![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=fah5JAyLJTI en dit http://www.youtube.com/watch?v=Xfqht0LEOWQ
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 14 februari 2010 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
|
![]() Deze is ook best grappig:
http://www.youtube.com/watch?v=I8B4t...eature=related
![]() |
#323 |
Vreemdeling
|
![]() "The world holds two classes of men - intelligent men without religion, and religious men without intelligence."
Ik verklaar nu dat het spagetti monster de wereld heeft geschapen uit een gehaktbal, met parmazaanse kaas. Binnen 10 jaar ben ik erin geslaagd dat ook wijs te maken aan een 1000 tal simple geesten die het werk voor mij de profeet van het spagetti monster verder zetten, en binnen 15 heb ik al een hele cultus waar ze het spagetti moster vereeren, dat het binnen een 100 jaar de enige ware toedracht zal zijn over het ontstaan van de wereld. Natuurlijk zullen mijn acolieten ondertussen ook vleitig hebben neergepend wat het spagetti monster heeft gedicteerd aan mij de enige ware profeet!
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat je over 10 jaar je eerste resultaten hier post, kunnen we checken of je gelijk had. Indien ja, zal ik erkennen dat je een wezen zonder intelligentie bent (je hebt dan toch net een godsdienst gesticht of ?). Nee man de wereld bevat twee soorten wezens: diegene die uit hun geloof de kracht puren om de wereld te verbeteren door het vermeerderen van kennis, vrede en liefde voor elkaar, en de dissipatieve structuren die al het goede dat de eersten voortbrengen onduurzaam consumeren. Parasieten die slechts kunnen bestaan bij de gratie van de werkers. Ongelovigen behoren tot de parasitaire soort. PS: kunnen jullie het er nu eindelijk over eens worden of jullie God een theepot was dan wel een vliegend spaghetti-monster? Laatst gewijzigd door fonne : 14 februari 2010 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ging het over: de Farizeeën beschuldigden Jezus ervan met de duivel samen te spannen: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de context van het verhaal is dat identiek.
Citaat:
![]() Citaat:
Een verzameling historisch goed bewaarde verhalen over het tot stand komen van het geloof, de manier waarop het door het Joodse volk is bewaard en hoe het de context heeft geschapen voor de komst van de Verlosser. Met heel wat stichtelijke verhalen om lering uit te trekken. Maar meer waarde wordt daar in het christendom niet aan toegekend. Citaat:
Citaat:
Ergens heb jij gewoon een obsessie, maar geen vrije wil meer. Wat jij in wezen wil is iemand die voor jou van geboorte tot dood de weg die je moet gaan al zo uitgestippeld heeft dat je niet meer mis kan stappen en dus recht naar de hemel gaat. Een soort mengeling van Stalin, Mao en PolPot. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nou nou. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
O, en het nieuwe testament is dan dus wel onfeilbaar? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 februari 2010 om 17:30. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
|
![]() Het illustreert vooral dat je niet weet waarover jet het hebt. Voor de zoveelste keer.
![]() |
#333 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
|
![]() Ja, want ongelovigen hangen een boek aan waarin staat dat iedereen dood moet, liefst door steniging. Maar hé, gelukkig is dat slechts een geschiedenisboek.
![]() |
![]() |
#335 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik ken dit soort discussies: enerzijds heb je diegenen die niet in een God (willen of kunnen?) geloven, anderzijds de gelovigen. De standpunten zijn zo goed als onverzoenbaar. Nooit komt er iets vruchtbaars uit deze discussies en ze eindigen zo goed als altijd in scheldpartijen.
De niet gelovigen halen alle gruwel en ongerijmdheden die ze kunnen vinden uit de bijbel om dit dan als tegenargumenten te gebruiken. Nochtans had Jezus zaken te vertellen die universeel zijn en waar je eigenlijk geen speld kunt tussen krijgen. Er is een groot verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Toch zijn sommige gelovigen vaak te fanatiek bijbelgericht. Laten we niet vergeten dat men vroeger vaak symbolische taal gebruikte. Vooral in het Oude Testament. Laten we ook niet vergeten dat dit zeer oude geschriften zijn, vele malen vertaald en geïnterpreteerd. Persoonlijk vind ik: waar rook is, is vuur. Alle volkeren hebben hun legende's waarin sprake is van een schepper, en ook van een hiernamaals. Die oudere volkeren waren niet die onderontwikkelde halve apen zoals met tegenwoordig denkt hoor. Dat hebben we te danken aan de evolutietheorie. De mens die nu van zichzelf denkt dat hij een soort veredeld dier is en inderdaad, zo gedragen sommigen zich dan ook. ![]() Het stoort mij dat niet gelovigen het nodig achten aan een gelovige zijn intellectuele capaciteiten te twijfelen. Het is pas de laatste jaren dat men meent niet meer in God te moeten geloven. Het resultaat is er dan ook aan te zien: kijk naar onze wereld, tegenwoordig. Ik pleit voor een redelijke en verstandige benadering van het al dan niet in een God geloven. Zelfs wetenschappelijk, waarom niet? Als er al een 'Big Bang' is geweest, en er zat een Intelligentie achter, dan moet de wetenschap daar ooit bewijzen kunnen van vinden. Wat men tegenwoordig ook doet is iedereen die ook maar een beetje gelovig is, belachelijk