com/1995-05-...onnell-douglas Australië: page 106/114 : $2.060,3 million 22 Tigers $93,65 miljoen per stuk underpowered engines, engines are not powerful enough to carry the advertised load. Report: http://www.anao.gov.au/~/media/Uploa...0DMO%20MPR.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=UbrmE...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=GLcpu...feature=relmfu Europaen Technology. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 06:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vooral onbegrijpelijk is echter dat die 'vreemde vogel' zonodig een nog veel vreemdere vogel moest aantrekken. Zomaar de Nederlanden uitleveren aan Frankrijk... ![]() Elke staatsman zou eerst bij Selor in een geschiedenisexamen moeten slagen kwestie van zulke blunders te vermijden. Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 14:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat echter een éénzijdige anti-Nederlandse visie is ingegeven door Belgicisme.
Met meer recht en reden kan men stellen dat dé grote onheilsfiguur Flip de Geflipte was. Had die godsdienstwaanzinnige wat toleranter geweest ten opzichte van de protestanten was er geen 80-jarige oorlog uitgebroken en waren de Nederlanden 1 gebleven. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien Oranje werkelijk die over lijkende gaande opportunist was, zoals U hem hier afschildert, dan had hij op veilig gespeeld door aan zijn postje te houden en verder karierre te maken bij Filips.
Maar hij deed het tegendeel en kwam in opstand tegen zijn vorst. Niet bepaald de houding van een opportunist:In den beginne leek die opstand immers een volstrekt verloren zaak. Het was nu net een zeker rechtvaardigheidsgevoel en gezond verstand dat hem daartoe dreef en zeker geen opportunisme. Getuige daarvan dat pas zeer laat de troon vd. vorst als 'verlaten' werd beschouwd. Tot als het werkelijk niet meer ging bleef Oranje verzoeningsgezind en principieel achter zijn vorst staan, hetgeen nog eens onderstreept wordt in het Wilhelmus en... Wilhelmus van Nassauwe ben ik van Duitse bloed Den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood Een prinse van Oraanjen ben ik vrij onverveerd Den konink van Hispaanjen heb ik altijd geëerd ...en ook reeds in de Apologie en het feit an sich dat hij een Apologie schreef. Hij had ook op de ban kunnen reageren met een ![]() Maar neen, hij kruipt als het ware..... ![]() Dat alles is niet de houding van een machtsgeilaard. Hij kon echter niet de wrede, genadeloze en onrealistische politiek van zijn vorst aanvaarden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat moet ge dan toch eens beter uit de doeken doen....
Net zoals Van Egmont en Hoorne was hij een man van principes. Als ik uw redenering volg, waren dat ook opportunisten en machtsgeilaards.... ![]() Waarom wilde Filips hem dan wel opzijschuiven?? Omdat hij de rechtlijnigheid had zijn geweten te volgen en dus Filips tegen de haren in te strijken. Oranje was een uitstekend diplomaat en hij wist dus als geen ander dat met niet naar Filips zijn pijpen te dansen, geen pluimen te verdienen waren. Maar hij deed het toch! En uitgerekend dat pleit dus voor hem omdat het niet het gedrag van een op macht beluste opportunist.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 17:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is dus zeer goedkoop van dat in de Nederlanden af te doen als een machtsstrijd tussen Oranje en Filips.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 9 augustus 2012 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom wierp hij zich in de Republiek dan niet op als de éne betwiste Leider en Numero Uno?
Neen, in de plaats daarvan gaat hij de hertog van Anjou zijn gat aflikken..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de Tachtigjarige oorlog ging natuurlijk om veel meer dan eisen om meer religieuze vrijheid. Zoals vroeger hier al werd gesteld, is de Tachtigjarige Oorlog uitgebroken om politieke redenen in een economisch slecht klimaat (veel werklozen), om godsdienstige redenen, maar zeker niet enkel om godsdienstige redenen. En het economisch slecht klimaat maakte ook dat er zoiets kon plaatsgrijpen als de ‘beeldenstorm’. De economische situatie in de Nederlanden was toen in korte tijd verslechterd. In de tweede helft van de 16de eeuw was de industrie van de Vlaamse en de Brabantse steden ingeschakeld geraakt in de wereldeconomie, met Antwerpen als spil. De productiestijging die daaruit voortvloeide, ging gepaard met een toename van de bevolking die, wat de voedselvoorziening betrof, uitsluitend kon worden opgevangen door graaninvoer uit het Oost-zeegebied. Omstreeks 1560 werd ongeveer 20 �* 25 procent van het in de Nederlanden verbruikte graan ingevoerd uit de streken aan de Oostzee. In de periode van 1555-1557 ontstond voor het eerst sinds twintig jaar in de Nederlanden een hongersnood, waardoor weliswaar vooral de armsten werden getroffen, maar die ook leidde tot welvaartsvermindering van de middenklasse. Die hongernood was van vrij korte duur, maar hij viel samen met een klimaat van toenemende politieke onzekerheid na de troonafstand van Karel V (1555), met het eerste grote staatsbankroet (Spanje) in 1557 en met, in datzelfde jaar, een opnieuw uitbreken van de vijandelijkheden aan de zuidelijk grens van het land met Frankrijk. Het succes van het protestantisme moet ook tegen deze achtergrond worden bekeken. In 1599 werd vrede met Frankrijk gesloten en dit had onmiddellijk een weerslag op de nijverheid in de Lage Landen en de werkgelegenheid. Er was veel meer vraag naar arbeiders dan er aanbod was en de lonen gingen peilsnel de hoogte in. Er ontstond in Vlaanderen en Brabant plotseling een gevoel van welvaart. Maar die was van korte duur. Een conflict met Engeland vanaf 1536-1564 veroorzaakte een crisis in de Brabantse industrie. In 1564 en 1565 slorpte een zeldzaam strenge winter veel geld op voor de verwarming, met een negatieve weerslag op de vraag naar industriële producten. Vanaf de lente 1565 begonnen de graanprijzen te stijgen als gevolg van oorlogsdreigingen aan de Oostzee. De werkloosheid nam opnieuw snel toe, met als perspectief een dreigende hongersnood zoals velen die zich nog herinnerden van tien jaar ervoor. In de Nederlanden was er een gezagsvacuüm ontstaan na de dood van Karel V, maar ook na het vertrek van Filips II uit de Nederlanden (hij ging definitief in Spanje wonen in 1559 en liet het bestuur over aan zijn halfzuster, Margaretha van Parma), dat des te gemakkelijker tot verzet tegen de politieke leiders en het politiek systeem leidde. Heel deze toestand vormde een gunstige bodem voor de boodschap van de calvinistische predikanten. Eén van hen, Sebastiaan Matte, hield op 10 augustus nabij het stadje Steenvoorde in de Zuid-Vlaamse industriestreek een hagepreek. Opgehitste toehoorders (veel werklozen) trokken vervolgens naar een nabijgelegen klooster en sloegen er de beelden stuk. De zgn. ‘Beeldenstorm’ was begonnen. Het is pas na de beeldenstorm dat Spanje Alva stuurde en dit doordat het calvinistisch gestook en de massale vernielingen heel het systeem begonnen te ontwrichten. De hoge adel keek toe en hoopte dat de koninklijke macht zou verdwijnen zodat ze terug de macht onder elkaar zouden kunnen verdelen. Zoals het vroeger was. En één van die opportunistische hoogvliegers, was de gekende Willem van Oranje. En diezelfde Willem van Oranje sloeg hals over kop op de vlucht toen Alva landde. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Europees Commissaris
|
![]() Tussen haakjes: Welke vrede was dat dan wel en welke oorlog ging daaraan vooraf?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2012 om 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() http://www.flightglobal.com/news/art...on-seat-347552 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht de oorlog tussen Frankrijk en Spanje.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2012 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Britten investeerden alleen al in ontwikkeling $2 miljard, de Italianen $1 miljard (plus nog eens een miljard in een fabriek). U beschuldigt de Nederlanders van Amerikanen achterna lopen. Hoe zit het in uw ogen dan met deze landen welke flink meer geïnvesteerd hebben dan Nederland? Wanneer het om Nederland draait hanteert u blijkbaar een andere maatstaf. |
|
![]() |
![]() |