Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 september 2010, 23:09   #321
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nog iemand voor wie een toenadering tot Nederland synoniem is met "aansluiten", zeg maar "anschluss".

Wel Garry, en andere Vlaamse "Ollander"-haters op dit forum, troost u, dergelijke "aansluiting" komt er niet. Ik wil gerust aannemen dat er in Vlaanderen en/of Nederland weinigen zijn die in vervoering geraken bij de gedachte aan een "aansluiting". Wie zich als Vlaming evenwel ook ontpopt als een tegenstander van grotere samenwerking met Nederland getuigt ronduit van plat racisme. En dergelijke pipo's zijn er, helaas, ook.
Ik ben voor elke nauwe samenwerking met elke andere demografisch afgebakende eenheid die democratisch is.

Dus ja Nederland. Maar ook Wallonië en Brussel. Samenwerking met de twee laatsten probeert u in diskrediet te brengen. En dat is, volgens uw eigen normen, racistisch. Wees dus voorzichtig met wie dat ge eigen zonden toekent.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline  
Oud 18 september 2010, 00:12   #322
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De aversie in Vlaanderen die tegenover de monarchie heerst, is in de eerste plaats wellicht niet te wijten aan het feit dat Vlaanderen op zich per definitie zo antimonarchistisch en pro-republikeins is, maar is voor het grootste deel gerelateerd aan het Belgische koningshuis, dat veel Vlamingen te zeer als dat van Franstalig België aanzien en nooit echt als het 'hunne' beschouwd hebben.
dubbel

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2010 om 00:16.
Garry is offline  
Oud 18 september 2010, 00:16   #323
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aversie in Vlaanderen die tegenover de monarchie heerst, is in de eerste plaats wellicht niet te wijten aan het feit dat Vlaanderen op zich per definitie zo antimonarchistisch en pro-republikeins is, maar is voor het grootste deel gerelateerd aan het Belgische koningshuis, dat veel Vlamingen te zeer als dat van Franstalig België aanzien en nooit echt als het 'hunne' beschouwd hebben.
Totaal naast de kwestie.

Koningen en priskens, Belgische, Nederlands of eender welke, "door God uitverkoren", is iets van uit de middeleeuwen. De kerk en eender welk ander geloof , idem dito. Sprookjes tijd is voorbij.

Zowel Koningshuizen als kerken en andere moeten al hun toelagen ontzegt worden. Geen enkele reden waarom ik als atheïst mee zou moeten betalen voor eender welk idioot geloof. Dat de leden van die clubs daar zelf maar voor opdraaien.
Garry is offline  
Oud 18 september 2010, 00:20   #324
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dát is het, inderdaad. De Saksen-Coburgs komen bij de modale Vlaming over als een Brusselse francofone familie. Ook als sommigen onder hen zich aan het Nederlands wagen, het klinkt gedwongen, stijf en artificieel. Kortom, je voelt onmiddelijk dat voor hen het Nederlands ook hun taal niet is. Ze zijn er doodgewoon niet in thuis, ze leven er niet in. Je moet maar eens vergelijken met de indruk die je krijgt wanneer je een gesprek volgt dat een lid van de Oranjes heeft met een Nederlandse journalist. Het verschil is meer dan opvallend.
Allemaal middeleeuws theater, zowel het Belgische- , maar zeker en zelfs nog meer, het Nederlandse koningshuis.
Garry is offline  
Oud 18 september 2010, 08:07   #325
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je slaat de nagel op de kop.

Indien de Belgische koningshuis maar een fractie zou zijn van het Nederlandse koningshuis zou het immens populair zijn in zowat alle lagen van de Vlaamse bevolking.

Indien er een onafhankelijk Vlaanderen komt, zal net dat Nederlandse koningshuis een immense emotionele aantrekkingskracht hebben voor vele Vlamingen. Het zou de band met NL alleen maar kunnen versterken.

En zelfs los van dit koningshuis :
Je zag nu al dat tijdens het laatste WK, er reeds een weliswaar bescheiden oranjegekte losbarstte in Vlaanderen.
Oud 18 september 2010, 08:22   #326
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je slaat de nagel op de kop.

Indien de Belgische koningshuis maar een fractie zou zijn van het Nederlandse koningshuis zou het immens populair zijn in zowat alle lagen van de Vlaamse bevolking.

Indien er een onafhankelijk Vlaanderen komt, zal net dat Nederlandse koningshuis een immense emotionele aantrekkingskracht hebben voor vele Vlamingen. Het zou de band met NL alleen maar kunnen versterken.

.
gij verzint graag sprookjes he...

Citaat:
En zelfs los van dit koningshuis :
Je zag nu al dat tijdens het laatste WK, er reeds een weliswaar bescheiden oranjegekte losbarstte in Vlaanderen
in Geel is nog voldoende plaats !
.
roodhaar is offline  
Oud 18 september 2010, 09:58   #327
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Ik ben voor elke nauwe samenwerking met elke andere demografisch afgebakende eenheid die democratisch is.

Dus ja Nederland. Maar ook Wallonië en Brussel. Samenwerking met de twee laatsten probeert u in diskrediet te brengen. En dat is, volgens uw eigen normen, racistisch. Wees dus voorzichtig met wie dat ge eigen zonden toekent.
Dan moet je mij maar eens vertellen wat er racistisch is aan de situatie zoals we die nu meemaken. Zowel CD& V als N-VA willen dat tegenover een flinke uitbreiding van de bevoegdheden van de deelstaten er een even grote autonomie wordt geïntroduceerd inzake de financiering. Het belangrijkste daarbij is dat die autonome financiering meteen gepaard gaat met een eigen verantwoordelijkheid of "responsabilizering". Zoiets moet duidelijk worden afgesproken en zo precies mogelijk worden omschreven en voorafgaandelijk schriftelijk vastgelegd. Dat is de werkwijze die algemeen wordt aanvaard in elk rationeel bestuurde staat. Ondermeer in Duitsland voor wat de financiering van de deelstaten betreft.

Welnu, die eigen responsabilizering wordt door de Belgische francofonie afgewezen. Ze zijn als de dood om daaromtrent zich schriftelijk te engageren en tonen zich zeer "gechoqueerd". De Vlamingen zouden zich moeten tevreden stellen met "vertrouwen" en vage beloften. Samenwerken of toenadering zoeken tot een "partner" met dergelijke mentaliteit is gewoon onmogelijk.

Wees dus niet geërgerd als ik vind dat het dan toch wel eenvoudiger is om toenadering na te streven met een veel meer zakelijk geörienteerde partner zoals Nederland.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 september 2010 om 10:12.
quercus is offline  
Oud 18 september 2010, 10:16   #328
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wees dus niet geërgerd als ik vind dat het dan toch wel eenvoudiger is om toenadering na te streven met een veel meer zakelijk geörienteerde partner zoals Nederland.
Misschien zijn de Franstalige politici op hun manier wel 'zakelijk'...
Burry is offline  
Oud 18 september 2010, 20:57   #329
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moet je mij maar eens vertellen.....
Jongetje, gij had de mond vol met 'racisme'.
Om uw geheugen op te frissen:

Citaat:
Wie zich als Vlaming evenwel ook ontpopt als een tegenstander van grotere samenwerking met Nederland getuigt ronduit van plat racisme.
Dat is toch straf.
Wie niet wil samenwerken met Brussel en Wallonië is in uw visie in zijn recht.
Wie niet wil samenwerken met Nederland is volgens uw visie een racist.

Gij pist met twee maten en gewichten. Gij zijt te zwaar voor uwen eigen mand.

Gij zijt (niet naar mijn, maar naar uw eigen maatstaven) een racist, meneer.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline  
Oud 18 september 2010, 21:13   #330
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Misschien zijn de Franstalige politici op hun manier wel 'zakelijk'...
Zoals er in het Zuiden van Italie vele Eliokes rondlopen die op hun manier wel 'zakelijk" bezig zijn
fonne is offline  
Oud 18 september 2010, 21:38   #331
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
...
Wie niet wil samenwerken met Brussel en Wallonië is in uw visie in zijn recht...
Het zal er maar van afhangen wat nu eigenlijk met dat 'samenwerken' wordt bedoeld.

Ik werk - noodgedwongen - op zeer regelmatige basis met Franstalige Belgen samen.

Het komt er niet zelden op neer dat ik werk, en zij het 'samen' voor hun rekening nemen.

Dat 'rekening' mag je in deze gevallen trouwens erg letterlijk opvatten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 19 september 2010, 17:36   #332
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het zal er maar van afhangen wat nu eigenlijk met dat 'samenwerken' wordt bedoeld.

Ik werk - noodgedwongen - op zeer regelmatige basis met Franstalige Belgen samen.

Het komt er niet zelden op neer dat ik werk, en zij het 'samen' voor hun rekening nemen.

Dat 'rekening' mag je in deze gevallen trouwens erg letterlijk opvatten.
Even een off-topic maar uw verhaal deed mij er ineens aan denken:

Twee jaar geleden waren wij in Italië en wilden een - overigens prachtige - druipsteengrot bezoeken. De Italianen hadden dat keurig georganiseerd, er waren verschillende meertalige gidsen aanwezig: Nederlandssprekend, Engels-, Spaans-, Duits- en ik geloof zelfs Japanssprekend. Normaalgesproken was er ook een Franssprekende gids aanwezig maar deze was ziek, of bezet, of iet dergelijks. In ieder geval was deze nu niet voorhanden.

De bezoekers van verschillende origine werden keurig ingedeeld volgens de taal van hun voorkeur. De Fransen kozen voor een Engelstalige gids, Luxemburgers voor een Duitstalige, net zoals een paar Franstalige Zwitsers: de ene helft koos voor de Italiaanse gids, de andere voor de Duitstalige. Keurig geregeld, zou je zo zeggen.

Echter, er was ook een groep Belgen. Ik zeg expres Belgen want het was een gemeleerd gezelschap van Vlamingen, Brusselaars en Walen. De gastvrije Italianen hadden op voorhand de Belgen ingedeeld bij de Nederlanders 'Omdat ze toch allemaal ook Nederlands spreken'. Ha!
Het huis was te klein, de leiding van de grot moest er zelfs aan te pas komen. De Franstalige Belgen weigerden pertinent bij de Nederlanders ingedeeld te worden en eisten op hoge toon een Franstalige gids (die er op dat moment niet was). Hun keus werd steeds kleiner want ondertussen waren de andere groepen al vertrokken.

Sommige Vlamingen zaten besmuikt te lachen, anderen ergerden zich zichtbaar aan hun Franstalige landgenoten en werden ongeduldig. Toch waren er ook een paar Vlamingen die het 'een schande' vonden dat er geen Franstalige gids aanwezig was.

Het eindigde ermee dat de grootste groep Franstaligen met ons meeging en bleek uitstekend Nederlands te verstaan. Toch bleef een viertal mensen achter en eiste hun geld terug, hoe de Italianen ook zeiden dat ze net als de Fransen met de Engelstalige gids hadden meegekund.

Uiteindelijk vertrokken we als laatste groep.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 19 september 2010, 18:03   #333
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Twee jaar geleden waren wij in Italië en wilden een - overigens prachtige - druipsteengrot bezoeken. De Italianen hadden dat keurig georganiseerd, er waren verschillende meertalige gidsen aanwezig: Nederlandssprekend, Engels-, Spaans-, Duits- en ik geloof zelfs Japanssprekend. Normaalgesproken was er ook een Franssprekende gids aanwezig maar deze was ziek, of bezet, of iet dergelijks. In ieder geval was deze nu niet voorhanden.

De bezoekers van verschillende origine werden keurig ingedeeld volgens de taal van hun voorkeur. De Fransen kozen voor een Engelstalige gids, Luxemburgers voor een Duitstalige, net zoals een paar Franstalige Zwitsers: de ene helft koos voor de Italiaanse gids, de andere voor de Duitstalige. Keurig geregeld, zou je zo zeggen.

Echter, er was ook een groep Belgen. Ik zeg expres Belgen want het was een gemeleerd gezelschap van Vlamingen, Brusselaars en Walen. De gastvrije Italianen hadden op voorhand de Belgen ingedeeld bij de Nederlanders 'Omdat ze toch allemaal ook Nederlands spreken'. Ha!
Het huis was te klein, de leiding van de grot moest er zelfs aan te pas komen. De Franstalige Belgen weigerden pertinent bij de Nederlanders ingedeeld te worden en eisten op hoge toon een Franstalige gids (die er op dat moment niet was). Hun keus werd steeds kleiner want ondertussen waren de andere groepen al vertrokken.

Sommige Vlamingen zaten besmuikt te lachen, anderen ergerden zich zichtbaar aan hun Franstalige landgenoten en werden ongeduldig. Toch waren er ook een paar Vlamingen die het 'een schande' vonden dat er geen Franstalige gids aanwezig was.

Het eindigde ermee dat de grootste groep Franstaligen met ons meeging en bleek uitstekend Nederlands te verstaan. Toch bleef een viertal mensen achter en eiste hun geld terug, hoe de Italianen ook zeiden dat ze net als de Fransen met de Engelstalige gids hadden meegekund.