maken. Niet beseffende dat men zélf bij een onverdraagzaam atheïstisch clubje hoort. Men durft tegenwoordig zelfs niet eens meer te denken dat God uiteindelijk toch wel eens zou kunnen bestaan, uit schrik om uit het clubje gegooid te worden. Of is er hier méér aan de hand? De mens die niet graag meer hoort dat er iemand boven hem staat, misschien? De mens die liever zélf voor God wil beginnen spelen misschien? We kunnen en weten veel tegenwoordig, maar laat ons toch vooral niet vergeten wat we nog niet weten. Wat is dat toch met de wetenschap tegenwoordig? Vroeger werd er onderzoek gedaan naar het paranormale, BDE's enz.. Voor zover ik weet was Elisabeth Kubler Ross de laatste. Het aantal getuigenissen van BDE is overweldigend maar men heeft daar allemaal geen oren meer naar. Het rauwe, platte materialisme overheerst. Het spirituele word afgedaan als fantasie van onevenwichtige geesten. Nochtans is er geen mens die zonder het spirituele kan. Als je het verdrukt dan krijg je daar vroeg of laat de gevolgen van. Nogmaals, kijk naar de maatschappij tegenwoordig. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
|
![]() Kijk naar de maatschappij tegenwoordig? Wat is er dan mis met de maatschappij tegenwoordig? Er is geen wereldoorlog aan de gang, we werken niet met zijn allen in de mijnen, er is voldoende voedsel en van "de jeugd van tegenwoordig" heb ik ook nog geen last gehad, bovendien klaagden de oude Grieken daar al over. Volgens mij hebben we het in onze maatschappij prima voor elkaar, niet dan? Bovendien valt het met dat materialistische ook wel mee, de ongelovigen die ik ken leven vooral om gelukig te zijn, om een goede tijd te hebben. Dat is toch een prima doel? Daar is ook helemaal geen spiritualiteit voor nodig. Ik gun iederee een goede hobby, echt waar, vertel vooral verhalen over een god vol liefde, niks mis mee. Het word vervelender als mensen aan de and van hun spiritualiteit (of bijvoorbeeld filosofie) gaan claimen dat feiten niet kloppen en daar dan beleid op gaan baseren. Kinderen mogen niet leren hoe het leven biologisch werkt omdat dat in strijd is met een fabel. Dan kan je net zo goed ruimtevaart gaan verbieden omdat de aade toch plat is en je neerstort als je het firmanent raakt. Gegeven hoeveel verhalen er zijn overspirituele zaken is er verdacht weinig bewijs voor. Bovendien spreken verhalen elkaar tegen, er zijn bijvoorbeeld nogal wat enioge echte goden volgens welke er geen andere goden bestaan. En als er zoveel verschillende religies zijn die elkaar uitsluiten, is het dan echt logisch dat één van hen waar is, of kunnen w juist al die verschillende religies zien als bewijs dat een religie erg makkelijk te verzinnen is? En als het zo makkeljk te verzinnen is, waarom zouden ze dan niet allemaal verzonnen zijn? Mensen geloven graag in het bovennatuurlijke, ik ook, ik zou het echt gaaf vinden als er zoiets bestond als zeg paranormale gaven, of geesten, of zelfs een god die af en toe een handje helpt, maar de feiten wijzen in een andere richting, er is geen god. Gelovigen zullen zeggen at je nooit kan bewijzen dat god niet bestaat, en daar hebben ze gelijk in, want elke keer als er iets niet klopt aan een religie zeggen ze iets als "ja, dat was symbolisch" en passen ze hun god weer een beetje aan. Bovendien is god magisch, hij houd zich niet aan natuurwetten en is over het algemeen niet waarneembaar. Nee, zo kan ik ook wel iets verzinnen wat je niet kan ontkrachten, hierbij acht ik het bewezen dat eenhoorns bestaan, en kaboutertjes, en vliegende theepotten. Ondertussen blijkt het zo te zijn dat er zoiets bestaat als natuurwetten. We kunnen nog niet alles daarmee verklaren, maar zelfs waar de natuur van onze theorieën afwijkt doet ze dat consistent. Dat wil dus zeggen dat deeltjes zich volgens een bepaald patroon gedragen, ze woren niet op onverwachte manieren bijgestuurd, het is niet zo dat de zwaartekracht soms opeens niet meer geld, dat god even een aanpassing doorvoert in het universum. Zelfs de quantummechanica is statistisch te benaderen, radioactieve materialen vervallen niet af en toe zomaar twee keer o snel bijvoorbeed. Als er een god bestaat stuurt hij het universum dus niet bij, hij houdt zijn handen ervan af. Maar als hij toch niks doet, waarm moeten we dan rekening houden met wat hij doet? En waarom moete we ons eigenlijk druk make om zijn mening? Je kan een hond afleren om te kwispelen door hem telens als hij dat doet te slaan, maar waarom zou je dat doen? Waarom vind god het niet gewoon goed als wij gelukkig zijn? Of vind hij dat wel goed? Nou, in dat geval ben ik volgens mij prima bezig. Niet dan?
![]() |
![]() |
#337 | |||||||
Staatssecretaris
|
![]() Hallo Bovenbuur
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Fred. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want pas dan wordt de heilige geest geopenbaard als eenheid van God en Mens in het denken en begrijpen, die hoger is dan de Liefde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mensen hebben de vervelende eigenschap om na een aantal jaren te sterven. ![]() Wat er daarna eventueel met de ziel gebeurt, is een andere discussie. Ik bedoelde dat er geen speld tussen te krijgen was in wat hij allemaal zei. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 februari 2010 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 februari 2010 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |