Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2011, 20:57   #321
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Stap eerst maar eens af van dat minderwaardigheidsdenken.
Een minderheid zijn zit dus alleen maar tussen de oren? Is het dat wat ge bedoelt?
Culturele, ideologische, linguïstische en etnische minderheden bestaan niet volgens uw logica? Deze groepen leiden toch alleen maar aan een minderwaardigheidscomplex?

Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 20:57.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:00   #322
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Oké, ik heb het begrepen. Meneer beweert dat hij op niveau kan discussiëren, maar kan zelfs geen eenvoudige vraag over staatsvorming beantwoorden.

Voor mij hoeft het ook niet meer.
prima, je wordt al wat prikkelender.

Laten we het eens omdraaien. Er zijn 6 miljoen Vlamingen die zich volgens jou in een nieuw soort 'Nederlanden' een minderheid zullen vormen, onderdrukt op de koop toe.
Er zijn ook 6 miljoen Hollanders. Hoe moeten die zich dan wel niet voelen? Ook een onderdrukte minderheid? En die half miljoen Zeeuwen? En die ene miljoen Limburgers? En de Geldersen? De Friezen?

Zullen die zich allemaal onderdrukt voelen, omdat zij een minderheid zijn in zo'n staat (in jouw denkwereld)?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:03   #323
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Een minderheid zijn zit dus alleen maar tussen de oren? Is het dat wat ge bedoelt?
Culturele, ideologische, linguïstische en etnische minderheden bestaan niet volgens uw logica? Deze groepen leiden toch alleen maar aan een minderwaardigheidscomplex?
Ik heb het niet over groepen, maar over úw minderwaardigheidsdenken. In de context van de Nederlanden vormen Vlamingen geen minderheidsgroep. Zij zijn pars de toto.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 augustus 2011 om 21:16.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:11   #324
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Nederlandstalige identiteit is inderdaad niet kunstmatig. Vlaanderen AVV-VVK en als pars-pro-toto is dat wel. Vlaanderen moest gemaakt worden, terwijl de naam Nederlander ons reeds ter beschikking stond
Ik wacht ongeduldig op het antwoord van een nationalist hierop


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Niet iedereen denkt als ons, helaas.
Inderdaad. Een identiteit creëren ligt nog steeds niet in uw persoonlijke macht. Het is niet omdat u denkt dat Vlamingen en Nederlanders zich één voelen, dat ze zich ook werkelijk één voelen.

Het volstaat om naar dit forum te kijken: orangisten, nationalisten en belgicisten beweren een andere identiteit te hebben: Nederlands, Vlaams & Belgisch.
Aangezien een identiteit niet objectief vaststelbaar is, kunnen we er enkel van uitgaan dat ze elk ook werkelijk een diverse identiteit bezitten. Een identiteit is dus nog steeds een subjectief iets.

Wanneer men dit voor ogen houdt, moet men zich ook de vraag durven stellen: 'Zullen de mensen die een Vlaamse of een Belgische identiteit bezitten zich geen minderheid voelen binnen een staat waarin iedereen geacht wordt een Nederlander te zijn of te worden?'

Hollander vond mijn vraag nogal idioot, maar eigenlijk is ze zeer legitiem. Iedereen die over een groot Nederlandse staat droomt moet ze zich durven stellen. Wie dit niet doet, negeert helaas een deel van de realiteit: Mensen voelen zich niet altijd als een eenheid en zoeken hun toevlucht in diverse imaginaire groepen met wie ze zich om subjectieve redenen verbonden voelen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:14   #325
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Het is niet omdat u denkt dat Vlamingen en Nederlanders zich één voelen, dat ze zich ook werkelijk één voelen.
Geen stropoppen maken a.u.b. Ik gebruik van mijn persoonlijk recht gebruik om mijzelf Nederlands te voelen, mag het ?

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 augustus 2011 om 21:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:14   #326
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Laten we het eens omdraaien. Er zijn 6 miljoen Vlamingen die zich volgens jou in een nieuw soort 'Nederlanden' een minderheid zullen vormen, onderdrukt op de koop toe.
Er zijn ook 6 miljoen Hollanders. Hoe moeten die zich dan wel niet voelen? Ook een onderdrukte minderheid? En die half miljoen Zeeuwen? En die ene miljoen Limburgers? En de Geldersen? De Friezen?

Zullen die zich allemaal onderdrukt voelen, omdat zij een minderheid zijn in zo'n staat (in jouw denkwereld)?
Onderdrukt? Wie heeft het over een objectieve onderdrukking? Onderdrukking kan eveneens subjectief zijn.

