Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2014, 11:49   #321
che20
Schepen
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 428
Standaard

Of Einsteins of wie dan ook's artikelen ende ideeen nu wel of niet gepeer-reviewed zijn, het gaat om het algemeen principe. En in dat kader: Waarom toch die rare obsessie met peer-review?

Ik vermoed een soort mis-begrepen quasi wetenschappelijkheid, waarin beoordelen op vorm of procedure belangrijker geacht wordt dan kijken naar inhoud.
__________________
groet,
che20
che20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 11:59   #322
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Feit is dat een theorie pas voet aan wal krijgen nadat ie door duizenden medewetenschappers gelezen, getest en ontvankelijk verklaard is. Dat gaat niet alleen om de originele papers maar ook om de duizenden afgeleidde papers.
U spreekt hier niet meer over peer review, maar de volledige interactie in wetenschappelijke kringen.

Als men het over peer review heeft, spreekt men over het proces vooraleer publicatie. Het feit dat u hier een veel ruimere definitie gebruikt, verklaart waarom u overal peer review in ziet. Zo spreken we fundamenteel naast elkaar.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:25   #323
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Of Einsteins of wie dan ook's artikelen ende ideeen nu wel of niet gepeer-reviewed zijn, het gaat om het algemeen principe. En in dat kader: Waarom toch die rare obsessie met peer-review?

Ik vermoed een soort mis-begrepen quasi wetenschappelijkheid, waarin beoordelen op vorm of procedure belangrijker geacht wordt dan kijken naar inhoud.
Wie niet bij het clubje hoort, kan het schudden.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:54   #324
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
Als men het over peer review heeft, spreekt men over het proces vooraleer publicatie. Het feit dat u hier een veel ruimere definitie gebruikt, verklaart waarom u overal peer review in ziet. Zo spreken we fundamenteel naast elkaar.
Kan u misschien toelichten waarom u denkt dat de publicaties van Darwin en Einstein niet door een (modern) peer-review-proces zouden geraakt zijn? (in het kader van een open debat)
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 14:09   #325
che20
Schepen
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Of Einsteins of wie dan ook's artikelen ende ideeen nu wel of niet gepeer-reviewed zijn, het gaat om het algemeen principe. En in dat kader: Waarom toch die rare obsessie met peer-review?

Ik vermoed een soort mis-begrepen quasi wetenschappelijkheid, waarin beoordelen op vorm of procedure belangrijker geacht wordt dan kijken naar inhoud.
Nog iets raars: die obsessie met peer-review zie je eigenlijk alleen bij klimaatgerelateerde onderwerpen.
__________________
groet,
che20
che20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 14:13   #326
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Kan u misschien toelichten waarom u denkt dat de publicaties van Darwin en Einstein niet door een (modern) peer-review-proces zouden geraakt zijn? (in het kader van een open debat)
Een goede vraag.

Dat ze er niet door zouden geraakt zijn, dat weet ik niet en daar doe ik hier geen zwart-witte uitspraken over, aangezien dit proces er toen niet was. Ik betwijfel echter vooral dat een modern peer-review-proces de essentie is van wetenschap bedrijven. Zij hebben het alvast zonder gedaan - dat ging ook, zonder grote ongevallen. Ik wil wel betwijfelen dat bepaalde van die artikels erdoor zouden zijn geraakt in een periode dat de wetenschapper nog niet populair was, wegens te afwijkend van het toenmalige paradigma.

De nadelen ervan zijn redelijk evident: het geeft veel te veel macht aan de huidige grote tijdschriften en de peer-groep, wat waarschijnlijk relatief goed werkt voor onderzoek binnen een paradigma, maar kan zeer slecht zijn voor concurrerende paradigma's. Lees maar eens de wetenschapsfilosofie van Kuhn, hij schetst vanuit zijn kennis vanuit de wetenschapsgeschiedenis helemaal niet zo'n rationeel beeld van de wetenschapper als hij anderen moet beoordelen. Het proces van wetenschap bedrijven moet daarom altijd uitermate beducht zijn voor dergelijke groepsbias.

Een voorbeeld in de klimaatwetenschap voor deze irrationaliteit zijn de Milankovitch-cycli, ontdekt door de Serviër Milutin Milankovitch. Hij ontwikkelde zijn theorie tijdens de eerste wereldoorlog, pas in 1976 werd het algemeen aanvaard. Het valt zeer te betwijfelen of een peer-review hier een oplossing was geweest, aangezien hij net door zijn 'peers' niet werd geaccepteerd. Meerdere dergelijke voorbeelden vallen te lezen in het boek 'Een kleine geschiedenis van bijna alles' van Bill Bryson: populairwetenschappelijk, maar misschien net daarom met veel oog voor de kleine kantjes van de wetenschapper (wat ik de grootste bijdrage vind van het hele boek).
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 14:25   #327
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Nog iets raars: die obsessie met peer-review zie je eigenlijk alleen bij klimaatgerelateerde onderwerpen.
Dit klopt niet, hoor. Ik ken voldoende mensen aan de universiteit die worden aangemaand om een obsessie voor peer-review te ontwikkelen, aangezien ze anders onvoldoende artikels publiceren en hierdoor minder kansen krijgen om bepaalde postjes te krijgen.

Enkele maanden geleden was er een korte publieke discussie, onder meer in De Standaard, waar kritische kanttekeningen werden geplaatst bij heel dit proces. Bijvoorbeeld hier, met de veelzeggende titel 'Flutartikel raakt vlot gepubliceerd': http://www.standaard.be/cnt/dmf20131003_00773406

Obsessie met en kritiek op peer-review gaat dus heel wat verder dan klimaat.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 14:45   #328
che20
Schepen
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
Dit klopt niet, hoor. Ik ken voldoende mensen aan de universiteit die worden aangemaand om een obsessie voor peer-review te ontwikkelen, aangezien ze anders onvoldoende artikels publiceren en hierdoor minder kansen krijgen om bepaalde postjes te krijgen.

Enkele maanden geleden was er een korte publieke discussie, onder meer in De Standaard, waar kritische kanttekeningen werden geplaatst bij heel dit proces. Bijvoorbeeld hier, met de veelzeggende titel 'Flutartikel raakt vlot gepubliceerd': http://www.standaard.be/cnt/dmf20131003_00773406

Obsessie met en kritiek op peer-review gaat dus heel wat verder dan klimaat.
hm, ja, dat kan zijn, maar ik bedoel eigenlijk de dooddoener "niet peer-reviewed!" als makkelijke eerste reflex op een artikel. Ik kan me niet herinneren dat ooit in andere wetenschappen zo sterk gezien te hebben. (maar goed, ik volg dan ook niet alle wetenschappen)
__________________
groet,
che20
che20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 14:51   #329
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
hm, ja, dat kan zijn, maar ik bedoel eigenlijk de dooddoener "niet peer-reviewed!" als makkelijke eerste reflex op een artikel. Ik kan me niet herinneren dat ooit in andere wetenschappen zo sterk gezien te hebben. (maar goed, ik volg dan ook niet alle wetenschappen)
Dat kan wel kloppen, ja.

Het is een machtsargument, hé: eens men deze macht heeft is het een kwestie de structuren zuiver te houden. In andere domeinen zal dit hoogstwaarschijnlijk ook al eens aan bod komen, maar inderdaad niet zo fanatiek.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 15:27   #330
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Om toch enigszins tegemoet te treden aan de vraag voor sceptische peer-reviewed artikels, hier een interessante website. Er bestaan volgens de website toch peer-reviewed papers die de claims van klimaatsceptici onderschrijven:

"1350+ Peer-Reviewed Papers Supporting Skeptic Arguments Against ACC/AGW Alarm"

http://www.populartechnology.net/200...upporting.html
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 16:39   #331
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Selectie peer-reviewed publicaties van Darwin

Selectie peer-reviewed publicaties van Einstein
Zoeken op de term 'peer' in uw referentie over Darwin: 'No matches found'.
http://darwin-online.org.uk/contents.html

Zoeken op de term 'peer' in uw referentie over Einstein: 'No matches found'.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...lbert_Einstein

Gaat het hier wel over peer-reviewed publicaties? Uit welk element in uw links haalt u dat eigenlijk?
Indien wel, zou ik ook graag weten waaruit dat proces toen bestond. U lijkt daar veel over te weten.

