Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 18:22   #321
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat ik bedoel. Er zit een interne contradictie in die stelling. Als de vrijheden slechts mogen zolang ze geen gevaar zijn voor het regime, dan is er geen vrijheid. In die zin is dat 'tijdelijke' karakter van de maatregel allesbehalve 'onschuldig'.
Nee, als TIJDELIJKE maatregel vallen dingen die hiermee vergelijkbaar zijn in nagenoeg ieder land weleens voor.

Zoals het in de Media gebracht wordt lijkt het (of moet het lijken) dat Honduras zucht onder een schrikbewind en daarbij zijn de ervaringen met (feitelijke) generaalsregeringen wereldwijd totnogtoe weinig bemoedigend, maar daartegenover hebben ook niet zelden "linkse" volksredders gezorgd voor zware onderdrukking, ontwrichting van personen- en handelsverkeer, stagnerende voedselvoorziening en wat dies meer zij.
Oud 28 september 2009, 18:37   #322
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee, als TIJDELIJKE maatregel vallen dingen die hiermee vergelijkbaar zijn in nagenoeg ieder land weleens voor.

Zoals het in de Media gebracht wordt lijkt het (of moet het lijken) dat Honduras zucht onder een schrikbewind en daarbij zijn de ervaringen met (feitelijke) generaalsregeringen wereldwijd totnogtoe weinig bemoedigend, maar daartegenover hebben ook niet zelden "linkse" volksredders gezorgd voor zware onderdrukking, ontwrichting van personen- en handelsverkeer, stagnerende voedselvoorziening en wat dies meer zij.
'Links' of 'rechts' dat is een verdeel en heersspelletje dat me weinig interesseert. Wat me wel interessert is de dikwijls hypocrite houding van leiders die pretenderen te handelen vanuit principes van mensenrechten. Moest het in Venezuela gebeuren, de media zouden hysterich worden, de woordvoerders van de 'vrije wereld' zouden hun verontwaardiging massaal uiten. Nu mag het geld rustig blijven voortvloeien om dit militaire regime te steunen ondanks de sporadische veroordelingen en pagina X berichten. De hypocresie stoort me gewoon (en de schendingen van de 'mensenrechten' natuurlijk).

De meer als 100 doden zijn meer als 'tijdelijk'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 18:41.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 18:47   #323
Mountain Dew
Banneling

Standaard

Citaat:
Grondwettelijke vrijheden opgeheven in Honduras

Militairen bezetten vandaag Radio Globo en Canal 36 na een decreet dat verschillende grondwettelijke vrijheden opheft, waaronder de vrije meningsuiting, de vrijheid van 'circulación' ('beweging') en de vrijheid van vergaderen.

De medios werden gesloten met het argument dat ze uitnodigden tot geweld. Met deze bezetting zijn de enigste kanalen die nog open bleven voor de oppositie aan de staatsgreep gesloten.

Eens benieuwd wat H.Clinton hierop te zeggen heeft.

foto: bewaking bij de antennes van canal 36.

Honduras probeert de linkse invloeden te weren tot groot ongenoegen van imperialist Chavez en zijn vriendjes Lula, Ortega en Morales..Maar dat zijn dan ook geen democraten hé....

Laatst gewijzigd door Mountain Dew : 28 september 2009 om 18:47.
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 18:51   #324
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zit hier in Bolivia, en er zijn hier meer verkiezingen en volksraadplegingen dan in België. Als dit geen democratie is, wat is België dan?
Oud 28 september 2009, 18:55   #325
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Honduras probeert de linkse invloeden te weren ...
Niet Honduras, maar de Hondurese oligarchie en haar vrienden in het buitenland. En in het proces worden de mensenrechten met voeten getreden en een dictatuur geïmplementeerd. Welk doel is het dat die middelen heiligt?
Oud 28 september 2009, 19:25   #326
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik zit hier in Bolivia, en er zijn hier meer verkiezingen en volksraadplegingen dan in België. Als dit geen democratie is, wat is België dan?
Best mogelijk dat het daar sinds enige jaren tamelijk rustig is, maar jij toch liever dan ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolivia

http://www.vanmalsenfoundation.nl/de...tCat=1&cntID=8

http://www.ipsnews.be/index.php?id=3...;art_id]=25171

http://www.deleunstoel.nl/home.php?artikel_id=961

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/vide...boliviaanse-la

Citaat:
http://latino.waarbenjij.nu/
En dan op weg terug, *diepe zucht* Mag ik even een moment stilte voor dit volk...
-I-
-I-
Zo das wel voldoende, meer aandacht moet je ze niet geven, de Bolivianen...
die stomme Bolivianen uit Potisi zijn aan het staken en hadden de weg geblokkeerd. Het was dus wachten voor mij wanneer we weer verder kunnen...
Na 20 uren in de bus te hebben gewacht, konden we nog niet verder. Dan maar d´r uit en lopen naar de andere kant van de stad hopend dat er bij de andere blokkade wel een bus ging, weg uit Potosi. Deze bewandelde weg was niet zonder risicos, ik en Ineke (Nederlands meisje met het zelfde leed dat Bolivianen heet te koesten had) liepen door boze Bolivianen en werden door een paar zelfs bekogeld met stenen. Achja... je kan zeggen doe normaal, maar helpt toch niet, het blijven Bolivianen.
Uiteindelijk, deze zelfde dag via Oruro in La Paz aangekomen en daar voor het eerst weer na vier dagen gedouched en plat kunnen slapen. Ja, vier nachten in een bus geslapen.
De volgende ochtend wakker, GEFELICITEERD!!!! Wat? Owhja, ben jarig, 20 jaar. Helemaal vergeten. Deze dag proberen om ticket naar Cusco te boeken voor morgen, kan niet, morgen zijn er blokkades en kan je La Paz niet uit, GVD stink Bolivianen. “Gelukkig” konden we wel in een uur met een bus mee die naar het “god”vergeten Copacabana (Titicaca) ging en vanaf daar konden we de volgende dag wel weg, zeiden ze. Doen maar. Op de weg een engelse moeder met dochter tegen gekomen, een echte Patsy (absolutely fabulous) erg gezellig. En met hun mijn verjaardag “gevierd”.
Volgende dag zou de bus om 13:00u. vertrekken, ware het niet, dat ook de Copacabanaantjes de weg hadden geblokkeerd waardoor wij 8 Kilometer naar de grens moesten lopen om aldaar de bus te pakken; geloof me, dat doe je. BOLIVIA UIT!!! http://latino.waarbenjij.nu/
Oud 28 september 2009, 19:48   #327
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'stomme bolivianen', 'stink Bolivianen'? De meeste toeristen die hier komen hebben gelukkig niet zo'n oogkleppen op, noch lopen ze zo te koop met racisme. Ik vraag me af wat die gedaan hebben om met stenen bekogeld te worden.

In het 'democratische' België zou een wegblokkade natuurlijk hardhandig uit elkaar gedreven worden. De Boliviaanse 'barbaren' grijpen niet in en laten de toeristen wachten. Wat een onrespectvol gedrag naar de afstammelingen van voormalige koloniale heersers. Volgende keer beter naar het andere Copacabana, wat liggen zonnen met een coctailtje en een obertje. Dát is beschaafd.

De relevantie van dit alles voor de discussie ontsnapt me. Ik moet wel aan struisvogels denken waarvan de kop niet zichtbaar is.

Ze hebben trouwens 'pech' gehad met die wegblokkades, want die komen niet zo veel meer voor de laatste jaren.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 19:54.
Oud 28 september 2009, 19:55   #328
willem1940NLD

Standaard

Ik gaf nog wat méér links en citeerde alleen maar dat ene Bolivia-stukje uit een overigens best wel opgetogen reisverslag over Zuid-Amerika.

Zelf ben ik daar nooit geweest en aangezien ik altijd beducht ben voor "propaganda" neem ik jou niet als enige inlichtingenbron.
Oud 28 september 2009, 19:59   #329
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zogezegde 'Godvergeten' Copacabana mocht vorig jaar 150000 toeristen uit Peru ontvangen las ik toevallig gisteren in de zondagskrant.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Copacabana_Bolivia.jpg‎
Bekeken: 48
Grootte:  743,2 KB
ID: 56322  

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 20:01.
Oud 28 september 2009, 20:02   #330
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gaf nog wat méér links en citeerde alleen maar dat ene Bolivia-stukje uit een overigens best wel opgetogen reisverslag over Zuid-Amerika.

Zelf ben ik daar nooit geweest en aangezien ik altijd beducht ben voor "propaganda" neem ik jou niet als enige inlichtingenbron.
Ik heb die links niet meer opengedaan nadat ik de relevantie voor de discussie van dat stukje dat je eruit pikte niet inzag. Het is me iets te ver off topic.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 20:04.
Oud 28 september 2009, 20:10   #331
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het zogezegde 'Godvergeten' Copacabana mocht vorig jaar 150000 toeristen uit Peru ontvangen las ik toevallig gisteren in de zondagskrant.
150.000 touristen per jaar .... is dat veel en wat brengt het op? En kwamen ze lopend of met bussen in groepsreis? Met rugzakken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peru#Economie
Oud 28 september 2009, 20:13   #332
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prima, maar het ging wel over het thema 'democratie'. Dat stukje toont hoogstens aan dat er hier geen repressie is tegen betogers. Of wou je de betogers als de 'onderdrukkers' van toeristen voorstellen. Een rugzaktoerist weet meestal hoe zich te gedragen in vreemde culturen om geen problemen te hebben. Wat moet ik dan met een paar 'oenen' die het hebben klaargespeelt zich te laten bekogelen met stenen in Potosi door wat mijnwerkers waarschijnlijk. Ze hadden beter eens een mijn bezocht in Potosi en daarover geschreven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 20:15.
Oud 28 september 2009, 20:15   #333
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik heb die links niet meer opengedaan nadat ik de relevantie voor de discussie van dat stukje dat je eruit pikte niet inzag. Het is me iets te ver off topic.
Wie zei er iets over "struisvogels"? Nogmaals, je bent niet mijn enige informatiebron.

Ik geef toe dat ik nooit in Zuid-Amerika ben geweest en evenmin van plan ben om daar verandering in te brengen. Alle "partijdigen" kunnen mij voorliegen wat ze willen en verder dan de "info" met elkaar te vergelijken ga ik niet.
Oud 28 september 2009, 20:22   #334
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zei er iets over "struisvogels"?
Ik nam je links vluchtig door en merk nog steeds niets dat de stelling bevestigt dat Bolivia geen democratie zou zijn. Let, ik heb niet beweerd dat je in belgië 'beter' of 'slechter' af bent dan in Bolivia. Het lijkt alsof je wou aantonen dat het in Bolivia niet allemaal 'rozegeur en maneschijn' is. Gelijk heb je in dat geval.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 20:23.
Oud 28 september 2009, 20:35   #335
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
150.000 touristen per jaar .... is dat veel en wat brengt het op? En kwamen ze lopend of met bussen in groepsreis? Met rugzakken?
Laten we beter terug over het thema spreken, zoals bijvoorbeeld over deze zaken van de laatste dagen die me relevanter lijken:

Citaat:
Voor degenen die twijfelen of hetgene dat zich voltrok in Honduras een staatsgreep was (de VS bv. weigeren nog steeds van een staatsgreep te spreken, wat de mogelijkheid openlaat het regime de facto te helpen) hier een 'verspreking' van Micheletti tegen het persagentschap EFE op 4 september, die aan de oren van de internationale pers voorbij gegaan is: "In alle landen van de wereld waar er staatsgrepen zijn, en daarna de constitutionele orde hersteld werd, heeft men dat land geaccepteerd; zo moet het ook hier gebeuren"
Citaat:
Ondertussen is de naam van Israelisch staatsburger Yehuda Leitner opgedoken, eigenaar van twee bedrijven in Tegucigalpa die het gas dat losgelaten werd op de Braziliaanse ambassadeaan het leger verkocht zou hebben. Dit melde Rodas, minister van buitenlandse zaken van Zelaya, tijdens een persconferentie in New York. Het gaat om de bedrijven Alfacom en Intercom. De regering Micheletti ontkent de beschuldigingen.
Citaat:
Er is ook zo'n apparaat gevonden en aan de pers getoond dat die geluidsgolven zou veroorzaken. Wie leverde die 'geluidsgolventoestellen' vraag ik me af.
Citaat:
Israel erkende zelfs het regime van de coupplegers. Verder zijn er berichten dat Israël (para)militaire groepen traint in Honduras. De Hondurese mensenrechtenorganizatie CODEH beschuldigde de regering Micheletti ervan Israelische commandos gecontracteerd te hebben die zouden helpen met de repressie.
Citaat:
Het Comitee voor de Verdediging van de Mensenrechten in Honduras (CODEH) maakte publiek een rapport waarin de regering de facto van Micheletti, leider van de coupplegers, verantwoordelijk gesteld wordt voor 101 doden sinds de staatsgreep.
Citaat:
Militairen bezetten vandaag Radio Globo en Canal 36 na een decreet dat verschillende grondwettelijke vrijheden opheft, waaronder de vrije meningsuiting, de vrijheid van 'circulación' ('beweging') en de vrijheid van vergaderen. De media werden gesloten met het argument dat ze uitnodigden tot geweld. Met deze bezetting zijn de enigste kanalen die nog open bleven voor de oppositie aan de staatsgreep gesloten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2009 om 20:37.
Oud 28 september 2009, 20:47   #336
willem1940NLD

Standaard

Het lijkt mij erg moeilijk vast te stellen in hoeverre matig-beschaafde volkeren/staten "democratisch" kunnen zijn, temeer waar echte, directe democratie zeldzaam is op de wereld.