Belgique ten voeten uit....

En dit is een perfect sociologisch-politieke doorsnede van Vlaanderen:

Citaat:
ofte resp. de doorsnee-Vlaming, de nieuwe assertieve Vlaming en de oude Belgicistische Vlaming.
Oud 19 september 2010, 18:11   #334
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Mededeling van mijn dochter (16) daarstraks: "Nederlanders zijn altijd vriendelijke mensen". Dat zegt ze op basis van haar ervaringen in het theater- en filmwereldje.
Oud 19 september 2010, 19:12   #335
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Mededeling van mijn dochter (16) daarstraks: "Nederlanders zijn altijd vriendelijke mensen". Dat zegt ze op basis van haar ervaringen in het theater- en filmwereldje.
Dat kan je wel zeggen, maar je moet toch altijd oppassen. Als een Hollander je niet gerold heeft is ie het vergeten. Dat zeggen ze.

Van het weekend kwam ik een Belg tegen die toch stiekum even checkte of hij zn portemonee nog had nadat we gedag hadden gezegd.

Hij denk dat ik het niet zag...

Hollander is offline  
Oud 19 september 2010, 19:56   #336
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee oneens. Vlamingen zijn altijd meer gezagstrouw geweest dan Walen. En ze waren en zijn voor een stuk nog altijd voorstander van de monarchie. Zo dankte Leopold III zijn terugkeer in een referendum na de oorlog vooral aan de Vlamingen. Ook Boudewijn was zeer geliefd bij de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2010 om 19:57.
Het Oosten is offline  
Oud 19 september 2010, 20:27   #337
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat kan je wel zeggen, maar je moet toch altijd oppassen. Als een Hollander je niet gerold heeft is ie het vergeten. Dat zeggen ze.

Van het weekend kwam ik een Belg tegen die toch stiekum even checkte of hij zn portemonee nog had nadat we gedag hadden gezegd.

Hij denk dat ik het niet zag...

Hé, da's grappig!

Ik ontmoette gisteren een Hollander, een échte, en die was vergeten mij te rollen!

Ik vraag me af wat dié gedronken had. Of zou het de vermoeidheid na een lange reis zijn geweest?

djimi is offline  
Oud 19 september 2010, 20:33   #338
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Deze namiddag praatte ik met een jonge vrouw, van Marokkaanse afkomst, lange tijd woonachtig in Charleroi, en vlak na de puberteit verhuisd naar Brussel.

Na een vrij uitgebreid verslag - ja, ze heeft wel een en ander te vertellen - van haar ervaringen met de 'racistische' en 'fascistische' Vlamingen, kwam ze tot het volgende besluit:

"Ik zou zo graag willen dat de Vlamingen België overnemen, helemaal, en hier de baas spelen. Die Franstalige hypocrieten moeten hier buiten gezwierd worden, hoe rapper, hoe liever. Als ze écht alleen maar Frans willen praten, dat ze dan naar Frankrijk verhuizen. Ik ga ze alvast niet missen."

Laatst gewijzigd door djimi : 19 september 2010 om 20:40.
djimi is offline  
Oud 19 september 2010, 20:38   #339
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het zou mij ten zeerste verbazen mochten uw dochter (16) en ik (48) dezelfde Nederlanders ontmoet hebben, E. Gidius, maar ik kan op basis van mijn ervaringen in verschillende Nederlandse wereldjes die mededeling van haar alleen maar bevestigen.

djimi is offline  
Oud 19 september 2010, 21:31   #340
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het zou mij ten zeerste verbazen mochten uw dochter (16) en ik (48) dezelfde Nederlanders ontmoet hebben, E. Gidius, maar ik kan op basis van mijn ervaringen in verschillende Nederlandse wereldjes die mededeling van haar alleen maar bevestigen.
Wel, ik moet zeggen dat ik jammer genoeg ook al eens onvriendelijke Nederlanders ben tegengekomen, maar ze wegen niet op tegen de onvriendelijke Vlamingen die ik tegenkwam. Natuurlijk is dit een gevolg door de samenstelling van de verschillende werelden waarin ik in mijn leven heb bewogen, maar met de hand op het hart kan ik zeggen dat Nederlanders vriendelijker "vreemden" ontvangen dan Vlamingen. Ik heb dan ook hoegenaamd niks tegen Nederlanders. Of ik een Nederlandse zou trouwen? Dat zou van enkele factoren afhangen, maar ik ben er niet naar op zoek
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be