Trouwens, ik zou graag weten in welke staatsvorm ze wonen: een unitaire staat, een tweeledige federale of confederale staat, ...
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:15   #327
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Hollander vond mijn vraag nogal idioot, maar eigenlijk is ze zeer legitiem. Iedereen die over een groot Nederlandse staat droomt moet ze zich durven stellen. Wie dit niet doet, negeert helaas een deel van de realiteit: Mensen voelen zich niet altijd als een eenheid en zoeken hun toevlucht in diverse imaginaire groepen met wie ze zich om subjectieve redenen verbonden voelen.
Uiteraard voelen mensen zich in meer of mindere mate verbonden met groepen, maar jij beweerde dat Vlamingen 'niets in de pap te brokken zullen hebben' en zich onderdrukt zullen voelen. En dat is een andere discussie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:16   #328
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Onderdrukt? Wie heeft het over een objectieve onderdrukking? Onderdrukking kan eveneens subjectief zijn.

Trouwens, ik zou graag weten in welke staatsvorm ze wonen: een unitaire staat, een tweeledige federale of confederale staat, ...
Noemt u eens een bevolkingsgroep, imaginair of reeel, die zich in grote mate binnen Nederland onderdrukt voelt en geeft u vervolgens eens aan waarom dat voor mensen binnen het huidige Vlaanderen ook zo zou zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:18   #329
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Uiteraard voelen mensen zich in meer of mindere mate verbonden met groepen, maar jij beweerde dat Vlamingen 'niets in de pap te brokken zullen hebben' en zich onderdrukt zullen voelen. En dat is een andere discussie.
Laat me het nauwkeuriger formuleren: Ze zullen het gevoel hebben niets in de pap te brokken te hebben naargelang de staatsvorm waarvoor men opteert. In de staatsvormen die de orangisten van dit forum voor ogen houden, zit de kans er inderdaad dik in dat de Vlamingen zich onderdrukt zullen voelen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:18   #330
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Noemt u eens een bevolkingsgroep, imaginair of reeel, die zich in grote mate binnen Nederland onderdrukt voelt en geeft u vervolgens eens aan waarom dat voor mensen binnen het huidige Vlaanderen ook zo zou zijn.
Noem mij een staatsvorm op die u voor ogen houdt om Nederland en Vlaanderen te verbinden.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:20   #331
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Laat me het nauwkeuriger formuleren: Ze zullen het gevoel hebben niets in de pap te brokken te hebben naargelang de staatsvorm waarvoor men opteert. In de staatsvormen die de orangisten van dit forum voor ogen houden, zit de kans er inderdaad dik in dat de Vlamingen zich onderdrukt zullen voelen.
Ah, het blijven dus onze meningen. Wel in dat geval denk ik dat ze het als een verademing zullen ervaren in een staat te wonen die opkomt voor hun belangen, die geen geld aftroggelt zonder controlemechanismen, die een stem een stem laat zijn en die geen gemeentes claimt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:22   #332
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ah, het blijven dus onze meningen. Wel in dat geval denk ik dat ze het als een verademing zullen ervaren in een staat te wonen die opkomt voor hun belangen, die geen geld aftroggelt zonder controlemechanismen, die een stem een stem laat zijn en die geen gemeentes claimt.
Ik vraag u alleen een staatsvorm op te noemen (derde keer al).
Daar moet niets anders achter gezocht worden.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:23   #333
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Noem mij een staatsvorm op die u voor ogen houdt om Nederland en Vlaanderen te verbinden.
persoonlijk zou ik het liefst zien dat de 12 Nederlandse en de 5 Vlaamse provincies een land vormen dat bestaat uit 17 provincies.

Maar aangezien de Vlamingen zich in zo'n verband onderdrukt zullen voelen volgens u opteer ik voor een Plan N waarbij Vlaanderen zich als onafhankelijk land (met eigen parlement en eigen regering) bij het Koninkrijk der Nederlanden aansluit.

Daarna zien we dan wel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:26   #334
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
persoonlijk zou ik het liefst zien dat de 12 Nederlandse en de 5 Vlaamse provincies een land vormen dat bestaat uit 17 provincies.

Maar aangezien de Vlamingen zich in zo'n verband onderdrukt zullen voelen volgens u opteer ik voor een Plan N waarbij Vlaanderen zich als onafhankelijk land (met eigen parlement en eigen regering) bij het Koninkrijk der Nederlanden aansluit.

Daarna zien we dan wel.
Ik ondersteun dit Plan-N van ganser harte.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:29   #335
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
persoonlijk zou ik het liefst zien dat de 12 Nederlandse en de 5 Vlaamse provincies een land vormen dat bestaat uit 17 provincies.
Gaat het om een federale staat?
In zo'n situatie zouden de Vlaams-Nederlandse conflicten beperkt blijven. Dit is misschien het best doenbare. De vraag blijft alleen maar hoe je hiertoe wilt komen. Het lijkt me zeer moeilijk om te verkopen aan de mensen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Maar aangezien de Vlamingen zich in zo'n verband onderdrukt zullen voelen volgens u opteer ik voor een Plan N waarbij Vlaanderen zich als onafhankelijk land (met eigen parlement en eigen regering) bij het Koninkrijk der Nederlanden aansluit.
Concreet gaat het dus om een confederale organisatie? Correct of niet?
Hoe worden de besluiten genomen binnen dit verband: meerderheid, unanimiteit, ... ?

Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 21:31.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:36   #336
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Gaat het om een federale staat?
In zo'n situatie zouden de Vlaams-Nederlandse conflicten beperkt blijven. Dit is misschien het best doenbare. De vraag blijft alleen maar hoe je hiertoe wilt komen. Het lijkt me zeer moeilijk om te verkopen aan de mensen.
Nee geen federale staat. Maar je blijft wat veel richten op vermeende 'Vlaams-Nederlandse' conflicten. Snap je dan niet dat dat een scheidslijn is die in deze optiek helemaal niet bestaat? Als je Vlaanderen vergelijkt met Nederland kan je er niet omheen dat we beide een verzameling historische laaglandse graafschapjes en hertogdommetjes zijn. Die moet je of als geheel beschouwen of als individueel of desnoods op een culturele of geografische grens, maar geen van dat alles leidt tot een 'Vlaams versus Nederlands' onderscheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Concreet gaat het dus om een confederale organisatie? Correct of niet?
Hoe worden de besluiten genomen binnen dit verband: meerderheid, unanimiteit, ... ?
Ja dat klopt wel. Meerderheid, unanimiteit? Zeg jij het maar, het is voorlopig nog spielerei en we hebben dat nog niet eerder gedaan. Wat lijkt jou geschikt?

Laatst gewijzigd door Hollander : 28 augustus 2011 om 21:37.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:41   #337
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
...

Waarom zullen Vlamingen geen minderheid vormen?
'Vlamingen' zullen in de Verenigde Nederlanden hetzelfde doen als wat 'ze' nu doen in België, niks méér maar ook niks minder.

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:47   #338
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
persoonlijk zou ik het liefst zien dat de 12 Nederlandse en de 5 Vlaamse provincies een land vormen dat bestaat uit 17 provincies.

Maar aangezien de Vlamingen zich in zo'n verband onderdrukt zullen voelen volgens u opteer ik voor een Plan N waarbij Vlaanderen zich als onafhankelijk land (met eigen parlement en eigen regering) bij het Koninkrijk der Nederlanden aansluit.

Daarna zien we dan wel.
Ge moet met die zich onderdrukt voelende Vlamingen zoveel compassie niet hebben, Hollander.

Dat hebben de Belges ook niet, en daar kraait - letterlijk én figuurlijk - toch geen haan over.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:49   #339
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ondersteun dit Plan-N van ganser harte.
Ik doe mee want in Plan-N worden de Walen niet aan Frankrijk toegevoegd en zullen als volwaardig landsdeel erkend worden.
Sluit aan bij de Heel-Nederlandse gedachte.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...arle-werkgroep
Ben zaterdg een dagje uit geweest ik de Voerstreek en de rest is me ook bekend.
Prachtig gebied en het zou zonde zijn als dit Frankrijk zou worden. Gronsveld, Zuid-Limburg grenzend aan la France, yek.
Het wordt dan helemaal verwaarloosd, terwijl het nu nog opgelapt kan worden. Toerisme is een sterke ecominische troef voor Wallonie en daar ga ik graag in mee.
Dat die Francofiele politiekers maar in de Eifeltoren klimmen maar van de Walen afblijven.
Walen = geen Fransen. Ze zijn net zo goed onder de voet gelopen als men met vlaandrs wil doen.

Vlaandrs en Wallonie Vrij.
Nederlanden herenigt u !!!
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 21:50   #340
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Noem mij een staatsvorm op die u voor ogen houdt om Nederland en Vlaanderen te verbinden.
De Republiek der Verenigde Nederlanden, met Maxima als "Stadhoudster-voor-het-Leven"
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be