Laatst gewijzigd door Rob Lemeire : 11 maart 2014 om 16:39.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:08   #332
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
Zoeken op de term 'peer' in uw referentie over Darwin: 'No matches found'.
http://darwin-online.org.uk/contents.html

Zoeken op de term 'peer' in uw referentie over Einstein: 'No matches found'.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...lbert_Einstein

Gaat het hier wel over peer-reviewed publicaties? Uit welk element in uw links haalt u dat eigenlijk?
Indien wel, zou ik ook graag weten waaruit dat proces toen bestond. U lijkt daar veel over te weten.
Die publicaties werden 'peer-reviewed' in de mate dat dat toen gebruikelijk was. Darwin liet zijn werk bijvoorbeeld nalezen door de 'groten' uit de natuurkunde, zoals bijvoorbeeld Charles Lyell en Alfred Wallace. Daarenboven werden de artikels en boeken natuurlijk nagelezen door de uitgever, maar in die tijd was dat zowat het summum van peer-review... Als u meer wil weten over de weerstand tegen, discussie over en acceptatie van zijn theorieën is dit boek waarschijnlijk een goed startpunt.

Tot slot is het ook nuttig te vermelden dat de theorie van Darwin wel het startpunt geweest is, maar dat we vandaag eerder spreken over de 'moderne synthese' om de evolutietheorie te beschrijven.


Wat betreft Einstein: ook hij liet zijn werk checken door de grote lichten van zijn vakgebied, in dit geval bijvoorbeeld Planck en Wien. Als u meer over die discussie wil leren is er een vrij uitgebreide wiki over die als vertrekpunt kan dienen.



Peer-review is hier ter sprake gekomen wegens die publicatie van NZCSC waarop ikzelf en Morte-Vivante gereageerd hadden in #311 en #312. Hoewel peer-review natuurlijk niet zaligmakend is helpt het wel degelijk om fraudeurs die hun grafieken vervalsen eruit te filteren, zoals ook aangetoond in de link die ik gaf.

Er was hier overlaatst trouwens een draadje van Junior over een 'wetenschappelijk' magazine dat door de uitgever gesloten werd omdat de klimaatsceptische auteurs de peer-review vervalst hadden. Het mag dus duidelijk zijn dat de strategie veranderd is van 'peer-review vervalsen' naar 'doen alsof peer-review niet belangrijk is'. edit: link

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 11 maart 2014 om 17:18.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:18   #333
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

(problemen met posten - mag weg)

Laatst gewijzigd door Rob Lemeire : 11 maart 2014 om 17:20.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:18   #334
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Die publicaties werden 'peer-reviewed' in de mate dat dat toen gebruikelijk was. Darwin liet zijn werk bijvoorbeeld nalezen door de 'groten' uit de natuurkunde, zoals bijvoorbeeld Charles Lyell en Alfred Wallace. Daarenboven werden de artikels en boeken natuurlijk nagelezen door de uitgever, maar in die tijd was dat zowat het summum van peer-review... Als u meer wil weten over de weerstand tegen, discussie over en acceptatie van zijn theorieën is dit boek waarschijnlijk een goed startpunt.

Tot slot is het ook nuttig te vermelden dat de theorie van Darwin wel het startpunt geweest is, maar dat we vandaag eerder spreken over de 'moderne synthese' om de evolutietheorie te beschrijven.


Wat betreft Einstein: ook hij liet zijn werk checken door de grote lichten van zijn vakgebied, in dit geval bijvoorbeeld Planck en Wien. Als u meer over die discussie wil leren is er een vrij uitgebreide wiki over die als vertrekpunt kan dienen.
Vreemd toch dat u eerst een referentie geeft waar dit allemaal niet in staat, en toch doet alsof het uw claims duidelijk zou maken.

Darwin en Einstein lieten hun teksten dus enkel nalezen door bevriende wetenschappers? Dat onthoud ik uit uw betoog.

Laten nalezen op vrijwillige basis door bevriende wetenschappers is wat mij betreft duidelijk verschillend met peer review, waar de publicist beslist wie naleest en wat er uiteindelijk gepubliceerd wordt. Zie ook mijn inhoudelijke referentie hoger waar expliciet wordt gezegd dat Einstein maar één artikel heeft peer-reviewed.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:18   #335
Rob Lemeire
Burger
 
Geregistreerd: 9 januari 2014
Berichten: 138
Standaard

(problemen met posten - mag weg)

Laatst gewijzigd door Rob Lemeire : 11 maart 2014 om 17:19.
Rob Lemeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:26   #336
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Hoe komt u tot de conclusie dat zij 'bevriend' zouden zijn geweest met die andere topwetenschappers? Hebt u daar een bron van?


Daarenboven, uw ontwijkingen ten spijt, het was uw stelling dat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
De ideeën van Einstein noch Darwin zouden zijn doorgebroken indien peer-review in die tijd strikt werd toegepast. Dat lijkt me logisch.
Nu is dat al afgezwakt tot:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
Dat ze er niet door zouden geraakt zijn, dat weet ik niet en daar doe ik hier geen zwart-witte uitspraken over, aangezien dit proces er toen niet was.
Hoe verklaart u deze plotse ommezwaai?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 17:27   #337
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
(problemen met posten - mag weg)
Ik was net mijn post aan het editen toen u die quote, en had ook een hapering - waarschijnlijk zijn we te enthousiast aan het post-quoten
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 18:31   #338
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire Bekijk bericht
De ideeën van Einstein noch Darwin zouden zijn doorgebroken indien peer-review in die tijd strikt werd toegepast. Dat lijkt me logisch.
De ideeën van Einstein zijn gebaseerd op puur logisch denken en verwerking van bevestigde experimentele resultaten, en zouden het probleemloos gehaald hebben.
Darwin daarentegen was compleet mis, en het zou niet slecht geweest zijn moesten zijn hersenspinsels tijdig zijn tegengehouden;
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 19:55   #339
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De ideeën van Einstein zijn gebaseerd op puur logisch denken en verwerking van bevestigde experimentele resultaten, en zouden het probleemloos gehaald hebben.
Darwin daarentegen was compleet mis, en het zou niet slecht geweest zijn moesten zijn hersenspinsels tijdig zijn tegengehouden;
Darwin was compleet mis...

Dat zijn dan de "consultants" die het toekomstige Vlaanderen moeten vorm geven...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 maart 2014 om 19:56.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 20:05   #340
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Voor de grap hebben een paar geeks aan de MIT (bekende tech uni) software gemaakt om wetenschappelijke artikelen te genereren. Hier:
http://pdos.csail.mit.edu/scigen/
Citaat:
SCIgen is a program that generates random Computer Science research papers, including graphs, figures, and citations. It uses a hand-written context-free grammar to form all elements of the papers. Our aim here is to maximize amusement, rather than coherence.
En het lukt om dergelijke artikelen met als titels:
  • A Methodology for the Typical Unification of Access Points and Redundancy
    Harnessing Byzantine Fault Tolerance Using Classical Theory
    Synthesizing Checksums and Lambda Calculus using Jog
gepubliceerd te krijgen na 'peer review'.
Citaat:
De uitgever van wetenschappelijke tijdschriften Springer trekt 16 artikelen in, nu blijkt dat ze complete onzin zijn, automatisch gegenereerd door een briljant tooltje genaamd SCIgen. Ook het gerenommeerde Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) heeft meer dan 100 artikelen verwijderd waarvan niemand door had dat het apekool was, meldt Nature.
http://webwereld.nl/development/8153...e-nepartikelen
Publishers withdraw more than 120 gibberish papers
http://www.nature.com/news/publisher...papers-1.14763

En hoe is het ontdekt?
Door een computer programma geheten SCIgen detector van de Fransman Cyril Labbé.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be