Belangrijker lijkt het mij dat op enige manier de echte armoede wordt uitgebannen en iedereen schoon water en genoeg te eten heeft plus medische zorg.

Die berichtjes over raar gas enzo zijn wel heel erg vaag.

Maargoed, het blijft mogelijk dat Hr Z een heel brave man is en goed bij zijn verstand en de huidige machthebbers in Honduras slecht, gek en boosaardig.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 september 2009 om 20:50.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 21:19   #337
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die berichtjes over raar gas enzo zijn wel heel erg vaag.
Nee, daar zijn concrete bewijzen van.
Citaat:
Maargoed, het blijft mogelijk dat Hr Z een heel brave man is en goed bij zijn verstand en de huidige machthebbers in Honduras slecht, gek en boosaardig.
Overdosis Walt Disney?
Oud 29 september 2009, 18:10   #338
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens de schrijver en arts V�*ctor Manuel Ramos wordt in Honduras een massale electorale fraude voorbereid (artikel in het spaans).

Radio Globo onthulde gisteren dat twee Israelische oficiers de couplegers bijstaan in hun repressie en chemische aanvallen op de Braziliaanse ambassade, waar een 80 tal personen, waaronder Zelaya, vergiftigingsveschijnselen opliepen (vastgesteld door medici van de VN). Het zou gaan om generaal Jacob Levi en 'oficier' Jehad Leiner beide in dienst van de Israëlische geheime dienst. Volgens David Romero, de directeur van het radiostation, zouden ze ook verantwoordelijk zijn voor de geluidsgolven toestellen die op de ambassade gericht zijn (geweest?), en het vergiftigen van het afwateringssyteem van de ambassade met toxische substanties die als ze gemengd worden met urine problemen zouden geven.

Er is een comitee opgedoken dat heet 'Comité Internacional por el Boicot a Chiquita' dat oproept Chiquita te boycotten omwille van hun financiële steun aan de coupplegers.

Ondanks het samenscholingsverbod blijven er manifestatie splaatsvinden in Honduras.
Oud 29 september 2009, 18:25   #339
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Volgens de schrijver en arts V�*ctor Manuel Ramos wordt in Honduras een massale electorale fraude voorbereid (artikel in het spaans).

Radio Globo onthulde gisteren dat twee Israelische oficiers de couplegers bijstaan in hun repressie en chemische aanvallen op de Braziliaanse ambassade, waar een 80 tal personen, waaronder Zelaya, vergiftigingsveschijnselen opliepen (vastgesteld door medici van de VN). Het zou gaan om generaal Jacob Levi en 'oficier' Jehad Leiner beide in dienst van de Israëlische geheime dienst. Volgens David Romero, de directeur van het radiostation, zouden ze ook verantwoordelijk zijn voor de geluidsgolven toestellen die op de ambassade gericht zijn (geweest?), en het vergiftigen van het afwateringssyteem van de ambassade met toxische substanties die als ze gemengd worden met urine problemen zouden geven.

Er is een comitee opgedoken dat heet 'Comité Internacional por el Boicot a Chiquita' dat oproept Chiquita te boycotten omwille van hun financiële steun aan de coupplegers.

Ondanks het samenscholingsverbod blijven er manifestatie splaatsvinden in Honduras.
Wel, als van dat alles ook maar de helft waar zou zijn (en ik hoop op meer nieuws uit algemeen betrouwbaar geachte bronnen) dan is die militaire regering bezig zich erger voor schut te zetten dan het ooit de beluste insurgentes zelf zou kunnen lukken.

Met name enig commentaar van Israëlische zijde zal mij interesseren.

Radio Globo toont mij bericht en geluidsopname met de mededeling dat zij vandaag (opnieuw) uit de lucht zijn gehaald.

Boycotchiquita (spaanse spelling: "boicotchiquita)" heeft ook een Nederlandstalig linkje; humor aan de galg: chiquita-banaan in apehand.

http://boicotchiquita.blogspot.com/2000/01/dutch.html

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 september 2009 om 18:48.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:39   #340
willem1940NLD

Standaard

Dit verwart mij, uit dat verhaal van die schrijver-arts:

Citaat:
........ Se han abierto algunas ventanas de esperanza porque se ha iniciado el diálogo entre el Presidente Zelaya y algunos actores del régimen golpista ........
Ondanks alles toch een gesprek aangezet tussen Zelaya en enige lieden van het coupplegers-regime?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be