Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 3 december 2007, 08:33   #321
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De wetgevende macht op Europees niveau ligt niet bij de Commissie maar bij twee andere instellingen: het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie. Het ene is rechtstreeks verkozen, het andere vertegenwoordigt de regeringen van lidstaten en bijgevolg ook de meerderheid in iedere lidstaat. Het is waar dat de Commissie initiatiefrecht heeft, maar dat heeft de Vlaamse regering ook. De Commissie kan echter, net zo min als de Vlaamse regering, dingen doorvoeren tegen de wil van het Parlement en de Raad.


Maar de Vlaamse regering heeft ook initiatiefrecht, net als de Commissie.

Ik ben het er wel volkomen mee eens dat het Europese Parlement meer bevoegdheden en meer macht moet krijgen.
Zoveel macht heeft het parlement niet.

En dan nog, een parlement op EUropees niveau is per definitie minder democratisch dan een parlement op Vlaams niveau. Ik wil mijn leven niet laten bepalen door (de vertegenwoordigers van) een half miljard mensen waar ik totaal geen enkele band mee heb. En omgekeerd zie ik niet in hoe een bureaucraat uit Brussel ooit maar enige band zou kunnen hebben met de verzuchtingen en behoeften van een doorsnee Griekse arbeider of bediende.
Pelgrim is offline  
Oud 3 december 2007, 08:34   #322
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
De EU is geen dictateur. Het is niet of 100% democratie of 100% dictateur. Nietemin in de commissie een rot orgaan dat weg moet. De macht moet inderdaad naar het parlement. Vreemd genoeg zijn het wel vaak de tegenstanders van de EU die daar net tegen zijn.
De tegenstanders die destijds de referendumcampagne voerden in Vlaanderen waren voor de afschaf van de commissie en wetgevend initiatiefrecht voor het parlement.
Pelgrim is offline  
Oud 3 december 2007, 11:40   #323
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De tegenstanders die destijds de referendumcampagne voerden in Vlaanderen waren voor de afschaf van de commissie en wetgevend initiatiefrecht voor het parlement.
Daar geef ik ze dan groot gelijk in. Al zullen al die dingen er wel nooit in 1 keer door komen, dus zal het in kleine stappen gaan. Beetje bij beetje meer macht voor het Parlement, beperking van de macht van de commissie tot ze uiteindelijk afgeschaft wordt.
vooruit is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be