Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welk scenario draagt uw voorkeur weg na 2019?
Voortzetting van deze coalitie, zonder staatshervorming 4 11,76%
Regering rond as N-VA-PS met staatshervorming 17 50,00%
Regering zonder N-VA 13 38,24%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2016, 22:18   #321
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Indien u nu mocht kiezen tussen twee scenario's, het één zijnde een rechtse regering (Michel II zeg maar) zonder staatshervorming of een (zeer doorgedreven?) staatshervorming na 2019 maar dan wel met de PS, waarvoor zou u dan kiezen? Het betreft enkel de coalitie op federaal niveau.
Ik heb niets van dat gekozen, maar stel vast dat het voor een vlaams nationalist blijkbaar niet zo belangrijk is, die splitsing van het land. Het blijken dan toch niet de Franstaligen te zijn, die gasten vallen verdomd goed mee maar sossen? Komt er gewoon op neer dat het volgende waar men van zal willen afscheuren de stad Gent oid moet zijn. Afin ik volg al lang niet meer.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 22:26   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Ik heb niets van dat gekozen, maar stel vast dat het voor een vlaams nationalist blijkbaar niet zo belangrijk is, die splitsing van het land. Het blijken dan toch niet de Franstaligen te zijn, die gasten vallen verdomd goed mee maar sossen? Komt er gewoon op neer dat het volgende waar men van zal willen afscheuren de stad Gent oid moet zijn. Afin ik volg al lang niet meer.
BdW heeft overduidelijk opgehouden een Vlaams-nationalist te zijn. Het gaat om het behoud van de macht, ook al moet men afstand doen van het hart van de eigen partij.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:17   #323
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
BdW heeft overduidelijk opgehouden een Vlaams-nationalist te zijn. Het gaat om het behoud van de macht, ook al moet men afstand doen van het hart van de eigen partij.
Dat lijkt me zeer kort door de bocht.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:18   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat lijkt me zeer kort door de bocht.
Volledig in de stijl met het snelrecht van het N-VA-partijbureau.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:25   #325
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 19.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Welke gaffe?
Dat stond er toch...
__________________
  • Er zijn mensen van wie het vals karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangenvereniging: Open VLD (Kaaiman in De Tijd van 1 juni 2024)
  • Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:41   #326
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volledig in de stijl met het snelrecht van het N-VA-partijbureau.
Het gaat om een voorlopige schorsing. In politiek kunnen de plooien gauw weer gladgestreken worden. De Wever is slim genoeg om Vuye en Wouters niet buiten te gooien, omdat hij geen martelaren wil creëeren. Wel zal hij de puntjes op de 'i's zetten.

Wat iedereen schijnt te vergeten, is dat coalitie in het Waals gewest zonder de PS mathematisch quasi onmogelijk is. En dat die coalitie doorgetrokken kan worden naar het federale niveau. En zo wordt een staatshervorming wel weer mogelijk.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:48   #327
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
BdW heeft overduidelijk opgehouden een Vlaams-nationalist te zijn. Het gaat om het behoud van de macht, ook al moet men afstand doen van het hart van de eigen partij.

Heeft veel weg van een sos dus veronderstel ik maar even. En de overige nationalisten zijn op dat vlak allemaal foolproof? Of moeten we op dat antwoord nog eens een decennia wachten?
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:54   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het gaat om een voorlopige schorsing. In politiek kunnen de plooien gauw weer gladgestreken worden. De Wever is slim genoeg om Vuye en Wouters niet buiten te gooien, omdat hij geen martelaren wil creëeren. Wel zal hij de puntjes op de 'i's zetten.
Dat zijn ze al. Martelaren van het vrije woord.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:57   #329
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zijn ze al. Martelaren van het vrije woord.
cinema, correct.


De Wever heeft een plan en is opzettelijk wanneer hij keuzes maakt. Of dat gaat helpen is nog wat anders natuurlijk. Te veel zelfvertrouwen heeft zelden iemand goed gedaan ^^
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 19 september 2016 om 23:58.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:58   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
De Wever heeft een plan en is opzettelijk wanneer hij keuzes maakt.
Ongetwijfeld heeft hij een plan, maar blijkbaar eentje waarmee hij de kern van zijn partij heel ongelukkig maakt.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 23:59   #331
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld heeft hij een plan, maar blijkbaar eentje waarmee hij de kern van zijn partij heel ongelukkig maakt.

mogelijks idd, zie edit.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 00:10   #332
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Enkel de tweede keuze - Regering rond as N-VA-PS met staatshervorming - behelst een staatsvorming.

Maar hoe kan men daarvoor kiezen als men niet op voorhand weet hoe de staat gaat hervormd worden.
Wat en simplisme van jewelste.
Of gaat het bij sommigen dan toch echt om een staatshervorming om de staatshervorming ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 september 2016 om 00:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 00:13   #333
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik kies voor geen van jouw opties.

Ik prefereer een herhaling van het separatische scenario uit 1830, maar dan met de Vlamingen in de hoofdrol ipv de Franstaligen.
Ik verkies dan weer terugdraaien van het separatistische scenario uit 1830.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 02:55   #334
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ach Frans is een taal die even dood is als Latijn voor hen, ze komen dat ook nergens meer tegen.
Meen je dat nu of ben je met de Schoof zijn kloten aan 't rammelen?
Mijn vraag is gemeend want ik ben al meer dan 15 jaar weg uit de Belgische werkwereld.
Dat Engels belangrijk is weten we allen. Maar dat was het in de jaren 60 en 70 ook al in nederlandstalig Belgenland... naast Frans en Duits. Zich relatief duidelijk kunnen uitdrukken in een aantal omringende regio-talen is/was evident.

Waar ik woon is Engels uiteraard primairder dan Frans naast de lokale talen. (Engels is hier 1 van de 2 officiele talen).
Frans is echter wel geliefd in China. Frans onderwijs is ruim beschikbaar + heeft een flink aantal enthousiaste Chineesjes van alle leeftijd in de klassen. (Sorry Witte! ) Op gebied van technologie, cultuur, fijn eten en wijn weten ze dat er zich heel wat mogelijkheden openen, ook voor hun carrieres. Vergeet ook niet dat half Afrika Frans spreekt en China en Afrika is...
Belgenland kennen ze een klein beetje: Chocolade, bier en... ze hebben ergens wel eens wat gehoord over intern gebekvecht tussen verschillende lokale stammen.
Als ik het echter over Nederlands heb als taal en nog meer over Vlaams, bekijken ze me met koeienogen uit Mui Wo. (Dat laatste ligt zo wat in het Bachtendekuppe van Hong Kong.)

Dus: indien -zoals je zegt- die Franse taal door de huidige jonge generatie als dode taal wordt aanzien, is dat een bewijs te meer dat in deze steeds kleinere wereld diezelfde jeugd zich meer en meer onder hun kerktoren terug trekt wanneer het over Frans gaat?
Bezopen en dom, maar 't blijft hun probleem dan: petit pays -> petit esprit! Met dank aan hun Flamingantische ouders dan maar?

Voila, mijn populariteit is weer aan 't stijgen hier!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 03:04   #335
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld heeft hij een plan, maar blijkbaar eentje waarmee hij de kern van zijn partij heel ongelukkig maakt.
Zoals Panda zou zeggen: "I love it when a good plan comes together."
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 06:43   #336
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat stond er toch...
Ik begrijp het écht niet, hoor... Dus ofwel leg je het uit, ofwel ... tja, stuur ik jou een stoute post vol gescheld.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 07:00   #337
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neem eens wat vakantie, ga fietsen in de gezonde buitenlucht en neem 's avonds een pilletje om te kalmeren. Dat heeft zo zijn voordelen. Wij zijn van uw uw zinloos gezemel verlost (toch voor een tijdje) en jij kunt ondertussen iets nuttig doen: eens diep in uw hart kijken.
Ik wist wel dat uw meer gevoelige vrouwelijke kant zich zou openbaren maar om mij direct op een piedestal te plaatsen, nou, nou, nou...
Toch bedankt, old sweetcock
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 20 september 2016 om 07:02. Reden: Q. rules!
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 07:17   #338
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik kies voor geen van jouw opties.

Ik prefereer een herhaling van het separatische scenario uit 1830, maar dan met de Vlamingen in de hoofdrol ipv de Franstaligen.
Maar die keuze heb "jij zelf" met de voeten getreden door in 2014 je stem aan een populist te geven
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 07:31   #339
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Meen je dat nu of ben je met de Schoof zijn kloten aan 't rammelen?
Mijn vraag is gemeend want ik ben al meer dan 15 jaar weg uit de Belgische werkwereld.
Dat Engels belangrijk is weten we allen. Maar dat was het in de jaren 60 en 70 ook al in nederlandstalig Belgenland... naast Frans en Duits. Zich relatief duidelijk kunnen uitdrukken in een aantal omringende regio-talen is/was evident.

Waar ik woon is Engels uiteraard primairder dan Frans naast de lokale talen. (Engels is hier 1 van de 2 officiele talen).
Frans is echter wel geliefd in China. Frans onderwijs is ruim beschikbaar + heeft een flink aantal enthousiaste Chineesjes van alle leeftijd in de klassen. (Sorry Witte! ) Op gebied van technologie, cultuur, fijn eten en wijn weten ze dat er zich heel wat mogelijkheden openen, ook voor hun carrieres. Vergeet ook niet dat half Afrika Frans spreekt en China en Afrika is...
Belgenland kennen ze een klein beetje: Chocolade, bier en... ze hebben ergens wel eens wat gehoord over intern gebekvecht tussen verschillende lokale stammen.
Als ik het echter over Nederlands heb als taal en nog meer over Vlaams, bekijken ze me met koeienogen uit Mui Wo. (Dat laatste ligt zo wat in het Bachtendekuppe van Hong Kong.)

Dus: indien -zoals je zegt- die Franse taal door de huidige jonge generatie als dode taal wordt aanzien, is dat een bewijs te meer dat in deze steeds kleinere wereld diezelfde jeugd zich meer en meer onder hun kerktoren terug trekt wanneer het over Frans gaat?
Bezopen en dom, maar 't blijft hun probleem dan: petit pays -> petit esprit! Met dank aan hun Flamingantische ouders dan maar?

Voila, mijn populariteit is weer aan 't stijgen hier!
je bent blijkbaar ook al 15 jaar weg uit de internationale werkwereld, Frans is compleet passé als zakentaal, zelfs in oude bastions als finance en diplomatie is het compleet voorbij en worden alle belangrijke onderhandelingen in t Engels gevoerd, zelfs door de Fransen!

hou die kerktoren dus maar voor je eigen stilstand, Frans is een prachtige cultuurtaal, maar andere dan culturele invloed gaat er niet meer van uit. Je kan de jeugd moeilijk kwalijk nemen dat zij de internationale realiteit wel onbevangen in de ogen kijken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 09:09   #340
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je bent blijkbaar ook al 15 jaar weg uit de internationale werkwereld, Frans is compleet passé als zakentaal, zelfs in oude bastions als finance en diplomatie is het compleet voorbij en worden alle belangrijke onderhandelingen in t Engels gevoerd, zelfs door de Fransen!

hou die kerktoren dus maar voor je eigen stilstand, Frans is een prachtige cultuurtaal, maar andere dan culturele invloed gaat er niet meer van uit. Je kan de jeugd moeilijk kwalijk nemen dat zij de internationale realiteit wel onbevangen in de ogen kijken.
Doeme toch. Doe je dat nu met opzet of is 't met opzet?

Dit topic startte over een Belgisch scenario voor 2019. Dus vanzelfsprekend hadden we het over taal daar en mijn punt dat een deel van de (vlaamstalige)jeugd ginder door -wat ik verdenk- deels het flamingantisme van hun ouders het Frans in het noordelijk landsgedeelte als een dode taal -uw woorden- beschouwen. Idem ditto voor de franstalige jeugd. Nota Bene in datzelfde land, ergo onder of nabij zelfde kerktorens waar o.a. Nl. + Fr. officiele lingo's zijn, naast Germanski.
Nu tracht gij mij diets te maken [pun] dat ze in 't Engels memmen. Alsof die snotneuzen, als ze voor 2 dagen effe Hotel Mama verlaten, allen in Mumbai of Singapore zitten zakencontracten te onderhandelen met 1 of andere Sahib of Wang Snei Wang Bang.

En dat allemaal omdat uw flamingante 'Neven in de Misdaad', La Chaussée Romaine niet kunnen vertalen als zijnde De Romeinse Steenweg... uit prutcipe. OK... Aachen naar Aix-La-Chapelle vertalen, dat zou pas een uitdaging zijn zonder Tomtom, niet?

Trouwens: persoonlijk ga ik Frans nu ook weer niet als een prachtige Cultuurtaal beschouwen he.
Maar het is altijd een plus geweest om me er min of meer duidelijk in te kunnen uitdrukken, Nondedju! Zoals in een aantal andere lingo's. Soms beter, soms zwakker.
Ik weiger taal als politieke Spielerei te zien, in tegenstelling tot jullie versie van Taal & Heimat Radicalisten met een agenda.
En het is ook niet de fout van Brusselmans dat de lokale taal wereldwijd op het niveau van Esperanto staat, min of meer.
Dat is noch goed, noch slecht: gewoon een gegeven. Geen vernedering. Dat laatste wordt door velen op dit forum blijkbaar niet gesnopen.


Sono Pazzi, Questi Fiamminghi!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be